Hej,
OK, så sætter vi det lige på plads...

Du har to temperaturer du kan indstille omkring pumpen:
- Pumpe start
- Pumpe stop
De fungerer sådan:
"Pumpe start" bruges når brænderen er i drift, sådan at pumpen kun starter og kører når kedeltemperaturen er over "Pumpe start", og den stopper når kedeltemperaturen er mere end 5 eller 10
oC under "Pumpe start" afhængig af softwareversionen.
"Pumpe stop" bruges når brænderen
ikke er i drift, sådan at pumpen først stopper når kedeltemperaturen er under "Pumpe stop".
Man kunne altså have kaldt dem noget som hhv. "Temperatur hvor pumpe kører når brænderen kører" og "Temperatur for stop pumpe når brænderen ikke kører", men nu hedder de altså "Pumpe start" og "Pumpe stop"

Det essentielle er at kun én af værdierne bruges ad gangen, enten "Pumpe start" eller "Pumpe stop", afh. af om brænderen kører eller ikke.
Når dit anlæg kan prioriter mellem opvarmning af hus og opvarmning af VVB, har du en 3-vejs ventil i anlægget.
En 3-vejs ventil er ligesom et skiftespor, enten sendes varmen til huset eller også sendes den til VVB'en.
Med sådan en ventil (skiftespor) risikerer du ikke at VVB'en kommer til at virke som varmekilde til gulvvarme og radiatorer når brænderen er stoppet, så derfor kan du med fordel sætte "Pumpe stop" til f.eks. 30
oC og samtidig "Pumpe start" til 10-15
oC under "Ønsket kedeltemperatur".
Derved sikres det at pumpen først starter 10-15
oC under "Ønsket kedeltemperatur" og dermed en hurtig opvarmning af kedlen ved opstart, samtidig med at eftervarmen i kedlen udnyttes maksimalt når brænderen slukker, fordi pumpen fortsætter indtil kedeltemperaturen er under 30
oC og derfor kan afsætte eftervarmen i gulvene.
Hilsen
Michael
Ok. Det er nok mig der grundlæggende ikke forstår det. Vil det så ikke sige at pumpen kun kører når temperaturen er mellem 50 og 55 grader??
Jeg ved heller ikke det store om to- og trevejs ventiler. Synes faktisk det er lidt kompliceret?
Jeg ved dog så meget, at mit fyr er koblet sammen med en 160 liters elektrisk vandvarmer, der - så længe at fyret er tændt - kun virker som en stor isoleret varmtvandsbeholder. Når temperaturen falder, prioriterer fyret at lave varmt vand frem for gulvvarme (og radiatorerne på 1. sal).