Forfatter Emne: Mangler varme - også alligevel ikke..  (Læst 15849 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Holm

• Beta tester
  • Guru
  • *
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Mangler varme - også alligevel ikke..
« Svar #15 Dato: Jan 04, 2016, 19:16 »
tænker lidt din røg temperatur er lidt lav, men det skader jo aldrig lige at lave en ny afvejning, gør det altid selv, mens jeg renser kedel

Det har den faktisk altid været - havde store problemer med kondens i røgrør i starten, så de er isoleret nu. Semirens sidder også i og øverste klappe helt lukket.

Men nej du har da helt ret - det prøver jeg i morgen når den alligevel lukker ned for kompressorrens.  ;)
Scotte 10 kw Semirens - V10 styring
Opvarmer 174 kvm hus fra 1939 og 50 kvm garage fra 2009
http://www.stokercloud.dk/dev/a-holm.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #16 Dato: Jan 04, 2016, 19:26 »
3 ideer:

Hvis du skruer shunten ned på feks 45 grader skal dit flow falde til det halve. Det vil give noget mere tryk ud til huset samt flytte lidt flere Kw, så bør fyret skrue op.
 - Hvis det hjælper på varmen, ved du at du har et pumpe eller rør problem.

Hvor stort tab har du frem til huset. prøv at mækre fremløbet fra fyret og sammenlign med røret ind til en radiator, gerne først på strengen og som er skruet godt op.
 - Disse to skal være næste lige varme, hvis ikke de er det, har du et stort rørtab, så kan du lede i den retning. Dog burde fyret alligevel bare bestille noget, da flowet så burde stige.

Hvis intet af ovenstående giver noget, tænker jeg på om dine radiatorer har flowkontrol og måske er stillet for lavt. Har du eller andre tidligere haft, på nuværende eller tidligere fyr, et varmere fremløb. Det kan du enten undersøge på radiatorerne eller hæve kedel/fremløbstemperatur med 10 grader.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #17 Dato: Jan 04, 2016, 19:33 »
Noget passer ikke i din stokercloud.

Du har den sidste time tappet 15-17kW og det er altså en del på et 10kW fyr. Så enten har du ikke et 10kW eller også er puls fra flowmåler sat til noget forkert og så kan du ikke regne med det flow, du skriver på 800L, det er nok kun det halve.

hej Holm.
kan se at du ikke har det store afkøling, hvis din returmåler sidder efter blande sløjfe dur det men ellers prøv at lukke ned for blande sløjfen, så du ved at de 800 liter løber rundt i dit anlæg og ikke i blande sløjfen.
 Mvh
Ernst

Hej Ernst,

Temp måler sidder inden for shunten, så det er netop derfor. Jeg har et analog termometer på retur fra huset, og den lægger på 25 grader.

Jeg må lige prøve at lukke for shunten - hvis den kan  :) har ikke rørt ved den i 4 år  ;D
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #18 Dato: Jan 04, 2016, 19:35 »
Ser også lige at i skriver om røgtemperatur, med den lave, kan du sagtens hæve kedeltemperaturen til 70 uden at der sker noget ved det.

Så skal flowet også falde da både shunt og hus så bruger mindre.
« Senest Redigeret: Jan 04, 2016, 19:36 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline Holm

• Beta tester
  • Guru
  • *
« Svar #19 Dato: Jan 04, 2016, 19:40 »
3 ideer:

Hvis du skruer shunten ned på feks 45 grader skal dit flow falde til det halve. Det vil give noget mere tryk ud til huset samt flytte lidt flere Kw, så bør fyret skrue op.
 - Hvis det hjælper på varmen, ved du at du har et pumpe eller rør problem.

Jeg har forsøgt at lukke helt for shunten kl 19 - som der blev foreslået - og umiddelbart har den fået noget mere at lave. Afventer lige at den falder til ro igen.

Citér
Hvor stort tab har du frem til huset. prøv at mækre fremløbet fra fyret og sammenlign med røret ind til en radiator, gerne først på strengen og som er skruet godt op.
 - Disse to skal være næste lige varme, hvis ikke de er det, har du et stort rørtab, så kan du lede i den retning. Dog burde fyret alligevel bare bestille noget, da flowet så burde stige.

Næsten ingen varmetab - der er termometer helt inde ved installationen og det er nærmest samme temp.

Citér
Hvis intet af ovenstående giver noget, tænker jeg på om dine radiatorer har flowkontrol og måske er stillet for lavt. Har du eller andre tidligere haft, på nuværende eller tidligere fyr, et varmere fremløb. Det kan du enten undersøge på radiatorerne eller hæve kedel/fremløbstemperatur med 10 grader.

Se det har jeg faktisk aldrig rørt ved - og nogle af radiatorerne har jeg selv fået sat op. Ved ikke om der før har været højere temp men jeg har aldrig. Hvordan kan jeg undersøge det på radiatoren? Og prøver man sig bare frem hvis der skal stilles på det?

Offline sviskum

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-1
« Svar #20 Dato: Jan 04, 2016, 19:50 »
men hvis dine røgrør kondensere, skal du ikke lukke bypass ( spjældet bagerst i kedlen ) den skal være maks åben. for så lukker den røgen ud før den køler i kedlen og kondensere.   og værste tænklige skal du pille din semirens ud, den bruger lidt flere piller , men du vil opleve at din røg temp stiger 30-40 grader,   har selv måtte pille mine ud, da min skorsten er for kold ( gammel opmuret )  og den køler røgen for meget, min røg temp er ca 100 , men afgangsrøgen 1 meter fra top er 67.70 grader :) bare for at give en ide om hvor meget den faktisk kan køle.
blackstar 16 kw
v10 styring
140 kvm førstesal opvarmet
104 kvm uopvarmet kælder ( pillefyret står i kælder)

http://stokercloud.dk/dev/sviskum.html

Offline Holm

• Beta tester
  • Guru
  • *
« Svar #21 Dato: Jan 04, 2016, 19:56 »
Noget passer ikke i din stokercloud.

Du har den sidste time tappet 15-17kW og det er altså en del på et 10kW fyr. Så enten har du ikke et 10kW eller også er puls fra flowmåler sat til noget forkert og så kan du ikke regne med det flow, du skriver på 800L, det er nok kun det halve.

hej Holm.
kan se at du ikke har det store afkøling, hvis din returmåler sidder efter blande sløjfe dur det men ellers prøv at lukke ned for blande sløjfen, så du ved at de 800 liter løber rundt i dit anlæg og ikke i blande sløjfen.
 Mvh
Ernst

Hej Ernst,

Temp måler sidder inden for shunten, så det er netop derfor. Jeg har et analog termometer på retur fra huset, og den lægger på 25 grader.

Jeg må lige prøve at lukke for shunten - hvis den kan  :) har ikke rørt ved den i 4 år  ;D

Puls er sat til 10 i styring.

Og jeg har 100% et 10 kw anlæg  :D

Men jeg giver dig ret i det ser mærkeligt ud - havde bare fået ind i hovedet at når der var flowmåler - så måler den hvad huset aftaget og ikke hvad fyret levere?

Offline Holm

• Beta tester
  • Guru
  • *
« Svar #22 Dato: Jan 04, 2016, 19:59 »
men hvis dine røgrør kondensere, skal du ikke lukke bypass ( spjældet bagerst i kedlen ) den skal være maks åben. for så lukker den røgen ud før den køler i kedlen og kondensere.   og værste tænklige skal du pille din semirens ud, den bruger lidt flere piller , men du vil opleve at din røg temp stiger 30-40 grader,   har selv måtte pille mine ud, da min skorsten er for kold ( gammel opmuret )  og den køler røgen for meget, min røg temp er ca 100 , men afgangsrøgen 1 meter fra top er 67.70 grader :) bare for at give en ide om hvor meget den faktisk kan køle.

Du misforstår - jeg havde problemer med kondens - ikke længere efter de er isoleret. selvom semirens og spjæld er lukket - er der ikke det mindste kondens længere - så jeg er glad for den lave røg temp  ;)

Offline sviskum

• Top of the pop
« Svar #23 Dato: Jan 04, 2016, 20:12 »
ahh sorry, så ikke du havde svaret at der var blevet isoleret sorry
blackstar 16 kw
v10 styring

Offline Holm

• Beta tester
  • Guru
  • *
« Svar #24 Dato: Jan 04, 2016, 20:14 »
ahh sorry, så ikke du havde svaret at der var blevet isoleret sorry

Helt i orden da - det er fint med input  ;) :)

Offline Holm

• Beta tester
  • Guru
  • *
« Svar #25 Dato: Jan 04, 2016, 20:17 »
hej Holm.
 Mvh
Ernst

Hej Ernst,

Så har shunten være lukket i 2 timer - og fyret arbejder noget mere - og der er fuld varme på hytten  ;) Så du er inde på noget her.

Men jeg kan jo ikke undvære shunten - så måske er det radiator flow der ikke er stort nok / for meget modstand som Hjemmeteori skriver og vandet derfor vælger shunten? omvendt kører der vel kun det der er nødvendigt igennem shunten da den er med fjernføler på retur og lå på 55 grader ved kedeltemp på 65 grader..

Flow er nu på 600 l/t og retur temp på 44 grader.
« Senest Redigeret: Jan 04, 2016, 20:20 af Holm »

Offline sviskum

• Top of the pop
« Svar #26 Dato: Jan 04, 2016, 20:21 »
har du " nye " radiator.    for ar før hørt om at folk har udskiftet den første radiator på strengen til en ny, og de andre var gamle, og der kan være forskelv på længden af ventilerne. så den regulere forkert   RA-N ventilen lukker under 1/4 af vandmængden igennem ift. RA-G ventilen. var mere der jeg ville hen.   men tror nu mest det er din pumpe
blackstar 16 kw
v10 styring

Offline fatjolle

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-1
« Svar #27 Dato: Jan 04, 2016, 20:23 »
hej
jeg havde samme problem den anden dag... jeg havde skruet min shunt for lang om mod 7 så vanden kørte bare rund i kedlen..
det kan være din shunt hænger i ventilen :)

mvh simon

tænkte mere på udluftning af dine radiator, det behøver fyret ikke været slukket for.

Nej men det skal pumpen jo - og så stopper fyret ret hurtigt  ;)

-

De 55 grader på returen er "indenfor" shunten.

Offline sviskum

• Top of the pop
« Svar #28 Dato: Jan 04, 2016, 20:25 »
eller en skyldnng af dine radiator, kan være de er proppet
blackstar 16 kw
v10 styring

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #29 Dato: Jan 04, 2016, 21:26 »
Hvis der er flow kontrol på dine radiatorer, kan den sidde på returen i radiatoren eller under selve termostathovedet.

Den første er vist noget med en nøgle, så kan man skrue op.

Den anden afmontere man termostaten så kan man trrække ud i en krave og stille den mellem 1-7. Her kender man ydelsen på radiatoren og kan så slå tallene op i en tabel.
husmandsmetoden:
er for den første, at skrue termostaten op på maks og så laaaaaangsomt åbne/lukke til returen er 30-35 grader.
For den anden, afmontere termostaten og gøre som ovenfor.
« Senest Redigeret: Jan 04, 2016, 21:33 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus