Forfatter Emne: RTB i VVB drift  (Læst 6995 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Leutenant

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
RTB i VVB drift
« Dato: Jan 11, 2016, 11:51 »
Hej :-)

Jeg forstår ikke hvorfor mit fyr altid går i 10% drift efter at have været i VVB drift ?

http://stokercloud.dk/dev/Leutenant.html
RTB 10/320 Ver. 7 m. Iltstyring

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
Sv: RTB i VVB drift
« Svar #1 Dato: Jan 11, 2016, 12:06 »
Jeg tror det måske kan være fordi kedlen ikke kan komme af med varmen hurtigt nok.

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
« Svar #2 Dato: Jan 11, 2016, 12:40 »

Jeg forstår ikke hvorfor mit fyr altid går i 10% drift efter at have været i VVB drift ?

Når der laves varmt vand, bliver din nye ønskede kedeltemperatur,
ønsket vvb temperatur + Kedeltemp. setpunkt tillæg = 55+10 = 65 gr.
Efter at der er lavet varmt vand er din kedeltemperatur tæt på 65 gr.
Derfor går den ned på 10%, og når kedeltemperaturen efterfølgende stiger for så at falde, så stiger drift% igen.
Hvis du ikke vil have at den går i 10% drift, kan du sænke "Kedeltemp. setpunkt tillæg"
måske sætte det på 0 ( nul )
Derved tager det længere tid at lave varmt vand, men kedeltemperaturen vil være lavere efter vvb drift,
og den vil ikke gå i 10% drift efterfølgende.
Du kan også hæve ønsket kedeltemperatur.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #3 Dato: Jan 11, 2016, 17:18 »
Til kommentar, mener jeg altid den skruer ned til den kan se at kedel temperaturen falder. Når det er konstateret genindstalleres I stakken fra inden VVB drift. Men her kan driften godtvære faldet til 10%. Her er kedlen stadig "for varm" og derfor vil en reduktion af i stakken begynde på dette tidspunkt.

Til eksempel ved mine sidste to VVB perioder.
1. Har jeg en slut ydelse på 47%, 1½ minut efter konstaterer fyret at temperaturen falder, her er ydelsen nået ned på 24%, 6 minutter senere er den oppe på samme procent som inden VVB.
2. Har jeg en slu ydelse på 43%, 1½ minut efter konstaterer fyret at temperaturen er faldet, her er ydelsen på 19%, 4 minutter senere er ydelse oppe på 60%, som inden VVB.

Update: mit VVB kedelsetpkt er 9 grader over normalt setpkt. I første var jeg 10,5 grader over og i anden  9,1 grader over kedelsetpkt, da fyret gik ud af VVB drift. og ydelsen stiger alligevel selvom, jeg er 9 og 8 grader over setpkt, da fyret begynder at skrue op igen.

Så flaskehalsen er at styringen først skal konstatere at temperaturen falder før I stakken geninstalleres og fyret begynder at regulerer. derfor vil en ændring af setpkt for fyr eller VVB drift ikke rigtigt hjælpe, andet end at hvis det er en 3-vejs ventil, vil huset være godt koldt og derfor give et stort flow. Herved begynder fyret hurtigere at regulere.
« Senest Redigeret: Jan 11, 2016, 17:29 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
« Svar #4 Dato: Jan 11, 2016, 17:56 »
Til kommentar, mener jeg altid den skruer ned til den kan se at kedel temperaturen falder. Når det er konstateret genindstalleres I stakken fra inden VVB drift. Men her kan driften godtvære faldet til 10%. Her er kedlen stadig "for varm" og derfor vil en reduktion af i stakken begynde på dette tidspunkt.

1. Har jeg en slut ydelse på 47%, 1½ minut efter konstaterer fyret at temperaturen falder, her er ydelsen nået ned på 24%, 6 minutter senere er den oppe på samme procent som inden VVB.
2. Har jeg en slu ydelse på 43%, 1½ minut efter konstaterer fyret at temperaturen er faldet, her er ydelsen på 19%, 4 minutter senere er ydelse oppe på 60%, som inden VVB.

Update: mit VVB kedelsetpkt er 9 grader over normalt setpkt. I første var jeg 10,5 grader over og i anden  9,1 grader over kedelsetpkt, da fyret gik ud af VVB drift. og ydelsen stiger alligevel selvom, jeg er 9 og 8 grader over setpkt, da fyret begynder at skrue op igen.

Så flaskehalsen er at styringen først skal konstatere at temperaturen falder før I stakken geninstalleres og fyret begynder at regulerer. derfor vil en ændring af setpkt for fyr eller VVB drift ikke rigtigt hjælpe, andet end at hvis det er en 3-vejs ventil, vil huset være godt koldt og derfor give et stort flow. Herved begynder fyret hurtigere at regulere.

Det er nu aktuel temperatur og ikke flow der får styringen til at regulere.
Prøv med mere P, så stiger effekten hurtigere.
Når din kedeltemperatur er ca. 68 gr. efter vvb produktion, og ønsket kedel temperatur er 60,
så skal den regulere ned i effekt.
Du kan med fordl bruge forbliv i vvb drift 10 min. eller højere kedeltemperatur, eller lavere Kedeltemp. setpunkt tillæg
hvis du ikke ønsker at den regulere ned.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #5 Dato: Jan 11, 2016, 19:20 »

Det er nu aktuel temperatur og ikke flow der får styringen til at regulere.
Prøv med mere P, så stiger effekten hurtigere.
Når din kedeltemperatur er ca. 68 gr. efter vvb produktion, og ønsket kedel temperatur er 60,
så skal den regulere ned i effekt.
Du kan med fordl bruge forbliv i vvb drift 10 min. eller højere kedeltemperatur, eller lavere Kedeltemp. setpunkt tillæg

Hej Michael

For det første har jeg lige forklaret hvordan styringen regulere efter VVB drift, så den med at ændre setpkt vil ingen umiddelbar effekt have. (spørg evt. claus/Lamborg, han slås en del med det og han har samme temperatur i begge dele)

Om forbliv i VVB drift vil have den ønskede effekt er jeg noget i tvivl om. I starten gjorde det, men mener den skruer helt ned imens (og så er vi lige vidt). Men siden er funktionen vist lavet om til kun at være aktiv hvis kedlen er varmere end setpkt+diff over og det er der ikke tale om her.

Den med flowet har du åbenbart ikke forstået og måske endda hele beskrivelsen. Grunden til at jeg til sidst skriver om flowet er at når man skifter om til drift kommer der koldt vand fra hus. Det kan kedel føleren ikke aflæse, da det kommer ind i bunden af kedlen. Så først når det er kommet op i toppen af kedlen kan styringen aflæse det og reagere. Min kedel er feks. på 57L og med et flow på 1000L/h vil det tage 3½minut før der er kommet 57L igennem kedlen og er flowet højere går det selvfølgelig hurtigere og hvis det er lavere går det langsommere. Derfor har flowet faktisk en del at sige i denne situation.
« Senest Redigeret: Jan 11, 2016, 19:38 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #6 Dato: Jan 11, 2016, 19:58 »

Efter at have nær kigget dine billeder er jeg kommet frem til at det ikke drejer sig om samme periode bare med forskellig zoom, men 2 forskellige VVB opvarmnings perioder. Er det korrekt?

Med det sidste billede, kan jeg se at fyret går fra slukket til VVB drift. I denne situation kan fyret ikke komme til drift uden at skrue ned. Dette da der ikke er en I stak (husket driftssituation) fra før VVB, da fyret her var slukket. Derfor kan driften ikke genindsættes men er nødt til at begynde at regulere forfra. Praktisk betyder det at før kedeltemperaturen er kommet under setpkt, kan driften ikke stige og den vil starte fra 10%. (hvis det er din min. drift).

Havde fyret været i drift inden, ville den situation kunne genindsættes, dog med begrænsningen med en ydelsesstigning på maks 10% pr. minut
- Mvh Sophus

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #7 Dato: Jan 11, 2016, 20:16 »

Forbliv i VVB er nok ikke en god ide til at sørge for at fyret ikke skruer ned af følgende grunde:

Sakset Fra version .0471
– I tiden “Forbliv i VVB-drift” er ønsket kedeltemperatur = 0 for at sikre, at fyrets ydelse reduceres med max. hastighed

Sakset fra version .0468
– Efter afsluttet VVB-drift, forbliver VVB-ventil åben indtil tiden “Forbliv i vvb-drift” er overskredet eller fyrets effekt er reduceret til minimum

Med den sidste kan man faktisk sige at hvis den læses bogstaveligt, vil en tid på 1min kunne gøre at fyret kun skruer ned det første minut, for så bliver "forbliv i VVB-drift overskredet".
Jeg har min til 0 og det opfører sig som bekrevet tidligere.

« Senest Redigeret: Jan 11, 2016, 20:22 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline Leutenant

• Øvet
  • **
« Svar #8 Dato: Jan 13, 2016, 10:25 »
Hej  alle :-)

Takker for de gode og kloge meninger og løsningsforslag, men jeg er ikke helt sikker på at være afklaret endnu :-)

Der er 2 scenarier.....:
Først ser vi et VVB forbrug , som får VVB temp til at falde under min. temp, hvorved fyret reagerer og går i VVB Drift ved 10% drift,
dernæst stiger ydelsen , dog ikke til hverken 80 eller 100% ...nææe den følger tilsyneladende kedeltemp. med en uforholdsmæssig lang tid i VVB drift.
Når VVB Temp Max er nået , går fyret atter i normal drift ved 10% , desuagtet kedeltemp. nu er langt under det ønskede , hvorfor fyret gearer op igen !
Det virker ulogisk på mig og det giver uværgeligt en indfyret mængde piller, som bliver dårligt forbrændt med de store ydelsessvingninger.

Vintersæsonen dikterer jo nærmest selvsagt en lynhurtig VVB prioritering , hvordan rammer jeg det uden store ydelsesudsving ?

Se nedenstående screenshoot , da det er bedre end de første jeg lagde ind ;.)

« Senest Redigeret: Jan 13, 2016, 10:29 af Leutenant »

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #9 Dato: Jan 13, 2016, 21:26 »
Hej

Jeg har forklaret dig hvad det er fyret gør, så kan du ikke sige, hvad du mangler at vide? Vi kan jo ikke trylle, selvom det kunne være skønt ;D

Det kan med den nuværende måde ikke lade sig gøre med 2/3 vejs ventil at køre jævn drift ved skift. Dette er en sikkerhedsfeature og fordi fyret ikke ved præcis hvad der foregår. Du skal tænke på at måden den regulere på skal virke i alle henseender. også når der laves VVB på et tidspunkt hvor folk termostater skruer ned imens til feks. natsænkning. Vi kan sagtens sidde og se at huset er blevet koldt og nu skal fyret da bare skrue op, men det kan fyret jo ikke, det er nødt til at se resultatet før det kan reagere.
Nu sætter du så et billed ind hvor fyret først laver VVB og så bruger i Vand så det skal lave VVB igen. Derfor tager det næsten 2 timer. Du skulle i stedet for at bekymre dig om den ujævne drift optimere på VVB produktion. Og her er Michaels anbefaling om at sænke kedeltemperaturen under VVB ikke vejen frem hvis det skal gå hurtigt (Hæv den i stedet, så skal den nok lave varmt vand i en fart. Prøv med et tillæg på 15). Til sommer når det ikke skal gå så stærkt kan du sænke den igen.

Hej  alle :-)

Takker for de gode og kloge meninger og løsningsforslag, men jeg er ikke helt sikker på at være afklaret endnu :-)

Der er 2 scenarier.....:
Først ser vi et VVB forbrug , som får VVB temp til at falde under min. temp, hvorved fyret reagerer og går i VVB Drift ved 10% drift,
dernæst stiger ydelsen , dog ikke til hverken 80 eller 100% ...nææe den følger tilsyneladende kedeltemp.
Fyret regulere altid på kedeltemperatur også under VVB med en uforholdsmæssig lang tid i VVB drift.
Når VVB Temp Max er nået , går fyret atter i normal drift ved 10% Det går ikke i 10% drift (med mindre du bruger forbliv i VVBdrift), det skruer derimod ned, indtil det er sikker på at kedeltemperaturen falder. Og da din ydelse i forvejen er lav, når den selvfølgelig ned på 10%, desuagtet kedeltemp. nu er langt under det ønskede , hvorfor fyret gearer op igen !
Det virker ulogisk på mig og det giver uværgeligt en indfyret mængde piller, som bliver dårligt forbrændt med de store ydelsessvingninger.
Fyret er bygget til at skrue op og ned og skulle der falde en uforbrændt pille eller to af 3-4 gange om dagen, tror jeg ikke på at det har noget at sige.

Vintersæsonen dikterer jo nærmest selvsagt en lynhurtig VVB prioritering , hvordan rammer jeg det uden store ydelsesudsving ?

Se nedenstående screenshoot , da det er bedre end de første jeg lagde ind ;.)

« Senest Redigeret: Jan 13, 2016, 21:28 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #10 Dato: Jan 13, 2016, 21:35 »
Og jeg laver VVB på 15-20 minutter herefter rammer jeg normalt kedeltemperaturen igen ca. 15-20mintter efter og det med relativ jævn drift. men selve skiftet flytter ydelsen noget op og ned.

Min PI i både VVB og drift er trimmet til at gøre dette og så er mit aftag højt og jævnt faldende efter VVB (det kan jeg se på flowmåler). Hvis dit aftag efter VVB ikke er jævnt, vil fyret jo også skulle reagere på dette.

- Mvh Sophus

Offline Leutenant

• Øvet
  • **
« Svar #11 Dato: Jan 14, 2016, 13:00 »
Jeg forstår dig sådan , at du anbefaler at prøve at hæve "kedeltemp set tillæg"  fra 10 til 15C :-)

Takker og implementerer ændringer omgående ....

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
« Svar #12 Dato: Jan 15, 2016, 07:24 »
Jeg forstår dig sådan , at du anbefaler at prøve at hæve "kedeltemp set tillæg"  fra 10 til 15C :-)

Takker og implementerer ændringer omgående ....

Nu laver du vand om morgenen på en time i stedet for knap 2. Ydelsen svinger selvfølgelige stadig meget når den går til og fra VVB drift, men det er altså meningen da fyret skruer ned til det ved at der aftages varme.
Men du når ikke længere ned på 10%. Her til morgen nåede den kun ned på 25% til og fra VVB drift.
- Mvh Sophus