Det med "problematiske sinus-kurver" relaterer sig til elektroniske spændingsomsættere, altså f.eks. 12VDC >> 230 VAC konvertere.
Problemet er at konverteren ikke laver en "rigtig sinus-kurve" men derimod "savtakket sinus-kurve".
Den savtakkede sinus-kurve laver alle de elektroniske spændingsomsættere, men "de billige" er væsentligt ringere end "de dyre".
Elektroniske produkter kan ofte ikke lide de meget savtakkede sinus-kurver, hvorimod forbrugere som glødelamper, varmelegemer o.lign. er ligeglade.
En nødstrømsgenerator med forbrændingsmotor har ikke disse problemer med savtakket sinus-kurve, af den simple grund at det er en roterende elektromekanisk generator

Hilsen
Michael
Ang. strømsvigt. Her hos os oplever vi hver vinter 3-4 strømsvigt af kortere eller varighed. Ret irriterende, og jeg har ligeså mange gange bandet over jeg endnu ikke har fået købt mig et nødstrømsanlæg.
Spørgsmålet er: Jeg har hørt (og læst) lidt om sinus-kurven, dog uden helt at forstå meningen, men det skulle være ret vigtigt hvis der er elektronik tilsluttet. Derfor opfylder de billige nødstrømsanlæg mon dette krav og i så fald ikke, hvad bør jeg være opmærksom på og især holde mig fra ?