Forfatter Emne: RTB - O2 Styring og Korrktion for Blæs?  (Læst 3035 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline drb

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
RTB - O2 Styring og Korrktion for Blæs?
« Dato: Feb 03, 2018, 12:46 »
Hej,
Jeg kan god bruge lidt hjælp & vejledning vedr. diverse indstillinger: O2 styring

Jeg har for tiden ikke den bedste forbrænding, da jeg konstant har større/mindre mængde forkullede pillerester i asken og jeg prøver at finde den rigtige ønsket O2 og blæs procent i alle 3 områder – for derved at få ren brun aske.

Jeg har altid syntes at det var svært at få stabil aktuel O2 værdi i min installation – og jeg syntes at de blæsetal der er i min installation har altid været meget højere end hos de fleste! Og aktuel O2 svinger meget – i nogle perioder kan der vær en forskel så stor at regulering/ korrektion for blæser går periodevis bogstaveligt talt i selvsving!

Jeg har spørgsmål til KORREKTION Blæser for 10%, 50% & 100%.
Som det fremgår af billedet så er de på standardværdi på 30%.

I "selvsving"-perioder har jeg observeret at hvis differensen mellem ønsket og aktuel O2 er på +/- er på 7% eller derover, og Blæs P-led = 5.0 - giver det en total ændring på 35% og derover. Det betyder at korrektion bliver begrænset til +/- 30% og den aktuelle ilt bliver derfor ikke helt rettet ind, med der resultat at differencen øges, og har så vidt jeg husker været på 10% eller mere, og dermed går hele O2 styring/korrektion i selvsving.
Når jeg har observeret dette har jeg enten sat O2 på vis og ventet at det stabilisere sig, juster på blæser i det pgl. område, eller skyndt mig ganske enkelt at slukket for RTB’en, og fjernet strøm i en periode.

Hvordan er det tænkt at disse parametre skal bruges.
Har observeret at der er flere installation hvor korrektion for blæser er sat til 50%.
Kan jeg tillade mig at ændre på værdierne i min installation? Og i så fald hvor meget- set i lyset at de i forvejen høje blæser tal?

Bliver korrektion for blæs påvirket at P-I justering for blæs og P-I justering for piller og viceversa?
Har vedlagt nogle billeder af opsætning for O2 styring-avanceret indstilling, blæsetal samt Regulering!

Jeg har brug for at forstår ”mekanikken” i ovenstående og som nævnt ville jeg sætte stor pris for jeres hjælp, råd og vejledning.

Tak på forhånd.

Dragica

Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: RTB - O2 Styring og Korrktion for Blæs?
« Svar #1 Dato: Feb 03, 2018, 14:45 »
Har du læst Mhes skriv om iltstyring, der står mange lækre ting. Det har du nok, for du bruger i hvert fald hans brug af PI for i iltstyring.

Ja du kan sagtens ændre til 50%, som vist også er maks tilladte korrektion. Du kan også starte med at lege lidt med din P, hvis den nu var højere ville den måske fange problemet i opløbet?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline drb

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB - O2 Styring og Korrktion for Blæs?
« Svar #2 Dato: Feb 04, 2018, 18:40 »
Hej Sophus,
tak for input. Ja, jeg regnede med at der måtte være en max grænse for korrektion!
Når min blæsertal for højlast (100%) er tæt på 50 eller derover så er spørgsmålet hvor mange procent kan men justerer på i korrektion - for man må vel ikke komme over 100% i blæsereffekt i alt? Eller?

Med hensyn til regulering P-led (luft) så har jeg observeret at hvis P-led bliver større, så vil den ”forstærke” differencen mellem ønsket og aktuel O2 og derved vil Luftændring hurtigere komme op til Max. ændring +/-  tallet (her 30%)

Men det er vel tænkt at vi kan juster på korrektion individuelt for lav, mellem og højlast?

Jeg har læst Michaels (MHES) udmærket vejledning om Iltstyring i RTB’en – men har svært ved at gennemskue de forskellige parametres interaktioner/rektioner. ???

For eksempel: hvordan vil værdien i ”Regulering træpiller” påvirke differencen mellem ønsket og aktuel O2?

Citér
Du kan også starte med at lege lidt med din P, hvis den nu var højere ville den måske fange problemet i opløbet?

Ja, ja, som du jo siger, så er der jo altid den lange, seje træk: prøv dig frem – og være meeeeget TÅLMÅDIGT!!!!   ;)

Men det er nu rart med nogle hints her på forummet fra de vise og velbefarende i pillefyrets mysterier.  Tak for jer :) 8)

Dragica
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html