Hej Tommy,
ESBE 3-vejs termostatiske shuntventiler har et par "uheldigheder"

Først og fremmest "indstiller" man temperaturen de skal opretholde ved at udskifte termoelementet i ventilen og de fås kun i spring på 5
oC +/- en træskolængde.
"Reguleringen" er kendt for at gå i "selvsving" og arbejde dårligt sammen men moderne fyr.
Der findes eksempler på at ESBE fungerer, men der findes desværre også rigtig mange eksempler på at netop ESBE ventilerne er årsagen til problemer.
Når man så samtidig kan købe et dansk produkt som kan indstilles trinløst i det ønskede temperaturområde, til samme eller lavere pris end en ESBE, så ser jeg absolut ingen grund til at slås med et forældet produkt

(blot min mening

)
Jeps, en TVM-H er en "all-in-one" ventil, modsat VMV hvor der skal monteres et reguleringshoved af en slags.
Der er dog også forskel på "kapaciteten" i hhv. TVM-H og VMV, hvor VMV har væsentligt mindre modstand end TVM-H.
Af samme årsag ville jeg råde dig til at vælge en TVM-H med DN25 og så reducere til den ønskede rørdiameter med fittings, hvis det er en TVM-H du går efter.
Størrelsen af dine rør kommer jo helt an på rørføringen (længde, paralelle kredse, bøjninger, stigning/fald osv.) og ikke så meget på effekten.
Du kan sagtens "fjerne" 20 kW med et 1/2" rør, bare det ikke er for langt og med for mange "krummelurer"

Det kan varmt

anbefales at tale med en VVS'er om dimensionering og rørføring i netop dit hus, inden du går i gang.
Mht. beregningsprogrammet så pas lige på ....
...der er stor forskel på om de 25m
3 er nåletræ eller lævtræ

Hvis du sætter det til løvtræ bliver minimum effekt 13 kW !
Mht. gulvvarme og fyrets effekt, så er svaret nej det får ikke indflydelse på effekten.
...og dog...
I praksis er det husets varmetab (isolering, vindforhold o.lign.) og den ønskede indetemperatur der bestemmer effektbehovet, men i praksis vil man ofte kunne holde en lidt lavere indetemperatur hvis man udelukkende har gulvvarme og stadig føle det komfortabelt.
Derfor kan man nogle gange sænke effektbehovet (energibehovet) marginalt ved at skifte fra radiatorvarme til gulvvarme, men det er ikke noget der får reel indflydelse.
Igen glad for at mine "vejledninger" kan bruges, det er jo derfor jeg har lavet dem

Hilsen
Michael
Hej igen
Ohh, jeg bliver altid lidt nysgerrig på hvad der ligger til grund for når folk siger "bare ikke xxxxxxxx", hvad er der galt med ESBE ventilerne?
Er det korrekt forstået at TMV-H er en all in one ventil og jeg derved ikke skal sætte en løs termostat på, som jeg skal på en VMV?
Hvad jeg lige kan finde online, så er TMV-H en 1" men jeg havde egentligt planer om at køre 3/4" fra fyret, ud fra den grund at standard monteringspakker (med ekspansion, sikkerhedsventil osv.) afgår i 3/4".
Bør jeg køre 1" i stedet for, også nu når jeg skal have et 16kW fyr i stedet for 10kW?
Nu prøvede jeg lige beregneren ( http://www.nbe.dk/files/manager/excel%20programmer/virkningsgrad%20besparrelse%20og%20kedelst%C3%A3%C2%B8rrelse%202013.xls ) og tastede de hhv. 25m3 træ og 1000l olie ind, her siger den minimum anlæg 10kW. Jeg kan godt forstå det måske lige er på kanten med et 10kW fyr, så det virker også fornuftigt for mig at vælge et 16kW i stedet for. Vil dette være lige så "godt" til sommer fyring som et 10kW?
Det skal måske lige nævnes at vi påtænker at total renovere 1 etage måske til næste år, så der kommer isolering efter alle kunstens regler. Jeg er fan af at undgå radiatorer så vil nok gerne opvarme det hele med gulvvarme hvis det kan lade sig gøre. Vil dette i så fald ændre kravene til fyrets effekt?
Jeg har kigget lidt på din "drift af vvb" og igen et dejlig nemt forståeligt dokument for nybegyndere! Det er super fedt at i gider gå så meget op i det, samt at gøre det væsentligt nemmere for os nye at vælge den korrekte løsning!!
Lige som det ser ud nu så er jeg nok mest til løsningen "3-vejs ventil reguleret VVB", det ligner også noget jeg kan finde ud af at skrue sammen 
God lørdag!
Mvh
Tommy