Forfatter Emne: Udskiftning af salamander og oliefyr  (Læst 14196 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tombech

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +1/-0
Udskiftning af salamander og oliefyr
« Dato: Apr 02, 2015, 20:16 »
Hej

Jeg har netop købt mig en gård på landet som pt. benytter en gammel salamander kedel i kombination med et lamborghini oliefyr.
Dette vil jeg gerne have udskiftet med et pillefyr og i den forbindelse vil jeg gerne vide om jeg er på rette vej med det jeg har kigget på.
Stuehuset er 192kvm i to etager og er pt. det eneste jeg vil opvarme. Jeg har en skummel plan på et tidspunkt om at lave en af længerne til et fest loakel og vil derfor nok smide et par radiatorer op, men det er kun noget jeg vil gøre omkring en fest eller lign, ikke til hverdag så vil ikke dimensionere et fyr efter dette.

Jeg har læst introen til pillefyr fra MHES - super god introduktion for en nybegynder som mig! Tak for et godt stykke arbejde!

Det jeg har tænkt mig at købe er følgende:

- Woody BS1016 10kW fyr med v.7 styring samt 500L silo.
- Monteringssæt med manometer, tryk ekspansionsbeholder, sikkerhedsventil samt lavenergi pumpe – sættet skal dog være uden mekanisk shunt da jeg påtænker at lave den med 3 vejs motor ventil.
-2 stk tre-vejs motorventiler (en til shunt og en til varmt vands prioritering)
-Trækstabilisator
-kompressorrense kit (uden kompressor)
-Kuglehane til service af ekspansion
-Ekstra sæt eltænder og photosensor
-et par KTY81 temperatur sensore (så jeg senere kan kigge på noget vejrkompensering)

Jeg vil selv installere systemet med alt det måtte indebærer, og er ikke bange for en udfordring!

Det jeg har tænkt mig er at installere en 3-vejs motorventil som shunt og lade denne styre af fyret (med temperatur på både fremløb og tilbage).
Jeg fik et tilbud på overstående sæt fra Q-pro.dk men han skrev at det med shunt godt kunne give problemer med garantien på fyret? Det forstår jeg ikke helt, er det fordi det er en elektrisk styring og at fabrikanten anbefaler en mekanisk eller hvad kan grunden være til dette?

Jeg vil også bruge en 3 vejs motorventil til varmtvandsprioritering, men har også tænkt på at bruge 2 x 2vejs i stedet, hvis nu fyret er gået ud en dag så ville jeg være træt af at VVB'en skal varmes op før selve huset. Tænkter en løsning med 2 x 2vejs (en til varme og en til VVB) kunne være lidt mere fleksibel?

Jeg kender ikke vandmængden af det nuværende system, kan man estimere sig frem til det basseret på de 192kvm hus? Fyrrummet ligger i en længe af gården med ca. 8m underjordisk varmeledning over til stuehuset.

Der hvor det nuværende fyr står er der ca. 6-8m over til rørerne der går i jorden, ville det være en ide at skifte dem fra metalrør til PEX slange med efterfølgende efterisolering?

Jeg går også og overvejer et vacuum solfanger sæt til VVB i sommerperioden, dog er det ikke noget jeg vil gøre alvor af på nuværende tidspunkt - der er nok at bruge penge på iht. flytningen mv. Men tænker om der er noget der ville være godt at gøre mht. fremtidssikringen af systemet til en evt. solfanger?

Sidst men ikke mindst, er der nogle ting i vil anbefale at jeg kiggede på i forbindelse med hele etableringen af pillefyr? Kan det f.eks. betale sig at installere iltmåler eller lign.?

Jeg håber i klarede jer igennem denne lange smørre, alle tips og fifs vil jeg sætte stor pris på!

Mvh
Tommy

P.S. Beklager hvis denne post ligger i det forkerte underforum, var ikke helt sikker på hvor det egentligt hørte hjemme!

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
Sv: Udskiftning af salamander og oliefyr
« Svar #1 Dato: Apr 02, 2015, 23:09 »
Velkommen i klubben  ^-^

Ang. varmt brugsvand vs. rumvarme hvis fyret skulle gå ud. Så kan du jo styre dette i styringen hvis du helst først ønsker varme på et koldt hus.

192 m2 bolig plus det løse - hmm.. så er jeg ikke helt sikker på at en 10kw kan følge med, med mindre klimaskærmen et tip-top. Men hvis du evt. har info. om hvor meget olie og brænde dine fyr sluger, kan du nogenlunde regne dig frem til behovet.

/Frank

PS.
Oliesluger og gl. brændegnasker eller er det oliefyr på gl. fastbrændselskedel..! om ikke andet lyder det som om der er en hel del energibesparelser at hente på den konto.  ;)

PPS.
Jeg har mekanisk shunt på mit anlæg, og den virker godt. Er i øvrigt sat til 55 grader så der ikke er risiko for kondens (rust) i kedlen. 

PPPS.
En røgtemperaturføler er nu også rart at havde monteret i røgrøret.
« Senest Redigeret: Apr 02, 2015, 23:43 af Frank Chr. »

Offline widtfeldt

• Øvet
  • **
« Svar #2 Dato: Apr 03, 2015, 05:36 »
Jeg vil måske også tvivle på om en 10kw er nok, men beregningen er vel lavet i forhold til det tidligere olie-forbrug?

Jeg har set rigtigt store besparelser hos kammerater, ved udskiftning af de gamle varme-rør fra kedel og over til huset, så få dem gravet op og skiftet ud til noget præ-isoleret pex, når du alligvel er i gang  ;)

Som Frank nævner, så er en røgtemp.føler en god investering..

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #3 Dato: Apr 03, 2015, 08:42 »
Hej Tommy,

Jeg tager de pæne ord til mig og glæder mig over at mine ord kan bruges  :)

Som de andre indlæg er jeg nok lidt tvivlsom på om en 10 kW er stor nok til dit forbrug, specielt når du måske også vil koble et festlokale på, men der skal nærmere beregninger til at besvare spørgsmålet.
Det tidligere forbrug er en god rettesnor i den sammenhæng.

KTY81 følere og en v7-styring spiller ikke sammen  ???
Du skal bruge NTC-følere  ;)

Det med en 3-vejs motorventil styret via styringen, den fungerer ikke på nuværende tidspunkt  ???
Styringen kan godt nok styre en motorventil i en vejrkompenseringskreds, men det betyder styring i relation til udetemperatur og fremløbstemperatur.
Jeg har ikke set eller hørt at NBE påtænker at lave et styringsloop til shuntventil, selv om det sagtens ville kunne lade sig gøre, men jeg ser heller ikke rigtigt grunden til det når man simpelt og biligere kan lave det med 3-vejs termostatiske shuntventiler a la Dansoss TVM-H eller VMV kombineret med RAVI.
Hvis du påtænker at bruge vejrkompenseringskredsen, som iøvrigt kan give mening hos dig med afstand mellem fyr og hus, vil det på ingen måde sikre varm retur under opstartsfasen eller driftfasen, snarere tværtimod.
Jo "koldere" fremløb til huset du kører med, jo koldere retur får du også.
Derfor skal du under alle omstændigheder have en shunt ventil til at sikre returtemperaturen er høj nok.
Husk lige i den sammenhæng at 3-vejs motorventilerne til hhv. VVB-prioritering og blandekreds er to forskellige typer.
3-vejs ventilen til VVB-prioritering en en slags ON/OFF ventil, enten 100% fremløb til huset eller 100% fremløb til VVB'en, mens 3-vejs (eller 2-vejs) ventilen til blandekredsen skal kunne styres til at åbne mere eller mindre.
Det vil sige at ventilen til VVB-prioritering kun bruger én udgang til at vælge, mens blandeventilen bruger to udgange én til at åbne med og én til at lukke med.
Sidstnævnte er typisk 30-60 sekunder om at bevæge sig fra den ene yderstilling til den anden og derfor kan man styre den til at stå f.eks. 27% åben, mens VVB-ventilen er en enten eller der skifter på få sekunder.

Hilsen
Michael

« Senest Redigeret: Apr 03, 2015, 08:45 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline tombech

• Øvet
  • **
« Svar #4 Dato: Apr 03, 2015, 11:14 »
Tak for svarerne!

Jeg har egentligt blot valgt et 10kW ud fra noget jeg læste om at det kunne varme op til 200kvm huse. Men nu når i påpeger det så kan jeg da godt se at det selvfølgelig kommer an på om det er et godt isoleret hus eller ej.
Sælger er et ældre ægtepar der har tiden til at kaste brænde i salamanderen og de har brugt ca. 25m3 brænde og ca. 1000liter olie om året. Jeg kan også godt tvivle på at de har haft varme på i alle rum... Det skal måske nævnes at der også er en brændeovn i stuehuset som nok også har suppleret med lidt varme.
Vores anlæg skal kunne varme hele huset op alene, så at dømme på jeres tvivl omkring et 10kW så tror jeg at jeg vil have en 16kW i stedet for. Findes der nogle værktøjer hvor kan man udregne den nødvendige effekt på fyret mere specifikt?

Okay, shunt laves med mekanisk ventil - forstået :) . Hvor meget bedre er en TVM-H ventil fremfor den løsning hvor man sætter en 2 vejs temperaturstyret ventil imellem fremløb og retur? Den trevejs ventil er vel kun bedre i det tilfælde at returvandet er alt for koldt, og at den derved kan shunte mere varmt vand fra fremløb over?

Hvordan vil i anbefale at lave VVB prioritering? Med en 3 vejs ventil eller et forgrener led med to stk to-vejs ventiler, en til vvb og en til radiatore? Her tænker jeg at man selv kan bestemme om det enten skal være VVB, varme eller en blanding af de to - hvilket jeg ikke lige kan se med en on-off 3 vejs ventil.

Endnu engang tak for hjælpen! Much appreciated!

DBH
Tommy

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
« Svar #5 Dato: Apr 03, 2015, 12:15 »
nu kommer det an på om du kun skal have det mest enkle anlæg eller det skal være avanceret,hvis du har dit fyr placeret i et  andet hus end der hvor du skal kan du ikke  sænke temperaturen før afgang til vvb. du skriver også et du vil have en kugleventil til servicering af ekspansion, der må ikke være afspærring mellem kedel og ekspansion så slal sikkerhedsventilen i hvertfald være før ventilen det mest enkle anlæg er hvor du kører direkte ind med kedeltemperatur og vvb. tilsluttet som en radiator med en termostatventil med fjernføler til at styre temperaturen i vvb. mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Apr 03, 2015, 12:20 »
Her er lidt der sætter kroner og øre på forskellige brændselstyper. Derudover mener jeg NBE har en tabel, der omregner olieforbrug til træpilleforbrug. Nyttevirkning bør også komme i betragtning.  :)
http://www.biovarme.dk/da/beregninger/udregn-varmebesparelse

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #7 Dato: Apr 03, 2015, 12:57 »
Her er lidt der sætter kroner og øre på forskellige brændselstyper. Derudover mener jeg NBE har en tabel, der omregner olieforbrug til træpilleforbrug. Nyttevirkning bør også komme i betragtning.  :)

Denne her er måske endda bedre: http://www.nbe.dk/download/beregningsprogrammer.html

..så er der jo også denne: http://www.hedestoker.dk/page.asp?id=69
« Senest Redigeret: Apr 03, 2015, 14:59 af Frank Chr. »

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
« Svar #8 Dato: Apr 03, 2015, 15:29 »

Denne her er måske endda bedre: http://www.nbe.dk/download/beregningsprogrammer.html

..så er der jo også denne: http://www.hedestoker.dk/page.asp?id=69

Kom lige til at tænke på at er det ikke NBE der siger at en 10kw dækker behovet svarende til et årsforbrug på op til 3500 liter olie eller 70-200 m2 (ca.) Men det siger jo ikke noget om en 10kw så kan klare en virkelig spidsbelastning i en situation hvor det fryser fx. minus 20 grader eller mere, et par vinter uger i træk.   

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #9 Dato: Apr 03, 2015, 16:01 »
Hej igen Tommy,

I gamle dage satte man 7 m3 brænde til 1.000 l olie, så dine 25 m3 svarer altså til ca. 3.500 l olie plus de 1.000 l olie, så er du oppe på 4.500 l/år.
Hertil skal du lægge evt. brænde forbrug i brændeovnen og evt. varmebehov i festlokale.
Dermed ender du på 16-20 kW  ;)

TVM-H eller VMV kombineret med RAVI er væsentligt bedre end en 2-vejs termostatventil mellem fremløb og retur, men jeg ved ikke rigtigt hvilken størrelse vi skal måle det i  ;)
...%, timer med for lav returtemperatur, hastighed på opnåelse af ønsket kedeltemperatur ... .
Anyway, en termostatisk 3-vejs shunt er klart bedre, blot man holder sig fra dem med et termostatelement som det på køleanlæget på en bil (f.eks. ESBE).
Du har helt ret i at det 3-vejs shuntventilen kan, er at sikre at returen bliver varm nok hurtigst muligt, men det betyder så også at kedlen hurtigst muligt "kommer op i temperatur", ellers gør den ingen forskel  ;)
Hvilket jo præcis er det der er meningen med shuntventilen i dette tilfælde  :)

Mht. VVB-drift, så opnår du maksimal frihedsgrad med en 3-vejs ventil med en kuglehane parallelt over strækningen "fremløb >> hus".
Med denne løsning kan du vælge mellem 3-vejs eller 2-vejs opstilling ved at lukke/åbne kuglehanen.
...eller netop VVB, varme eller en blanding af de to som du selv beskriver det  ;)
Du kan læse meget mere om mulighederne her http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf

Hilsen
Michael

« Senest Redigeret: Apr 03, 2015, 16:03 af MHES »
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #10 Dato: Apr 03, 2015, 16:35 »
Fuldstændig enig i nedenstående.

Men vær med denne løsning (3-temostatisk shunt) opmærksom på at kedlen ved meget store udsving, risikere at regulere lidt langsommere, da kedlen kan være længere tid om at komme op i fart. Med en 3 vejs ventil reduceres flowet og så får de bagerste forbrugere/radiatorer får ikke noget varme.
I 98% af alle installationer har dette intet at sige og vil aldrig blive opdaget. Men da du snakker om ekstra radiatorer i festsalen og som Michael påpeger er 16kW måske endda på grænsen, kan du være en af de få der kan få problemet. Løsninger som er standard i dag er flowkontrol på radiatorer, men da du har en gammel installation er det ikke sikker du har det.

Løsninger når problemet opstår er højere kedeltemperatur, da de vil få fyret til at regulere hurtigere, samt flytte mere varme med mindre vand.

Hej igen Tommy,

I gamle dage satte man 7 m3 brænde til 1.000 l olie, så dine 25 m3 svarer altså til ca. 3.500 l olie plus de 1.000 l olie, så er du oppe på 4.500 l/år.
Hertil skal du lægge evt. brænde forbrug i brændeovnen og evt. varmebehov i festlokale.
Dermed ender du på 16-20 kW  ;)

TVM-H eller VMV kombineret med RAVI er væsentligt bedre end en 2-vejs termostatventil mellem fremløb og retur, men jeg ved ikke rigtigt hvilken størrelse vi skal måle det i  ;)
...%, timer med for lav returtemperatur, hastighed på opnåelse af ønsket kedeltemperatur ... .
Anyway, en termostatisk 3-vejs shunt er klart bedre, blot man holder sig fra dem med et termostatelement som det på køleanlæget på en bil (f.eks. ESBE).
Du har helt ret i at det 3-vejs shuntventilen kan, er at sikre at returen bliver varm nok hurtigst muligt, men det betyder så også at kedlen hurtigst muligt "kommer op i temperatur", ellers gør den ingen forskel  ;)
Hvilket jo præcis er det der er meningen med shuntventilen i dette tilfælde  :)

Mht. VVB-drift, så opnår du maksimal frihedsgrad med en 3-vejs ventil med en kuglehane parallelt over strækningen "fremløb >> hus".
Med denne løsning kan du vælge mellem 3-vejs eller 2-vejs opstilling ved at lukke/åbne kuglehanen.
...eller netop VVB, varme eller en blanding af de to som du selv beskriver det  ;)
Du kan læse meget mere om mulighederne her http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf

Hilsen
Michael
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline tombech

• Øvet
  • **
« Svar #11 Dato: Apr 04, 2015, 08:39 »
Hej igen

Ohh, jeg bliver altid lidt nysgerrig på hvad der ligger til grund for når folk siger "bare ikke xxxxxxxx", hvad er der galt med ESBE ventilerne?
Er det korrekt forstået at TMV-H er en all in one ventil og jeg derved ikke skal sætte en løs termostat på, som jeg skal på en VMV?
Hvad jeg lige kan finde online, så er TMV-H en 1" men jeg havde egentligt planer om at køre 3/4" fra fyret, ud fra den grund at standard monteringspakker (med ekspansion, sikkerhedsventil osv.) afgår i 3/4".
Bør jeg køre 1" i stedet for, også nu når jeg skal have et 16kW fyr i stedet for 10kW?

Nu prøvede jeg lige beregneren ( http://www.nbe.dk/files/manager/excel%20programmer/virkningsgrad%20besparrelse%20og%20kedelst%C3%A3%C2%B8rrelse%202013.xls ) og tastede de hhv. 25m3 træ og 1000l olie ind, her siger den minimum anlæg 10kW. Jeg kan godt forstå det måske lige er på kanten med et 10kW fyr, så det virker også fornuftigt for mig at vælge et 16kW i stedet for. Vil dette være lige så "godt" til sommer fyring som et 10kW?
Det skal måske lige nævnes at vi påtænker at total renovere 1 etage måske til næste år, så der kommer isolering efter alle kunstens regler. Jeg er fan af at undgå radiatorer så vil nok gerne opvarme det hele med gulvvarme hvis det kan lade sig gøre. Vil dette i så fald ændre kravene til fyrets effekt?

Jeg har kigget lidt på din "drift af vvb" og igen et dejlig nemt forståeligt dokument for nybegyndere! Det er super fedt at i gider gå så meget op i det, samt at gøre det væsentligt nemmere for os nye at vælge den korrekte løsning!!
Lige som det ser ud nu så er jeg nok mest til løsningen "3-vejs ventil reguleret VVB", det ligner også noget jeg kan finde ud af at skrue sammen :)

God lørdag!

Mvh
Tommy

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #12 Dato: Apr 04, 2015, 09:18 »
Hej Tommy,

ESBE 3-vejs termostatiske shuntventiler har et par "uheldigheder"  ;)
Først og fremmest "indstiller" man temperaturen de skal opretholde ved at udskifte termoelementet i ventilen og de fås kun i spring på 5oC +/- en træskolængde.
"Reguleringen" er kendt for at gå i "selvsving" og arbejde dårligt sammen men moderne fyr.

Der findes eksempler på at ESBE fungerer, men der findes desværre også rigtig mange eksempler på at netop ESBE ventilerne er årsagen til problemer.
Når man så samtidig kan købe et dansk produkt som kan indstilles trinløst i det ønskede temperaturområde, til samme eller lavere pris end en ESBE, så ser jeg absolut ingen grund til at slås med et forældet produkt  :)
(blot min mening  ;D )

Jeps, en TVM-H er en "all-in-one" ventil, modsat VMV hvor der skal monteres et reguleringshoved af en slags.
Der er dog også forskel på "kapaciteten" i hhv. TVM-H og VMV, hvor VMV har væsentligt mindre modstand end TVM-H.
Af samme årsag ville jeg råde dig til at vælge en TVM-H med DN25 og så reducere til den ønskede rørdiameter med fittings, hvis det er en TVM-H du går efter.

Størrelsen af dine rør kommer jo helt an på rørføringen (længde, paralelle kredse, bøjninger, stigning/fald osv.) og ikke så meget på effekten.
Du kan sagtens "fjerne" 20 kW med et 1/2" rør, bare det ikke er for langt og med for mange "krummelurer"  ;)
Det kan varmt  ;) anbefales at tale med en VVS'er om dimensionering og rørføring i netop dit hus, inden du går i gang.

Mht. beregningsprogrammet så pas lige på ....
...der er stor forskel på om de 25m3 er nåletræ eller lævtræ  ;)
Hvis du sætter det til løvtræ bliver minimum effekt 13 kW !

Mht. gulvvarme og fyrets effekt, så er svaret nej det får ikke indflydelse på effekten.
...og dog...
I praksis er det husets varmetab (isolering, vindforhold o.lign.) og den ønskede indetemperatur der bestemmer effektbehovet, men i praksis vil man ofte kunne holde en lidt lavere indetemperatur hvis man udelukkende har gulvvarme og stadig føle det komfortabelt.
Derfor kan man nogle gange sænke effektbehovet (energibehovet) marginalt ved at skifte fra radiatorvarme til gulvvarme, men det er ikke noget der får reel indflydelse.

Igen glad for at mine "vejledninger" kan bruges, det er jo derfor jeg har lavet dem  ;)

Hilsen
Michael

Hej igen

Ohh, jeg bliver altid lidt nysgerrig på hvad der ligger til grund for når folk siger "bare ikke xxxxxxxx", hvad er der galt med ESBE ventilerne?
Er det korrekt forstået at TMV-H er en all in one ventil og jeg derved ikke skal sætte en løs termostat på, som jeg skal på en VMV?
Hvad jeg lige kan finde online, så er TMV-H en 1" men jeg havde egentligt planer om at køre 3/4" fra fyret, ud fra den grund at standard monteringspakker (med ekspansion, sikkerhedsventil osv.) afgår i 3/4".
Bør jeg køre 1" i stedet for, også nu når jeg skal have et 16kW fyr i stedet for 10kW?

Nu prøvede jeg lige beregneren ( http://www.nbe.dk/files/manager/excel%20programmer/virkningsgrad%20besparrelse%20og%20kedelst%C3%A3%C2%B8rrelse%202013.xls ) og tastede de hhv. 25m3 træ og 1000l olie ind, her siger den minimum anlæg 10kW. Jeg kan godt forstå det måske lige er på kanten med et 10kW fyr, så det virker også fornuftigt for mig at vælge et 16kW i stedet for. Vil dette være lige så "godt" til sommer fyring som et 10kW?
Det skal måske lige nævnes at vi påtænker at total renovere 1 etage måske til næste år, så der kommer isolering efter alle kunstens regler. Jeg er fan af at undgå radiatorer så vil nok gerne opvarme det hele med gulvvarme hvis det kan lade sig gøre. Vil dette i så fald ændre kravene til fyrets effekt?

Jeg har kigget lidt på din "drift af vvb" og igen et dejlig nemt forståeligt dokument for nybegyndere! Det er super fedt at i gider gå så meget op i det, samt at gøre det væsentligt nemmere for os nye at vælge den korrekte løsning!!
Lige som det ser ud nu så er jeg nok mest til løsningen "3-vejs ventil reguleret VVB", det ligner også noget jeg kan finde ud af at skrue sammen :)

God lørdag!

Mvh
Tommy
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline tombech

• Øvet
  • **
« Svar #13 Dato: Apr 05, 2015, 10:41 »
Hej Michael

Det er utroligt så meget klogere man kan blive på sådanne et forum :)

Jeg acceptere din "negative" holdning til ESBE ventiler og følger dit råd om at styre uden om! ;)
Jeg har lagt mig fast på en TMV-H ventil i stedet for.

Derudover så skal jeg have mig et 16kW fyr samt en 3 vejs motorventil til VVB med en ekstra manuel hane til sommer/vinter perioderne. Har kigget lidt på din løsning med "boost" til VVB, men må indrømme at jeg ikke helt kan se fidusen? Vil det ikke give det samme at smide en føler ind i VVB og tilbage til styringen for at styre den 3-vejs ventil herfra? Jeg er med på at på denne måde så mister jeg opvarmningen af huset når der prioriteres varmt brugsvand, men er det ikke også netop pointen med prioritering?

DBH
Tommy

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #14 Dato: Apr 05, 2015, 12:58 »
Hej Tommy,

Jeg tror du har overset en lille detalje ved mit set-up med boost  ;)
...og så mangler jeg at tegne at jeg faktisk har to varmespiraler i min VVB  ???

Boost er noget jeg bruger i fyringssæsonen hvor fyret kører hele tid en (eller næsten hele tiden).
I denne periode opvarmes VVB'en normalt gennem en termostatventil med fjernføler.
Det vil sige at VVB'en konstant holdes varm gennem termostatventilen, men hvis vi af en eller anden årsag pludselig bruger meget varmt vand (vi har et dejligt badekar ;) ), så kan VVB-opvarmningen øges ved at flowet ikke stille og roligt begrænses i takt med at ønsket setpunkt opnås.
Termostatventilen er jo ikke en ON/OFF ventil men en reguleringsventil.
Hos mig er forøgelsen gevaldig da termostatventilen "betjener" den nederste varmespiral i VVB'en og 3-/2-vejs ventilen "betjener" den øverste.
Med "sommer/vinter" kuglehanen bestemmer jeg selv om boost skal være 2-vejs eller 3-vejs, men i praksis er det 2-vejs jeg bruger da fyret har rigelig effekt.

Det med to spiraler gør det også muligt at begrænse mængden af varmt vand om sommeren, ved simpel lagdeling i VVB'en.
Om sommeren opvarmes VVB'en kun i toppen af og dermed kun ca. halvdelen af VVB'ens kapacitet, mens den om vinteren opvarmes i bunden, altså den fulde kapacitet.

Jeg skal nok få opdateret tegningerne i min VVB-vejledning, når vejret tillader det  :D

Hilsen
Michael

Hej Michael

Det er utroligt så meget klogere man kan blive på sådanne et forum :)

Jeg acceptere din "negative" holdning til ESBE ventiler og følger dit råd om at styre uden om! ;)
Jeg har lagt mig fast på en TMV-H ventil i stedet for.

Derudover så skal jeg have mig et 16kW fyr samt en 3 vejs motorventil til VVB med en ekstra manuel hane til sommer/vinter perioderne. Har kigget lidt på din løsning med "boost" til VVB, men må indrømme at jeg ikke helt kan se fidusen? Vil det ikke give det samme at smide en føler ind i VVB og tilbage til styringen for at styre den 3-vejs ventil herfra? Jeg er med på at på denne måde så mister jeg opvarmningen af huset når der prioriteres varmt brugsvand, men er det ikke også netop pointen med prioritering?

DBH
Tommy
« Senest Redigeret: Apr 05, 2015, 13:00 af MHES »
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk