Hej alle.
Ja, så nærmer det sig 2 måneder med mit scotte på blackstar 16 KW pillefyr.
Jeg havde jo i starten geveldige problemmer. Dårlig forbrænding (trækstabilisator hjalp). Mange piller på herd (gentagne 6 minutters afvejninger hjalp). Piller ikke helt brændt af, lidt piller samt meget aske på herd.
Ja, det var en hård opstart syntes jeg. Men med meget hjælp fra jer herinde gik det alligevel

.
Status nu er : Fyret kører rigtigt godt, asken ser mørkegrå ud, ingen uforbrændte piller på herd, fin hvid røg på cirka 0,5 meter fra skorsten.
Jeg kører nu med autoberegning, uden at skulle sætte den op for at få det til at passe. Jeg fyldte silo med 180 kilo og den havde kørt 9 dage, da de var brugt. Det var med en gennemsnits temp. på 5 grader udenfor.
Det sidste forløb, hvor den brugte 180 kilo, gik der 7 dage. Det var med en gennemsnits temp. på -5 grader udenfor.
Så det er da helt godt syntes jeg.
Det eneste problem jeg har er, at asken på herd ikke bliver blæst af ved rensning. Det vil sige, at jeg skraber asken væk om morgenen og når jeg kommer fra arbejde. Der er ikke uforbrændte piller, men kun aske der ligger sig på herd. Det er lidt mærkeligt syntes jeg. Hvis jeg kun gør det en gang om dagen, for eksempel om morgenen, kan jeg se at skakt temp. er steget til omkring 36-38 grader næste morgen.
rens står til : 6 sek. 45% hver 10 min. Kan der ikke gøres noget ved det ?. Nu når fyret kører så godt som det gør nu, er jeg dog mest tilbøjelig til at købe et kit til kompressor rens, men det må vel kunne lade sig gøre at rense herd med renseblæs.
Brian