Forfatter Emne: RTB Styringsproblemer  (Læst 19400 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fyrogflamme

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
RTB Styringsproblemer
« Dato: Jan 29, 2015, 20:07 »
Hej  Jens "Boinkuser"
Jeg har fået at vide af jeres mand her nede på fyn, Michael at det er dig der har med software til RTB styringen at gøre. jeg har haft Michael på besøg et par gange for at prøve at få min RTB 10Kw til at brænde mine piller fra Stampemøllen helt af, de kommer ud som sorte ikke færdig afbrændte piller og ikke som aske, vi har skrevet sammen via stokercloud i ca 14 dage, og før den tid har jeg skrevet mails sammen med Søren Søndergård som også har gjort et stort stykke arbejde for at prøvet at hjælpe mig, De træpiller jeg har købt gennem mange år er fra Stampemølle og er meget hårde, jeg havde samme problem da jeg startede min første  Blackstar kedel op med Woddy styring. den gang blev jeg nød til at snyde med pilleafvejningen for at mindre pillemængde i hærden så de kunne nå at brænde af før de blev skubbet ud over kanten og ned i askebakken, det er det samme problem som jeg har nu med min nye RTB kedel. Jeg/vi har prøvet stort set alt mht. ilt styringen, efter Michaels besøg i dag har vi besluttet at prøve at køre uden iltstyring et par dage for at se om vi kan ramme noget rigtigt aske. Jeg som daglig bruger mangler en funktion i styringen hvor jeg kan justere pillemængden/energiindholdet (Kw). for de piller som jeg bruger nu, der er forskelleligt fra pille til pille. men det er kendt fra andre som har samme problem med piller fra stampemøllen, når vi læser om det ude på nettet.
Pillerne fra stampemøllen er ikke dårlig kvalitet, jeg har tre andre kollegaer som køber den samme pille og som er meget tilfreds .
Michael har fortalt at han hjemme er ved at teste en ny version RTB styring hvor den funktion er i. er den lige på trapperne ?
Jeg har Ca 1500 kg piller tilbage i min silo så det er ikke lige nu jeg skifter leverandør det vil jeg helst også undgå
mvh.  Karsten  "fyrogflamme"

Offline birk

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: RTB Styringsproblemer
« Svar #1 Dato: Jan 29, 2015, 20:45 »
Har kendskab til en der fyre med samme piller i samme fyr røg rør rust fri 3månder  gammel kedel  røg rør som en si hvordan ser kedlen så ikke ud indvendig . De forskellige skyder efter hi anden hvor fejlen er jeg mener nu at det må være pillerne den er galt med

Offline fyrogflamme

• Begynder
  • *
« Svar #2 Dato: Jan 29, 2015, 21:05 »
Har talt og set foto om netop det problen i dag med montøren fra NBE, mit rustfri røg rør har ikke nogen tegn på tæring, så det tror jeg ikke på, netop i røgrøret er der den fineste aske, bare ikke nede i askebeholderen.

Offline fyrogflamme

• Begynder
  • *
« Svar #3 Dato: Feb 03, 2015, 19:18 »
Nu begynder det at ligne noget, men den er ikke helt god endnu.

Offline fyrogflamme

• Begynder
  • *
« Svar #4 Dato: Feb 06, 2015, 17:33 »
Jeg syntes ikke det er helt 100% endnu?

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
« Svar #5 Dato: Feb 06, 2015, 17:53 »
Jeg syntes ikke det er helt 100% endnu?

Det er ikke helt tosset.
Men farve kan jo snyde på et foto.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Online Peter

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +13/-5
« Svar #6 Dato: Feb 06, 2015, 17:57 »
Asken ser fin ud. De få uforbrændte piller stammer måske fra kompressorers
Mvh Peter

Woody 10 kw på 16 kw woddykedel

4,5 kw solceller

Offline fyrogflamme

• Begynder
  • *
« Svar #7 Dato: Feb 10, 2015, 20:07 »
Asken er ok. men der er en del slagger endnu.

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • NBE Support
« Svar #8 Dato: Feb 10, 2015, 20:41 »
Så bliver det nok ikke bedre.
Giver du endnu mere luft, sender du alt for meget god varme op i skorstenen,
mindre så brænder du ikke pillerne af.
Nye piller er mit bedste forslag.
Best regards

Offline fyrogflamme

• Begynder
  • *
« Svar #9 Dato: Feb 10, 2015, 20:50 »
Du har ret, jeg skal bare se at få brænde de sidste piller af uden at skade noget. 

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #10 Dato: Feb 10, 2015, 21:34 »
jeg troede at RTB var en vidundermaskine der selv kunne styre varitioner i pilledoseringen via iltstyring at fjerne iltstyring giver da et problem når man ikke kan se flammen   stampemøllens hårde piller er da ingen problem hvis man bruger 6mm piller eller sætter den lille interne snegl i mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline dannidines

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
« Svar #11 Dato: Feb 11, 2015, 05:11 »
Jeg syntes at have læst flere som (i år) har haft svært ved at justere deres forbrænding med stampemøllen.. Har du prøvet at opløse en smule piller i et glas vand og se om der kommer bundfald = urenheder i pillerne (jo større glas, jo flere piller, des mere at videre ud fra). HVIS der kommer bundfald fra pillernes er der skidt/møg/urenheder, og så kan man justere herfra og til juleaften uden det hjælper (sand o.l. har et lavere smeltepunkt end træet i pillerne = slagge)

RTB er ikke mere en vidundermaskine end Scotte fyret ifm. der er tale om samme brænder. Forskellen ligger, efter hvad jeg husker, i den nye ext. snegl som skubber pillerne og har nemmere ved smuld & pille variationer. Kedlen er nok den største forskel, hvor kompressoren holder kedelfladerne rene og der er automatisk askeudtræk samt et mindre røgrør der skaber højere flow = højere røgtemp ved samme opnåede virkningsgrad = kan bruges på ældre skorstene.

Jeg kører med Södra 8mm piller og de kører fint i fyret, det er dog inreguleret efter Flexheat fra sidste år og eneste regulering jeg har foretaget er ny afvejning (220g i forskel), resten har RTB og iltstyring selv stået for :)

Jeg har INTET (nyt fyr, så lurer og kigger i menu, men det er jo en nyt legetøjs ting :) ) gjort siden oktober udover at fylde piller på og tømte askespanden på fyret forleden efter ca 2,1 tons og der var ca 1/5 plads i spanden endnu - så vel plads til aske fra ca. 2,5tons. Faktisk har den eneste irritation ved vores varmeanlæg været luft i systemet, men det har vi døjet med alle år :(

Flexheat samt Södra er begge "kvalitetspiller," og det kommer man ikke udenom, at skulle gå efter i en pillebrænder kontra Stoker - Stampemøllen er ligeledes gode piller, men hvis der er sneget sig skidt i produktionen, så er det svært i en pillebrænder (siger ikke det ER skidt der er i pillerne, men et eller andet ER der med dem :) ) . Det første år jeg fyrede med piller brugte jeg Barlinek og det kørte først ordentligt med mere blæs = lysere aske samt mere varme gennem skorstenen, men de er som Stampemøllen, også en MEGET hård pille.

Jeg tror godt RTB kan komme til at køre med de piller fra Stampemøllen (forudsat der ikke er urenheder i), men det kræver evt. hyppigere rense intervaller samt mere luft (tabt virkningsgrad)

Jeg har ikke læst hele tråden, så beklager evt. Gentagelse:)
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • NBE Support
« Svar #12 Dato: Feb 11, 2015, 06:14 »
jeg troede at RTB var en vidundermaskine der selv kunne styre varitioner i pilledoseringen via iltstyring at fjerne iltstyring giver da et problem når man ikke kan se flammen   stampemøllens hårde piller er da ingen problem hvis man bruger 6mm piller eller sætter den lille interne snegl i mvh erik

Når pillerne driller, er det lige meget hvilket fyr de møder,
så bliver der udfordringer med at indstille forbrændingen.
Til oplysning er iltstyring igen aktiv, det var bare et forsøg på at finde årsagen til problemet.
Næsten alle indstillings muligheder er afprøvet, og vi mener nu at det er pillerne der driller.
Vi kan fint brænde alle pillerne, men resultatet af indstillingerne vil være at alt for meget god varme sendes lige op i skorstenen.
Det er der jo ikke rigtig god økonomi i, så derfor bliver det hele et godt kompromis.
RTB viser sin styrke i at kunne fungere, selv om pillerne driller.

Best regards

Offline Hedestoker

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
« Svar #13 Dato: Feb 11, 2015, 07:03 »
Vores erfaringer med piller fra Stampemøllens er at piller ikke er særlig gode i år, jeg har også før kaldet dem Kul...klumper og det er hvis det de burde sælges som.  O0
Jeg tror ikke det er skidt der er i pillerne,men træ der er gammelt og blevet mahonie med tiden de har brugt til deres piller, det er min fornemmelse af det.

Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline birk

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-0
« Svar #14 Dato: Feb 11, 2015, 07:17 »
Kender en der har sat den nye rtb op for tre måneder siden røgrør i rustfri det der passer til fyret .røgrøret var lige som en si jeg tænker bare hvordan ser fyret så ud indeni.di bruger også piller fra stampemøllen.nu er der ballade om hvem der skal betale nyt rør