Forfatter Emne: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)  (Læst 37427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #30 Dato: Jan 03, 2013, 21:53 »
Jeg undrede mig faktisk over at lugen ikke kan spændes så den er tæt, hjalp en svoger med at instalere en bs1016 og undrede mig noget over hvor utæt den er i låget, er det ok den ikke slut helt tæt ?
Den bør være tæt af vægten fra lågen.... men den må ikke spændes fast i tilfælde af en røggas eksplosion. Hvis man spærre energi inde, så beder man om det.
Nu bliver jeg nysgerrig Martin.
Den bagerste top låg er spændt fast med et par møtrikker (eller hvad de hedder). Det er det på min og jeg spænder dem fast igen efter rensning.
Men det er måske slet ikke dem du tænker på her?

Det er låget over forbrændingskammeret der ikke må fastspændes (Det forreste Låg).
ahh 10-4, tak!
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4456
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #31 Dato: Jan 03, 2013, 22:01 »
Hej JensMCD.

Jeg syntes det er et underligt indlæg, det er en mærkelig at en ukendt skribent skriver sådan et indlæg! Det vækker undren, og man kan ikke undlade at spekulere over hvad intentionerne er?

Et hurtigt gæt er at du måske har noget med Ekoheat et gøre.

En journalist's kruseduller i en avis tillægger jeg absolut ingen betydning, de skriver om en helt masse som de intet ved om, så der skal bruges snusfornuft når man ser TV eller læser aviser.

Ikke at jeg betvivler at der har været problemer i nævnte sag, og det vil ikke være den eneste gang. Der er da mange der døjer lidt eller meget med deres pillefyr uanset mærket.

For mig at se er det slet ikke sagens kerne. Jeg er ikke meget inde i sagen om Ekoheaten, det interesserer mig ikke synderligt meget, men jeg har da læst en del af indlæggene.

Problemet er nok mere supporten til Ekoheaten den er gal med, der må jo være en del tilfredse Ekoheat brugere. Som jeg læser indlæggene så er det både de uheldige ejere og supporten bagefter den er gal med. Jeg har fuld forståelse med en mand der står med et udbrændt fyr er fustreret over dårlig support. men man skal også henvende sig på den rigtige måde, og har man betjent eller monteret udstyret forkert er man jo ikke berettiget til erstatning.

Her er Scotte ejere heldigere, de har dette forum bestående af en masse frivillige "tosser" ^-^ for jeg har flere gange læst om folk der har ringet og skrevet til NBE i længe inden der er hul igennem.

Men det er vel i bund og grund ikke producenten man skal have fat i hvis der er noget galt, det er vel forhandleren. Jeg ringer jo ikke til Tjekkiet og klager til Skoda hvis bilen fejler.

Det jeg vil sige med dette indlæg er at med åbenhed og ærlighed kommer man længest.
« Senest Redigeret: Jan 03, 2013, 22:02 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #32 Dato: Jan 03, 2013, 22:13 »
Nået man kan man fastslå med dette indlæg er at folkene er kommet ud af hullerne  ;D
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #33 Dato: Jan 03, 2013, 22:15 »
Kære Søren
Tak for dit svar, yderst interessant svar, og så når man tænker på at du er dir. og medejer (20%) af Dansk VVS Center og administrator samt rådgiver på eget forum  http://www.fyrrum.dk/viewtopic.php?f=7&t=667

Hmm… iflg. nn markedsdata kan jeg se at Nordjysk Bioenergi ejer 5% af din butik, det forklar dit intelligente svar. http://erhverv.nnmarkedsdata.dk/Content/View/KeynumbersShort.aspx?id=202592584&from=search&p=0

Her kan I se lidt link til et par stykker af de uafhængige forums  http://www.energimontering.dk/index/links

Det var da en frygtelig masse viden du besidder om en du beskylder for ikke at være uafhængig.... egentlig meget sjovt taget i betragtning at du staver som du plejer.
http://fyrteknik.dk/page24.html

Lad mig citere indholdet inden det bliver fjernet:
"Tilbage Brand


På det seneste har der været meget fremme omkring brand i pillefyr og måske er der tale om
nogle som oplever det med at fyre med træpille fyr som direkte farligt.
Men de fleste gange det sker at der er et fyr som er brandt, er der blot tale om at fyret har lavet
en røggas eksplotion hvor nedfalds slangen er smeltet eller brandt i stykker.

Så der sker som regel ikke andet end at der kommer lidt lugt og noget aske rundt i fyrrummet,
men hvis nu det er nye bruger / ejer af et pillefyr som kommer ud for disse tilbagebrand bliver de
jo meget forskrækket.

Så derfor anbefaler Fyrteknik altid nye bruger / ejer at på et opstarts besøg, så de får fyret indstillet
rigtig fra starten af og der ved undgår disse dårlige oplevelser med deres nye pillefyr.

Vi oplever desværre tit at der er en VVS´er som har solgt og installeret et nyt pillefyr, med det der
med at indregulere fyret og give kunden instruktion i brug af fyret, er der blevet sprunget let og
elegant over og så står kunden med problemet selv og af hvad det indebære af problemer.

Her er der lidt presse omtale vedr. brændte fyr.

Scotte_Brand.pdf                                                Scottebrand.pdf"

I øvrigt er det kopier af de websites han også linker til her... (pdf'erne)
« Senest Redigeret: Jan 03, 2013, 22:24 af Martin Pedersen »
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #34 Dato: Jan 03, 2013, 22:17 »
Hej

JensMCD hvorfor toner du ikke bare rent flag, og fortæller hvem du er, og hvor dine interesser ligger. Alt andet er simpelthen for useriøst og plat.  :-\
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Oldgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 363
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #35 Dato: Jan 03, 2013, 22:26 »
Tja jeg vil da håbe at ejeren af fyrteknik har husket at læse dette ;)
http://www.sn.dk/Ophavsret/Sjaellandske-Medier/artikel/1447

Citat : Artikler, fotografier, grafik og andet offentliggjort materiale på sn.dk (dagbladetonline.dk, frederiksborgamtsavis.dk og sjaellandske.dk) stilles til rådighed for visning/læsning.
Du må gerne printe enkelte kopier til dit egen private brug. Denne adgang gælder alene fysiske personer. En virksomhed må således ikke printe artikler m.v., heller ikke til brug for kopiering til virksomhedens medarbejdere.
Du må også gerne tage en kopi i digital form, hvis det udelukkende sker til dit egen personlige brug indenfor husstanden, jf. ophavsretslovens § 12.
Yderligere anvendelse og eksemplarfremstilling kræver udtrykkelig aftale med Sjællandske Medier.
De samme betingelser gælder for hjemmesiderne radioslr.dk, 24sjaellandske.dk, sydkysten.dk, koegeonsdag.dk, ringstedweekend.dk, ugebladetnaestved.dk, ugebladetsydsjaelland.dk og nordsjaellandsbilmagasin.dk
Overtrædelser medfører krav om vederlag, erstatning og godtgørelse.
Citat slut

ups ;)
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #36 Dato: Jan 03, 2013, 22:42 »
kære alle pillefyrs elsker!

Det er ikke kun ekoheat som er uheldige med nogle af deres kedler, den elskede Scotte/Voody er sgu også lige springet i luften og tilmed dræbte kundens hund, det kunne være gået rigtigt galt. 

Se vedhæftet link:

http://www.sn.dk/Madeleines-pillefyr-eksploderede/Sjaelland/artikel/247350

Kære Søren
Tak for dit svar, yderst interessant svar, og så når man tænker på at du er dir. og medejer (20%) af Dansk VVS Center og administrator samt rådgiver på eget forum  http://www.fyrrum.dk/viewtopic.php?f=7&t=667

Hmm… iflg. nn markedsdata kan jeg se at Nordjysk Bioenergi ejer 5% af din butik, det forklar dit intelligente svar. http://erhverv.nnmarkedsdata.dk/Content/View/KeynumbersShort.aspx?id=202592584&from=search&p=0

Her kan I se lidt link til et par stykker af de uafhængige forums  http://www.energimontering.dk/index/links

Du skal vist hoppe ud på toilettet og få skiftet dine bukser - du lugter frygteligt af tis  ;)

Det bedste forsvar - er angreb  ;D

Det korrekte svar på mit "tis indlæg" havde været at spørge "Hvad dælen mener du med det Levi".

At du direkte går i forsvarsposition beviser tydeligt du ikke har rent mel i posen, - og at du absolut ikke er uvildig overhovedet - du har helt sikkert interesse i at nedgøre NBE produkter/forhandlere ved først kommende lejlighed.

Jeg har været debattør på nettet i mange år efterhånden, - og jeg mener selv jeg er ret god til at spotte en fusker - jeg indrømmer jeg anser dig for at være en fusker, - men trækker gerne alt jeg har skrevet tilbage hvis du vil melde rent flag og fortælle os hvem du er, - og hvilke tilhørsforhold du har - og jo før jo bedre!

Man melder sig ikke ind på et forum som helt grøn ny bruger - og så handler det første indlæg man poster om en røggaseksplosion på et NBE anlæg - som du ikke ummidelbart har noget med at gøre - det er total ulogisk færden ??

Jeg må give Martin ret - du kunne nemt være J.P  :)
« Senest Redigeret: Jan 03, 2013, 22:43 af levi »

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #37 Dato: Jan 03, 2013, 23:29 »
Her er nok rigtig gang i den,jeg har aldrig hørt om en scotte der er eksploderet, og jeg har kontakt til over 20 anlæg de ældste er 6 år gamle og det nyeste 2 måneder jeg har den største tillid til både NBE og Søren i Gørlev
mvh Erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #38 Dato: Jan 03, 2013, 23:30 »
Jeg undrede mig faktisk over at lugen ikke kan spændes så den er tæt, hjalp en svoger med at instalere en bs1016 og undrede mig noget over hvor utæt den er i låget, er det ok den ikke slut helt tæt ?

Prøv lige at sprøjte glassnoren i låget godt ind i WD40 (Forøvrigt en god idé at smøre alle glassnorene med WD40) - en ny glassnor er ikke "slidt til endnu" og holder derfor ikke 100 procent tæt når du starter et helt nyt anlæg op  :)

Hvis du jævnligt smører dine glassnore med WD40 - f.eks ved rensning - så holder de 10 gange så lang tid - plus moms :)
« Senest Redigeret: Jan 03, 2013, 23:49 af levi »

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #39 Dato: Jan 03, 2013, 23:37 »
Her er nok rigtig gang i den,jeg har aldrig hørt om en scotte der er eksploderet, og jeg har kontakt til over 20 anlæg de ældste er 6 år gamle og det nyeste 2 måneder jeg har den største tillid til både NBE og Søren i Gørlev
mvh Erik

Jeg har siddet og gransket min hjerne idag for at fremkalde en sådan episode her i erindringen, - og jeg må indrømme min hjerne fortæller mig at jeg aldrig har oplevet noget tilsvarende på et NBE anlæg tidligere...

Men for god ordens skyld - lad os lige understrege - kedelen er IKKE eksploderet - der har været en røggaseksplosion som forøvrigt kan forekomme på samtlige anlæg i Verden,- jeg har dog aldrig oplevet det på en Scotte/Woody før - det fyr her har virkelig ikke været indstillet/passet korrekt.... - Og det er indiskutabelt!

Jeg kan som en lille hoftebemærkning ikke se nogen trækstabilisator nogen steder på billederne - blot endnu en indikation af at den der har monteret anlægget ikke kender de mest basale værktøjer til at få et velkørende anlæg op at stå.
« Senest Redigeret: Jan 03, 2013, 23:40 af levi »

Offline shans

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 64
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #40 Dato: Jan 03, 2013, 23:53 »
Hold da op der er gang i den! :)

Nu er jeg ny i pilleverden og problemet er folk der konvertere fra f.eks. oliefyr.
De sætter sig ikke ind i, hvad bagsiden af medaljen er da de "kun" ser besparelsen.
Et oliefyr er jo mere eller mindre vedligeholdelsesfrit... er der olie på tanken og strøm i stikket, så er man kørende.
 
Jeg nørder med gamle biler i min fritid og derfor er det ikke fremmede for mig, at sætte mig ind i tingene. Jeg indrømmer at jeg også er skadet via mit arbejde, da jeg har arbejdet over 20 år i vvs branchen og er ansat i Brdr. Dahl vvs grossist hvor jeg sælger badeværelser... bum! så kom det også ud! :D

Problemet er, uanset hvilket tilhørsforhold brugerne at dette forum har, at slutbrugeren ikke får ordentlig rådgivning om hvad det vil sige, at have et pille fyr. Jeg kunne sagtens gøre reklame for det firma hvor jeg er ansat, da vi har steder hvor menig mand kan bliver rådgivet. Det vælger jeg så ikke at gøre (direkte  ::) ) For ikke længe siden, kunne man købe en Scotte i Bauhaus. Ikke at jeg direkte har et problem med det, men hvor meget rådgivning skulle man mene, at en slutkunde får der, når man tænker tilbage på de gange jeg selv har handlet der??

Det er ski ikke nok, at der er piller i magasinet og strøm i stikket. Som billederne så klart viser, har fyret ikke været indstillet korrekt og har udviklet knaldgas og da pillefyr er det nye sort, bliver de efterhånden solgt gennem mange mere eller mindre professionelle kanaler. Jeg tror roligt vi kan regne med, at det ikke er sidste gang man vil opleve samme historie igen.

Nu nyder jeg at kunne gå at nørde med mit fyr her om vinteren, hvor det alligevel er for koldt til at rode med min gamle biler i garagen.

Groft sagt er et pillefyr ikke noget for alle, hvis man ikke har evnen eller lysten til, at sætte sig ind i teknikken bag og hvordan et pillefyr virker.

Nogle mennesker er faktisk bedre tjent med en varmepumpe!
« Senest Redigeret: Jan 03, 2013, 23:56 af shans »
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

Scotte Black Star mini 10kW
V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan
Forventet årsforbrug 3-3,5 ton

Offline Oldgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 363
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #41 Dato: Jan 03, 2013, 23:57 »
Nået man kan man fastslå med dette indlæg er at folkene er kommet ud af hullerne  ;D

Tror faktisk ikke det så meget er indlægget, men mere den skjulte agenda der ligger bag, som pisser folk af  >:(
Alle er jo enige om at der sagtens kan være sket en røggaseksplosion i det nævnte tilfælde, at det så viser tydeligt at der desværre findes vvs'er som er ligeglade med deres faglige stolthed over for de ting de går og laver. Kan ingen vel være uenige i og det uanset hvad der står på fyret ;)
 Ellers havde de jo gjort deres arbejde med at indstille kundens fyr, samtidig givet en ordentlig instruktion i brug af det til kunden.
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #42 Dato: Jan 04, 2013, 00:41 »

 
Jeg nørder med gamle biler i min fritid og derfor er det ikke fremmede for mig, at sætte mig ind i tingene. Jeg indrømmer at jeg også er skadet via mit arbejde, da jeg har arbejdet over 20 år i vvs branchen og er ansat i Brdr. Dahl vvs grossist hvor jeg sælger badeværelser... bum! så kom det også ud! :D

Problemet er, uanset hvilket tilhørsforhold brugerne at dette forum har, at slutbrugeren ikke får ordentlig rådgivning om hvad det vil sige, at have et pille fyr. Jeg kunne sagtens gøre reklame for det firma hvor jeg er ansat, da vi har steder hvor menig mand kan bliver rådgivet. Det vælger jeg så ikke at gøre (direkte  ::) ) For ikke længe siden, kunne man købe en Scotte i Bauhaus. Ikke at jeg direkte har et problem med det, men hvor meget rådgivning skulle man mene, at en slutkunde får der, når man tænker tilbage på de gange jeg selv har handlet der??

Jamen det er jeg skam helt enig i Shans, - altså det med servicen og vejledningen - det er ikke en selvfølge at den følger med når man køber et anlæg (Uanset mærke) - men mon ikke folk er klar over det når de vælger at handle sådanne steder ? -  det er vel ikke meget anderledes end hvis man f.eks handler online med en webshop hvor der udelukkende sidder en 17 årig telefonpige - som igen udelukkende sidder og modtager webordrer og derefter faxer/Mailer dem videre til bla. BD/Sanistaal eller AO -  som så efterfølgende sørger for leveringen direkte til kunden uden om webshoppen - hvor meget service/vejledning følger der mon med der?  :-\

Jeg har personligt altid værdsat at handle lokalt, - eller med de firmaer hvor jeg ved servicen og vejledningen er i top - jeg kigger personligt ikke altid kun på prisen (Selvom den naturligvis også er en væsentlig faktor).

Men personligt er prisen ikke nødvendigvis altafgørende - jeg sætter en ære i mit håndværk, - og møder jeg en leverandør hvor jeg fornemmer den samme entusiasme - så handler jeg der!.

Min Pointe er - Det er SKIDE træls som forhandler at læse denne tråd, - hvor skaden formentlig er sket pga. dårlig vejledning/indstilling - og en total inkompetent montør! - Sådanne sager her går ud over producenten (Montøren nævnes jo sjovt nok ikke ved navns nævnelse i artiklen), - producenten som jeg ser det -  er ummidelbart fuldstændig uden skyld i det der er sket her! - Så det er sku ikke fair den måde hvorpå artiklen som forøvrigt er ekstremt mangelfuld - er skruet sammen på - det pisser mig lidt af!.
« Senest Redigeret: Jan 04, 2013, 00:43 af levi »

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #43 Dato: Jan 04, 2013, 07:18 »
Ha ha ha .

En helt ny bruger som jo viser sig at været et rent natur talent når det angår at skrive indlæg og viden omkring forhold som i øvrigt raver os en skid. Om NBE ejer 5% af Sørens forretning ?? og hvad så. Hvor mange VVS eskperten penge er der bag Ekoheat ? Jeg er da ligeglad.
Denne artikel er en gammel historie og har altså været debateret før og med mindre man er dummere en vådt bølgepap så ved man at støv og røg kan eksplodere. Når en korn silo eller meltønde blæser folk af kloden så er det forfærdeligt men ikke noget nyt under solen .
Jeg er bange for at denne bruger er den nortoriske " skjule mig under andet navn og sprede løgne idiot " som huserer på stokerpro . Heldigvis har idioten en vævefejl i kysen så han ikke kan finde ud af at man kan spore en ip adr. Det er altså strafbart at udgive sig for at være en anden, når ikke web admin er informeret om hvem man i virkeligheden er.
Jeg spekulere lidt i om det sidste i jensMCD stå for "Medlem Club Dan" :-)
Ton rent flag eller skrub af og lad os andre i fred
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Det er ikke kun Ekoheat der brænder godt :0)
« Svar #44 Dato: Jan 04, 2013, 08:02 »
Altså, hun står ved sit NYE pillefyr, og tilråder folk at købe et KVALITETS pillefyr, SOM IKKE KAN EKSPLODERER, samt benytte KOMPETENTE håndværkerer...

Som jeg ser det, så har hun af erfaringer (bitter) valgt at netop skifte TIL NBE, for at undgå en sådan eksplosion!

Såfremt denne tråd var et "angreb" på NBE og deres pillefyr, dertil kan jeg kun sige det umiddelbart har modsatte effekt når man ser den lykkelige kvinde med sit NBE fyr OG læser teksten i artiklen (under forudsætning man kan læse)
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)