Hmm... Okay, men jeg må nok indrømme jeg har lidt svær ved at se fordelen/fidusen med "kun" 1dl olie til fx. 150kg træpiller.
I princippet bør alle pillerne/hver træpille vel have hver deres/sin del olie for at opfange alt smuldet - og da det næsten med sikkerhed (vil jeg vove at påstå) ikke er muligt med kun 1dl - men har jeg mon overset en faktor...!
/Frank
PS.
Forstået på den måde at olien vel bør være fordelt overalt i tankens indhold for at have en gavnlig virkning.
Det er slet ikke nødvendig med ret meget olie. Piller og smuld har forskellig hastighed ned gennem beholderen, så et par fedtede piller samler smuld på vejen mod brænderen.
I starten fulgte jeg rådet i manualen, og hældte olie over de sidste piller inden jeg fyldte tanken. Det gav mig problemer, sneglen vejede forskelligt, først begyndte den at give meget, og efter hånden som de nye piller fyldte systemet ydede den mindre. Den forholdsvis høje koncentration af olie på en gang ændrede også forbrændingen så meget at det irriterede mig.
Jeg er kommet frem til at jeg hælder omkring en ½ dl på toppen af tanken, bare lidt sjask med flasken, omkring hver 3. gang jeg fylder beholderen. Det er det der skal til for at holde mit system smuldfrit, og det sikrer en stabil afvejning af sneglen. Andre fabrikater af piller som jeg har brugt, krævede at jeg brugte olie hver gang jeg fyldte tanken.
Kenneth