Hej,
Jeg skal prøve at forklare det på en anden måde end i min vejledning

P-leddet og I-leddet er to selvstændige regulatorer der hver især kan angive en ønsker drift% til fyret.
Det kan betragtes som to personer der hver vil opnå og holde en fastlagt hastigheden på en bil (og jeg tænker ikke på at min kone sidder ved siden af

)
P-leddet (den ene person) kan maksimalt give 100% (fuld gas) og minimum -100% (altså bremse for fuldt skrald).
I-leddet (den anden person) kan maksimalt give 100% (fuld gas) og minimum 0% (altså speed sluppet).
P har altså både speeder og bremse mens I kun har en speeder.
Speeder og brems er lige kraftige, så hvis den ene siger 100% speeder og den anden 100% brems, bliver resultatet at bilen holder stille.
Ligeledes kan hastigheden af bilen maks blive 100% og mindst 0%, altså ikke noget med at bakke eller køre dobbelt hastighed.
Kravet til hastigheden fra de to personer lægges sammen og deles med to, altså det endelige resultat bliver gennemsnittet af de to og så begrænset til max 100% og min 0%.
Personen P vil træde på speederen når hastigheden er under det den skal være og træde på bremsen når hastigheden er over det den skal være.
Jo mere hastigheden er under det den skal være jo mere vil P træde på speederen og jo mere hastigheden er over det den skal være jo mere vil P træde på bremsen.
Når hastigheden er nøjagtig det den skal være vil P hverken træde på speederen eller bremsen.
Personen I vil trykke mere og mere på speederen så længe hastigheden er under det den skal være og lette trykket på speederen så længe hastigheden er over det den skal være.
Når hastigheden er nøjagtig det den skal være vil I fastholde positionen af speederen.
Personen P kikker konstant på hastigheden og justerer sin speeder/brems, mens I kun kikker på hastigheden hvert 20. sekund og så justerer sit tryk på speederen.
Hvor kraftigt P skal reagere på hastighedsafvigelsen afgøres af P-faktoren, sådan at jo større P-faktoren er jo kraftigere reagerer P på en afvigelse.
Hvor kraftigt I skal reagere på hastighedsafvigelsen afgøres af I-faktoren, sådan at jo større I-faktoren er jo kraftigere reagerer I på en afvigelse.
Hvis man kikker lidt på ovenstående forklaring vil man kunne konkludere at P kun bidrager med enten speeder eller brems når hastigheden ikke er det den skal være, mens I husker hvor vi er kommet til, altså fastholder hastigheden når den er det den skal være.
Man kan også sige at P er den der reagerer med det samme med enten speeder eller brems når hastigheden skal justeres, mens ellers intet laver, mens I halter lidt bagefter men holder maskinen igang når alt er som det skal være.
Hvis hastigheden skal op, vil P træde på speederen, mens I stille og roligt også vil øge sit tryk på speederen.
I takt med at hastigheden nærmer sig det den skal være, slipper P mere og mere sin speeder, mens I stille og roligt lader sin speeder falde til ro i den nye position.
Hvis hastigheden skal ned, vil P træde på bremsen, mens I stille og roligt også vil reducere sit tryk på speederen.
I takt med at hastigheden nærmer sig det den skal være, slipper P mere og mere sin bremse, mens I stille og roligt lader sin speeder falde til ro i den nye position.
Man har altså en situation hvor P bremser mens I stadig har tryk på speederen.
Selvfølgelig skal man ikke køre bil på denne måde, men det er altså sådan en PI-regulator arbejder.
Hilsen
Michael
Forstår noget af de tal, at de styrer hvor hurtig temperaturen stiger. Min er sådan: P 2.0 I 0.10.
Hvad sker der hvis jeg ændre I led.?
Har læst vejledninger og fatter det ikke rigtig, derfor spørger jeg på denne måde.