Forfatter Emne: Grundindstilling 10kw scotte-uden trækstabi og brændeovn på samme skorsten.  (Læst 9980 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Hej

Luften i mit system vil åbenbart ikk ud og overvejer næste gang jeg skiller det ad at flytte pumpen og montere en luftpotte og forlænge udluftningen på min vvb.. Der er måske lige plads til pumpen på returen..

Nogen ulemper ved denne placering på returen?, det er som det altid har været, at der samler sig vilde luftlommer i kedlen og som altid kan jeg tricke det ved at trykke på 3 vejs ventilen manuelt og luften fiser igennem, men søger jo selvfølgelig den nemmeste vej og hopper tilbage i kedlen hver gang..

« Senest Redigeret: Jan 18, 2018, 13:40 af Hemhems »
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Hej

Luften i mit system vil åbenbart ikk ud og overvejer næste gang jeg skiller det ad at flytte pumpen og montere en luftpotte og forlænge udluftningen på min vvb.. Der er måske lige plads til pumpen på returen..

Nogen ulemper ved denne placering på returen?, det er som det altid har været, at der samler sig vilde luftlommer i kedlen og som altid kan jeg tricke det ved at trykke på 3 vejs ventilen manuelt og luften fiser igennem, men søger jo selvfølgelig den nemmeste vej og hopper tilbage i kedlen hver gang..

Der burde ikke være nogen ulemper ved at flytte pumpen til returen.
Er der en autoudlufter på pumpens sugeside ?
Så kan den suge luft ind, den vej  :)
Prøv som forsøg at hæve trykket  på systemet.
Det kan måske løse problemet, og så er du fri for at flytte pumpen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Hej

Luften i mit system vil åbenbart ikk ud og overvejer næste gang jeg skiller det ad at flytte pumpen og montere en luftpotte og forlænge udluftningen på min vvb.. Der er måske lige plads til pumpen på returen..

Nogen ulemper ved denne placering på returen?, det er som det altid har været, at der samler sig vilde luftlommer i kedlen og som altid kan jeg tricke det ved at trykke på 3 vejs ventilen manuelt og luften fiser igennem, men søger jo selvfølgelig den nemmeste vej og hopper tilbage i kedlen hver gang..

Der burde ikke være nogen ulemper ved at flytte pumpen til returen.
Er der en autoudlufter på pumpens sugeside ?
Så kan den suge luft ind, den vej  :)
Prøv som forsøg at hæve trykket  på systemet.
Det kan måske løse problemet, og så er du fri for at flytte pumpen.

Jeg har pillet auto udlufteren af og selve stopvands dimsen sidder tilbage.. Jeg har kørt 1.5 bar til at starte med men det er ligesom før, og pt ligger jeg på 1bar lige ud opvarmet..

Planen er at montere en luftpotte på tee'et ovenpå pumpen, da det er der jeg mest har brug for ordentlig udluftning, evt kan jeg prøve at montere en jævn bøjning under pumpen i stedet for en kort 90g..
« Senest Redigeret: Jan 18, 2018, 15:24 af Hemhems »
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej,

Nu har jeg svært ved at se udfra billederne hvordan rørføringen vil blive hvis pumpen monteres på returen, men generelt kan man sige at det kan være problematisk hvis pumpem skal pumpe "nedad".

Luft vil naturligt opad, så en pumpe der pumper vandet nedad, vil principielt kæmpe mod naturen, og det kan give problemer med at få al luft ud.
Derfor vil jeg altid anbefale at tilgangen til pumpen kommer nedefra eller vandret og at afgangen går opad eller vandret, uanset om det er i fremløbet ellee i returen.

Hilsen
Michael


Hej

Luften i mit system vil åbenbart ikk ud og overvejer næste gang jeg skiller det ad at flytte pumpen og montere en luftpotte og forlænge udluftningen på min vvb.. Der er måske lige plads til pumpen på returen..

Nogen ulemper ved denne placering på returen?, det er som det altid har været, at der samler sig vilde luftlommer i kedlen og som altid kan jeg tricke det ved at trykke på 3 vejs ventilen manuelt og luften fiser igennem, men søger jo selvfølgelig den nemmeste vej og hopper tilbage i kedlen hver gang..
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Hej,

Nu har jeg svært ved at se udfra billederne hvordan rørføringen vil blive hvis pumpen monteres på returen, men generelt kan man sige at det kan være problematisk hvis pumpem skal pumpe "nedad".

Luft vil naturligt opad, så en pumpe der pumper vandet nedad, vil principielt kæmpe mod naturen, og det kan give problemer med at få al luft ud.
Derfor vil jeg altid anbefale at tilgangen til pumpen kommer nedefra eller vandret og at afgangen går opad eller vandret, uanset om det er i fremløbet ellee i returen.

Hilsen
Michael

Retur placeringen ville være vandret og derfra trykke ind i retur på kedlen og den møder  et tee først med retur fra huset og derefter "forbi" shunt ventilen og ind nederst i kedlen..

Men jeg har tilføjet udluftning lige over pumpen men via denne kommer der stort set ingen luft ud, selvom jeg har kogt vandet godt og luften stiger bare ikke op fra kedlen og igennem pumpen, men måske kunne et tee med side udløb før pumpen også hjælpe, da jeg altid hører at pumpen får luften derfra hvergang. Men luften cirkulere bare gennem vvb og kedlen. og min nedadgående rørføring fra min 3 vejs gør jo heller ikk at luften bare fiser et andet sted, kedel og vvb og det er kun der luften samles.

Jeg er bare træt af at montere yderligere udluftning og stadig finde ud af at mine placering af pumpen er begrændset af en uhensigtsmæssig rørføring, men havde ikk plads til blødere bøjninger og skænkede det ikk en tanke at jeg ville få sådanne problemer..

Pumpens pil pt er opad så det er selvfølgelig ikke problemet..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Hej,

Nu har jeg svært ved at se udfra billederne hvordan rørføringen vil blive hvis pumpen monteres på returen, men generelt kan man sige at det kan være problematisk hvis pumpem skal pumpe "nedad".

Luft vil naturligt opad, så en pumpe der pumper vandet nedad, vil principielt kæmpe mod naturen, og det kan give problemer med at få al luft ud.
Derfor vil jeg altid anbefale at tilgangen til pumpen kommer nedefra eller vandret og at afgangen går opad eller vandret, uanset om det er i fremløbet ellee i returen.

Hilsen
Michael

Retur placeringen ville være vandret og derfra trykke ind i retur på kedlen og den møder  et tee først med retur fra huset og derefter "forbi" shunt ventilen og ind nederst i kedlen..

Men jeg har tilføjet udluftning lige over pumpen men via denne kommer der stort set ingen luft ud, selvom jeg har kogt vandet godt og luften stiger bare ikke op fra kedlen og igennem pumpen, men måske kunne et tee med side udløb før pumpen også hjælpe, da jeg altid hører at pumpen får luften derfra hvergang. Men luften cirkulere bare gennem vvb og kedlen. og min nedadgående rørføring fra min 3 vejs gør jo heller ikk at luften bare fiser et andet sted, kedel og vvb og det er kun der luften samles.

Jeg er bare træt af at montere yderligere udluftning og stadig finde ud af at mine placering af pumpen er begrændset af en uhensigtsmæssig rørføring, men havde ikk plads til blødere bøjninger og skænkede det ikk en tanke at jeg ville få sådanne problemer..

Pumpens pil pt er opad så det er selvfølgelig ikke problemet..

Pumpen skal være inde i shuntkredsen.
Se manual  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Hej,

Nu har jeg svært ved at se udfra billederne hvordan rørføringen vil blive hvis pumpen monteres på returen, men generelt kan man sige at det kan være problematisk hvis pumpem skal pumpe "nedad".

Luft vil naturligt opad, så en pumpe der pumper vandet nedad, vil principielt kæmpe mod naturen, og det kan give problemer med at få al luft ud.
Derfor vil jeg altid anbefale at tilgangen til pumpen kommer nedefra eller vandret og at afgangen går opad eller vandret, uanset om det er i fremløbet ellee i returen.

Hilsen
Michael

Retur placeringen ville være vandret og derfra trykke ind i retur på kedlen og den møder  et tee først med retur fra huset og derefter "forbi" shunt ventilen og ind nederst i kedlen..

Men jeg har tilføjet udluftning lige over pumpen men via denne kommer der stort set ingen luft ud, selvom jeg har kogt vandet godt og luften stiger bare ikke op fra kedlen og igennem pumpen, men måske kunne et tee med side udløb før pumpen også hjælpe, da jeg altid hører at pumpen får luften derfra hvergang. Men luften cirkulere bare gennem vvb og kedlen. og min nedadgående rørføring fra min 3 vejs gør jo heller ikk at luften bare fiser et andet sted, kedel og vvb og det er kun der luften samles.

Jeg er bare træt af at montere yderligere udluftning og stadig finde ud af at mine placering af pumpen er begrændset af en uhensigtsmæssig rørføring, men havde ikk plads til blødere bøjninger og skænkede det ikk en tanke at jeg ville få sådanne problemer..

Pumpens pil pt er opad så det er selvfølgelig ikke problemet..

Pumpen skal være inde i shuntkredsen.
Se manual  :)

Tis!! Ja så kan det ikk sådan lige laves, da der mellem shunt og retur på kedlen er nul plads til et nemt swap..

Nuvel det var planen igen at lave bedre udluftning og dette må jeg så håbe løser det, og hvis jeg kan få plads vil jeg tilføje en blødere bøjning før pumpen ligeså..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Hej,

Nu har jeg svært ved at se udfra billederne hvordan rørføringen vil blive hvis pumpen monteres på returen, men generelt kan man sige at det kan være problematisk hvis pumpem skal pumpe "nedad".

Luft vil naturligt opad, så en pumpe der pumper vandet nedad, vil principielt kæmpe mod naturen, og det kan give problemer med at få al luft ud.
Derfor vil jeg altid anbefale at tilgangen til pumpen kommer nedefra eller vandret og at afgangen går opad eller vandret, uanset om det er i fremløbet ellee i returen.

Hilsen
Michael


Ja jeg kan så følge at min placering som sådan er "ok", men ændre ikke på at luften er vildt svær at uddrive...

Jeg taber ikk tryk men har også haft problemer med nogle af mine udluftere på radiatorene, da flere af dem har løsnet sig mens jeg har udluftet og den vej suget luft ind...

Vil ha tappet alt vandet af og gå alle radiatorer igennem, og tror nærmest jeg vil pakke dem også selvom de har o ring, stoler bare slet ikk på dem mere..

Jeg rodede lidt rundt på Hedestoker og deres montagekit med pumpe og shunt er vist og monteret med pumpen "nedad", hvorfor vise sådan en opsætning? og denne opsætning ville jeg nemmere kunne lave end noget andet, men kan ikke rigtig flytte pumpen vandret på fremløbet uden at skulle lavet meget om også...



Men jeg håber på at bedre udluftning med højere luftfælder, da dem jeg har eller tilføjet ikk rigtig kan rumme noget luft, og jeg har masser af luft at uddrive..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Hedestokers opsætning er ikke optimal på luft, men derimod på plads. Men da der sidder i udlufter præcis ovenfor, får pumpen aldrig luft og derfor vil pumpen alligevel virke i denne opstilling. Eneste forudsætning er at der er tilpas tryk på systemet. Nu er det monteret i et sikkerhedsæt, laver man det selv, kan sikkerhedsættet eller bare automat udlufteren, med fordel sættes med et rørstykke, så luften kan samles her (så har udlufteren lidt volumen at arbejde med).

Hvis din ekspansion virker og du har 1,5 bar på systemet tror jeg ikke på at pumpen kan suge luft ind gennem radiator ventiler. Pumperne er bedst til tryk og en 25-60 pumpe kan ved optimale forhold lave et tryk på 0,6 bar. Suget er mindre end dette og da du har 1,5 bar på, kan der altså ikke komme luft ind, medmindre øverste radiator sidder mere end 9 meter oppe.

Jeg har selv lige skiftet og opsat et par radiatorer. Det gjorde jeg længst væk fra fyret i et hus hvor rørene løber op og ned fra stue til mellemlæg mellem stue og 1. sal i flere omgang. I samme omgang, satte jeg for en sikkerhed skyld udluftningsskruer på 2 strategiske steder inden rørene løb ned ad. Disse fik jeg aldrig brugt, det var rigeligt at lufte ud på radiatorerne. Jeg fyldte radiatorerne, hævede trykket til 2 bar, åbnede automatudlufteren ved fyret og luftede radiatorer ud. Jeg har ingen luft og har faktisk heller ikke kontrolleret trykket efterfølgende (dovenskab).
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Hedestokers opsætning er ikke optimal på luft, men derimod på plads. Men da der sidder i udlufter præcis ovenfor, får pumpen aldrig luft og derfor vil pumpen alligevel virke i denne opstilling. Eneste forudsætning er at der er tilpas tryk på systemet. Nu er det monteret i et sikkerhedsæt, laver man det selv, kan sikkerhedsættet eller bare automat udlufteren, med fordel sættes med et rørstykke, så luften kan samles her (så har udlufteren lidt volumen at arbejde med).

Hvis din ekspansion virker og du har 1,5 bar på systemet tror jeg ikke på at pumpen kan suge luft ind gennem radiator ventiler. Pumperne er bedst til tryk og en 25-60 pumpe kan ved optimale forhold lave et tryk på 0,6 bar. Suget er mindre end dette og da du har 1,5 bar på, kan der altså ikke komme luft ind, medmindre øverste radiator sidder mere end 9 meter oppe.

Jeg har selv lige skiftet og opsat et par radiatorer. Det gjorde jeg længst væk fra fyret i et hus hvor rørene løber op og ned fra stue til mellemlæg mellem stue og 1. sal i flere omgang. I samme omgang, satte jeg for en sikkerhed skyld udluftningsskruer på 2 strategiske steder inden rørene løb ned ad. Disse fik jeg aldrig brugt, det var rigeligt at lufte ud på radiatorerne. Jeg fyldte radiatorerne, hævede trykket til 2 bar, åbnede automatudlufteren ved fyret og luftede radiatorer ud. Jeg har ingen luft og har faktisk heller ikke kontrolleret trykket efterfølgende (dovenskab).

De radiatorer hvor de løsnede sig i gevindet var i stueplan, og de 2 jeg har på 1 sal er ældre med de gamle luftskruer man skal ha en pumpetang på, men det dur jo ikke at de kan løsne sig bare fordi jeg skal løsne en udluftningsskrue, men har selvfølgelig efterspændt dem..

Jeg har ikke 1.5bar i mere, men luftet ud og lukket vand ud til 1 til 1.1bar og ekspansionsbeholderen blev tjekket inden jeg fyldte vand på igen, den ligger på de specificerede 0,75bar fortryk..

Min sikkerhedsgruppe er også tæt på pumpen, før denne på et tee for sig selv med ekspansionen i enden, men bare for at udelukke den, så forbliver autoudlufteren slettet og tilføjer bare en alm skrue der..

Men jeg overbrodere bare det skide fyrrum med ekstra udluftning når vejret bliver mildere, men det er skide irriterende at luften holder varmen tilbage og tit falder temp når jeg løsner luften, og fyret cikler også bare i lavlast hele tiden, men når vvb prio slår til så løsner det luften men ændre jo ikke på noget....

100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Jeg skal ikke sige at det overhoved ikke kan lade sig gøre, men det jeg prøvede at sige, at er at med trykekspansion er det usandsynligt at der suges luft ind. Og sidder ekspansionen umiddelbart før pumpen, som du skriver, bliver det endnu mere usandsynligt. Pumpen kan simpelthen ikke lave det vakuum der skal til for at trykket bliver lavere end udenfor. Og er der overtryk, løber luften altså kun en vej.

Og hvis teorien om luft der bliver suget ind er rigtig, skulle det slet ikke ske når du hæver trykket.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
kan du ikke lave en tegning?

og har du flere manometre, så kontroller at de viser det samme!
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
kan du ikke lave en tegning?

og har du flere manometre, så kontroller at de viser det samme!

Jeg tror ikk luften bliver suget ind og jeg luftede ud med 1.5 bar flere gange og det det samme som nu, men der skal jo ikke være mulighed for det.. Har en opop kedel og der er manometer på denne og sikkerhedsgruppen og de viser det samme...

Tror ikke den tar luft ind, men mere at jeg ikke har en fornuftig udluftningsmulighed fra kedlen som er der luften samles, og mellem kedel og 3 vejs og vvb er der hvor luften achilleshælen er, jeg kan tit få lidt luft ud ved vvb men har gjort dette 25-30 gange, udluftningen over pumpen er bare et tee med 3/4-3/4-1/2 hvor udluftningsskruen er sat oveni, men der kan jo ikk rigtig samles meget luft der, og der er stortset aldrig luft jeg kan få ud der uanset..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
kan du ikke lave en tegning?


HT:

Når jeg får min rørføring lavet om, og der tror heller ikk min ekspansionsbeholders montering er helt fornuftig og der kan vel samles luft i den istedet for vand og blæren..

Side tegning er ment at midt i er grenen til sikkerhedsgruppen og eks beholder pt og det tee vil jeg så rejse op og lave en udluftning der som kan tage luften inden den rammer pumpen.

Front tegning er et forslag til flytning af sikkerhedsgruppen og eks beholder og en luftpotte som kronen på værket, men det kommer til at se noget fusket ud med de 2 tee efter hinanden, men for at få plads til ekspansion så skal jeg have lidt ekstra højde der hvis beholderen skal have tilslutningen i toppen..

Andre forslag modtages gerne, har fortsat forgæves prøvet at jage luften ud som det er, og tilføjet ekstra tryk (1,4-1.5) igen idag for at fortsætte slaget der ikke kan vindes med mit nuværende lorte rørarbejde..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page