Forfatter Emne: Ustabil drift  (Læst 18839 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline columbo

• Beta tester
  • Guru
  • *
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Ustabil drift
« Svar #15 Dato: Dec 09, 2014, 20:45 »
Ja, spændende at følge. Når de begge når til 100 så starter nytårsbomben.......
NBE 10 Khw, Opop Black Star kedel
V10 styring - opgraderet til V13 (NBE Betatester),
AndroidTablet: Lenovo m Android v8/ AndroidPhone: OnePlus 8Pro m Android v11
Opvarmer 175 m2  
http://stokercloud.dk/dev/sasdas.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #16 Dato: Dec 09, 2014, 20:46 »
Korrekt, jeg skrev galt nummer. Laddomaten/pumpe2 skal køre.
Og når denne kører og hanen ved pumpe 1 er lukket, behøves pumpe 1 ikke køre, pumpe 2 skulle kunne gøre det alene!

Hvis pumperne sidder som de er tegnet, skal pumpe 2 køre når laddomaten er åben i toppen.
Pumpe 1 sidder jo ude i strengen, så med mindre der er en kontraventil i laddomaten vil vandet kunne cirkulere udenom kedlen.

Hilsen
Michael

ja!

Du behøves ikke bruge pumpe 2 når hanen der er lukket, så skal laddomaten sende vandet rundt.

Hvor varmt kører laddomaten, for det vil være formålstjenesteligt for reguleringen at der er lidt temperatur forskel på frem og retur, så hvis kedlentemperaturen kunne stilles 8-10 grader over returen.

Og så skal røggasføleren stilles så lavt at Laddomaten aldrig stopper (det vil give rod i stor stil).

Så jeg skal forstå det således, at det er den usædvanligt lange tid hvor det kører på fuld drift, som gør at det ikke kan finde ud af at drosle ned, når behovet pludselig ikke er der mere.
Jeg prøver lige med lidt hjemmelavet tegningsmateriale over anlægget, bl.a. med de haner der nu er, og den position de står i pt.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #17 Dato: Dec 09, 2014, 20:50 »
Laddomaten bliver tændt!

og måske fordi pumpe 1 kører åbner den for sent, da den får falsk koldt bvand på termostaten!

Ja, hvad skete der lige kl. 21:10 ?
Pludselig tonser returtemp og kedeltemp opad med samme værdi ??

Nu har fyret kørt 100% i 7 stive timer og pludselig reagerer anlægget og temperaturen stiger.
Resultatet vil være at I-leddet er på 100% så først når temperaturen kommer over setpunktet vil fyret drosle ned, og det vil ske alt for langsomt.

Du skal få styr på varmeaftaget for at få styr på reguleringen.
Jeg har dit anlæg mistænkt for at have varmet buffertanken op i lang tid, og nu er den varm.

Hilsen
Michael

Hejsa
Hvordan kan din returtemp være højere end dit fremløb.
på vedlagt skærmprint som er et par minutter gammel, er dit fremløb 53,9 og din retur er 54????
Løber det den forkerte vej i kedlen?

mvh Columbo

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #18 Dato: Dec 09, 2014, 20:54 »
Den åbnede ved 70 grader og faldt så til 63, så skal du mindst køre med 70 grader på kedlen, hvis den skal have en chance for at regulere.

Samtidigt hvis den skal åbne laddomaten skal den over 70 i opstarten, eller åbner returen ikke på laddomaten!

Og har du sat pumpe 2 ned i ydelse?

Laddomaten bliver tændt!

og måske fordi pumpe 1 kører åbner den for sent, da den får falsk koldt bvand på termostaten!

Ja, hvad skete der lige kl. 21:10 ?
Pludselig tonser returtemp og kedeltemp opad med samme værdi ??

Nu har fyret kørt 100% i 7 stive timer og pludselig reagerer anlægget og temperaturen stiger.
Resultatet vil være at I-leddet er på 100% så først når temperaturen kommer over setpunktet vil fyret drosle ned, og det vil ske alt for langsomt.

Du skal få styr på varmeaftaget for at få styr på reguleringen.
Jeg har dit anlæg mistænkt for at have varmet buffertanken op i lang tid, og nu er den varm.

Hilsen
Michael

Hejsa
Hvordan kan din returtemp være højere end dit fremløb.
på vedlagt skærmprint som er et par minutter gammel, er dit fremløb 53,9 og din retur er 54????
Løber det den forkerte vej i kedlen?

mvh Columbo

« Senest Redigeret: Dec 09, 2014, 20:56 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #19 Dato: Dec 09, 2014, 20:55 »
Om pumpe 1 skal køre kommer an på om pumpe 2 er i stand til "trykke" vander gennem pumpe 1 når denne står stille, jeg ville nok enten lade pumpe 1 og 2 køre samtidig eller lave en "by-pass" over pumpe 1.

Hilsen
Michael

Og når denne kører og hanen ved pumpe 1 er lukket, behøves pumpe 1 ikke køre, pumpe 2 skulle kunne gøre det alene!

Hvis pumperne sidder som de er tegnet, skal pumpe 2 køre når laddomaten er åben i toppen.
Pumpe 1 sidder jo ude i strengen, så med mindre der er en kontraventil i laddomaten vil vandet kunne cirkulere udenom kedlen.

Hilsen
Michael

ja!

Du behøves ikke bruge pumpe 2 når hanen der er lukket, så skal laddomaten sende vandet rundt.

Hvor varmt kører laddomaten, for det vil være formålstjenesteligt for reguleringen at der er lidt temperatur forskel på frem og retur, så hvis kedlentemperaturen kunne stilles 8-10 grader over returen.

Og så skal røggasføleren stilles så lavt at Laddomaten aldrig stopper (det vil give rod i stor stil).

Så jeg skal forstå det således, at det er den usædvanligt lange tid hvor det kører på fuld drift, som gør at det ikke kan finde ud af at drosle ned, når behovet pludselig ikke er der mere.
Jeg prøver lige med lidt hjemmelavet tegningsmateriale over anlægget, bl.a. med de haner der nu er, og den position de står i pt.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #20 Dato: Dec 09, 2014, 20:59 »
Det er nok rigtigt!, jeg er bare bange for at pumpe 1 kan få vand gennem laddomaten, selvom denne ikke er "åbnet" endnu.

Og såfald arbejder de ikke mod samme resultat.

Om pumpe 1 skal køre kommer an på om pumpe 2 er i stand til "trykke" vander gennem pumpe 1 når denne står stille, jeg ville nok enten lade pumpe 1 og 2 køre samtidig eller lave en "by-pass" over pumpe 1.

Hilsen
Michael

Hilsen
Michael

ja!

« Senest Redigeret: Dec 09, 2014, 21:01 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #21 Dato: Dec 09, 2014, 21:05 »
Helt enig  ;)
...to pumper der principielt kører eller kan køre parallelt er noget skidt  ;)
Derfor ville jeg også helst lave et by-pass over pumpe 1, så den kun er indkoblet når man kører fra buffertanken, altså kører med fast brændsel.
Når buffertanken er sat ud af drift skal pumpe 1 også være det.

Hilsen
Michael

Det er nok rigtigt!, jeg er bare bange for at pumpe 1 kan få vand gennem laddomaten, selvom denne ikke er "åbnet" endnu.

Og såfald arbejder de ikke mod samme resultat.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #22 Dato: Dec 09, 2014, 21:17 »
Jeg er overbevist om at du skal hæve kedeltemperaturen til 70-72 grader. Det at laddomaten bare lukker returen, hvis huset begynder at bruge varme, vil gøre at fyret ikke kan reagere på ændret forbrug, i opadgående retning.
- Mvh Sophus

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #23 Dato: Dec 09, 2014, 22:17 »
som det ser ud på din tegning har du to fremløb på din buffer er du sikker på at vandet ikke løber ind ad det ene og ud af det andet selv om returen selv om returen er lukket
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline moggy

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #24 Dato: Dec 11, 2014, 18:37 »
Jeg har siddet og nærlæst vejledningen til laddomaten. Her står der at pumpen (som jeg har navngivet 2 og sidder direkte på laddomaten) skal køre på max dvs. trin 3. Trin 1 fungerer ikke, og trin 2 er kun til små kedler - altså i følge vejledningen til laddomaten.
Grunden til at min retur steg så voldsomt, var at jeg i ren frustration over ikke at kunne få kedlen over 54 grader, lukkede for tilførslen ind til huset. Hermed skulle fyret kun bruge energi på at var op til settemperatur. Det fik temperaturen op, men det tog også tid.
Herefter kunne jeg næsten holde temperaturen på kedlen, men jeg har imellemtiden også lukket for gulvvarmen og de værelser jeg ikke bruger, for blot at få lidt varme ind i huset.

Jeg synes det er en interessant tanke at prøve uden pumpe 1. Jeg ved naturligvis ikke om pumpen på laddomaten kan trække det hele vejen rundt. Og det dur da slet ikke hvis de modarbejder hinanden.
Min akkumuleringstank er lukket, og da jeg har temperaturføler på den, kan jeg se, at der ikke kommer varme op i den. Dog kunne det være spændende at prøve med en settemperatur på 70-72 som anbefalet her.
Før spisetid til aften har jeg prøvet at tømme de nye piller fra beholderen og i stedet prøve med en portion af dem jeg brugte sidste år. Er pt. spændt på om det gør en forskel. Afvejningen er naturligvis ændret.
Opvarmer 200+ m2
Årsforbrug cirka 4-5 ton
NBE 16 kW brænder koblet på eksisterende Alcon-kedel (med laddomat og akkumuleringstank)
http://stokercloud.dk/dev/moggy.html

Offline Bjarne Larsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +24/-0
« Svar #25 Dato: Dec 11, 2014, 18:51 »
Ud over en afvejning skal du måske også kontrollere flammen ved 10,50 og100% ydelse , det kan være varmen forsvinder op gennem skorstenen  ^-^
« Senest Redigeret: Dec 11, 2014, 19:07 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline N P K

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +15/-1
« Svar #26 Dato: Dec 11, 2014, 19:04 »
Ud over en afvejning skal du måske også kontrollere flammen ved 10,30 og100% ydelse , det kan være varmen forsvinder op gennem skorstenen  ^-^

Der skulle nok stå 50% ikke 30
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline Bjarne Larsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +24/-0
« Svar #27 Dato: Dec 11, 2014, 19:08 »
Ud over en afvejning skal du måske også kontrollere flammen ved 10,30 og100% ydelse , det kan være varmen forsvinder op gennem skorstenen  ^-^

Der skulle nok stå 50% ikke 30

Det er rettet  ^-^
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline N P K

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +15/-1
« Svar #28 Dato: Dec 11, 2014, 19:21 »
 :D
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline moggy

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #29 Dato: Dec 11, 2014, 20:12 »
Hmmm....interessant observation. Jeg har nu skruet settemperaturen op på 75 grader og slukket for pumpe 1. Herved begyndte temperaturen at stige, men på tilgangen til huset kunne jeg se, at temperaturen faldt til 40 grader. Og dog....for da jeg nåede 72 grader på fremløbet steg temperatur ind i huset, og der begyndte at komme en lille forskel i fremløb og retur.
Lige nu kan jeg mærke, at der kommer lidt varme på enkelte radiatorer, mere på 1. sal end i stueetagen. Men det er ikke alle radioatorer der er med. Det skal siges, at laddomat-pumpen kører på max (trin 3), men den skal jo også skubbe vandet igennem pumpe 1.
Nu kører det sådan i nogle timer, så må vi se om der kommer lidt mere blus på radiatorerne. Heldigvis kører fyret ikke max-drift lige nu, så helt væk bliver energien trods alt ikke.

Opvarmer 200+ m2
Årsforbrug cirka 4-5 ton
NBE 16 kW brænder koblet på eksisterende Alcon-kedel (med laddomat og akkumuleringstank)
http://stokercloud.dk/dev/moggy.html