Forfatter Emne: Grundindstilling 10kw scotte-uden trækstabi og brændeovn på samme skorsten.  (Læst 9891 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Hej

Jeg har opsat mit fyr for 4-5 måneder siden, men ladet det kører på fabriksindstillingerne indtil nu, og der er skiftet 2 eltændere allerede, og jeg fyre med piller som er blevet opbevaret forkert, men alle poserne er siet igennem og der efterlades stadig små askekager men kun en smule slaggedannelse, pillerne og min opbevaring for skylden og næste batch bliver der passet meget bedre på.

Jeg har undgået trækstabilisatoren pga røgrøret til brændeovnen, pga 2 ting at jeg ikk vil beholde brændeovnen og den bliver slettet når jeg har udryddet mit sidste brænde og kan bruger hullet til en trækstabi, og synes jeg har hørt at det er et problem med at have en trækstabi monteret når et pillefyr og brændeovn er monteret på samme skorsten.

Men jeg vil gerne ha lavet en ordentlig grundjustering nu, og pt modulere den jo ikke ok, og har kun gættet mig til blæserindstilligerne (pt 16-20-30), og PID har jeg ikk sat mig ind i endnu så det må komme noget senere..

Men jeg kan sagtens lave et hul til en trækstabi og vil gerne have fyret op og køre med optimalt end nu, har for det meste 5-6 stop om dagen og fyret regulere ikk hurtig nok til lavlast, men mine ændrede blæserindstillinger hjælper lidt på det men det er jo stadig gætværk.

Har ingen stokercloud men mine specs er udover:

70c temp
7over
10 under
58 vvb
5 under

Har en 3 vejs til vvb - og en esbe manuel shunt (overvejer at udskifte denne til en alm termostatstyret, da jeg tit kan tricke luft som synes at gemme sig i kedlen) men retur ligger for det meste over 55c..

Røgtemp er 80-85c ved 2-3kw - og ved 6-8kw 110-120 på en nyrenset kedel med ca 70cm isoleret røgrør på en isokern skorsten.
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej,

Uden ordentlig grundjustering kan du ikke forvente at fyret kører ordentligt  ;)

Ordentlig grundjustering kræver en velfungerende trækstabilisator og omfatter:
 - Afvejning af sneglen (doseringsmængde på 369 sek)
 - Indtastning af resultatet i styringen
 - Sætte autoberegning på ON
 - Starte fyret og lade det varme op
 - Låse fyret til 10% og justere Blæs lav til OK forbrænding
 - Låse fyret til 50% og justere Blæs midt til OK forbrænding
 - Låse fyret til 100% og justere Blæs høj til OK forbrænding
 - Slippe fyret fri til at moduler mellem 10% og 100%

Altså uden trækstabilisator beder du om problemer   ;)
...uden ordentlig grundjustering beder du om problemer  ;)

Læs manualen og specielt afsnittet om opstilling og indkøring, der er en grund til at det er skrevet  ;)

Hilsen
Michael


Hej

Jeg har opsat mit fyr for 4-5 måneder siden, men ladet det kører på fabriksindstillingerne indtil nu, og der er skiftet 2 eltændere allerede, og jeg fyre med piller som er blevet opbevaret forkert, men alle poserne er siet igennem og der efterlades stadig små askekager men kun en smule slaggedannelse, pillerne og min opbevaring for skylden og næste batch bliver der passet meget bedre på.

Jeg har undgået trækstabilisatoren pga røgrøret til brændeovnen, pga 2 ting at jeg ikk vil beholde brændeovnen og den bliver slettet når jeg har udryddet mit sidste brænde og kan bruger hullet til en trækstabi, og synes jeg har hørt at det er et problem med at have en trækstabi monteret når et pillefyr og brændeovn er monteret på samme skorsten.

Men jeg vil gerne ha lavet en ordentlig grundjustering nu, og pt modulere den jo ikke ok, og har kun gættet mig til blæserindstilligerne (pt 16-20-30), og PID har jeg ikk sat mig ind i endnu så det må komme noget senere..

Men jeg kan sagtens lave et hul til en trækstabi og vil gerne have fyret op og køre med optimalt end nu, har for det meste 5-6 stop om dagen og fyret regulere ikk hurtig nok til lavlast, men mine ændrede blæserindstillinger hjælper lidt på det men det er jo stadig gætværk.

Har ingen stokercloud men mine specs er udover:

70c temp
7over
10 under
58 vvb
5 under

Har en 3 vejs til vvb - og en esbe manuel shunt (overvejer at udskifte denne til en alm termostatstyret, da jeg tit kan tricke luft som synes at gemme sig i kedlen) men retur ligger for det meste over 55c..

Røgtemp er 80-85c ved 2-3kw - og ved 6-8kw 110-120 på en nyrenset kedel med ca 70cm isoleret røgrør på en isokern skorsten.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Hej,

Uden ordentlig grundjustering kan du ikke forvente at fyret kører ordentligt  ;)

Ordentlig grundjustering kræver en velfungerende trækstabilisator og omfatter:
 - Afvejning af sneglen (doseringsmængde på 369 sek)
 - Indtastning af resultatet i styringen
 - Sætte autoberegning på ON
 - Starte fyret og lade det varme op
 - Låse fyret til 10% og justere Blæs lav til OK forbrænding
 - Låse fyret til 50% og justere Blæs midt til OK forbrænding
 - Låse fyret til 100% og justere Blæs høj til OK forbrænding
 - Slippe fyret fri til at moduler mellem 10% og 100%

Altså uden trækstabilisator beder du om problemer   ;)
...uden ordentlig grundjustering beder du om problemer  ;)

Læs manualen og specielt afsnittet om opstilling og indkøring, der er en grund til at det er skrevet  ;)

Hilsen
Michael



Fair nok..

Jeg får startet vinkelsliberen op i morgen og laver et hul til trækstabien, da den har ligget i fyrrummet og hvisket til mig længe.. :D

Og håber jeg kan ramme den flamme type nbe viser på deres video..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Hej

Træk stabi er monteret og jeg har justeret i vilde, men jeg har virkelig forsøgt længe op at ramme en fornuftig flamme, og 50% og 100 virker stadig til at være til den magre side...

Jeg har ventet længe mellem hver indstilling og fyret har haft god tid hver gang til at finde sit leje...

Blæser indstillingerne er nu 20/28/32 og da jeg ikke kunne holde bålet i live blev skorstenstræk sat op til 3, og har efterladt skorstenstræk i 5, da jeg her til sidst ville se om 50% ville blive bedre, og det hjalp lidt..

Min snegl opfører sig vist heller ikk ordentlig, over en uge har doseringen faldet fra 1500 og var klar over den var faldende, havde 1450 i styringen, og glemte at lave en afvejning inden grundjusteringen, men da jeg fik det gjort var den faldet til 1330. Pillerne er siet og uden smuld, og de gange jeg er nået i bund har der kun været en normalt mængde smuld tilbage, og siloen er lige blevet tømt og fyldt op.. Desuden har jeg sænket sneglen så den hænger  mellem 35-40 grader, så jeg ville mene at det er så optimalt som det nu kan være..

Troede det var nemmere at ramme flammen, men jeg synes kun jeg har fået lavlast nogenlunde i orden, 50 og 100% rammer jeg ikke plet og der er meget fart på flammen, men mere blæs feder dem ikk rigtig op..

100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Der er problemer med TS og brændeovn, da en skorstenbrand fra brændeovnen potentielt kan komme ud gennem TS. (sagde min fejer)

Han sagde derfor at, da jeg havde brændeovn på min skorsten, skulle montere TS i pillefyrets røgrør, da det så var det ikke et problem. Og faktisk blev brændeovnen også lettere at styre, efter pillefyret/TS kom ind.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Der er problemer med TS og brændeovn, da en skorstenbrand fra brændeovnen potentielt kan komme ud gennem TS. (sagde min fejer)

Han sagde derfor at, da jeg havde brændeovn på min skorsten, skulle montere TS i pillefyrets røgrør, da det så var det ikke et problem. Og faktisk blev brændeovnen også lettere at styre, efter pillefyret/TS kom ind.

Well jeg har ikke monteret den på røgrøret, men på skorstenen midt imellem de 2 røgrør, men skal ikk kunne sige om min fejer vil være imod det, men skulle det blive et problem bliver brændeovnen pillet ned som planen også er..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Hej

Mit fyr er ved at opføre nogenlunde nu, men som før har jeg luft i systemet som cirkulere mellem kedel og vvb. Det høres tydeligt når vvb prio bliver aktiveret.

Kan læse mig til at jeg måske er stødt ind i noget kavitation, da jeg har samme problem som fra starten, og jeg har også slettet min esbe og installeret en ny shunt med føler og desuden en kugleventil så jeg kan holde varme på huset i forbindelse mens min 3 vejs laver varmt vand.

Men pumpens placering er ikke ændret og den står lodret med 90g vinkler før og efter denne og før pumpen 20cm rør fra toppen af kedlen og jeg har i timevis prøvet at lufte ud, men dog ikke med tortur temp over flere timer, men kan min pumpes placering være mit problem, eller bør man bare lufte ud og tage den tid det tar?

Jeg prøver pt at fange luften mellem vvb og kedel med at styre min udgang via menu 13, skal jeg bare fortsætte med det, eller bør jeg tage hele systemet med under udluftning?

Jeg har grund indstillet og landet på 14-18-24, men kan kun lige holde gang i bålet i lavlast og lavere gå ikke og fyret tænder op hele tiden...

I opvarmning ligger temp mellem 68-72C og røg temp er 78-90C da kedlen lige er renset..

Jeg har 1 optænding om dagen, og kompressorens sat til 15 kg..

Indstillinger er lavet lidt om på styringen nu.

70C kedeltemp
15 over
5 under
59C vvb temp
8 under

VVB ydelse 65%

PI
P = 1,5
I = 0,1
 

100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Hej

Mit fyr er ved at opføre nogenlunde nu, men som før har jeg luft i systemet som cirkulere mellem kedel og vvb. Det høres tydeligt når vvb prio bliver aktiveret.

Kan læse mig til at jeg måske er stødt ind i noget kavitation, da jeg har samme problem som fra starten, og jeg har også slettet min esbe og installeret en ny shunt med føler og desuden en kugleventil så jeg kan holde varme på huset i forbindelse mens min 3 vejs laver varmt vand.

Men pumpens placering er ikke ændret og den står lodret med 90g vinkler før og efter denne og før pumpen 20cm rør fra toppen af kedlen og jeg har i timevis prøvet at lufte ud, men dog ikke med tortur temp over flere timer, men kan min pumpes placering være mit problem, eller bør man bare lufte ud og tage den tid det tar?

Jeg prøver pt at fange luften mellem vvb og kedel med at styre min udgang via menu 13, skal jeg bare fortsætte med det, eller bør jeg tage hele systemet med under udluftning?

Jeg har grund indstillet og landet på 14-18-24, men kan kun lige holde gang i bålet i lavlast og lavere gå ikke og fyret tænder op hele tiden...

I opvarmning ligger temp mellem 68-72C og røg temp er 78-90C da kedlen lige er renset..

Jeg har 1 optænding om dagen, og kompressorens sat til 15 kg..

Indstillinger er lavet lidt om på styringen nu.

70C kedeltemp
15 over
5 under
59C vvb temp
8 under

VVB ydelse 65%

PI
P = 1,5
I = 0,1

Har du en autoudlufter på pumpens sugeside ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0

Har du en autoudlufter på pumpens sugeside ?

Ja lige før pumpen på sikkerhedsgruppen, og jeg har meget kalk i vandet og kan tydelig se kalkaflejringer af den luft den indtil nu har udluftet tyder jeg..

Jeg kan godt afmontere den, da den har en lukke fætter under udlufteren..

Jeg har en manuel skrue lige ovenpå pumpen, og samt en på vvb efter 3 vejs ventilen på højeste sted til denne..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej,

Udluftning foretages med pumpen stoppet  ;)
Hvis pumpen kører mens du lufter ud, risikerer du at luften "holdes fanget" pga. vandflowet.

Når pumpen er stoppet, søger luften til de højeste steder, derfor skal de højeste steder altid have en udluftningsmulighed.
Automatudluftere er dejligt behagelige, men de kan også være årsag til at der kommer luft i systemet, specielt hvis de placeres uhensigtsmæssigt.

Jeg sværger til et T-stykke på det højeste sted, evt. med en lille rørstump som "luftfælde", og så en go' gammeldags luftskrue  ;)

Hilsen
Michael


Hej

Mit fyr er ved at opføre nogenlunde nu, men som før har jeg luft i systemet som cirkulere mellem kedel og vvb. Det høres tydeligt når vvb prio bliver aktiveret.

Kan læse mig til at jeg måske er stødt ind i noget kavitation, da jeg har samme problem som fra starten, og jeg har også slettet min esbe og installeret en ny shunt med føler og desuden en kugleventil så jeg kan holde varme på huset i forbindelse mens min 3 vejs laver varmt vand.

Men pumpens placering er ikke ændret og den står lodret med 90g vinkler før og efter denne og før pumpen 20cm rør fra toppen af kedlen og jeg har i timevis prøvet at lufte ud, men dog ikke med tortur temp over flere timer, men kan min pumpes placering være mit problem, eller bør man bare lufte ud og tage den tid det tar?

Jeg prøver pt at fange luften mellem vvb og kedel med at styre min udgang via menu 13, skal jeg bare fortsætte med det, eller bør jeg tage hele systemet med under udluftning?

Jeg har grund indstillet og landet på 14-18-24, men kan kun lige holde gang i bålet i lavlast og lavere gå ikke og fyret tænder op hele tiden...

I opvarmning ligger temp mellem 68-72C og røg temp er 78-90C da kedlen lige er renset..

Jeg har 1 optænding om dagen, og kompressorens sat til 15 kg..

Indstillinger er lavet lidt om på styringen nu.

70C kedeltemp
15 over
5 under
59C vvb temp
8 under

VVB ydelse 65%

PI
P = 1,5
I = 0,1
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Hej,

Udluftning foretages med pumpen stoppet  ;)
Hvis pumpen kører mens du lufter ud, risikerer du at luften "holdes fanget" pga. vandflowet.

Når pumpen er stoppet, søger luften til de højeste steder, derfor skal de højeste steder altid have en udluftningsmulighed.
Automatudluftere er dejligt behagelige, men de kan også være årsag til at der kommer luft i systemet, specielt hvis de placeres uhensigtsmæssigt.

Jeg sværger til et T-stykke på det højeste sted, evt. med en lille rørstump som "luftfælde", og så en go' gammeldags luftskrue  ;)

Hilsen
Michael


Pumpen er altid stoppet under udluftning og styret af en driftstermostat som jeg skruer på..

Well ingen af mine manuelle skruer har en lille stump rør, den til pumpen er bare et tee med 3/4"-3/4"-1/2" og et tee i 1"-1/2"-1" til vvb..

Skal jeg bare slette den automatudlufter så?, Jeg er jo klar over at der er luft som denne jo ikke hjælper en skid med at uddrive..
« Senest Redigeret: Dec 04, 2017, 14:34 af Hemhems »
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE

Har du en autoudlufter på pumpens sugeside ?

Ja lige før pumpen på sikkerhedsgruppen, og jeg har meget kalk i vandet og kan tydelig se kalkaflejringer af den luft den indtil nu har udluftet tyder jeg..

Jeg kan godt afmontere den, da den har en lukke fætter under udlufteren..

Jeg har en manuel skrue lige ovenpå pumpen, og samt en på vvb efter 3 vejs ventilen på højeste sted til denne..

Autoudlufter på pumpens sugeside kan åbne og derved suger pumpen luft ind denvej.
Hvis der er en plastik hætte, så spænd den hætte fast så autoudlufteren er lukket.
Hvis der er anden mulighed for udluftning, så kan autoudlufteren med fordel afmonteres.
« Senest Redigeret: Dec 04, 2017, 15:14 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0


Autoudlufter på pumpens sugeside kan åbne og derved suger pumpen luft ind denvej.
Hvis der er en plastik hætte, så spænd den hætte fast så autoudlufteren er lukket.
Hvis der er anden mulighed for udluftning, så kan autoudlufteren med fordel afmonteres.

Hætten er lukket i...

Det er udluftning 3 steder, 1 på radiatoren i rummet samt på vvb og lige efter pumpen, så jeg lader den været lukket for nu og prøver at smide 80C igennem systemet og prøver at udlufte igen...

100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Hej

Jeg har stadig svært ved at drive luften ud mellem kedel og vvb, og prøver at bøvse systemet mellem vvb og kedel for nu...

Jeg har dog glemt shunten indtil nu, og luften har det jo nok med at gå tilbage via returen og gemme sig, men har kogt systemet igennem for et par dage siden, men luftmængden der gemmer sig er ca den samme..

Hver gang jeg manuelt trykker på 3 vejs ventilen mens den er i alm drift pisker luften rundt, og prøvet tit bare at slukke for pumpen under drift og får en smule ud omkring vvb, men omkring kedlen sker der stort set aldrig noget.

Grundjustering af 10% er heller ikke på plads da jeg ved en opstart havde fyret gående i 10% og fyret gik ud og lavede en ny optænding - er der kun skorstens træk jeg kan hæve ydelsen påi lavlast, og jeg kan se senere styringer har en lavlast ydelse som min chip ikke har - 6.85 f.eks?

Spurgte hedestoker omkring grundjustering og de frarådede at røre ved skortenstræk..
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej,

Juster bare på skorstenstræk, den gør det samme som funktionen med at "hæve effekt med 10%" gør i dag, den har bare et andet navn  ;)

Hilsen
Michael

Hej

Jeg har stadig svært ved at drive luften ud mellem kedel og vvb, og prøver at bøvse systemet mellem vvb og kedel for nu...

Jeg har dog glemt shunten indtil nu, og luften har det jo nok med at gå tilbage via returen og gemme sig, men har kogt systemet igennem for et par dage siden, men luftmængden der gemmer sig er ca den samme..

Hver gang jeg manuelt trykker på 3 vejs ventilen mens den er i alm drift pisker luften rundt, og prøvet tit bare at slukke for pumpen under drift og får en smule ud omkring vvb, men omkring kedlen sker der stort set aldrig noget.

Grundjustering af 10% er heller ikke på plads da jeg ved en opstart havde fyret gående i 10% og fyret gik ud og lavede en ny optænding - er der kun skorstens træk jeg kan hæve ydelsen påi lavlast, og jeg kan se senere styringer har en lavlast ydelse som min chip ikke har - 6.85 f.eks?

Spurgte hedestoker omkring grundjustering og de frarådede at røre ved skortenstræk..
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html