Forfatter Emne: Brændværdier...  (Læst 3933 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Brændværdier...
« Dato: Feb 16, 2014, 09:18 »
Jeg har undret mig lidt over de forskellige producenters angivelser af brændværdier på deres træpiller fx. 4,2 - 4,8 - 5,4 kwh/kg. Troede (mener) faktisk at træ uanset sort, har nogenlunde den samme brændværdi pr. kg men det er åbenbart ikke tilfældet - eller hvad. Nogen der har et bud på denne forskel, for pt. er det da hverken fugl eller fisk for mig ? 
 
/Frank

PS.
Jeg bilder mig selv ind at høj brændværdi giver lavere pilleforbrug og visa versa...

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Brændværdier...
« Svar #1 Dato: Feb 16, 2014, 09:32 »
Hej Frank,

Hvis der er tale om udelukkende rent træ, så er brændværdien ens (temmelig ens)  ;)

Du skal dog opbevare træpillerne i relativ luftfugtighed på 0%, for at der kan være tale om udelukkende træ i pillerne.
Altså vandindholdet er en typisk forklaring på forskellene  ;)

Rent teoretisk kan man opnå noget i stil med 5,4 kW/kg med et vandindhold på 0%, men det vil være hulens dyrt at producere og opbevare dem.
Det hindrer dog ikke nogle producenter til at opgive netop denne værdi.

Nogle producenter oplyser "den nedre brændværdi" som er brændværdien uden at man medregner energigevinsten ved kondensering af vandet i røggassen.

Den almindeligt accepterede brændværdi for rene træpiller er 4,8 - 4,9 kW/kg.

Jeps, høj brændværdi = lavere pilleforbrug, altså så længe man ikke sammenligner æbler med pærer  ;)


Hilsen
Michael

Jeg har undret mig lidt over de forskellige producenters angivelser af brændværdier på deres træpiller fx. 4,2 - 4,8 - 5,4 kwh/kg. Troede (mener) faktisk at træ uanset sort, har nogenlunde den samme brændværdi pr. kg men det er åbenbart ikke tilfældet - eller hvad. Nogen der har et bud på denne forskel, for pt. er det da hverken fugl eller fisk for mig ? 
 
/Frank

PS.
Jeg bilder mig selv ind at høj brændværdi giver lavere pilleforbrug og visa versa...
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Brændværdier...
« Svar #2 Dato: Feb 16, 2014, 09:50 »
Takker, jeg kan så udlede at man i høj grad (også) bør have fokus på vand % i træpillerne.  :)

/Frank

PS.

Ja, pris og kvalitet hænger normaltvis oftes sammen (æbler og pære)... ^-^
« Senest Redigeret: Feb 16, 2014, 10:04 af Frank Chr. »