Forfatter Emne: Vejr kompensering virker ikke  (Læst 1947 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jimmy1

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +1/-0
Vejr kompensering virker ikke
« Dato: Maj 09, 2018, 08:08 »
Efter seneste opdatering er der kommet forud defineret indstillinger. Styringen aktiverer ikke den valgte indstliing og kommer med en info melding om fejl i zonen .

Har været i indstillinger,  anlægs temp zone 1, står forudindstillet på T6,  ref temp zone www.temp,

Nogen der kan hjælpe?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejr kompensering virker ikke
« Svar #1 Dato: Maj 09, 2018, 20:38 »
Hej,

Hvad vil du gerne have at det står til ?
...og et link til din styring ville gøre underværker  ;)

Hilsen
Michael

Efter seneste opdatering er der kommet forud defineret indstillinger. Styringen aktiverer ikke den valgte indstliing og kommer med en info melding om fejl i zonen .

Har været i indstillinger,  anlægs temp zone 1, står forudindstillet på T6,  ref temp zone www.temp,

Nogen der kan hjælpe?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejr kompensering virker ikke
« Svar #2 Dato: Maj 10, 2018, 19:33 »
Hej Jimmy,

Nu svarer jeg dig her på forum i stedet for via mail, så kan andre også følge med  ;)
Du har skrevet til mig:
Jar styr på hvad indstilling skal være , det er fejl meldingen,  Fejl på vejrkomp. Zone 1 temperatur zone,  der er problemet

Nu har jeg kikket på din styring, og kan se at den føler der skal måle fremløbstemperaturen i vejrkompenseringskredsen (T6) er øjensynligt ikke tilsluttet, for den viser en temperatur på 999,9oC.
Jeg kan også se at du ikke har valgt udgange til hhv. pumpe i blandekredsen og åbne/lukke af blandeventil.
Det får mig til at tro at du ikke har en vejrkompenseringskreds, men kun ønsker at bruge udetemperaturen til at reducere max. effekten fyret kan køre og stoppe fyret helt når udetemperaturen er over en ønsket grænse.
Hvis det er korrekt, så kan løsningen være at vælge en temperaturføler der rent faktisk er monteret, f.eks. T1 (kedeltemperatur) som af gode grunde altid findes  ;)
Det er måske noget nyt at vejrkompensering kræver en gyldig temperaturføler som fremløbsføler, men ovenstående burde så afhjælpe fejlmeldingen.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Jimmy1

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Vejr kompensering virker ikke
« Svar #3 Dato: Maj 12, 2018, 07:44 »
Hej Michael

Mange tak for hjælpen.

Ja korrekt ville blot have funktionen til og virke som tidligere, jeg prøver den indstilling du foreslår, satser på at det virker.☺

Det jeg forstår du skriver er at opdateringen kræver at der findes installeret en decideret udendørsføler,   det er jo meget fint.  Det jeg ikke forstår er når der sker opdateringer at der ikke medfølger en bedre information om Evt ændringer andet end et kort opdatering vindue.  Herudover er forklaringer  i ? Ikonet ofte skrevet i et sprog som nok gør at man skal være inkarneret fyrbøder for og forstå

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejr kompensering virker ikke
« Svar #4 Dato: Maj 12, 2018, 08:07 »
Hej Jimmy,

Nej, det jeg skriver er at funktionen "Vejrkompensering" nu kræver en decideret Fremløbsføler  ;)
Vejrkompenseringen er reelt beregnet til at regulere fremløbstemperaturen til anlægget efter udetemperaturen, sådan at man kan køre med en lavere fremløbstemperatur end kedeltemperaturen aktuelt er.
Derfor består en vejrkompensering af minimum 4 elementer:
 - En motoriseret blandeventil (2- eller 3-vejs)
 - En cirkulationspumpe
 - En udetemperaturinformation (kan være en temperaturføler eller info fra internettet)
 - En fremløbstemperaturføler (en fysisk temperaturføler der måler fremløbstemperaturen efter blandeventilen

Du vælger så at bruge vejrkompenseringen i en "ikke dokumenteret alternativ opsætning"  ;)
Det har hidtil været muligt uden at angive en funktionel temperarurføler som fremløbsføler, men nu er der altså indført en fejlmelding hvis den valgte fremløbsføler ikke giver acceptablt signal (er defekt).
Det er stadig muligt at bruge vejrkompenseringen som du ønsker, du må bare leve med at der er indført en overvågning for dem der bruger vejrkompenseringen som den er tiltænkt  ;)

Hilsen
Michael

Hej Michael

Mange tak for hjælpen.

Ja korrekt ville blot have funktionen til og virke som tidligere, jeg prøver den indstilling du foreslår, satser på at det virker.☺

Det jeg forstår du skriver er at opdateringen kræver at der findes installeret en decideret udendørsføler,   det er jo meget fint.  Det jeg ikke forstår er når der sker opdateringer at der ikke medfølger en bedre information om Evt ændringer andet end et kort opdatering vindue.  Herudover er forklaringer  i ? Ikonet ofte skrevet i et sprog som nok gør at man skal være inkarneret fyrbøder for og forstå
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html