Nu virker din vejrkompensering i princippet, altså den åbner når temperaturen skal op og lukker når temperaturen skal ned

Så kommer vi til hvordan det fungerer i praksis...
Din vejrkompensering svinger konstant meget, mens den forsøger at regulere temperaturen ind.
Det skyldes to ting:
- Din P-faktor i vejrkompenseringen er for høj
- Din ventil regulerer for langsomt (måske ulinært)
Jeg forestiller mig at din reguleringsventil er en af de motoriserede kuglehane ventiler der sælges sammen med temperaturføler som vejrkompenserings kit.
Hvis det er korrekt, så kan du sandsynligvis finde meget af årsagen her.
En kuglehane har en meget underlig karaktestik når den åbner og lukker og er reelt ikke særlig velegnet til regulering.
I starten sker der absolut intet med flowet gennem den pr. grad den åbnes, senere når flower så starter gennem den, bliver ændringen pr. grad den åbnes enorm.
Lidt senere igen bliver ændringen mindre og mindre pr. grad der åbnes, for til sidst igen at være ingenting, og modsat når den lukker.
Det er altså meget svært at regulere præcist med en kuglehane, når den reelle ændring skifter afhængig af hvor meget den er åben.
Løsningen bliver et kompromis mellem "regulerings hastighed" og "udsving".
En lille P-faktor giver små udsving i temperaturen, til gengæld bliver reguleringen langsom.
En stor P-faktor giver store udsving i temperaturen, til gengæld bliver reguleringen hurtigere.
Jeg har selv en Danfoss motoriseret reguleringsventil på min vejrkompensering, og det spiller

Det er selvfølgelig en ventil der er beregnet til regulering, men fet er også en ventil i en helt anden prisklasse.
Hilsen
Michael