Forfatter Emne: forespørgsel på snegl observationer  (Læst 6179 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
forespørgsel på snegl observationer
« Dato: Feb 02, 2016, 16:07 »
Hej

Der er jo skrevet forskelligt om snegle og at nogle føder ujævnt. Dette skulle kunne minimeres med fast kerne i snegl, mest foreslået et elektriker rør.
Teorien er at den skulle føde mere præcist fordi afvejningen bliver lavere og sneglen derfor skal køre længere tid pr. dosering.

Jeg har så observeret min snegl og den har en hældning på knap 45 grader. Men her kan jeg se at pillerne ligger i bølger. Forstået på den måde at 1-2 områder er er sneglen fyldt ud og 1-2 steder er der luft i toppen. Hvis når disse bølger bevæger sig op gennem sneglen må det give en ujævn dosering.

Så jeg efterspørger observationer på dette, både med og uden kerne samt med og uden smuld.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: forespørgsel på snegl observationer
« Svar #1 Dato: Feb 02, 2016, 18:06 »
Hej Sophus,

Ja, der er meget "religion" omkring det med snegle  ;)

Jeg har konstateret at ensartetheden af pillerne har meget stor indflydelse på doseringens ensartethed, og samtidig bliver doseringen mere ens jo kortere pillerne er.

Det med elektrikerrøret har jeg aldrig haft behov for at prøve, og i RTB'en kan det ikke lade sig gøre.

Hilsen
Michael

Hej

Der er jo skrevet forskelligt om snegle og at nogle føder ujævnt. Dette skulle kunne minimeres med fast kerne i snegl, mest foreslået et elektriker rør.
Teorien er at den skulle føde mere præcist fordi afvejningen bliver lavere og sneglen derfor skal køre længere tid pr. dosering.

Jeg har så observeret min snegl og den har en hældning på knap 45 grader. Men her kan jeg se at pillerne ligger i bølger. Forstået på den måde at 1-2 områder er er sneglen fyldt ud og 1-2 steder er der luft i toppen. Hvis når disse bølger bevæger sig op gennem sneglen må det give en ujævn dosering.

Så jeg efterspørger observationer på dette, både med og uden kerne samt med og uden smuld.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline columbo

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 76
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: forespørgsel på snegl observationer
« Svar #2 Dato: Feb 02, 2016, 19:49 »
hej Sofus
jeg har haft samme problem som dig siden jeg for 2 måneder siden skiftede pilletype. Udsvingene på fremløb var på over 10 grader flere gange i timen. Alle forsøg på at finde årsagen på varmeanlægget incl termostater gav ikke resultat. Men efter råd på dette forum monterede jeg i weekenden et elektrikkerrør i snejlen.
Og det gav øjeblikkelig resultat. så jeg kan kun anbefale dig at prøve!!
 
mvh Heine
« Senest Redigeret: Feb 02, 2016, 19:51 af columbo »
NBE 10 Khw, Opop Black Star kedel
V10 styring - opgraderet til V13 (NBE Betatester),
AndroidTablet: Lenovo m Android v8/ AndroidPhone: OnePlus 8Pro m Android v11
Opvarmer 175 m2  
http://stokercloud.dk/dev/sasdas.html

Offline Mic

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 171
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: forespørgsel på snegl observationer
« Svar #3 Dato: Feb 02, 2016, 20:09 »
Ja eller køb en snegl med fast kerne. Jeg fik mig anskaffet sådan en her og har ikke haft problemer siden

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: forespørgsel på snegl observationer
« Svar #4 Dato: Feb 02, 2016, 23:07 »
Tak for svar! mit spørgsmål går dog ikke så meget på "løsningen" men interessen for problemet.
hej Sofus
jeg har haft samme problem som dig siden jeg for 2 måneder siden skiftede pilletype. Udsvingene på fremløb var på over 10 grader flere gange i timen. Alle forsøg på at finde årsagen på varmeanlægget incl termostater gav ikke resultat. Men efter råd på dette forum monterede jeg i weekenden et elektrikkerrør i snejlen.
Og det gav øjeblikkelig resultat. så jeg kan kun anbefale dig at prøve!!
 
mvh Heine
Ja eller køb en snegl med fast kerne. Jeg fik mig anskaffet sådan en her og har ikke haft problemer siden
Og jeg skriver ikke at jeg har problemer - men en observation og en teori, jeg gerne vil have af/bekræftet!
Mit fyr kører meget fint, jeg har nok tidligere i perioder haft ujævn pilledosering pga. af smuld. Så tilsatte jeg olie, men så svingede afvejningen med op til 20%.
Disse problemer er jeg så godt som ovre, da iltstyringen fanger evt. udsving og nu bruger jeg maks 2 liter olie til 13 tons piller.

Så tilbage til observationerne, jeg tror nemlig ikke alene at det er den længere snegletid pr. dosering der "løsningen" og det er vel egentlig kun en observation og en teori. Men en teori som i/vi har erfaret virker.

Men da jeg observerede "bølgerne" i sneglen tænkte jeg at de kunne være det egentlige problem. Men nu har 2 med fast kerne meldt sig, så kunne i ikke skrive jeres ca. hældning på sneglen samt nogle observationer omkring "bølger". Hvis i ikke har nogen bølger og der måske også er nogen der kunne bekræfte det jeg ser i en snegl uden kerne (at der er bølger), kunne det være en del af root cause.

Hvis så folk skriver om ujævn drift kunne bølger i sneglen give en klar indikation om der skal gøres nogle tiltag.
Og dem kender vi jo så  en del af:
Olie, lavere hældning, fast kerne, huller i sneglerør andre piller. 
« Senest Redigeret: Feb 02, 2016, 23:44 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Mic

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 171
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: forespørgsel på snegl observationer
« Svar #5 Dato: Feb 03, 2016, 07:51 »
Men som du selv har opdaget, Havde jeg også problemer med bølger i sneglen. Hældning 40grader og snegl med fast kerne. Løste mit problem helt så nu køre den perfekt uden min dosering.

Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: forespørgsel på snegl observationer
« Svar #6 Dato: Feb 03, 2016, 13:32 »
I'll try to describe my findings from 4 years ago, hopefully understandable...

Since I bought my burner with an oxygen sensor I was able to monitor the combustion process and it was a disaster! Sometimes better and sometimes worse, but at worst the O2 reading was swinging +-5% up and down in a 5-10 minute cycle. After trying in vain to get the controller to 'fix' the swinging with different settings for oxygen regulation I put up a webcam watching the feeder auger so I could keep an eye on it all the time.

What I found out was that the auger spiral was most often partly visible 'on top of' the pellets being dragged up in the plastic tube. Every time the motor was running it worked it's way lower and lower on one side of the tube, and suddenly it started dragging pellet over itself due to the rotation and disappeared from view, but only in the middle of the tube. Up in the motor end and lower in the hopper end the spiral was still visible.

This caused a very big temporary increase in feeding rate, but it quickly emerged on the other side of the plastic tube, climbed up on top and the cycle started over. Because of the increased feeding rate where the spiral 'dipped' below the pellet surface there was now a lot less pellets upstream from where it happened, causing a drop in feeding rate a bit later.

This cycle repeated in a 5-10 minute period, and completely disappeared with a copper pipe inserted into the spiral. Of course I can't definitely say why it works, but I think that the main reason is that the pipe keeps the spiral straight. Without it the spiral is very bendy allowing the behaviour I tried to describe.

Before inserting the pipe I tried adjusting the auger angle from 40 to 60 degrees, turning the inlet opening to either side in different angles and even modifying the inlet opening. In my opinion the pipe insert (plastic or whatever, copper is what I had) just works and should really be standard. Possibly it is not needed if you have consistently short pellet, but judging by lots of forum posts on the topic that's not always the case.

My two cents...
« Senest Redigeret: Feb 03, 2016, 13:49 af motoz »
Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: forespørgsel på snegl observationer
« Svar #7 Dato: Feb 03, 2016, 15:16 »
It makes you wonder why the auger spiral is not simply made larger (read: wider). As it is now, it reminds one more of a flimsy corkscrew, hence it’s shifting from side to side inside the plastic cylinder (under pressure) and perhaps sometimes not actually shifting any pellets forward (up) but instead compacting them. This could maybe be the cause of variations in the feeding volume. I solved the problem with the use of a plastic pipe, just a standard 20mm tube as used by ‘sparks’. It fits neatly inside the spiral.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: forespørgsel på snegl observationer
« Svar #8 Dato: Sep 17, 2018, 19:29 »
Strøtanke: Mon "bølgerne" opstår fordi sneglen i perioder strækkes, sådan at afstanden mellem sneglevindingerne øges.
Jeg har forresten observeret at fyldningsgraden af sneglen i min pilletank (BS-Mini), bliver lavere i takt med at beholderen tømmes.

Ps. Jeg var for flere årtier siden ansat på fabrik der produceret krydderipulverblandinger, her husker jeg at snegledoseringsanlæg var udformet sådan at der ikke var ret meget afstand mellem sneglevindingerne. Mener endda at nogle snegleanlæg havde dobbeltvindinger, hvilket var ret afgørende for præcise doseringer.   

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: forespørgsel på snegl observationer
« Svar #9 Dato: Sep 18, 2018, 13:15 »
Løsningen ved mig var at købe gode piller og så stoppe med at tilsætte olie, hvis der er noget der virkelig får mit og de anlæg jeg kommer ved til at svinge i doseringen, så er det olie.

Jeg har spiralsnegl uden elektrikerrør, ca. 40°

Og så vejer jeg ikke piller af.. jeg ved hvad jeg putter på, styringen skriver hvad den tror den giver og så udregner jeg bare diviationen og hugger det matematiske tal i autoberegneren.. det virker simpelthen perfekt.
Min snegl startede på 1200g, nu omkring et år senere er den på 900g.

Eneste modifikation er at jeg har boret en række huller på undersiden af sneglrøret, og så måler jeg løbende kondensatoren og udskifter den når den er under 1µf, optimal er 1,5
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: forespørgsel på snegl observationer
« Svar #10 Dato: Sep 18, 2018, 13:44 »
Må indrømme jeg har endnu ikke knækket nøden hvordan du udregner misvisningen. Jeg ved også præcis hvor mange piller jeg fylder på, og hvornår de er brugt. Men hvordan pokker du kan beregne hvad styringen har brug for af data, uden at veje en vis mængde piller af inden for en given tid, det er mig altså en gåde. ?  ;)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: forespørgsel på snegl observationer
« Svar #11 Dato: Sep 18, 2018, 14:46 »
Må indrømme jeg har endnu ikke knækket nøden hvordan du udregner misvisningen. Jeg ved også præcis hvor mange piller jeg fylder på, og hvornår de er brugt. Men hvordan pokker du kan beregne hvad styringen har brug for af data, uden at veje en vis mængde piller af inden for en given tid, det er mig altså en gåde. ?  ;)

Det er simpelt regning. Der kan være 200kg i mit magasin. Jeg indtaster 200kg og starter op. 1. gang skal jeg veje piller, og indtaste det i autoberegneren.
Jeg brænder en masse piller af tanken er tom og det er tid til at fylde igen.
Styringen startede med 200kg og jeg fyldte 200kg på fysisk.

Styringen skriver at der er 0 kg tilbage i tanken..... altså skal jeg fylde 200kg på.. er vi så enige om at tanken er fyldt igen  ;)

Men hov.. der kan være 180kg på tanken..  :P selv om styringen skriver 0, er der 20kg  (det kunne have være mange andre tal, . hvad som helst)
Nu bruger vi udgangspunktet 180kg
Styringen har altså brugt 20kg mindre end den tror... de 20kg skal jeg have fordelt ud over alle kørsler den laver på de 180kg, det er ganske lidt hver gang, men det behøver jeg ikke bekymre min om, det gør autoberegneren for mig.

Det vil sige at der i virkeligheden er 20kg i tanken, men styringen skriver 0kg.

Det er en fejl på 10% de 10% retter jeg så autoberegneren med.

Det er langt fra noget jeg gør ofte, jeg tilser lige brænderen under drift, er den mager eller fed.. så skal der lige korrigeres lidt.. blæseren er mit fiks punkt, den lille blæser uden kondensator er vildt ensartet, den tidligere jeg havde med kondensator, ændrede sig i takt med at kondensatoren blev slidt.

Så formlen er det antal kg som styringen skriver der er tilbage når tanken er tom, divideret med det du fyldte på, gange med 100 så har du det i %

Den % fratrækker du tallet i autoberegneren med hvis siloindholdet er mindre end 0.. (f.eks. -20) og er tallet større end 0, lægges %satsen til.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: forespørgsel på snegl observationer
« Svar #12 Dato: Sep 18, 2018, 18:39 »
Aha.. på den måde, det giver god mening, det skal prøves.  :)

Selv er jeg for længst stoppet med de evindelige afvejninger, nu bliver det højest til et par stykker i fyringssæsonen eller hvis jeg skifter pillemærke. Ellers tager jeg det løbende ved lejlighed lidt på slup, lægger lidt til eller trækker lidt fra afvejningen (der er rigeligt med effekt og tage af i mit 10 kw pillefyr til mit behov), ligeså får blæseren måske lige et nyk opad eller nedad efter behov.
« Senest Redigeret: Sep 18, 2018, 18:56 af Frank Chr. »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: forespørgsel på snegl observationer
« Svar #13 Dato: Sep 19, 2018, 11:00 »
Aha.. på den måde, det giver god mening, det skal prøves.  :)

Selv er jeg for længst stoppet med de evindelige afvejninger, nu bliver det højest til et par stykker i fyringssæsonen eller hvis jeg skifter pillemærke. Ellers tager jeg det løbende ved lejlighed lidt på slup, lægger lidt til eller trækker lidt fra afvejningen (der er rigeligt med effekt og tage af i mit 10 kw pillefyr til mit behov), ligeså får blæseren måske lige et nyk opad eller nedad efter behov.

Det er ganske udemærket at gøre det på slump, bare man har styringen og virkeligheden rimelig overens  :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: forespørgsel på snegl observationer
« Svar #14 Dato: Sep 19, 2018, 20:46 »
Hej

Jeg har også omkring 45G hældning og elektrikerrør ligeså og har lavet slidser i stedet for huller for at sortere smuld fra, jeg har også bølger men og doseringen er blevet mere ens efter mine tweaks, men jeg har kørt uden olie et stykke tid og sneglen begynder ligeså stille at give lyde fra sig, og olien gavner på dette men som xkfc skriver er der fordele og ulemper..

Jeg har kun kørt med 8mm, men skifter til 6mm fra i morgen, og starter ud uden olie, men er ikke vild med at den knurre som den gør selvom jeg får smuld sorteret fra..

Knurren har i andre vel også når der ikk tilsættes olien? - Men har observeret sneglen en del gange, og den strækker den vel lidt, men har ikk oplevet den har "ophævet" sig selv endnu..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page