Hej alle,
Jeg har med interesse læst nogle af alle de mange spændende svar på driftsforstyrrelser. Jeg er desværre i den kedelige situation, at jeg har oplevet noget lignende.
Indtil d. 1/12 har jeg fyret med fast brændsel i min Alcon kedel. Bagpå er der koblet en laddomat, som virker som en shunt på returvandet. Ligeledes er der påkoblet en akkumuleringstank eller buffertank om man vil, som dog kun anvendes, når jeg fyrer med fast brændsel.
Nu hvor jeg er begyndt på "pille-sæsonen" har min drift dog været meget ustabil. Det skal siges, at jeg har fået købt nogle 6mm piller fra Globalbrænde. Først og fremmest er det som de ikke kommer med sneglen op i røret fra beholderen. For hver 50 cm i det klare rør er det som om der er lavvande i mængden af piller. Det bevirker, at der til tider ikke er helt nok til at holde bålet på 99 lux. Det kommer dog igen, men det tager tid. Jeg har reguleret lidt på luften, idet der først ikke var nok, herefter for meget, så der blev dannet en hel kage på herden. Nu er den del blevet bedre, omend jeg har sat rensesekvensen op, så asken der ellers hobede sig op, bliver pustet væk.
Det skal siges, at jeg nu har lavet 4 x 3 afvejninger, så jeg er ret sikker på, at jeg ligger på rette niveau.
I weekenden oplevede jeg så, at det nærmest stak af. Fyret står på 65 grader normalt med 10 over og 5 under. Alligevel forsatte det til næste 90 grader, og kunne sikkert have blevet ved, for der var ingen tegn på at computeren og/eller styringen dæmpede farten.
I samme weekend har der også været tilfælde, hvor det har kørt med max-belastning på 100% uden overhovedet at komme i nærheden af 65 grader, så styringens handlinger er absolut ikke konsekvente.
Jeg har prøvet at have laddomaten slukket, så ligger returen på lige under 40 grader, men jeg får varme ind i huset. I dag da jeg kom hjem fra arbejde, kørte fyret på 65 grader, men fremløbet var kun knap 50 grader.
Jeg har prøvet at skrue op og ned på pumpehastigheden, og så kan jeg få en retur som ligger meget tæt på fremløb. Dette kan så køre en time, måske 3 eller endda 5, og så kan den pludselig ikke mere. Så bokser fyret derudaf på max men fremløbet vedbliver med at være på knap 50.
Jeg troede ellers jeg havde løsningen lørdag formiddag, for der lå fyret på mellem 6 og 8 kW, men så gik det pludselig galt, og effekten steg voldsomt, uden at jeg overhovedet havde rørt ved indstillingerne.
P/I-reguleringen virkede fint sidste sæson, og når det kører nu, så reagerer den fint hvilket også indikeres på graferne, men det er kun indtil en vis herre tager ved den.
Er der nogen der kan have den mindste idé om hvad jeg kan prøve mig frem med nu, for jeg synes snart at jeg har været det meste igennem. Specielt i lyset af, at de ting der virker den ene time holder op med at virke den næste.
Mvh
mogggy
http://http://stokercloud.dk/dev/moggy.html