Hmm, nu skal vi lige have på plads hvordan TVM-H'en fungerer, det er jo en mekanisk analog 3-vejs ventil....
Når udgangstemperaturen fra TVM'en er "for lav" vil den være fuldt åben fra "Varmt vand ind" til udgang (retur til fyr).
Når udgangstemperaturen nærmer sig setpunktet begynder TVM-V'en at åbne for "Koldt vand ind" og altså tillade kedelvand at cirkulere i huset.
Det medfører at der kommer en hel del koldt vand retur fra huset og betyde at udgangstemperaturen fra TVM-H'en "holdes" på "start åbnings temperaturen".
I takt med at returen fra huset bliver varmere og varmere vil TVM-H'en åbne mere og mere for flowet til huset og lukke mere og mere for tværløbet fra fremløb til retur.
I praksis vil det betyde at man vil se udgangstemperaturen fra TVM-H'en stige indtil "åbningstemperaturen" mens kedlen varmes op, så vil den stå på "åbningstemperaturen" mens huset varmes op, hvorefter den vil stige til "lukketemperaturen" (fuldt flow til huset) og herefter evt. stige til husets returtemperatur hvis den er højere end "lukketemperaturen".
Danfoss angiver temperaturstabiliteten til at være +/- 3
oC så stigningen på 5-8
oC er ikke helt ved siden af

I praksis stilles åbningstemperaturen til 3-4
oC under den temperatur der ønskes konstant til kedlen.
Hilsen
Michael
En ting jeg har bemærket er at når huset er blevet varmet op og kedlen kommer op på f.eks. 70 grader, så stiger returen også ca 5-8 grader. Der vil jeg jo mene at den stadig burde holdes på 55 grader. Men det kunne i min verden vise at der ikke kommer koldt vand nok frem til TVM´en?