Jeg støvsuger smuld op hver 3 gang jeg fylder piller på, der med olien er ligesom kejserens nye klæder Jeg prøvede at hælde en håndfuld piller i olie og så blandede dem med smuld og der var overhovedet ikke noget smuld der hang ved pillerne overhovedet. Det ville klæde NBE godt om det brugte energi på at lave en snegl som kunne transportere smuldet op i sneglen.
Hej Egmadsen
Dit forsøg holder jo ikke rigtig videnskabeligt. Du har en tese afprøver den og din tese holder ikke,. derfor konkludere du at det ikke virker.
Din konklusion burde være at din tese ikke holder og så kan der være 2 muligheder som du sagde at det ikke virker, eller at det virker og du må afprøve en ny tese.
Så lad mig konkludere at det virker og det er nemt at afprøve.
Når der er meget smuld i mine piller bliver sneglen helt fuldt med smuld når siloen er ved at være tom. Når der er ca 25 kilo tilbage hælder jeg 1-2 dl olie koncentreret hen over sneglen. Inden for de næste 10 kilo er der ikke mere smuld i sneglen. Hvis det skal laves helt korrekt, skal jeg selvfølgelige gøre det samme, altså køre 10 kilo i gennem fra samme status og se om smuldet ville forvinde af sig selv. Det har jeg også prøvet og det gør det ikke.
Et anden konstatering jeg har lavet er at hælde 1 dl på langs i en fyldt silo, fra snegl til modsat hjørne. Nu har jeg iltstyring og når ca halvdelen af pillerne er brugt kan jeg se på ilstyringen at der nu kommer flere piller. Ved øjensyn, kan konstateres at der er mindre smuld i sneglen.
Så det er lækkert at du prøver noget, men din tese dur ikke, så du må lave en ny tese og afprøve den. Eller gøre som humlebien der ikke kan flyve og derfor lykkeligt uvidende om det, gør det alligevel.
Og så til allersidst er jeg glad for den med Olie, men inden jeg fik iltstyring, syntes jeg det var noget lort, fordi doseringen fra sneglen varierede alt for meget. Nu hvor jeg har iltstyring, kompensere den og så er jeg egentligt ligeglad hvad sneglen giver. og jeg bruger en liter på ca. 4 tons og kan se en variation på op til 20%, så man skal altså bruge meget lidt!