1.000 tak for svarene - så blev jeg lidt klogere.
Jeg har nu rettet fyret til 10KW via stokercloud. Og har også sat temperaturen i skakten lidt ned.
Så må jeg igang med at veje piller.
Som sagt har jeg blot kørt med standardinstillinger, som VVS-manden havde lagt ind. Så det med luften på jeg jo lige se, hvad jeg kan gøre ved.
Vil se at få renset føleren i brænderen i dag også, så det i al fald er på plads.
Kan i øvrigt se, at pumpen står på AUTO-drift - men den viser sjældent mere en 7kw - er det ikke for lidt, specielt nu, hvor de fryser?
Det aller aller vigtigste er forholdet mellem luft og piller. Derfor er det meget væsenligt at man har en jævn pilledosering, så når styringen tror den giver 10gram til forbrændingen så skal det gerne passe.
Der findes forskellige tricks til at opnå ensartet dosering. Jeg har boret en række huller i sneglrøret, der hvor det kommer ud af beholderen. Andre tilsætter ganske lidt madolie, og andre har succes med at montere et elektrikerrør inde i sneglens vikling.
Når du har en klar fornemmelse af at doseringen er helt jævn, er det tid til at justere luften.
Start med at låse ydelsen på 10% i både max. og min. og lad fyret køre 15-20min. Hvis du kan holde liv i fyret er det fint, men det kan være nødvendig at hæve minimums ydelsen for at holde bålet i gang. Så justerer du luften, det kan være lidt svært, og der er ikke andet at gøre end at løfte låget, husk at det er første sekund du skal justere efter, der kommer jo falsk luft til når låget er åbent.
Nu siger manualen så at du skal gøre det samme i 50%, men her snyder jeg. Jeg har justeret en del fyr ind og har konkluderet at det hele er meget liniært, så derfor springer jeg til 100% justering.
Styringen låses max. og min 100% og efter 15-20min. skal luften justeres. Der kan være nødvendig at skrue godt op for radiatorer og åbne vinduer

så kedlen ikke begynder at koge.
Til sidst regner jeg mig frem til 50%, men jeg tror også der er en graf for blæseren der viser om luftkurven er liniær.
Undskyld hvis det virker kompliceret, det er det slet ikke og når man har gjort det er par gange, så er det ligesom da man lærte at cykle..

Jeg tror din pumpe bruger 7W i stedet for 7kW

ellers er det dælme noget af en pumpe

, og nej det er ikke noget problem, den tilpasser sig forbruget ved at måle på modtrykket i anlægget, hvis du skruer mere op for termostaterne så følger pumpen bare med.