Forfatter Emne: Varme forskel mellem fremløb og temp på styring  (Læst 1849 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 4560 jens

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Varme forskel mellem fremløb og temp på styring
« Dato: Okt 14, 2016, 01:46 »

Når jeg ser på min fremløbes temp er den på 60C. I kedlen er der kun 45C ???
Føler virker og sider fin
Det er et gammelt Woody/scotte fyr.Ca 10år
Jeg kan ikke find noget på nette om hvordan den er bygget op inden i med varmefladerne.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Varme forskel mellem fremløb og temp på styring
« Svar #1 Dato: Okt 14, 2016, 05:46 »

Når jeg ser på min fremløbes temp er den på 60C. I kedlen er der kun 45C ???
Føler virker og sider fin
Det er et gammelt Woody/scotte fyr.Ca 10år
Jeg kan ikke find noget på nette om hvordan den er bygget op inden i med varmefladerne.

Hvis du aflæser kedeltemperaturen på det indbyggede kedel termometer, så kan det være pænt usikkert.
Styringens aflæsning plejer at passe fint.
Forsyn evt føleren med en "skumfidus" hvis den er "klistret" på siden af et rør,
eller en tot isolering hvis den er i dyklomme.
Prøv evt med et infrarødt termometer fra et byggemarked, så har du noget at sammenligne med  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Varme forskel mellem fremløb og temp på styring
« Svar #2 Dato: Okt 14, 2016, 08:16 »
Hej 4560jens.

Vi skal lige have på det rene med hvad der måler hvad.

Først er det rart at vide hvilken kedel du har. Typisk for årgangen er det en DOR kedel eller Woody.

Kedelføleren skal helst være monteret i en følerlomme øverst i kedlen og der skal gerne være varmepasta så der er god kontakt. Så vil det elektroniske system i styringen være meget nøjagtig, typisk inden for en grad.

Der sidder også ofte et mekanisk termometer i fronten, disse er ofte meget unøjagtige, vi snakker træsko længder. Tit kan man pille glasset af, og dernæst nålen, hvis det elektroniske system så siger at temperaturen er 60° kan man montere nålen på 60°, så passer den der, men det er slet ikke sikkert at den så passer ved 20°  :P

Når du snakker om fremløbs temperatur! hvor måles den? og med hvad?
Jeg har selv haft returføleren monteret på fremløbsrøret, meget tæt på kedlen. Temperaturen var 3-4 grader under kedeltemperaturen. Så kunne man undres over hvor stort tabet kunne være. Det er imidlertid ikke et direkte tab.

Eksempel: Min kedel er 58° fremløbet 54° alligevel måler jeg 57-58° i mine VVB som ligger langt fra kedlen. Selv om føleren er spændt fast på oversiden af røret og isoleret rigtig godt. så måler den 3-4 grader mindre end den faktiske temperatur i anlægget.

Konklusion: Det er bestemt ikke ligegyldigt hvor og hvordan man måler.

NB: Heldigvis betyder det ikke alverden, fyrets opgave er jo blot at man ikke fryser og at man kan få et varmt bad. :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 4560 jens

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Varme forskel mellem fremløb og temp på styring
« Svar #3 Dato: Okt 14, 2016, 15:01 »
Tak for jeres indspark :)
Der sider også et termometer i fremløbs røret,der viser det samme som det i fyret.
Jeg vil prøve at sætte føleren fast på fremløbsrøret,for at se om det gir noget.
Da jeg startet fyret op igen blev der meget varmt i rummet. Så jeg tro at termometerne viser rigtigt.
Føleren sider godt fast i følerlommen og helt i bund.
Min bekymring går på at sikkerheds termostaten sider ind i den samme varmeflade.Så hvis den siger 70C og der reelt er 90,så vil den ikke stå fra for der er godt varmt