Forfatter Emne: em lille hurtig til en travl mand.  (Læst 15536 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: em lille hurtig til en travl mand.
« Svar #15 Dato: Maj 08, 2013, 06:05 »
Ah jeg tror du har en smule galt fat i problemt Kenneth. Ellers så har jeg totalt misforstået din løsning,hvilket bestemt også er en mulighed :-)
Som jeg ser ventilen så står den med en fast Fase og N og står, når den er strømløs/med strøm fra styringen, default som lukket og når L7 som er NO bliver aktiveret af styringen aktivere den et overdrager relæ som skifter positionen til åben. Rigtigt jeg kan gå i styringen og sætte L7 til NC så vil den åbne for ventilen når den IKKE kalder på varme, og lukke :-( når den gør. Det kan dog omgåes ved at sætte VV temp til feks 20gr så den aldrig kalder på varme men det er altså for bøvet. Det jeg skal bruge er ,som jeg også har fået bekræftiget af Michael , en 230 v omskifter . Altså 2 indgange som alt efter position føder 1 udgang. L7 i NO på den ene og en fast fase på den anden. Så er det bare et tryk så er ventilen aktiv og står åben under hele festen. Derved varmes der konstant på VV og det er det jeg har brug for til fest.
Min fase og nul er taget i styringen i forvejen . Jeg har selvfølgelig tænkt mig at bruge den faste fase til at føde det ene ben i kontakten med også således at det er samme fase der står både fast i ventilen og trækker overdrager relæ når den bliver aktiveret.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #16 Dato: Maj 08, 2013, 07:37 »
Ah jeg tror du har en smule galt fat i problemt Kenneth. Ellers så har jeg totalt misforstået din løsning,hvilket bestemt også er en mulighed :-)
Som jeg ser ventilen så står den med en fast Fase og N og står, når den er strømløs/med strøm fra styringen, default som lukket og når L7 som er NO bliver aktiveret af styringen aktivere den et overdrager relæ som skifter positionen til åben. Rigtigt jeg kan gå i styringen og sætte L7 til NC så vil den åbne for ventilen når den IKKE kalder på varme, og lukke :-( når den gør. Det kan dog omgåes ved at sætte VV temp til feks 20gr så den aldrig kalder på varme men det er altså for bøvet. Det jeg skal bruge er ,som jeg også har fået bekræftiget af Michael , en 230 v omskifter . Altså 2 indgange som alt efter position føder 1 udgang. L7 i NO på den ene og en fast fase på den anden. Så er det bare et tryk så er ventilen aktiv og står åben under hele festen. Derved varmes der konstant på VV og det er det jeg har brug for til fest.
Min fase og nul er taget i styringen i forvejen . Jeg har selvfølgelig tænkt mig at bruge den faste fase til at føde det ene ben i kontakten med også således at det er samme fase der står både fast i ventilen og trækker overdrager relæ når den bliver aktiveret.
Vi er altså helt enige, det er kun hvordan det udføres i praksis der lige skal på plads. Det kan gøres så fikst som på mit billede, men har du alligevel en styretavle til dine (overdrager)relæer kan det også være der, hvis relæerne sidder på en din-skinne eller en C-skinne kan man få en afbryder til montage på samme.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #17 Dato: Maj 08, 2013, 07:49 »
Nåh ja jeg kan lige kikke i farnell om de har en omskifter til en DIN skinne. Ja jeg har to overdrager relæer siddende i tavlen men det er pga EMC fra pumpen . Det overdrager relæ jeg snakker om i tråden sidder i Ventilen.
MVH
Lenovo 6.0.1

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #18 Dato: Maj 08, 2013, 08:15 »
Nåh ja jeg kan lige kikke i farnell om de har en omskifter til en DIN skinne. Ja jeg har to overdrager relæer siddende i tavlen men det er pga EMC fra pumpen . Det overdrager relæ jeg snakker om i tråden sidder i Ventilen.

Er det et relæ du selv har monteret? altså det i ventilen? og hvorfor?

Det jo kun fantasien der placerer afbryderen. Med kabel, underlag og afbryder kan det jo placeres hensigtsmæssig for køkkenpersonalet.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #19 Dato: Maj 08, 2013, 16:01 »
Næ relæet sidder i ventilen fra fabrikken og om det helt korrekt hedder et overdrager relæ skal jeg lade være usagt ..
Det virker bare som et sådan . Altså overdrager fasen fra a til b når styringen aktivere relæet.
Jo jo jeg kunne godt flyttet kontakten op i køkkenet men det kan ikke komme på tale :-) . Fyrrummet er mit domæne og fyrmesteren er altså ikke så moderne at han går ind for vidensdeling med mindre det er strengt nødvendigt og til hans egen fordel :-)
MVH
Lenovo 6.0.1

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #20 Dato: Maj 10, 2013, 08:06 »
Næ relæet sidder i ventilen fra fabrikken og om det helt korrekt hedder et overdrager relæ skal jeg lade være usagt ..
Det virker bare som et sådan . Altså overdrager fasen fra a til b når styringen aktivere relæet.
Jo jo jeg kunne godt flyttet kontakten op i køkkenet men det kan ikke komme på tale :-) . Fyrrummet er mit domæne og fyrmesteren er altså ikke så moderne at han går ind for vidensdeling med mindre det er strengt nødvendigt og til hans egen fordel :-)

Fuldstændig som når folk betaler for at have spist på Lamborghus, så betaler de med overdrager penge :D Og jeg har lige fået overdrager diesel på min bil :D

Kontakten skal bare sidde mellem fasen og klemmen a eller b, og laves det på den "fine" måde med en omskifter skal der lidt mere installation til, common skal til klemme a eller b i ventilen, alt efter hvad der får den til at åbne, fase på den ene omskifter klemme og styringen på den anden. :)
Hilsen Kenneth

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #21 Dato: Maj 14, 2013, 08:47 »
Nu er løsningen på plads. Det blev en dobbelt kontakt. Når normal står i on skal Fest så i 0 og omvendt .
Det virker perfekt . Under weekendens strabasser stoppede den ikke overhovdet .
Havde ingen sort tusch så den blev mærket med grøn som jo i øvrigt også kan skrive sort :-)
Ps .. Ja ja jeg ved godt kontakten vender på hovedet men kassen var retningsbestemt og jeg gad ikke skruen den af og vende den igen :-)
« Senest Redigeret: Maj 14, 2013, 08:49 af Lamborg »
MVH
Lenovo 6.0.1

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #22 Dato: Maj 14, 2013, 10:34 »
En manuel skiftekontakt  ^-^ Det skal nok virke, for det er jo kun den ene kontakt der er til noget ;) den anden sikrer jo blot at der ikke kommer strøm baglæns, men da det er manuelt, og noget man skal vide hvordan virker, er der ikke meget sikkerhed over det, en hurtig fejlbetjening sender jo spændingen baglæns.

Men meningen er god nok  :)
Hilsen Kenneth

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #23 Dato: Maj 14, 2013, 16:22 »
Undskyld Kenneth men det er da noget sludder. Begge kontakter har da en funktion nemlig at sørge for at ventilen enten er styret af en fast fase eller L8 i styringen. Rigtigt at man skal afbryde den ene når man aktivere den anden men det er ikke noget problem nåpr bare man altid afbryder den ene inden man aktivere den anden. Og en kontakt man har liggende er billigere end en man skal ud og købe.
Men det er lavet på denne måde.

MVH
Lenovo 6.0.1

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #24 Dato: Maj 14, 2013, 16:46 »
Funktion og funktion, jeg vil godt give en bajer på at det virker uanset hvordan normal kontakten står ;)
Dog kan de ikke begge stå i "0" og alligevel, så er ventilen jo bare lukket.
« Senest Redigeret: Maj 14, 2013, 16:48 af xkfc »
Hilsen Kenneth

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #25 Dato: Maj 14, 2013, 17:58 »
ok så lad mig forklare.-
Hvis den står i N og den anden står i 0 så er det L8 fra styringen som åbner og lukker ventilen så der bliver lavet VV når styringen kalder
Hvis den står i F og den anden i 0 så er der en fast fase ind på tråden som styre krumtappen i ventilen der stiller den fast åben og der bliver lavet VV kontinuerligt ligegyldigt om styringen kalder på VV eller ej.
Det kan du jo se på tegningen og 0 funktioner er nødvendig for ikke at få 230v bag ind i styringen.
Du kan bare faxe mig den bajer :-)
MVH
Lenovo 6.0.1

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #26 Dato: Maj 14, 2013, 18:24 »
Jeps Claus,

Det du har lavet er hel ok  ;)

Kenneth påpeger bare at der sandsynligvis ikke sker noget ved at sende 230 VAC baglæns ind i styringen, og han har sikkert ret  ;)
...men det du har lavet (eller i hvert tilfælde prøvet at lave), en omskifter, er bare top dollar  ;)

Kenneth er bare en "doven slambert" der vil springe over hvor gærdet er lavest  ;D ;D ;D
...sådan er vi el-folk  ;)

Hilsen
Michael

ok så lad mig forklare.-
Hvis den står i N og den anden står i 0 så er det L8 fra styringen som åbner og lukker ventilen så der bliver lavet VV når styringen kalder
Hvis den står i F og den anden i 0 så er der en fast fase ind på tråden som styre krumtappen i ventilen der stiller den fast åben og der bliver lavet VV kontinuerligt ligegyldigt om styringen kalder på VV eller ej.
Det kan du jo se på tegningen og 0 funktioner er nødvendig for ikke at få 230v bag ind i styringen.
Du kan bare faxe mig den bajer :-)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #27 Dato: Maj 14, 2013, 20:06 »
Hæ hæ . Ja lidt gærdesmutte er der vel i os alle. Men helt ærligt det er sgu da også for dumt at springe over hvor gærdet er højst :-) .
Men jeg er nu ikke sikker på at der ike kan opstå en strømspids som enten springer sikringen eller brænder udgangen af når den åbner for 230v fra begge sider men lad det nu ligge jeg gider ikke øde noget så jeg vil ikke lade det komme an på en prøve.
og ja det er ikke en forkromet switch løsning til 274 kr men en "havde lige i skuffen" løsning som fungere perfekt..
MVH
Lenovo 6.0.1