Det er nu ikke formålet med mine trækstabilisatorer, "at slippe luft ind i skorstenen"
Jeg er bedøvende ligeglad om der er luft i skorstenen, faktisk ville jeg helst undvære trækstabilisatorene. Mine trækstabilisatorer sidder der af nød, og pga. uhensigtsmæssig konstruktion af luftforsyning.
Det jeg vil undgå, er at der kommer for meget træk igennem kedlen, for meget træk hiver energi ud af kedlen og gør bålet alt for mager.
Problemet er at der overhovedet er mulighed for det voldsomme træk, den perfekte konstruktion forhindrede at der kan komme for meget træk, ved at begrænse muligheden allerede i indsugningen.
Moderne oliefyr har et spjæld der lukker helt af for træk, når brænderen er slukket. Det er naturligvis nemmere at konstruere når en spjæld blot er åbent eller lukket.
Mit gamle Twinheat anno 85' havde ikke brug for trækstabilisator. ved trin 2 (fuldlast) var indsugningshullet ikke meget større end en god 2krone, og det var så blæserens opgave at hive mere luft igennem. Brænderen var også meget større, så den ekstra luft der alligevel ville være i stormvejr, var ikke noget der kunne ses.
Mvh. Kenneth