Forfatter Emne: En rolig flamme..  (Læst 18782 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Hugo

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +7/-3
  • Woody-skotte 10Kw ,Opop kedel 20
Sv: En rolig flamme..
« Svar #15 Dato: Jan 16, 2013, 00:28 »
Tid til en lille up date.
Kolget af en anden tråd her inde, har jeg sat skorstenstrækket op til 1 og nu kan jeg få justeret flammen ned, så den brænder roligere. Sodet lidt og er efter følgende små justeret i blæs.
Tror sgu den er ved at være det  ;)
"Kolget" ?? nyt ord oder was .....

Offline shans

• Prof
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #16 Dato: Jan 16, 2013, 14:10 »
Tid til en lille up date.
Kolget af en anden tråd her inde, har jeg sat skorstenstrækket op til 1 og nu kan jeg få justeret flammen ned, så den brænder roligere. Sodet lidt og er efter følgende små justeret i blæs.
Tror sgu den er ved at være det  ;)
"Kolget" ?? nyt ord oder was .....

Jep!  ;)
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

Scotte Black Star mini 10kW
V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan
Forventet årsforbrug 3-3,5 ton

Offline shans

• Prof
« Svar #17 Dato: Jan 20, 2013, 20:43 »
Som skrevet tidligere, syntes jeg faktisk at jeg er ved at ramme den spot on vedr. justering af flamme, blæs m.m. efter jeg satte mit skorstenstræk op fra 0 til 1.
Jeg var lige ude at tjekke hvordan den kørte i går, efter en tur under bruseren.
Fyret var ved at varme brugsvand og ved 100% flamme i max ydelse (10kW) så flammen således ud.

Lige lovlig fed flamme, da den ramme mod satte væg i brandkammeret, så den lille blind plade overfor brænderen og skamol pladen under inspektionslemmen er brændt helt hvide.

Jeg har sat den lidt op i blæs ved 100%.
Jeg har også sat ydelsen i VVB'en til til 100%, hvilket måske er lidt i overkanten for en Metro 110 ltr. combi, for når fyret er færdig med at lave varmt vand, går det i stop temp.

Jeg har også lagt mærke til, at det efter de ændrede indstillinger, går oftere i stop temp end, da jeg kørte med et træk på 0, hvor jeg faktisk oplevede at det nærmest aldrig gik i stop temp.

Ærligt skal jeg sige, at jeg ikke syntes det har kørt så godt som det gør nu, så er det ikke meget normalt med flere stop temp nu? 
« Senest Redigeret: Jan 20, 2013, 20:45 af shans »
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan

Offline Ronni W

• Prof
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Livet er for kort til oliefyr.
« Svar #18 Dato: Jan 21, 2013, 20:40 »
Hejsa
Hvad har du sat diff. Over set punkt til ? Jeg har haft samme problem med temp stop efter endt VVb og efter en snak med mhes har jeg sat min diff. Over til 15 grader og har ikke haft et eneste stop efter endt VVb i 2 uger nu :) og så har jeg sat max ydelse til 85 % ved VVb

Hilsen Ronni
10 kw Scotte V 6,79
110 l VVB varmvandspriotet
300 m2 hus.
Årligt forbrug ca 5 tons. 2011-2012

ca dagligt forbrug nu 29,3 kg.+/-

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #19 Dato: Jan 21, 2013, 21:25 »
Hej Søren.
Ordret skorstenstræk er misvisende og har ikke noget med at hæve eller sænke træk at gøre. Det har kun indflydelse på styringen når den kører 10 % og øger antallet af piller der bliver tilført til bålet hvis den er svær at holde gang i når den kører lavlast.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Bjarne Larsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +24/-0
« Svar #20 Dato: Jan 21, 2013, 21:26 »
Hvor i menyen kan man stille VVB til 85 % ?
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #21 Dato: Jan 21, 2013, 21:30 »
Tja, skorstenstræk er vel meget sigende, da det er et tal for hvor stort skorstenstrækket er  ;)
...det er ikke noget man justerer men noget man blot angiver, ligesom dosering pr. 6 minutter  ;)

Det er vel reelt et spørgsmål om hvordan man opfatter navnet  ;)

Hilsen
Michael

Hej Søren.
Ordret skorstenstræk er misvisende og har ikke noget med at hæve eller sænke træk at gøre. Det har kun indflydelse på styringen når den kører 10 % og øger antallet af piller der bliver tilført til bålet hvis den er svær at holde gang i når den kører lavlast.
« Senest Redigeret: Jan 21, 2013, 21:31 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #22 Dato: Jan 21, 2013, 21:50 »
Hej Bjarne.
Nederste menupunkt under autoberegner.
Ja Michael det er som man ser på ordret. Det jeg mener er at det hæver eller sænker ikke trækket men selvfølgelig har det noget med træk at gøre :-)
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Bjarne Larsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +24/-0
« Svar #23 Dato: Jan 21, 2013, 21:52 »
Så er jeg med  :D
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline shans

• Prof
« Svar #24 Dato: Jan 22, 2013, 18:58 »
Hejsa
Hvad har du sat diff. Over set punkt til ? Jeg har haft samme problem med temp stop efter endt VVb og efter en snak med mhes har jeg sat min diff. Over til 15 grader og har ikke haft et eneste stop efter endt VVb i 2 uger nu :) og så har jeg sat max ydelse til 85 % ved VVb

Hilsen Ronni

Hej Ronni. Jeg har næsten sat det tilbage til de parametre jeg hele tiden har kørt med, dvs. 60 gr kedel temp og 10 gr. over, 15 gr. under. Max ydelsen har jeg sat ned til 80%. Før kørte jeg med 60% ydelse.

Hej Søren.

Hej Claus. Jeg ved godt at skorstenstræk i bund og grund "bare" betyder, at der bliver kørt flere piller til bålet. Men jeg kørte med for hidsig flamme ved skorstenstræk på 0 og problemer med at drosle flammen ned. Ved 2 kan jeg pludselig styre flammen men det giver også en varmer kedel. Har lige haft tappet vvb helt ned og håndtaget på inspektionslågen er lidt mere end hånd lun :) Så selv om det reelt kun skulle betyde noget i lavlast, syntes jeg at jeg oplever en kraftigere flamme hele vejen op til 100%.

Som bonus, oplever jeg også en rene kedel og specielt brandkammer, da temperaturen er højre. Før lå jeg med en skakt temperatur på omkring de 39-40 gr. Nu ligger den typisk omkring de 40- 43 gr. alt efter ydelse. Jo højre ydelse, jo laver skakt temperatur.

Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan

Offline Ronni W

• Prof
« Svar #25 Dato: Jan 22, 2013, 19:45 »
Hejsa

15 grader under synes jeg lyder vildt, min er sat til 2 eller 5 grader under, kører det stabilt omkring setpunkt eller svinger den meget ?
Max ydelse er det på. VVb eller anlæg ?

Hilsen Ronni
10 kw Scotte V 6,79
300 m2 hus.

Offline shans

• Prof
« Svar #26 Dato: Jan 22, 2013, 20:00 »
Hejsa

15 grader under synes jeg lyder vildt, min er sat til 2 eller 5 grader under, kører det stabilt omkring setpunkt eller svinger den meget ?
Max ydelse er det på. VVb eller anlæg ?

Hilsen Ronni

Undskyld Ronni. Kan godt se, at det svar skulle være mere specifikt og ikke sådan lidt indforstået ;)
Det er max ydelsen på min vvb. Jeg har faktisk lige været ude og sætte den ned til 60%, da jeg læste at en 110 ltr. Metro aftager omkring de 5kW og så er der jo ingen grund til, at banke af sted med  8kW på kedlen.

Grunden til at jeg har sat den til 15 gr. uden er, at jeg køre med pumpe start ved 50 gr.
På den måde kan jeg køre med pause fyring i en 30- 40 min tid, når fyret har været i stop temp. Kedlen tænder op ved en kedel temperatur på ca. 45 gr. og ved en retur på 30 gr. hvilket er jo for lidt på returvandet. Men da pumpen er stoppet, holder kedlen temperaturen selv om jeg kun måler 30 gr. på retur strengen og da pumpen først starter ved 50 gr., har jeg ingen problemer med kondens i kedlen overhovedet.

Vores hus er fra 2004 og super godt isoleret og jeg har gulvvarme i hele under etagen, så jeg mærker ingen udsving i komforten i huset, men kedlen er i pausefyring.
« Senest Redigeret: Jan 22, 2013, 20:02 af shans »
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan

Offline Ronni W

• Prof
« Svar #27 Dato: Jan 22, 2013, 20:09 »
Ok, jeg troede kun man brugt pumpestop om sommeren, når man kun kørte VVB ? Kører den ikke højt i ydelse når fyret starter op igen ?
10 kw Scotte V 6,79
300 m2 hus.

Offline shans

• Prof
« Svar #28 Dato: Jan 22, 2013, 20:53 »
Ok, jeg troede kun man brugt pumpestop om sommeren, når man kun kørte VVB ? Kører den ikke højt i ydelse når fyret starter op igen ?

Nej for den skal jo ikke trække "koldt" central varme vand under opvarmning, men kun opvarme det vand der står i kedlen. Når pumpen starter, bliver der heller ikke et dyk i temperaturen, da vandet jo også har stået stille i rørene.   
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan