Forfatter Emne: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!  (Læst 6070 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rookie-fyrmester

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Dato: Aug 12, 2017, 22:07 »
Hej alle, og på forhånd undskyld.
Jeg har en Blackstar fyr (2 år gammelt) som kører ekstremt dårligt. Det slukker hele tiden, soder lyssensoren til konstant, starter ikke hvis jeg sætter natsluk på (ikke bare sænke temperaturen), og i løbet af ingen tid er der så meget aske på ribberne at fyret ikke kører optimalt. Jeg kunne blive ved og ved. Det korte af det lange er, at vi ikke kan stole på om fyret fungerer eller ej.
Det skal siges at vi pt, har problemer med at trykket mistes. Formentlig pga, en overtryksventil som er beskidt. Det lyder dumt, men det er ikke testet endnu. Generelt mister installationen tryk, fra ca 1,5 bar til 0 på 1-2 uger. Men når trykket kommer under ca 0,5 - 0,9 bar, så cirkulerer den ikke, uanset hvor mærkeligt det end lyder. Vi har nye automatik udluftere på flere steder, og alle termostater er skiftet i huset. Der er nyt varmtvandssystem, som ikke er "kodet ind med prioritering" fordi den står fysisk et andet sted end fyret, og det derfor ikke var muligt. Fyret slukker med en ”Er der flere piller på-fejl” – og ja der er ………………! (Sneglen er også gjort rent)
Pillerne er vejet og kørt ind i system med den korrekte vægt. I øvrigt tjekket løbende. Fyret er desværre ikke online – men jeg ligger en video op, hvor jeg forklarer det så godt jeg kan.
Det skal siges, at jeg er en absolut nybegynder, og at jeg sikkert ikke har indstillet det rigtigt (selvom jeg ikke mener at jeg har pillet ved meget?!).
Konkret situation i dag:
Fyret er slukket. Jeg tænder det.
Efter 45 minutter kan jeg se at fremgangsrøret ikke er varmt, og tjekker derfor cirkulationspumpen.
Den står og kører på ca 15W (Den er sat til at køre automatisk i fyret når den når en bestemt temperatur)
Alle radiatorer er slukket, så det er kun cirkulation og dermed kun VVB som er ”koblet på”
Den burde efter 45 minutter være bare LIDT varme på røret, men nej.
Jeg går så over og sætter pumpen manuelt til fuld program, og den kører nu på 33W.
Fyret kørte i øvrigt fint, og stabilt på ca 40% (16KW fyr) – så den må ikke ha haft behov for at varme hårdere?
Det virker som om shunten ”har et stort ”behov”” – men hvad ved jeg…

Det hele er sikkert en stor Fejl 40  - en ting er sikkert. Hvis jeg ikke handler nu, så flytter min kone i et hus med fjernvarme……………
Jeg har lagt en video op af setuppet her. Og ja undskyld at det roder også: https://ufile.io/odu1r
HJÆLP – og på forhånd mange MANGE tak!

Mvh Idiot-Torben



Offline T-mek

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 196
  • Respekt optjent: +10/-0
Sv: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Svar #1 Dato: Aug 12, 2017, 22:21 »

Det lyder til at blæser skal grundjusteres med låst effekt ved 10, 50 og 100% ydelse.
Hvilken styring har du ?
Og hvor i landet bor du ?
« Senest Redigeret: Aug 12, 2017, 22:23 af T-mek »

Offline Rookie-fyrmester

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Svar #2 Dato: Aug 12, 2017, 22:36 »
Hejsa T-Mek.

OK. Måske kan du læse det i videolinket jeg lagde op, hvor meget den står på i dag ? I så fald - hvor skal jeg ændre det konkret henne?
Det er vidst en styring 10 eller 10,4 mener jeg det hedder.
Jeg bor ved Vejle.

Mange tak for hjælpen!

Online xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Svar #3 Dato: Aug 12, 2017, 22:42 »
Jeg tror at du skal prioritere problemet med trykket, det er ikke smart bare at blive ved at fylde vand på. Der er meget ilt i vandet du fylder på så anlægget korroderer hurtigt indvendigt.
Luften kan måske også samle sig i pumpen, så det kan være årsagen til at det ikke virker.

Nu ved jeg jo ikke om det er positivt eller negativt hvis konen flytter  ;D men hvis det er negativt, var det måske en god ide at ofre en smed et par timer, det er måske også smart at få det stabilt inden det bliver vinter, det er ærgerligt at konen ikke kan komme i bad, men det er træls hvis hun også er kold  ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Rookie-fyrmester

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Svar #4 Dato: Aug 12, 2017, 23:28 »
Hej Ikfc.

Mange tak for svar. Jeg er enig i at jeg skal prioriterer trykket, det ér skidt som du også skriver. Vi har i den grad ofret mange VVS folk, og de kan ikke finde en dyt... Vi har haft sådan noget radioaktivt væske i anlægget to gange, og de kan ikke finde ud af hvor det "siver ud". Alle ventiler/termostater er skiftet, ligesom udluftere også er. Der er brugt mange mange smedetimer.... Men hvad fa'en skal jeg gøre når de giver op?

Jeg kan ikke høre luft i pumpen, men lejlighedsvis kan jeg høre det i rørene, bestemt et sted, hvor der i øvrigt sidder udluftere...

Jeg har hørt at man kan lave en "udluftnings-potte" som så skal udluftes manuelt engang i mellem, i stedet for de automatiske, som efter sigende ikke skulle virke allerede efter to år?

Jeg vil foretrække at konen forbliver både varm, og i huset :-)

Fik du svar?

Offline Rookie-fyrmester

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Svar #5 Dato: Aug 12, 2017, 23:52 »
Her er linket til video, hvis det andet ikke fungerer: https://mab.to/VirjGMChb

Online xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Svar #6 Dato: Aug 12, 2017, 23:53 »
Nu er jeg ikke vvs'er, men jeg er da lidt rystet over at de giver op! jeg ved ikke hvordan de fejlsøger, men har hørt om adskillelse og så trykmåling.
Det er nok specielt vanskeligt hvis det er skjult installation. Der skal ikke meget utæthed til at man taber trykket.
Det er også meget vigtig at ekspantionsbeholderen virker, ellers kan trykket jo svinge 1 bar på blot en én dråbe. Hvis sikkerhedsventilen er kaput, kan vandet måske ubemærket sive i kloakken. Endelig er der også den mulighed at VVB er utæt, men da trykket normalt er højere i vandværkstryk i forhold til varmeanlægget, så stiger trykket normalt når VVB er tærret.

Hvis det er i skjult installation, kunne jeg forestille mig at et termografi kamera måske kan hjælpe.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Online xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Svar #7 Dato: Aug 12, 2017, 23:56 »
Her er linket til video, hvis det andet ikke fungerer: https://mab.to/VirjGMChb

Det var dælme noget af en video 2,78Gb  ??? det svarer jo til en DVD film  ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Online xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Svar #8 Dato: Aug 13, 2017, 00:00 »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Rookie-fyrmester

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Svar #9 Dato: Aug 13, 2017, 03:50 »
Hej Kenneth.

Ja videofilen skulle gerne vise det hele, så den blev lidt tung i æ gaf. :-)

Tja jeg er også lidt rystet over at de har givet op, men hvad skal jeg stille op? De kan ikke finde nogen lækage med den der geiger-måler.

Vi har ikke prøvet adskillelse, men det tager normalt "noget tid" før anlægget taber tryk. Vi har i en "lang periode" kørt og testet med et tryk mellem 2-8 bar.. Nej, ikke optimalt, men der var "desværre" ikke noget der gik i stykker, så man i det mindste kunne måle hvor fa'en det er. Jeg kigger lige på dit termo-link.

Ekspansionsbeholderen er udskiftet med en større og (igen) ny.

Varmtvandsbeholder, er splinternyt, så der burde ikke være noget tæret der.

Fik du i øvrigt noget ud af videoen?

Online xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Svar #10 Dato: Aug 13, 2017, 04:41 »
Jeg har ikke set den  :-[
Jeg er på arbejde, så jeg vil ikke lige downloade filen, og når jeg har "fri" er wifi begrænset til 2,5Gb pr døgn, overskrides forbruget bliver man blokeret i 48 timer  >:( så videoen må desværre vente til d. 23/8. når jeg "løslades"  ;D ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Svar #11 Dato: Aug 13, 2017, 09:10 »
Hej,

Det lyder som om du reelt har to problemer, et utæt anlæg og et fejljusteret fyr, og de to problemer kræver to forskellige kompetencer.

Jeg vil råde dig til tage kontakt til en proffesionel der har forstand på begge dele, og den eneste jeg kender i nærheden er Hedestoker (www.hedestoker.dk), det betyder ikke at der ikke findes andre, men blot at jeg ikke lige kender andre.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Svar #12 Dato: Aug 13, 2017, 18:44 »
hvor i landet bor du der er måske en der kan hjælpe
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Rookie-fyrmester

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Svar #13 Dato: Aug 13, 2017, 20:13 »
Hejsa alle.

Tak for hjælpen indtil videre. Dejligt ikke at stå alene med det.

Jeg bor ved Vejle.

Ja det lyder også plausibelt for mig, at der er to særskilte problemer.

Jeg synes at Blackstar/Scotte-firmaet tilbød en fast pris for indstilling af fyret = Ikke at det skal komme an på en fast pris - men det var måske den rette vej at gå? Er der nogen der kender til den "ordning"/tilbud?

Alternativt var det nok en god ide at finde en som kunne hjælpe mig, som er i dette forum som ikke bor for langt værk fra Vejle Nord. Hedestoker kunne godt være et bud selvom de ligger i Videbæk.

Håber hvert fald at det giver indsigt i det. Jeg har troet at det var min shuntventil der ikke kunne finde af at styre tingene ordentligt, men det er måske noget banalt i indstillinger som jeg totalt har misforstået? Men det vil selvfølgelig fremgå af videoen når din internetudbyder tillader det :-)

Online xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Mit fyr slukker konstant! Hjælp!
« Svar #14 Dato: Aug 13, 2017, 23:38 »
Det kan fint være at MHES har ret i at der er flere problemer, det og mit gæt er og bliver gisninger, det er lettest at fejlsøge når man er ved fyret eller som minimum har Stokerkontrol/Stokercloud og så mange følere som muligt, så det bliver en form for øjne.

Jeg ved ikke om man stadig kan få et "optima" besøg fra NBE, men jeg tror kun at det var selve fyret og forbrændingen, det var myntet på, ikke så meget fejlsøgning efter utætheder.

Men se bare her http://www.nbe.dk/forhandlere/ da det er et af de mest solgte fyr herhjemme så er der jo også meget support  :D

Selve indstillingen af fyret burde dog fint kunne klares her fra forum, og det er min klare anbefaling at man sætter sig lidt ind i tingene. Det er straks værre med utætheden.
« Senest Redigeret: Aug 13, 2017, 23:55 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html