Lidt indput fra en som har haft tilbage brand i et scotte Black Star, sidste nye model 10 kw med semi rens.
Vågnede op D 24/12-12 til et fyr hvor der havde været brand i mens vi lå og sov....
Vi har købt dette fyr on-line via vvs1, ikke den stor stjern i vores bog fyret kom da frem!!
På deres hjemme side står der i deres beskrivelse om fyret at man bla kan brænde mellem 2 & 3 tons piller af inden man skal rense aske skuffen, lyder jo fint men mindre service tid syntes vi begge..
Efter en opstart som alle andre nok også prøver med sorte piller og andre indkøringsproblemer fik jeg ved stor hjælp herinde optimeret fyret til at lave meget lidt aske og brænde fint..
Så jeg tænkte at nu vil jeg prøve at køre en Palle piller(960kg fra land og fritid 8 mm) nået så kun de 600kg og så var skuffen fuldt med det resultat at pillerne ikke kunne komme ind på hersen og begyndte at brænde bagud(øv øv)
Nå det gik da heldigvis ud af sig selv , men lidt nye ledninger foto føler og lidt trylle trylle fik jeg gang i det igen, venter nu på at få de nye til leveret som er brandskadet, men en vask og maling af bryggeres så er vi oppe og køre igen.
Nå moralen er nok.. Stol ikke på alt hvad du læser prøv dig frem husk at få sat brandalarmer op.
Hilsen de som overlevede
Ps forsikringen har godkendt skaden og vil køre sag mod leverandøren vedr deres forklaring mm.
Uha da.
Det må have været helt fejljusteret med den nye type piller, god aske fra 600kg piller fylder ikke alverden, men skuffen kan fyldes på et døgn hvis justeringen er helt hen i hegnet.
Jeg forstår dog ikke at man ikke lige letter på låget og checker, i starten ganske ofte (dagligt) og ved pilleskift flere gange i døgnet de første par dage.
Når man så har det helt inde på rygradden så kan man jo vurdere hvor lange intervaller man kan have mellem rensningerne.
Der mangler nok et kapitel i manualen der omhandler den daglige drift i opstart/nybegynder fasen, men det er og bliver fastbrændsel, uanset hvor automatiseret det bliver.
Jeg kan tvivle på at forsikringsselskabet kommer ret langt med en sag, for uanset hvad de har skrevet med renseinterval så gælder det jo kun et korrekt justeret fyr, og det kan det ikke have været, og det er nok også altid manualen der tæller, uanset en sælgers lovprisende ord.