Forfatter Emne: Faldskakts føler Styring NBE - hjælp uheldigt tilfælde  (Læst 9025 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Rigger07

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Hej alle,

Jeg har været en anelse uheldig efter rens at anlæg i særdeleshed omkring brænderen.
Jeg startede den kvartalsmæssige rengøring af brænderen. Efter at have renset blæseren, renoveret motorprint grundet flere knækkede printbaner, printet sidder ganske enkelt ikke beskyttet nok efter min mening... Jeg skal faktisk have min hånd der når brænderen skal ud af kedlen plus det sidder (sad) dårligt understøttet til stålet.. pyt nu med det. Jeg fik givet ventilatoren sin første, meget tiltrængte rengøring gennem 5 år. Fatter ikke hvordan den har kunne blæse, men nu giver den luft!!
  Da jeg skulle starte op igen, checkede jeg som altid lige at anlægget slår i drift, inden jeg smutter fra det, kørte en tur i en times tid. Kom hjem og nåede at opleve at strømmen gik. Hmmm...  Hpfi kobles ind igen og ser en skaktemp. på 95 C???? Svogeren sagde at han havde slået strømmen til igen flere gange????? Jeg undersøgte og fandt intet varmt, andet end jeg kunne rører ved det. Den dygtige elektriker fandt herefter en løs forbindelse ydligere på motorprintet. Fiksere det og fik blæseren til at snurre igen(efter at have fjernet træpillerne der sad i spænd)

Skaktføleren gakker nu helt ud... 195 C til minus 190 C, uanset hvad jeg gør - resultat ingen varme!
Har den ikke kunne tåle varmen fra ingen blæser? Eller er styring smasket? (Hpfi fejlene)
Jeg har nu prøvet alle mulige modstande PTC /ntc div fra gemmerne-... Hvor stor skal den være???? Ingen lus eller lus, kan ikke starte møget op igen
.
Den farer op og ned i temp men luxføleren er OK(de er snoet sammen på motor printet med fælles minus.)
Jeg har checket hele motorprintet allover igen, målt direkte fra styring til komponent..Alt OK..
Kan styringen have taget skade?
Hvis I ligger inde med diagrammer over NBE v7  styring 12pol stik, med hvilket ben der gør hvad. Send da meget gerne!!
Jeg bliver jo nysgerrig efter hvorfor hpfien gik, og hvad vej fejlstrømmen er gået(igennem mv.)

Offline T-mek

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +10/-0
Sv: Faldskakts føler Styring NBE - hjælp uheldigt tilfælde
« Svar #1 Dato: Apr 14, 2017, 20:38 »
Det burde være en NTC 10K
Hvis du afmonterer skaktføler fra klemrække og måler på den, hvilken værdi har den så ? (ohm)

Offline Java

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +2/-1
« Svar #2 Dato: Apr 14, 2017, 21:19 »
Har sendt Pb. Mvh. Finn
« Senest Redigeret: Apr 14, 2017, 21:20 af Java »
10kw Woody 6,67. Blackstar S .
http://stokercloud.dk/dev/java.html

Offline Rigger07

• Begynder
  • *
« Svar #3 Dato: Apr 15, 2017, 14:39 »
Super I er så hurtige, Jeg modtog en manual jeg aldrig har set før kort efter indlæg:):)
Det var ganske enkelt ikke den Jeg fik med da Jeg købte :/

Skakt modstanden viser omkring 50k - så jeg tænker det er den, der er brændt. Har derfor bestilt en ny - Men men men....
  Hvorfor altid i helligdage, alt er lukket, og jeg er for stædig til at indkoble vandvarmer på radiatorkreds.
Hvordan laver jeg kreativt en 10 K modstand til at bypasse med, Lejerne i kælderen er ikke helt tilfredse, og slet ikke mig.
  Jeg rev NTC modstand ud af en gammel vaskemaskine der står til bortskaffelse, men styringen laver samme nr.
Fare den ene eller den anden vej, der er dog et mønster, så ingen tvivl om at jeg skal ramme inden for scope uden alarm.
  Jeg har set flere skrive 10kOhm, har dog ikke selv fundet det i noget læsestof fra producent - men stoler på Jer.
Igen tak for svar, dejligt med en hjælpende hånd når tiltrængt:)

/Kim

Offline T-mek

• Top of the pop
« Svar #4 Dato: Apr 15, 2017, 14:59 »
Super I er så hurtige, Jeg modtog en manual jeg aldrig har set før kort efter indlæg:):)
Det var ganske enkelt ikke den Jeg fik med da Jeg købte :/

Skakt modstanden viser omkring 50k - så jeg tænker det er den, der er brændt. Har derfor bestilt en ny - Men men men....
  Hvorfor altid i helligdage, alt er lukket, og jeg er for stædig til at indkoble vandvarmer på radiatorkreds.
Hvordan laver jeg kreativt en 10 K modstand til at bypasse med, Lejerne i kælderen er ikke helt tilfredse, og slet ikke mig.
  Jeg rev NTC modstand ud af en gammel vaskemaskine der står til bortskaffelse, men styringen laver samme nr.
Fare den ene eller den anden vej, der er dog et mønster, så ingen tvivl om at jeg skal ramme inden for scope uden alarm.
  Jeg har set flere skrive 10kOhm, har dog ikke selv fundet det i noget læsestof fra producent - men stoler på Jer.
Igen tak for svar, dejligt med en hjælpende hånd når tiltrængt:)

/Kim

50K svare til ca. minus 8 grader, så mon ikke den er dårlig...

Hvilken værdi har den du trak ud af vaskemaskinen.. 4,7K ?

Har skaktføler på lager, så bor du i nærheden af postnummer 4990 kan du afhente her.

Kreativ 10K modstand... tilbage til din vaskemaskine der står til skrot, du kunne være heldig at der er modstande på print du kan klippe ud og bruge midlertidigt som "skaktføler"...
« Senest Redigeret: Apr 15, 2017, 15:04 af T-mek »

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #5 Dato: Apr 15, 2017, 15:56 »
Hmmm har du tjekket i styringen at den står til det rigtige NTC eller PTC.
Min er feks PTC og hvis den står forkert oplever du det fænomen du taler om.
Nu er min en V10 men det er under set up  menu på den
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Rigger07

• Begynder
  • *
« Svar #6 Dato: Apr 15, 2017, 17:48 »
Den fra vaskemaskinen var også for stor Ohmmæssigt synes det 4.7k mener jeg lyder rigtigt.
  Jeg undre mig over at Jeg har MEGET svært ved at fange den - få den til at stå stille i skakttemp -
- ved lukket kredsløb = 155 C
- Åbent kredsløb = -155 C
- Ved hurtigt kortslut mellem klemmer rammer den 155 C, for dernæst at dvale til minus C - ca. 1 grad pr. 2 sec.
- Ved 10k Ohm, opfører den sig som lukket kredsløb = 155C

Derfor stiller jeg spørgsmål om noget på bundkort kan være stået af, og hvilket?

Ved godt at det er nørdet - Men jeg har fanget den på 52 C nu, med hjemmelavet variabel modstand:):)

Håber skidtet kører :)
Jeg er fra Køge, så Sakskøbing er et lille stykke, og går det helt itu - er det rart med en livline så tak for tilbudet!!

Variabel modstand - på den kreative måde :)

« Senest Redigeret: Apr 15, 2017, 17:50 af Rigger07 »

Offline T-mek

• Top of the pop
« Svar #7 Dato: Apr 15, 2017, 18:10 »
Som du beskriver at indgang opfører sig, burde den stå til NTC, men som Lamborg skriver, har du kontrolleret at følertype står rigtigt i styring ?

Din hjemmelavede modstand, hvilken værdi har den ?

Det lyder til at fejlen er opstået efter du har "fusket" med printet i brænder og derved fået hpfi til at udkoble.
Hvis nu fejlstrøm er trukket igennem indgang for skaktføler, så kunne nok både denne indgang + føler have taget skade...

Offline Rigger07

• Begynder
  • *
« Svar #8 Dato: Apr 15, 2017, 18:49 »
Føleren står til NTC, korrekt - Det fik Jeg ikke svaret på i tidligere tråd.. min fejl..

Grundet multimeter på billede, aner jeg ikke hvad modstanden er på andet end meget meget høj.. Multimeter kan ikke måle det :/
- Fejlen er opstået efter jeg "ordnede print" men... Det er gennemchecket i hoved & hale
- Det var vent der var årsagen - ingen tvivl der. Fejlstrøm, grundet træpiller sad i klemme, så den ikke havde frit spil => måske varm lak på kobbertråde, overgang til PE. Det er min tanke.

Det er minimal forbindelse jeg må give indgangen førend den suser helt i top, faktisk utroligt det har kunne lade sig gøre at fange den...
Der sidder uden tvivl "noget elektronik" efter terminalskruerne til teknikertilslutning, på bundkortet - det ville jeg gerne have diagrammer over, for liiiige at kigge, hvad kunne have taget skade.

Når man er så stædig og nysgerrig som jeg, koster det ofte - men kan jeg fikse det selv - gør jeg det sq.. :) - nok mere for at få mere viden :)
Overvejede kort en Logo plc, grundet en på lager, men programmeringen Puh...

En ting der slog mig var, at ved slukket og demonterede ledninger på temp/Lux kreds - kan jeg på lux kreds måle ca 140k, (hvis jeg husker korrekt), og ingenting på temp kreds?? Målt direkte på klemmerne i styringen..

Offline hschack

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +18/-4
  • Bio Fyr's Nørd Elektronik freak
    • Salg og service af NBE pillefyr Scotte, Woody og RTB.
« Svar #9 Dato: Apr 15, 2017, 22:04 »
Hej
Hvis den er NTC kan du prøve i styring mellem skakt og fælles med foto med en 10 k ohm så burde den vise omkring 25 grader mener en NTC 10 k ohm ved 25 grade C eller hvis du har en ekstra kedel føler kan du prøve med den
Henrik Schack
www.Q-PRO.dk
+45 86929393

Offline T-mek

• Top of the pop
« Svar #10 Dato: Apr 16, 2017, 09:21 »
Diagram / tegning over styring, prøv hos NBE, men jeg tvivler på at de vil udlevere det.

Prøv at sammenligne indgange for temperatur følere, det kan jo være de er bygget ens op og det på den måde er muligt at lure hvad der er gået i stykker, men hvis der har været lagt spænding ind på den og da især hvis der har været trukket så høj strøm at hpfi kan udkoble, så er der da helt sikkert et eller andet der er brændt af.

Det du skriver med overgang fra blottet kobbertråd til jord tror jeg ikke helt på, det burde så kunne ses på spole på blæser at denne har været mere end normalt varm + at fejlen jo så underligt nok er både kommet og gået af sig selv....

Hvad er der med det motorprint i brænder, siden det skulle fixes..?

Offline Rigger07

• Begynder
  • *
« Svar #11 Dato: Apr 17, 2017, 08:50 »
Dommen falder...

Omkring lak på spoler, så har det set det et par gange, hvorefter hvis nok kølet igen, solen og månen er på linje, så kan de godt udkoble et hpfi, og virke tilsyneladende helt fint efterfølgende - men, men, men.. Ved smeltet/brændt lak, burde der lugte meget afskyeligt, i et stykke tid efter. Den lugt var der ikke....
Dog fik du mig til at tænke på printet... Hvorvidt jeg havde lavet en nobrainer og kvajet mig - nuvel, det ville ikke være første gang det skete :/ og sikkert heller ikke den sidste.
  Anyhows, fyret kørte med variabel modstand på skakt indgangen, ub - og dejligt at få skudt lidt varme i hytten igen !! Jeg tog hen til en kammerat og var sent hjemme samme dagen efter;) Det første jeg gik til var fyret og den var sg gal ! Sneglen og blæser lå i helt samme frekvens, ergo sneglen kørte hele tiden.. Lidt op og ned sammen med ventilatoren.. Hvad fanden laver den nu tænkte jeg, blev arrig og rev det hele fra hinanden for at finde svar - og fandt den:)

Jævnt brændt printkort under stikket, som jeg aldrig har kunne kigge under (billede). Svar på hpfi fejl kredsløb der bliver blandet sammen mv. og ja styringen har taget skade, Øv!! Jeg målte ihærdigt på alle klemmer med tankerne omkring hvordan jeg skulle lokke diagrammer ud af nbe på..
Over hver indgang sidder der lidt modstande og kondensatorer - og der var futtet en 4.6k af, som jeg fandt på lageret (vaskemaskinen) loddede den ind  over den defekte og viola, fyret kører.. Jeg loddede så også ledninger på alt hvad der tidligere gik til stikket til styringen, og opfinder mit eget stik..

Og nu her i nat, blev jeg færdig, vi har varme på igen - under ordenede forhold   og jeg prissætter mig ordentlig feedback som i denne tråd!!

Mangler dog at lave inst permanent, og skrue den korrekte modstannd i, når modtaget.. Fejlen er fundet og udbedret, og u vil jeg have et varmet bad:):)

1000 tak for hjælpen!!

Offline Rigger07

• Begynder
  • *
« Svar #12 Dato: Apr 17, 2017, 08:52 »
billede 2

Offline Rigger07

• Begynder
  • *
« Svar #13 Dato: Apr 17, 2017, 08:55 »
Modstand der futtede af i styring - Kræver en vis lodde egenskab, netop generfaret.

Offline T-mek

• Top of the pop
« Svar #14 Dato: Apr 17, 2017, 09:51 »
Nu er det motorprint da helt sikkert færdigt...  :)

Hvorfor vil du til at opfinde stik selv ?

Ang. indgang for skaktføler på styring, du har skiftet den modstand, men mon det er det eneste der er brændt af...
Hvis du stadig køre med din hjemmelavede skaktføler modstand som slet ikke er i nærheden af 10K ohm, så er indgang jo stadig defekt.