Hej Dragica,
Nej, det er ikke korrekt forstået at den "rigtige" O
2% findes ved at observere aktuel O
2% og justere på blæser, når det drejer sig om en RTB.
Den fremgangsmåde du beskriver er til dels korrekt ved en BlackStar, hvor man kan se flammen (forbrændingen), men på en RTB hvor man ikke kan se flammen, indstiller man ønsket O
2% tal ud fra grundværdierne (for RTB 10 og RTB 16):
- Ved 10% effekt = 17% O
2 - Ved 50% effekt = 12% O
2 - ved 100% effekt = 8% O
2En grundjustering foretages som følger:
Først afvejes sneglen og autoberegning sættes til "ON"
Så startes fyret og varmes op til omkring drift temperatur.
Ilt-styringen sættes til VIS, og fyret låses til 10%, hvorefter blæs lav justeres så korrekt O
2% opnås (17%).
Herefter låses fyret på 50% og blæs midt justeres så korrekt O
2% opnås (12%).
Så låses fyret til 100% og blæs høj justeres til korrekt O
2% opnås (8%).
Til sidst slippes fyret løs mellem 10% og 100% og ilt-styring sætter til "ON".
Så holder man over tid øje med om O
2 korrektionstal afviger meget fra 100.
Hvis et O
2 korrektionstal er konstant over 100, reduceres det tilsvarende blæsertal, og hvis et O
2 korrektionstal er konstant under 100, øgs det tilsvarende blæsertal.
Efterfølgende kan man så finjustere ønsket O
2% tal, hvis det viser sig at fyret soder eller brænder med for meget luft (hvide belægninger i kedlen).
Der er en årsag til at montering og indstilling af en RTB skal udføres af en autoriseret montør, da det kræver erfaring og og grundlæggende viden at udføre arbejdet korrekt.
Det betyder ikke at man ikke selv kan gøre det, men det kræver altså at man har "styr på det"

En autoriseret montør laver en grundjustering af fyret udfra ovennævnte O
2% tal, og så justeres fyret evt. ved servicebesøg.
Skal justeringen gøres helt korrekt, justeres fyret efter en røggasanalysator, men min egen erfaring er forskellen mellem styringens O
2 måling og min røggasanalysators, på under 0,2-0,3 procentpoint.
Hvis du ikke har indstillet O
2 PI som jeg har forklaret dig, så er det faktisk på tide.
Blæser PI skal være ren P-regulator og træpille PI skal være ren I-regulator.
Hilsen
Michael
Hej Michael,
OG SÅ ALLIGEVEL IKKE - 
Så er jeg igen i vildrede. Har fortsat sorte piller da jeg chekede efter ved hjemkomsten igår! Så gik jeg i gang med at observer O2% (O2 styring på vis) for 10-50-100% effekt.. og brugte lang tid, ja, helt til 01:30 i morges. 
Er det korrekt forstået at den "rigtige" O2 % findes ved at observere O2% (aktuel) og indstille blæs til der opnås en rimelig stabil værdi. Denne værdig indtstes så i O2 styringen som "ønsket O2%" hvorefter styringen eftfølgende regulerer derfra?
Har konstateret at mine blæse tal skulle meget op især i lavlast og højlast, men midt skulle åbenbart også en del op. Jeg har ellers haft en opfattels af at blæsertal skulle være så lave som muligt 
Jeg har ikke rørt ved Pi tal i O2 styring endnu - men har læst dine vejledninger et par tråde her - tænker at gøre det i aften. Dog er jeg forsat meget usikre på det hele, for best som jeg tror jeg har fat i det, så "smuldre" det igen. 
Ved askerrens i morges var der lidt grumset igen, men efter æskerne kl. 15 ringede jeg hjem og blev oplyst om at der er pæn bunke sorte piller igen!!!!!
Har nu sat kompressor blæser fra 50 til 37 (blæsttal midt) og den anden blæsertal fra 60 til 55, da dette var blevet ændret af sevicetekniker 28.9.17.
Kompressorrens kører jo for hver 30 kg så jeg forstår ikke hvorfor der er uforbrændte piller ved askerens?Kompressorrens kørte ved 1-tiden i nat, da jeg lavede justering af 100% effekt. 
Vil du være rar at se på min opsætning nu, da jeg syntes at O2 korrektionstal ligger rimeligt indenfor +/- 5%.
Jeg kan virkeligt bruge rent konkrete og lavpraktiske forslag og anvisninger nu, for ellers går jeg snart i sort!

Tak på forhånd.
Hilsen
Dragica
Godt at høre 
Hej Michael
så er der ikke sorte piller mere, men kun grovkornet "kaffe grums". Så din idé med mere ønsket ilt virker, naturligvis. 
Jeg fortsætter med at småjustere til æsken igen er som den pleje at være nemlig "meget fintmalet kaffepulver"
.
Tak for hjælpen.
Hilsen,
Dragica