Forfatter Emne: Nu med TVM-H  (Læst 35536 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline scotten

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Nu med TVM-H
« Svar #15 Dato: Nov 20, 2015, 20:04 »
Du kan regulere lidt på kuglehanen, Og se om det fungerer.
Det er meget brugt med en kontraventil på mellemrøret
Der skal være flow igennem radiatorkredsen, før det rigtigt fungerer.

Hilsen anders

Offline thode

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-1
« Svar #16 Dato: Nov 20, 2015, 20:29 »
googlede lidt billeder af en kontraventil. Kan nu godt være der sidder en alligevel. Der mellem kuglehanen og fremløbet.

Vil godt nok helst løse problemet korrekt. Det bliver noget rod at justere på en kuglehane efter min mening

Offline scotten

• Top of the pop
  • På piller
« Svar #17 Dato: Nov 21, 2015, 07:25 »
Det er i mine øjne tæt på at være korrekt, når det virker.
Hvis du skifter kugleventilen ud med en strengreguleringsventil
http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stophaner-Reguleringsventil--TA-Strengereguleringsventil-STA-D-3-8-189389.html
har du mulighed for at indstille max vandmængden der løber igennem. Det forudsætter at du har et måleapparat at sætte til ventilen, og har en mening om hvor mange liter vand du vil tillade, der løber igennem.
Kugleventilen kan det samme, der justerer man grovere og uden at vide hvor meget der løber igennem, så man må prøve sig frem.
Den store forkromede løsning er beregning af vandmængder, retur kedel, til radiatorer og til vvb, montere og indregulere vandmængder, men det er lige rigeligt at gøre ud af det, og forudsætter en vvs mand indover.

Hilsen Anders

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #18 Dato: Nov 21, 2015, 07:35 »
Kan du ikke prøve med et diagram over din rørføring.

I mine øre lyder det ikke rigtigt med flow regulering mm. Vandet skal løbe den vej det kan og pumperne bør hjælpe hinanden. Og både tvm-h, og vejrkompenseringen tvangstyrer vandet. Så med mindre pumperne modarbejder hinanden skal det virke.

Update: ser lige at vejrkompenseringen både findes som 2 og 3vejs så det behøves ikke at tvangstyre, Hvis det er 2 vejs skal du måske forsøge at skrue lidt op på pumpen på radiatorkredsen og ned for kedelkredsen. Men tegn det alligevel!
« Senest Redigeret: Nov 21, 2015, 07:44 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline scotten

• Top of the pop
  • På piller
« Svar #19 Dato: Nov 21, 2015, 08:42 »
Lidt læsestof når det alligevel er dårligt vejr.
http://www.byggeriogenergi.dk/media/6246/indregulering_af_varmeanl_g.pdf

Hilsen Anders

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #20 Dato: Nov 21, 2015, 09:26 »
Jeg har ikke læst det, men kun skimmet. Og jeg er ikke uenig i at et anlæg skal med fordel skal flowreguleres. Men som jeg har forstået det, vil du flowregulere 3-vejs shunten for at sikre flow til raditorerne (og jeg kan her fuldstændig have misforstået dig). Men så er vi tilbage til 2 vejsen, bare med omvendt fortegn. Ment på den måde at i stedet for at returen bliver for kold, bliver flowet på fremløbet for lille. Og problemet lige nu som jeg ser det, er at kedlen cirkulere for sig selv og huset lige så. Så der kommer ikke varme fra kedelkredsen til Radiator kredsen, eller i hvert fald for lidt af det.

Og grundlæggende design af anlægget er vel ikke lavet om? eller er vejr kompenseringen kommet til sammen med den nye kedelshunt?

Lidt læsestof når det alligevel er dårligt vejr.
http://www.byggeriogenergi.dk/media/6246/indregulering_af_varmeanl_g.pdf

Hilsen Anders
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #21 Dato: Nov 21, 2015, 10:22 »
Hej,

Hvis jeg forstår problemet korrekt, så fungerer TVM-H ventilen fint og vejrkompenseringskredsen (blandekredsen) fungerer fint hver for sig, men i samspil duer det ikke, er det korrekt ?
...og hvis du lukker en kuglehane i tværløbet og tvangsåbner vejrkompenseringsventilen, så fungerer det, blot med fuld fremløbstemperatur ?

Hvis den hydrauliske modstand gennem tværløbet i blandekredsen er mindre end den hydrauliske modstand gennem kedlen, vil vandet følge den letteste vej, altså tværløbet i blandekredsen.
Det er årsagen til at man ofte monterer en kontraventil i tværløbet i blandekredsen, men det skal være en kontraventil med en fjeder.
Ideen er at det øger modstanden gennem tværløbet og dermed sikrer at vandet vil løbe gennem kedlen i det omfang der er behov for det.
En anden måde at sikre flowet gennem kedlen er at sikre at pumpen ved kedlen pumper mere end pumpen i blandekredsen, men størrelsen af "mere" skal matche modstanden gennem kedlen.

Jeg vil tilslutte mig Sophu's (Hjemme teori) ønske om en tegning af rørføringen, for jeg tror at det kan hjælpe gevaldigt i fejlsøgningen.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline scotten

• Top of the pop
  • På piller
« Svar #22 Dato: Nov 21, 2015, 10:55 »
Lige et low tech forslag.
Åben kugleventil og vent til pumpehuset på radiatorkredsen er koldt.
Læg venstre hånd på pumpehus, luk laangsomt kugleventil med højre hånd indtil du kan mærke pumpehuset bliver varmere. stop der, tag en pils og vurder situationen, hvis det virker der, tag en pils til. :-))

Hilsen Anders

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #23 Dato: Nov 21, 2015, 10:58 »
 :D

Lige et low tech forslag.
Åben kugleventil og vent til pumpehuset på radiatorkredsen er koldt.
Læg venstre hånd på pumpehus, luk laangsomt kugleventil med højre hånd indtil du kan mærke pumpehuset bliver varmere. stop der, tag en pils og vurder situationen, hvis det virker der, tag en pils til. :-))

Hilsen Anders
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline thode

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-1
« Svar #24 Dato: Nov 22, 2015, 06:30 »
Så kom der en tegning. Så skal jeg forsøge at svare på alle jeres spørgsmål også :-)

I den streng der går fra retur hus til fremløb ved 2. pumpe, sidder der noget den ligner en kontraventil. Aner dog ikke hvad det er for en, men den kan ses på billedet tidligere her i tråden

En ting jeg har bemærket er at når huset er blevet varmet op og kedlen kommer op på f.eks. 70 grader, så stiger returen også ca 5-8 grader. Der vil jeg jo mene at den stadig burde holdes på 55 grader. Men det kunne i min verden vise at der ikke kommer koldt vand nok frem til TVM´en?

Vejrkomp. er ikke nyt. Eneste ændring er udskiftning af shuntventil. Og det virkede perfekt før (dog bare med en for kold retur til kedlen)

hjemme teori og mhes: I er lidt uenige om hvilken pumpe der skal pumpe mest?

Jeg må prøve at stille på kuglehanen næste gang den har lavet varmt vand og huset er lidt koldt igen.
« Senest Redigeret: Nov 22, 2015, 07:14 af thode »

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #25 Dato: Nov 22, 2015, 07:55 »
Med det setup kan kedel pumpen bare pumpe fuld skrald og så nok på hus pumpen til at alle radiatorer får vand. Så kan du altid tune senere.

Så jeg ville køre maks på kedelpumpe og min på huspumpe. Så kan du skrue op for huspumpen hvis det ikke er nok. Vejrkompenseringsventilen lukker jo, hvis kedelpumpen laver "for" meget.
Men kør den evt. på et af de fancy programmer med høj ydelse, så skruer den jo ned alligevel.
- Mvh Sophus

Offline N P K

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +15/-1
« Svar #26 Dato: Nov 22, 2015, 08:08 »
Så kom der en tegning. Så skal jeg forsøge at svare på alle jeres spørgsmål også :-)

I den streng der går fra retur hus til fremløb ved 2. pumpe, sidder der noget den ligner en kontraventil. Aner dog ikke hvad det er for en, men den kan ses på billedet tidligere her i tråden

En ting jeg har bemærket er at når huset er blevet varmet op og kedlen kommer op på f.eks. 70 grader, så stiger returen også ca 5-8 grader. Der vil jeg jo mene at den stadig burde holdes på 55 grader. Men det kunne i min verden vise at der ikke kommer koldt vand nok frem til TVM´en?

Vejrkomp. er ikke nyt. Eneste ændring er udskiftning af shuntventil. Og det virkede perfekt før (dog bare med en for kold retur til kedlen)

hjemme teori og mhes: I er lidt uenige om hvilken pumpe der skal pumpe mest?

Jeg må prøve at stille på kuglehanen næste gang den har lavet varmt vand og huset er lidt koldt igen.

Hejsa

Ikke for at gøre mig klog du har allerede to dygtige folk ind over.
Men at din retur stiger når det hele er varmt skyldes det ikke at dit returvand rent faktisk er omkring de 60 grader?
Jeg har også en tvm-h (dog ikke vejrkompensering.)og min retur stiger til det samme når det hele er varmt og det skyldes at returen er meget varm hvor varm ved jeg dog ikke men jeg kan ikke holde hånden på røret
Jeg tror hos mig at det er noget ureguleret gulvvarme der er grunden det tæver bare rundt(ja gulvet er meget varmt)

Nicolai
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline scotten

• Top of the pop
  • På piller
« Svar #27 Dato: Nov 22, 2015, 08:15 »
mere fart på kedelpumpe
justere kugleventil
hæve kedeltemp til 70

er lige hvad jeg har af festlige indspark.

Hilsen Anders

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #28 Dato: Nov 22, 2015, 09:08 »
Med vejrkompensering skulle styringen selv hæve kedeltemp til 6 grader over ønsket fremløb. og normalt skulle det være nok.

mere fart på kedelpumpe
justere kugleventil
hæve kedeltemp til 70

Hilsen Anders
- Mvh Sophus

Offline scotten

• Top of the pop
  • På piller
« Svar #29 Dato: Nov 22, 2015, 09:27 »
Det vidste jeg ikke, var en indbygget feature, den hæver så fremløbstemperaturen når ønskeværdien på fremløb er 59 eller derover, det sker ved en udetemperatur på -15 grader eller deromkring.
Har jeg forstået det ret.
Hilsen Anders

Med vejrkompensering skulle styringen selv hæve kedeltemp til 6 grader over ønsket fremløb. og normalt skulle det være nok.

mere fart på kedelpumpe
justere kugleventil
hæve kedeltemp til 70

Hilsen Anders