Forfatter Emne: motorværn  (Læst 11825 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline benny

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 135
  • Respekt optjent: +2/-0
motorværn
« Dato: Jan 01, 2017, 17:56 »
hej
jeg har egen boring og har for lidt tid siden fået et sandfilter anlæg monteret.
nu har jeg pludselig fået problemer med at motorværn slår fra lige før tryk er opnået, jeg har monteret en lille kompressor over trykafbryder der styrer vandpumpen, det har virket i ca en lille måneds tid uden noget,.. dvs. jeg har taget fasen til kompressor ved trykafbryder, så måske det er pga. "skæv" strømforbrug i forhold til de 2 andre faser.

eller kan et motorværn pludselig blive "træt" og kan man justere sådan et.. eller er det bare byt til nyt.?
motorværn er i hvert fald 20 år gammelt, måske helt fra 1968.. huset er bygget det år.

motor er på 0.75 kw.
Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: motorværn
« Svar #1 Dato: Jan 01, 2017, 18:05 »
Hej,

Et motorværn er en enhed der måler strømmen til efterfølgende udstyr og afbryder strømmen hvis den indstillede værdi overskrides.
De fleste motorværn har også det der hedder "differantial udkobling", hvor strømmen også afbrydes hvis belastningen på de tre faser er "skæv".
Derfor er det ofte et problem at koble en 1-faset motor på et motorværn sammen med en 3-faset motor.
Derudover forsvinder ideen med mororværnet hvis det skal "holde øje" med to motorer.

Kør forsyningen til komprssoren udenom motorværnet til den 3-fasede motor, evt. gennem sit eget motorværn.
Bruges eget motorværn til kompressoren, skal alle 3 gennemløb i motorværnet bruges, det gøres ved at lade fasen løbe gennem først ét gennemløb og derefter gennem endnu ét gennemløb.

Derudover skal motorværnet selvfølgelig indstilles til fuldlaststrømmen på den motor det skal beskytte.

Hilsen
Michael

Hilsen
Michael

hej
jeg har egen boring og har for lidt tid siden fået et sandfilter anlæg monteret.
nu har jeg pludselig fået problemer med at motorværn slår fra lige før tryk er opnået, jeg har monteret en lille kompressor over trykafbryder der styrer vandpumpen, det har virket i ca en lille måneds tid uden noget,.. dvs. jeg har taget fasen til kompressor ved trykafbryder, så måske det er pga. "skæv" strømforbrug i forhold til de 2 andre faser.

eller kan et motorværn pludselig blive "træt" og kan man justere sådan et.. eller er det bare byt til nyt.?
motorværn er i hvert fald 20 år gammelt, måske helt fra 1968.. huset er bygget det år.

motor er på 0.75 kw.
« Senest Redigeret: Jan 01, 2017, 18:06 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline benny

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 135
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: motorværn
« Svar #2 Dato: Jan 01, 2017, 18:43 »
ja så må jeg ændre det, bare lidt bøvlet at få kompressor til starte og slukke sammen med vandpumpen.. ,men måske med en trykafbryder mere ku det lade sig gøre..

kan man få et relæ der ku styre over den fase, lidt som et arbejdsrelæ til biler.... ?
Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: motorværn
« Svar #3 Dato: Jan 01, 2017, 18:47 »
Ja, du kan bruge et lastrelæ til at starte/stoppe kompressoren.
Spolen i lastrelæet vil lave en lille "skævlast" på strømmen gennem motorværnet, men den er sikkert så lille at det ikke betyder noget.
Alternativt kan det være at der er en "meldekontakt" i trykafbryderen, der kan bruges til at styre relæet.

Hilsen
Michael

ja så må jeg ændre det, bare lidt bøvlet at få kompressor til starte og slukke sammen med vandpumpen.. ,men måske med en trykafbryder mere ku det lade sig gøre..

kan man få et relæ der ku styre over den fase, lidt som et arbejdsrelæ til biler.... ?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline benny

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 135
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: motorværn
« Svar #4 Dato: Jan 01, 2017, 19:01 »
det må jeg lige prøve at finde det relæ, tror ikke der en meldekontakt i den Danfoss trykafbryder, har kigget meget på den og der er kun 3 stik på hver side.. så må prøve det relæ du snakker om.. :)
Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring

Offline benny

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 135
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: motorværn
« Svar #5 Dato: Jan 06, 2017, 19:50 »
tænkte lige på at jeg kan lade strømmen gå gennem trykafbryder først og så op til motorværn og så til vandpumpen, så kan kompressor jo fint køre på over trykafbryder eller skal motorværn være før trykafbryder..

det lastrelæ bliver vist noget bøvl..
Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: motorværn
« Svar #6 Dato: Jan 06, 2017, 19:56 »
Hej Benny,

Det vil fungere, men om motorværnet skal sidde før trykafbryderen kommer an på størrelsen af sikringen foran installationen og den maksimale sikring der må sidde foran trykafbryderen.
I dag sikrer motorværnet både trykafbryderen og motoren.
Hvis du sætter motorværnet efter trykafbryderen bliver det sikringen der i dag sidder foran mortorværnet der sikrer trykafbryderen.
Du skal altså ud og læse data på trykafbryderen og finde sikringsstørrelsen foran installationen, før man kan sige om det også er lovligt.

Hilsen
Michael

tænkte lige på at jeg kan lade strømmen gå gennem trykafbryder først og så op til motorværn og så til vandpumpen, så kan kompressor jo fint køre på over trykafbryder eller skal motorværn være før trykafbryder..

det lastrelæ bliver vist noget bøvl..
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline benny

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 135
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: motorværn
« Svar #7 Dato: Jan 06, 2017, 21:16 »
Der står på trykafbryder

ac1 12a 400 v             ac3 9a 600v
ac3 12a 400v               ac15 6a 400v

sikring er 16 amp  så det er måske ikke helt godt.?
Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: motorværn
« Svar #8 Dato: Jan 06, 2017, 22:10 »
Det er ikke "no go" med de oplysninger  ;)
...men det er heller ikke "go"...

AC1, AC3 og AC15 er forskellige typer belastning, og angiver den maksimale strøm afbryderen må koble (tænde/slukke) ved de angivne belastningstyper.
AC1 = Ohmsk belastning (varmelegemer)
AC3 = Start/stop af almindelig 3-faset kortslutningsmotor
AC15 = Start/stop af elektromagnetisk belastning (elektromagneter)

Noget helt andet er den maksimale forsikring foran enheden, som skal sikre den ved kortslutning.
Det er ofte angivet ved symbolet for en sikring, og vil under alle omstændigheder være højere en den største ACx værdi, så en 16 A forsikring burde være OK.

Hilsen
Michael


Der står på trykafbryder

ac1 12a 400 v             ac3 9a 600v
ac3 12a 400v               ac15 6a 400v

sikring er 16 amp  så det er måske ikke helt godt.?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline benny

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 135
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: motorværn
« Svar #9 Dato: Jan 07, 2017, 08:32 »
Der står på motor typeskilt

grundfoss  3mot mg b02a-f19100

0.7kw  ip44  cl.f

50hz    220/ 380  v                              60hz 220-225 (trekant)-380-440 y   v
     
      3.30/1.90    A                                 3.18-2.95     /     1.84-1.72   A

   2850 omdr/min  cos (ø)  0.84          cos (ø) 0.89-0.81

Der står 50hz på motor låget som jo nok er meget naturligt her i Danmark, så vidt jeg husker..

jeg ved ikke om du får mere ud af det her..

men i princippet er det vel ligegyldig om trykafbryder sidder før/efter motorværn da, belastningen motorværn måler egentligt kun skal beskytte motor, på min måde her sidder trykafbryder som mellem "mand" og er vel mere udsat nu..?







Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: motorværn
« Svar #10 Dato: Jan 07, 2017, 16:09 »
Hej Benny,

Motorværnet sikrer mod to ting:
 - Overbelastning (en længerevarende strøm større end den indstillede)
 - Kortslutning

Overbelastning måles med et bi-metal element der opvarmes af den strøm der løber gennem motorværnet, og er forholdsvis langsomt virkende.
Kortslutning registreres af en elektromagnetisk enhed, som reagerer lynhurtigt.

Når motorværnet sidder først, så trykafbryderen og til sidst motoren, så sikrer motorværnet både trykafbryderen og motoren mod kortslutning og overbelastning.
Når du flytter motorværnet til efter trykafbryderen kan det ikke længere sikre trykafbryderen mod kortslutning.
Det betyder at det nu bliver din 16A sikring foran det hele der bliver kortslutningsbeskyttelsen foran trykafbryderen.
Med de tal du har opgivet at der står på trykafbryderen er det realistisk at den gerne må sikres med en 16A sikring.
Jeg ville nok bare gøre det  ;)

Hilsen
Michael

Der står på motor typeskilt

grundfoss  3mot mg b02a-f19100

0.7kw  ip44  cl.f

50hz    220/ 380  v                              60hz 220-225 (trekant)-380-440 y   v
     
      3.30/1.90    A                                 3.18-2.95     /     1.84-1.72   A

   2850 omdr/min  cos (ø)  0.84          cos (ø) 0.89-0.81

Der står 50hz på motor låget som jo nok er meget naturligt her i Danmark, så vidt jeg husker..

jeg ved ikke om du får mere ud af det her..

men i princippet er det vel ligegyldig om trykafbryder sidder før/efter motorværn da, belastningen motorværn måler egentligt kun skal beskytte motor, på min måde her sidder trykafbryder som mellem "mand" og er vel mere udsat nu..?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline benny

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 135
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: motorværn
« Svar #11 Dato: Jan 07, 2017, 17:56 »
jamen så vil jeg lave det i morgen, det er den letteste måde. så må jeg se om der nogensinde sker noget.. ;)

men har lige fået helt ny eltavle så det burde virke nu i forhold til før, da havde en elektriker sat mit mini rensningsanlæg til og lavet den lille fejl at, uanset om mit hpfi relæ slog fra var der fuld knald på hele huset, han havde lige sat lidt forkert sammen... sat en ledning bagefter relæet...

du skal ha mange tak for din hjælp..  :)
Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring