Det er ikke sandt at sneglen yder mindre ved at putte et rør i som kerne. Det er noget mere dynamisk. Jeg mener det var troldmanden (men er ikke sikker) der har video filmet både med og uden. Ved 90° giver sneglen uden kerne nærmest intet, og jo længere ned sneglen lægges jo mere ens blive de to snegle.
Mit bekymring er at motoren kan blive mere belastet med kerne, men jeg har ingen belæg for gættet.
Hvis der er en der bygger om og har et amperemeter kunne man jo teste hvor mange ampere med og uden, forsøg er bedre end gæt.

Hvis motoren bruger flere ampere så vil viklinger, kondensator og gear blive ekstra belastet, men om det betyder noget har jeg ingen ide om.
Da flere kører med rør monteret er det jo ikke noget der øjeblikkelig ødelægger grejet.
Men det er ikke nødvendig at montere kerne, smuldfri piller, og så har jeg boret en række huller der tager det smuld der alligevel er i de "smuldfri" piller, der er ikke mange kg afvigelse på en hel tank.
Smuldet der sorteres fra er måske spild, men kun måske. Et forsigtigt gæt er at der sorteres 15-20kg fra på en sæson, men det kunne jo være at det opvejes af en mere stabil forbrænding. Gynger og karuseller.