Jeg tror jeg har slidt 5-6 motorsave op i min tid
Den sidste blev ødelagt fordi jeg gerne vil være lidt miljøbevist. Så jeg brugte madolie som skæreolie, det virker også fint men man skal huske at få renset motorsaven ordentlig igennem hvis den ikke skal bruges i længere tid, madolien størkner og det er umuligt at få opløs igen.
Tasso (koksfyr) virkningsgrad 40% så der skulle konstant hældes brænde på.
Umiddelbart tvivler jeg lidt på at madolie stivner, men jeg har en anden teori om hvorfor det ikke er specielt egnet. Alle smøreolier er designet til specielle formål, jeg tror vi har 30-40 forskellige slags til gear, pumper og hydraulik.
Hvis vi tager udgangspunkt i Castrol kæde olie, så har den et flammepunkt på 244°C og består af 3% additiver. Hvilke kan jeg ikke se, det er jo nok en forretningshemmelighed, men jeg gætter på en del PFTE da det først bliver ødelagt ved 326°C
Madolie indeholder ingen smørende additiver, så den vil meget hurtigt brænde af.
Rapsolie har et flamme punkt omkring 200°C, og indeholder normalt ingen smarte additiver, så umiddelbart et ringe valg som smøremiddel.
Der findes dog planteolier med additiver, jeg mener at det er muligt at designe hydraulik anlæg med disse olier.