Forfatter Emne: RTB 10KW og 6 mm Stampemøllen piller ... jeg gi'r op!  (Læst 6951 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Polarfar

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Har siden Marts 2015 kørt med 6mm piller fra Stampemøllen uden problemer, uden ret meget aske, kun enkelte sorte piller men ellers fin sort/brun aske. Nu får jeg pludselig fyldt skuffen i fyret op med sorte piller i løbet af få dage. Så kan jeg læse her på forum at sorte piller skyldes for lidt luft/ilt % eller forkert afvejning. Har afvejet til 1455 gram/ 6 min. Det var et fald på små 235 gram ift sidste afvejning - hvad sker der for det - det er de samme piller - eller !?

Luft har jeg så forsøgt at justere ved at slå O2 styring på VIS, og låse 10-50-100 % drift, for at få 8-12-16 % ilt. Lige meget hjælper det. Selve målingen er heller ikke helt nem da iltprocenten svinger op og ned, alt efter hvor meget fut der er i pillerne. Har prøvet at sætte fyret tilbage på standard indstillinger = masser af sorte piller. Så fandt jeg en tråd her på forum der sagde at man skulle fyre op for luften et par procent (er faktisk i tvivl om det er luftmængden eller ilt % der mentes - resultatet er vel det samme), da pillerne fra Stampemøllen er meget hårde (!?). Det gav et merforbrug på et par kilo i døgnet, og dermed endnu flere sorte piller  :(

Det et jo til at blive nedtrykt af. Pillerne ser ud som om de har været hældt ud på jorden og svedet med en ukrudtsbrænder. Der er stort set nul fin aske. Når fyret er slukket viser ilt sensor 20.9 %, så selve styringen burde kunne justeres. Jeg har prøvet at justere ned hvor mange gram sneglen tager ind per gang, og sætte rense interval ned, lavere blæserhastighed ved rens så den ikke puster pillerne ud af brænderen - uden at vide om det er det der gør det. Jeg har bokset med det i en uges tid nu, og jeg synes ikke rigtig jeg bliver klogere. Selve brænderen er helt ren, og alle lufthuller i brændkammeret er åbne. Som nævnt har det kørt fint med denne type piller.

Er der nogen der har erfaringer med hvilke typer piller der brænder bedst i en RTB. Jeg har ingen mulighed for at se flammen, og mit varmebudget skal ikke gå til at der står en tekniker på døgntilkald med et fint måleinstrument hver gang mit fyr kører i hegnet.

Der er mange fine grafer med målinger af mætning og ilt % på displayet. Er der noget af det, der kan bruges som indikator ?

mvh

Morten

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB 10KW og 6 mm Stampemøllen piller ... jeg gi'r op!
« Svar #1 Dato: Jan 15, 2016, 15:50 »
Hej Morten,

Jeg har selv en RTB 10 kW og den er absolut ikke kræsen med piller  ;)
Jeg har "sjoflet" den ved skift mellem forskellige piller, ved ikke at lave ny afvejning men blot hælde de nye piller i siloen.
Det tager et par timer, så har iltstyringen fået doseringen justeret så det spiller igen.

Derfor tror jeg at det er pillerne der driller dig, ved at være meget uens.
Prøv at køre magasinet næsten tomt, og påfyld så piller af et andet mærke (f.eks. dem fra Harald-skrald) og lad fyret køre på dem et par dage med iltstyringen slået til.
Hvis det også giver problemer er der noget der skal undersøges nærmere, men hvis det spiller -ja så har du svaret  ;)
Det er en simpel og billig test  ;)

Jeg kører udelukkende med 8 mm piller.

Hilsen
Michael

Har siden Marts 2015 kørt med 6mm piller fra Stampemøllen uden problemer, uden ret meget aske, kun enkelte sorte piller men ellers fin sort/brun aske. Nu får jeg pludselig fyldt skuffen i fyret op med sorte piller i løbet af få dage. Så kan jeg læse her på forum at sorte piller skyldes for lidt luft/ilt % eller forkert afvejning. Har afvejet til 1455 gram/ 6 min. Det var et fald på små 235 gram ift sidste afvejning - hvad sker der for det - det er de samme piller - eller !?

Luft har jeg så forsøgt at justere ved at slå O2 styring på VIS, og låse 10-50-100 % drift, for at få 8-12-16 % ilt. Lige meget hjælper det. Selve målingen er heller ikke helt nem da iltprocenten svinger op og ned, alt efter hvor meget fut der er i pillerne. Har prøvet at sætte fyret tilbage på standard indstillinger = masser af sorte piller. Så fandt jeg en tråd her på forum der sagde at man skulle fyre op for luften et par procent (er faktisk i tvivl om det er luftmængden eller ilt % der mentes - resultatet er vel det samme), da pillerne fra Stampemøllen er meget hårde (!?). Det gav et merforbrug på et par kilo i døgnet, og dermed endnu flere sorte piller  :(

Det et jo til at blive nedtrykt af. Pillerne ser ud som om de har været hældt ud på jorden og svedet med en ukrudtsbrænder. Der er stort set nul fin aske. Når fyret er slukket viser ilt sensor 20.9 %, så selve styringen burde kunne justeres. Jeg har prøvet at justere ned hvor mange gram sneglen tager ind per gang, og sætte rense interval ned, lavere blæserhastighed ved rens så den ikke puster pillerne ud af brænderen - uden at vide om det er det der gør det. Jeg har bokset med det i en uges tid nu, og jeg synes ikke rigtig jeg bliver klogere. Selve brænderen er helt ren, og alle lufthuller i brændkammeret er åbne. Som nævnt har det kørt fint med denne type piller.

Er der nogen der har erfaringer med hvilke typer piller der brænder bedst i en RTB. Jeg har ingen mulighed for at se flammen, og mit varmebudget skal ikke gå til at der står en tekniker på døgntilkald med et fint måleinstrument hver gang mit fyr kører i hegnet.

Der er mange fine grafer med målinger af mætning og ilt % på displayet. Er der noget af det, der kan bruges som indikator ?

mvh

Morten
« Senest Redigeret: Jan 15, 2016, 15:51 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hedestoker

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
« Svar #2 Dato: Jan 15, 2016, 17:01 »
Stampemøllens piller er godt nok hårde, men faktisk ikke særlig gode efter min mening.
Jeg vil prøve med andre piller som Michael siger.
Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
« Svar #3 Dato: Jan 15, 2016, 17:47 »
Min oplevelse med Stampemøllens 6 mm piller er at de er ret ens ca. 2,0 cm (+ - 0,5 cm) Til gengæld har de nemt ved at "flyve" af herden, især når fyret lukker ned og blæser herden ren. Så har man flere stop i døgnet, kan det (nok fordi de er så hårdt sammenpresset) ikke undgås med delvis ubrændte piller i askeskuffen. 
Selv kommer jeg aldrig igen til at fyre med de (forbandet) træpiller, men af helt andre årsager. Jeg er gået tilbage til mit oprindelig favorit mærke (en lys træpille) knap så hårdt presset 6 mm, de fleste når endda at brænde af på herden, når fyret lukker ned for natten.  :)
PS.
Og så slagger de overhoved ikke..  ;) 

Offline cbhh

• Prof
  • Respekt optjent: +2/-0
« Svar #4 Dato: Jan 16, 2016, 01:16 »
Jeg har udelukkende fyret med 6mm fra Højlund mølle og har overhovedet ikke haft problemer med dem.
Jeg har fået hentet/leveret pillerne af nogle gange og har ikke kunnet se forskel på asken.
Der kommer lidt mussegrå pille når kedlen lukkerne eller renser med det er ret løse pille.
Første skridt er nok at prøve nogle andre piller.

Grunden til at jeg fyrre med 6mm er udelukkende at de kommer i 10kg sække (til samme kilo pris som 8mm) så kan både fruen og knægten håndtere sækkene når jeg er på arbejde.

Mvh

Christian

Offline Polarfar

• Begynder
  • *
« Svar #5 Dato: Jan 27, 2016, 14:00 »
Har nu fyret med 8 mm piller fra Højlund Mølle i et par dage, og forskellen er ret slående. Stort set nul aske, meget lavere forbrug af piller og en meget mere stabil ydelse. Sagt med andre ord så bliver energien i pillerne nu ledt ud i radiatoren i stedet for ned i askeskuffen.

Lavede blot en afvejning, satte fyret på standardværdier ifølge vejledningen og kunne så følge hvordan iltstyringen svingede på plads over et par timer. Nu mangler jeg så at finde ud af hvad jeg stiller op med 1 ton 6 mm piller. Jeg undrer mig dog stadig over hvad der gik galt mellem de to sendinger - om der er for meget fugt i sending 2, eller om Stampemøllen er gået over til noget skummelt polsk affaldstræ.

/Polarfar

Offline nbertb16

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-3
« Svar #6 Dato: Jan 27, 2016, 15:37 »
NBE må fortælle dig og alle os andre hvilke piller samt størrelse 6/8 mm som systemet i sin tid er blevet type godkendt af af Teknologisk Institut.

Forestil dig at du køber en bil uden at blive informeret om hvilket oktan tal eller om der skal køres på diesel -ren alkymi !

Mit RTB-NBE 16 fyr kører fortræffeligt på DLG's 8mm som løbende kvalitetssikres af Teknologisk

Ydermere fortræffeligt på Barlinek 8 mm Formel 1  som er "EN Plus" og "DIN" kvalitetsmærket.
Hvis du sørger for at gå efter disse godkendelser burde det ikke fgå helt galt.

Som nævnt tidligere har jeg haft problemer som dig når blæserenheden har været ved at stå af - siger mærkelige lyde og kører generelt ustabilt

Offline Hedestoker

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
« Svar #7 Dato: Jan 27, 2016, 17:18 »
Min erfaringer og hvad jeg høre omkring stampemøllens piller er at de ikke er særligt gode, kulklumper er hvis den bedste beskrivelse jeg kan finde på om dem.
Skift til andre piller så køre den godt igen.

Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline stanly

• Begynder
  • *
« Svar #8 Dato: Jan 27, 2016, 19:05 »
Jeg er enig med Allan
BS 1016 Woody 10kw og semirens