Forfatter Emne: Dårlig forbrænding - igen  (Læst 7314 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Balti

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Dårlig forbrænding - igen
« Dato: Apr 03, 2018, 21:42 »
Hej eksperter, Det kører ikke rigtig så godt.
Tidligere havde jeg en 10 Kw med gammel styring, og lod mig friste af en ny 16 Kw med version 7 styring til en skarp pris. Den buldrer afsted, og jeg har grundjusteret og vejet piller igen og igen.
Men efter ca, 24 timer, så har jeg en klump aske/slagger på størrelse med en knytnæve. Skakt temperatur stiger stødt fra ca. 38 grader indtil den går i fejl ved 70 grader, når klumpen på hærden bliver stor nok. Jeg har prøvet at øge blæs, og reducere blæs. Jeg har forsøgt at snyde styringen ved at angive et højere antal gram pilller på 6 min, for at få en mindre pillemængde.
Trækstabilisator er justeret ok.
Pillerne er de samme som altid.
Ny har jeg bestilt en åben rist i stedet for U-herden. Ligeledes kompressorrens, med forstår ikke det skal være nødvendigt. Det burde jo kunne køre uden ?
Inden jeg kaster håndklædet og snyder med kompressorrens, hvem kan komme med guldkornene ?
Bonus info, jeg synes det er svært at vurdere flammen ved 10/50/100. Men har efterhånden prøvet så mange indstillinger, at jeg har svært ved at se der skulle være en kombination jeg ikke har kørt med.
Den brænder så flot - de første 24 timer. Se foto af klumpen

Offline T-mek

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 196
  • Respekt optjent: +10/-0
Sv: Dårlig forbrænding - igen
« Svar #1 Dato: Apr 03, 2018, 21:48 »
At dømme ud fra billedet er der en del ikke forbrændte piller, hvilket kan skyldes for lidt luft, typisk i lav last...
Ryger det når du åbner ned i kedelen ?
Og bare for en sikkerheds skyld, nu står den rigtig nok til 16kW i styringen ?

Offline Balti

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Dårlig forbrænding - igen
« Svar #2 Dato: Apr 03, 2018, 21:52 »
Hej, jeg synes ikke den ryger. Det meste af tiden kører den på 25-45% effekt, og det er her det klumper efter 24 timer.
Om den står rigtigt til 16 Kw ? Mjaaaa, det mener jeg. Jeg har rettet ud fra standardindstillingerne man kan hente hos NBE.DK men du må meget gerne tage et kig.

Offline T-mek

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 196
  • Respekt optjent: +10/-0
Sv: Dårlig forbrænding - igen
« Svar #3 Dato: Apr 03, 2018, 21:59 »
Tror det står rigtig nok..
Tal for blæser er lidt i den høje ende..
Kan blæservinge være fyldt med skidt ?
Er det en helt ny brænder og styring ?
Hvor i landet er du ?

Offline Balti

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Dårlig forbrænding - igen
« Svar #4 Dato: Apr 03, 2018, 22:01 »
Det er helt nyt, så tror ikke på skidt.
Ja jeg mener også det står lidt højt i blæs, men når man ser klumpen så fristes man til at skruer mere op for blæs.
Jeg er i 3230 Græsted

Offline Flammen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 51
  • Respekt optjent: +0/-2
Sv: Dårlig forbrænding - igen
« Svar #5 Dato: Apr 03, 2018, 22:09 »
pt. yder den 10kw ved 60%, den er indstillet som 20kw.
dvs. den yder 20kw med snegleydelsen, og indstiller du så blæser som 16kw, så går det galt
« Senest Redigeret: Apr 03, 2018, 22:09 af Flammen »

Offline Balti

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Dårlig forbrænding - igen
« Svar #6 Dato: Apr 03, 2018, 22:12 »
Det forstår jeg ikke hvad du mener med ? 9,8 Kw ved 60%, det svarer til 16Kw ved 100%.
(9,8/60x100)

Offline T-mek

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 196
  • Respekt optjent: +10/-0
Sv: Dårlig forbrænding - igen
« Svar #7 Dato: Apr 03, 2018, 22:13 »
Man kunne fristes til at tro blæser af en eller anden årsag ikke giver den luft den skal...
Har du en hvid cylinderformet kondensator siddende med ledninger koblet til motorprint i brænder ?
Kontroller gerne også lige at din blæser køre den rette vej rundt...

Offline Flammen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 51
  • Respekt optjent: +0/-2
Sv: Dårlig forbrænding - igen
« Svar #8 Dato: Apr 03, 2018, 22:15 »
Man kunne fristes til at tro blæser af en eller anden årsag ikke giver den luft den skal...
Har du en hvid cylinderformet kondensator siddende med ledninger koblet til motorprint i brænder ?
Kontroller gerne også lige at din blæser køre den rette vej rundt...
korrekt. skal lige have kalibreret min kugleramme

Offline Balti

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Dårlig forbrænding - igen
« Svar #9 Dato: Apr 03, 2018, 22:16 »
Den var ny :-) det tjekker jeg på torsdag når jeg er ved fyret igen. Er der forskel på 10 og 16 Kw blæserenheder ?

Offline T-mek

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 196
  • Respekt optjent: +10/-0
Sv: Dårlig forbrænding - igen
« Svar #10 Dato: Apr 03, 2018, 22:16 »
pt. yder den 10kw ved 60%, den er indstillet som 20kw.
dvs. den yder 20kw med snegleydelsen, og indstiller du så blæser som 16kw, så går det galt

Ydelse ved 100% = 16kW

Så står den vel rigtig nok...

Offline T-mek

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 196
  • Respekt optjent: +10/-0
Sv: Dårlig forbrænding - igen
« Svar #11 Dato: Apr 03, 2018, 22:21 »
Den var ny :-) det tjekker jeg på torsdag når jeg er ved fyret igen. Er der forskel på 10 og 16 Kw blæserenheder ?

De blæsere man bruger på 10kW i dag kan IKKE køre den forkerte vej.
Så vidt jeg ved er dem på 16kW brændere og opefter stadig koblet med kondensator og det giver en mulighed for at den køre den gale vej, det kunne måske forklare den dårlige forbrænding samt at skakt temp. stiger så hurtigt.
Jeg går ud fra at der ikke var nogen problemer da du kørte med din 10kW brænder på samme kedel og der er ikke ændret på fyrrum, skorsten eller andet ?

Offline Balti

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Dårlig forbrænding - igen
« Svar #12 Dato: Apr 03, 2018, 22:22 »
Nu med det nye tip omkring blæser, så slår det mig, at sælger fortalte følgende: Han købte brænder og styreenhed som 10 Kw, og havde det liggende et stykke tid. Da han pakker op er det et 16Kw. På papkassen står ganske rigtigt 10 KW, men enheden er 16Kw. På det tidspunkt har han haft det liggende så længe, at forhandleren ikke vil bytte det. Derfor køber han en ny 10 Kw.
Da jeg sætter det til kan jeg se styreenhed står til 10 Kw, og jeg retter det derfor til hvor jeg kan.
Det er helt nyt da jeg pakker det ud. Styreenhed og kabler osv. Har aldrig være åbnet, og brænderen har aldrig kørt.
Hvis man vil se spøgelser, så kunne man frygte at den var samlet forkert, ud over den var mærket forkert op på kassen ?

Offline Balti

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Dårlig forbrænding - igen
« Svar #13 Dato: Apr 03, 2018, 22:24 »
Hej T-mek, 10 Kw kørte uden problemer, men omkring 80-90 % meget af tiden. Skorsten og fyrrum er uændret.

Offline T-mek

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 196
  • Respekt optjent: +10/-0
Sv: Dårlig forbrænding - igen
« Svar #14 Dato: Apr 03, 2018, 22:30 »
Nu med det nye tip omkring blæser, så slår det mig, at sælger fortalte følgende: Han købte brænder og styreenhed som 10 Kw, og havde det liggende et stykke tid. Da han pakker op er det et 16Kw. På papkassen står ganske rigtigt 10 KW, men enheden er 16Kw. På det tidspunkt har han haft det liggende så længe, at forhandleren ikke vil bytte det. Derfor køber han en ny 10 Kw.
Da jeg sætter det til kan jeg se styreenhed står til 10 Kw, og jeg retter det derfor til hvor jeg kan.
Det er helt nyt da jeg pakker det ud. Styreenhed og kabler osv. Har aldrig være åbnet, og brænderen har aldrig kørt.
Hvis man vil se spøgelser, så kunne man frygte at den var samlet forkert, ud over den var mærket forkert op på kassen ?

De 10kW styringen står på er standart ud af papkassen.
Hvad står der på klistermærket på selve brænderhovedet ?
Ellers måler du brede og længde på brænderrist, den skal jo sikkert ud og renses alligevel.
Ud fra det kan man med sikkerhed sige hvilken effekt den er beregnet til.