Forfatter Emne: Tæring eller kemisk reaktion eller???  (Læst 5280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +1/-1
Tæring eller kemisk reaktion eller???
« Dato: Sep 25, 2016, 12:36 »
Jeg tænkte her i dag at jeg lige ville rense, så jeg er klar til fyringssesæsonen. Og så opdager jeg dette her. Jeg har måske været lidt sløsset med rengøring siden foråret, og der har siddet belægning her hen over sommeren hvor der også har været klatfyret en del pga det kolde vejr. Jeg har før under rens fundet ruststykker der var faldet af (uden at kunne se hvor). Sidste efterår skruede jeg op for mætningen (en pæn del) da jeg ikke rigtig syntes at fyret kunne levere varen (varme), til ca. 310 m2. Giver det sig muligvis udslag i dette her der er sket, da flammen jo står ind mod stedet?
I og med at der ER tæring, hvor lang tids levetid skal jeg så regne med?
Hvilken hedel kan bruges til min Scotte ver 6.14? som ellers virker rigtigt fint!
Kedlen er fra jan 2010.

« Senest Redigeret: Sep 25, 2016, 12:37 af Kenneth »
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
Sv: Tæring eller kemisk reaktion eller???
« Svar #1 Dato: Sep 25, 2016, 14:01 »
Lidt svært at svare når man ikke kender spørgsmålet  ;)
I din tekst går du ud fra at man kan se et problem på billedet, når man så ikke kan det?

Generelt er det dumt at rode med mætninger, det er klart fornuftigst at bruge autoberegneren, det kan du jo også skrue fyret op til den effekt du ønsker, det er bare ikke smart at skrue meget længere op end brænder og kedel er designet til, virkningsgraden rasler ned og grejet kan blive overanstrengt.

Min kedel er magen til, og der er ikke noget nævneværdig tærring at se.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Kenneth

• Top of the pop
« Svar #2 Dato: Sep 25, 2016, 14:38 »
Jeg har finjusteret fyret ved at justere mætningen. Og der er spørgsmål nok du kan svare på ;D Bla. at hvis jeg skal have en ny kedel, hvad er så bedst i forhold til min brænder.
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline Kenneth

• Top of the pop
« Svar #3 Dato: Sep 25, 2016, 14:41 »
Jeg syntes at det fremgår MEGET tydeligt af billederne: Glat væg vs. tæret væg

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #4 Dato: Sep 25, 2016, 16:29 »
Jeg syntes ikke jeg kan konkludere tæring ud fra billedet, måske kan jeg se noget glassod som kommer hvis justeringen ikke er i orden.
Du kan godt justere mætningen selv men det er vigtigt at bruge tabellen til de gamle V4 styringer ellers aner man ikke hvor man er henne og det er meget nemt at få forkert forbrænding.

Kedlen skal ikke indkøbes i forhold til brænderen, den dimensioners i forhold til energibehovet og det skal brænderen i øvrigt også.

Man får det bedste resultat ved at justere brænderen efter anbefalingen fra NBE. Det reder ikke meget at købe en ny kedel hvis man bare fortsætter med fejl justeringer så holder den nye jo heller ikke.

Mig bekendt har de ikke ændret på brænderen så du burde kunne vælge imellem RTB og BS hvis du vil have ny kedel, hvis man vil krejle og se bort fra anbefalinger kan jeg kun anbefale BS kedlen, RTB er jo designet til at klare det hele selv men det kan absolut kun lade sig gøre hvis man indjusterer slavisk efter anbefalingerne, man er totalt chanceløs hvis man begynder at rode med mætninger.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.

Offline Kenneth

• Top of the pop
« Svar #5 Dato: Sep 25, 2016, 17:58 »
Jeg skal prøve at lægge et bedre billede op. Problemet er jo at overfladen har været helt glat, og ny er der sprunget nogle stykker af som efterlader en ru overflade som jeg betegner som rust (gravrust?). Jeg ved ikke hvad normalen er, hvor meget man tillader, da der jo er et vandkammer inde bagved. Kratter jeg i det, falder der mere af.

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
« Svar #6 Dato: Sep 25, 2016, 18:34 »
Jeg tror nu bare det er glassod, hvis kedlen vitterlig er tærret igennem siden 2010 så må brændslet have været pjask vådt og kedlen helt og aldeles fejljusteret.
Glassoden kan fjernes ved at justere fyret perfekt ind og køre 100% ydelse i lang tid, alternativt skal der noget skarpt mejselværk til.

Det vil næsten aldrig være til at vurdere hvad der er galt ud fra et billede, det kræver at en fagmand kigger fysisk på det.

1cm rust svarer til 1mm godstykkelse, rust er porøs og ru i overflader mens glassoden er blank, man kan også høre forskel med hjørnet af en skruetrækker.

Hvis tvivlen bliver ved at nage ville jeg få fat i en fagmand.
Hilsen Kenneth

Offline Kenneth

• Top of the pop
« Svar #7 Dato: Sep 25, 2016, 19:26 »
Der må et bedre billede til!!
Mit brændsel har altid været ok, og fyret har altid værret trimmet.
Ingen glassod, men en ren pæn væg hele vejen rundt, UNDTAGEN der der nu er sprunget noget af.

Jeg finder det gode kamara frem i morgen, så der ikke er for megen gætværk og unødig diskusion.

Jeg vil bare gerne til bunds i det her, så jeg er på forkant med situationen...

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
« Svar #8 Dato: Sep 26, 2016, 09:36 »
Jeg har set noget lign. men det var så på bagerste "væg" inde i kedlen under røgrøret. Fyret stod i en kold staldlænge, hvor der ikke blev fyret om natten, heller ikke om vinteren (urstyring), det gav netop rustflader der let kunne skrabes af.
Så jeg tænker her om fyret måske får lov til at blive for kold, sådan at det giver kondens.!  :) 

Offline Kenneth

• Top of the pop
« Svar #9 Dato: Sep 26, 2016, 15:38 »
Jeg fyre hele vinteren. Men kondens kan ikke udelukkes i lavsæsonen. Jeg har ikke set det, men derfor kan det godt være der. Spørgsmålet er hvor bekymret jeg skal være for lidt?? rust?