Hej Thomas,
En termostatventil åbner/lukker alt efter temperaturen.
Hvis den f.eks. er indstillet til at holde 25
oC, vil den begynde at lukke op når temperaturen er under de 25
oC, sådan at den f.eks. er 5% åben ved 0,5
oC under, 10% åben ved 1
oC under, 25% ved 2
oC under osv.
Tallene er bare tænkte eksempler, for at forklare at den åbner analogt med fejlen (temperaturforskellen mellem ønsket og aktuel temperatur).
2-vejs motorventilen er en ON/OFF ventil som enten er 100% åben eller 100% lukket (0 % åben

), afhængig af om man sætter signal til den eller ej.
Den vil altså enten sende alt det centralvarmevand igennem VVB'en den kan eller lukke helt for det, ligesom el-patronen i din VVB, som enten er tændt eller slukket.
Forskellen mellem de to ventiltyper er altså om der lukkes stille og roligt op/i afhængig af hvor meget temperaturen er under det ønskede, eller om der bare køres fuldt drøn eller intet afhængig af om temperaturen er over eller under det ønskede.
Ved at sætte de to ventiler parallelt, vil termostatventilen klare den stille og rolige regulering som er tilstrækkelig ved almindelig drift, mens 2-vejs ventilen vil give fuldt drøn på opvarmningen når/hvis tøserne forsøger at tømme VVB'en

Man kunne f.eks. indstille termostatventilen til at holde VVB'en på 58
oC, og så indstille termostaten i VVB'en til at tænde hvis temperaturen kommer under 53
oC.
Hvis man så monterer en skiftekontakt på ledningen fra termostaten, kan man vælge om "signalet" skal gå til 2-vejs ventilen
eller til el-patronen.
Nogle VVB'ere har faktisk denne skiftefunktion indbygget.
Den termostatventil du har på VVB'en i dag er det der kaldes en "retur-termostatventil", fordi den reelt regulerer efter temperaturen på returvandet.
Den indstilles f.eks. så den lukker helt ved 50
oC, og derved sikrer den at centralvarmevandet ikke lukkes ud af VVB'en før det er afkølet til den temperatur.
Jo længere temperaturen i returen er under det indstillede, jo mere åbner den.
Det er en simpel og billig metode til at regulere en VVB, ikke lige så god som en termostatventil med fjernføler monteret direkte i VVB'en, men brugbar.
Det med at dit fremløbsrør under VVB'en er rustent er selvfølgelig ikke OK, men som du selv skriver er det svært at se hvor vandet kommer fra.
Vand har det med at finde den letteste vej at løbe, men vi har tyngdeloven til at hjælpe os

...det er nemlig sjældent at vand løber opad

Derfor kan man som regel spore utætheden ved at følge "rustsporet" opad, selv om man dog skal huske på at vanddamp godt kan give rustangreb ovenover utætheden.
Når jeg ser på billederne af din VVB, er de tydeligste spor af rustangreb på selve bundflangen og det siger mig at man nok skal lede omkring den.
Den største potentielle kilde til utærheder omkring bundflangen er trods alt pakningen, og da den er både billig og let at skifte ville jeg starte der

Ja, du skal kunne prøve sikkerhedsventilen

Typisk sidder der en blå plastic hætte over selve udløser-mekanisnem som man fjerner.
Så kan man trykke/trække i ventilarmen og så skal der gerne komme vand ud af ventilen.
Hilsen
Michael
Hej Michael,
Jeg er meget taknemmelig for at folk gider bruge deres tid på at hjælpe mig, desværre har jeg ingen viden på dette område til at kvittere med. Medmindre der er EDB problermer så skal jeg nok hjælpe 
Ang termostatventilen så tænkte jeg at jeg bare puttede føleren op i følerlommen på VVB, men er der en grundlæggende forskel på en motor ventil og termostatventil ifth. mit behov og det du kalder "boost-funktion" ?
Det er svært at se hvor vandet kommer fra. om det er oppe fra kedlens sider eller bunden. Men fremløbsreøret er helt rustent og det burde det vel ikke være ?
Der sidder en sikkerhedsventil i bunden af VVB på tilgangsrøret, kan jeg på nogen måde teste om den virker ?
Hej Thomas,
Sorry, det er mig der ikke husker så godt 
...du havde jo skrevet i det første indlæg at du havde en v4.99, så styring af VVB fra den er udelukket 
Ja, du kan godt bruge sådan en termostatventil som den der styrer fremløbstemperaturen til gulvvarmen, men det vil ikke være det bedste når det er en "boost-funktion" vi leder efter, og du vil få et problem med at finde et sted til fjernføleren.
Du kan derimod bruge en 2-vejs motorventil som den du finder næsten nederst her (2DN20HF)
http://m.hedestoker.dk/pillefyr-scotte_pillefyr_og_blackstar_kedel_-scotte_og_woody_tilbehoer.html
Den kan så monteres til termostaten i VVB'en, så den åbner når termostaten ellers ville tænde for el-patronen.
Nej, det er ikke meningen at din VVB skal se sådan ud.
Der drypper vand ud af bundflangen og det skyldes sikkert en defekt bundpakning, og måske en manglende eller dårligt fungerende sikkerhedsventil.
Når vand varmes op udvider det sig og hvis det ikke har en sikkerhedsventil at slippe af med det "overskydende" vand igennem, ja så kan det trykke en pakning ud.
Det kan dog også skyldes at pakningen bare er "træt".
Køb en ny pakning, tøm VVB'en og afmonter bundflangen.
Så kan du både få skiftet pakningen og konstatere hvordan VVB'en har det indeni 
Hilsen
Michael