Tak for svaret. Det er sindssygt ærgerligt, at fyret er så sårbart med det Lux. Jeg ved godt at mange vil sige, at bare det er korrekt opsat, så kører det derudaf. I min indstilling lav, kørte det fint i 20 minutter, godt nok med en svingende lux, men alligevel. Når det varme vand har kørt, er det oftest et problem når den svinger tilbage til 10%, at den hopper af!
Tak for svaret under alle omstændigheder..
Fyret er ikke sårbar over for lyssensoren, den gør hvad den skal. Den skal detektere lys under opstart så styringen ved at den skal gå i drift, og så skal den slukke fyret hvis der ikke ses lys under drift, det er jo ganske fornuftigt.
Det der skal granskes er så hvorfor din lys føler ikke ser lys nok, der kan være flere årsager.
Jeg ville starte med at checke føleren, jeg har den gamle type der er monteret ind i siden af brænderen. Min føler sprang også op og ned, den slukkede dog ikke fyret, men kors hvor var det irriterende at se på, på Stokerkontrol.
Jeg fjernede skakten under drift og hældte langsomt piller i, så fyret blev i drift. Ved at kigge ned i hullet kunne jeg konstatere at lys føleren sad dumt, og at der var en anden placering med meget bedre lys. Jeg borede et nyt hul og flyttede føleren. Uha det var fint, noget nær en lige streg i toppen, og når herden trængte til rens så begyndte graferne at hoppe.
Nu har jeg fået en V7, og den er bedre til at se lys, så det er meget sjældent at den ikke er helt lige på 99% under drift.
Føleren kan også være drejet forkert eller sidde forkert i soklen. Det kan den naturligvis ikke hvis du har den nye model der sidder i enden af brænderen.
Det næste der skal checkes er om der er ild nok, den kan jo godt brænde så lidt at lys føleren ikke har nogen chance.
Hvor om alting er, så er det et problem der kan laves til en eller flere opgaver, og opgaver kan som bekendt løses.