Hej Claus,
Jeg kan godt forstå at du ikke har set lyset endnu

...ideen er at have fyret til at køre jævnt uden pludselige spring i drifteffekten

Enhver ændring i drifteffekten er en potentiel reduktion af virkningsgraden, derfor tilstræber jeg at have fyret til at køre så jævnt som muligt.
Ved kørsel med 3-vejs ventil i fyringssæssonen får jeg jævnligt stor sving = forringet virkningsgrad i et stykke tid.
Kørsel med 2-vejs ventil i fyringssæssonen gør problemet lidt mindre, men kørsel med termostatventil fjerner det helt

Om sommeren er opvarmning gennem termostatventilen for langsom, så her fremkommer en forringet virkningsgrad fra det skorstenstab jeg uværgeligt har.
Altså 3-vejs drift om sommeren og termostatdrift om vinteren

Så har vi bare tåbens 2-vejs ventil option om vinteren...
...jeps, den har jeg for at kunne frådse med det varme vand i mit karbad

Jeg ved det er energifråds og jeg er sk... ligeglad, for det er dejligt

Derfor er mit set-up som det er og det står enhver frit for at kopiere dele eller det hele, eller blot tænke at jeg er skør, men der er altså tanker bagved

Hilsen
Michael
Hej Michael min ven...
Jeg kan sagtens se ideen i hvad du vil med det men ikke lyset :-) om du kompensere for varmetab i din VVB kontiunerligt eller du giver den et hug en gang imellem giver nok det samme i forbrug og selvom du fylder dit bade kar (energigris :-) så tror jeg ikke du kommer til at mangle VVB eller varme i huset af den grund. Sophus og jeg ja men det er pga varmetab i et stort anlæg .. Derfor køre jeg også tovejs og ikke trevejs.. Taber for meget hvis trevejs lukker for anlæg . Når jeg under fest bruger ca 3kvm VV så slår jeg en kontakt som åbner tovejs konstant og derved har jeg en gennemstrøms VVB og mangler aldrig vv .