Man kan fint gøre det, men vinder intet.
Hvis man i stedet for at fastlåse på 10kW indstiller styringen til 10kW, bliver hvert trin finere i reguleringen, men der er stadig ingen gevinst.
Skal det vindes, skal der en 10kW brænder til eller fuskes

Jeg har eksperimenteret temmelig meget i mine 9 år med Scotten.
Jeg lagde et stykke hårdt presset rockwoll ind under det yderste af herden, det var før 10kW fandtes. Det virkede udemærket, og luftstrømmen blev mindsket, og forbruget faldt, men det var virkelig marginalt.
Så lavede NBE en sommerherd, som jeg stadig er glad for og bruger det meste af året. De koldeste måneder kan den ikke følge med, så der har jeg selv lavet en, da jeg syntes den der fulgte med dengang var alt for voldsom. Den hed også 16-20kW dengang.
Jeg bruger flad herd, men var også med dengang U-herden blev udviklet, så jeg var med til at teste et par stykker, de kom dog aldrig til at brænde tilfredsstillende i min kedel.
Alt i alt, er der "måske" noget at vinde, men så må man ikke regne tiden med

Det er nok også lettere at krejle hos mig, da jeg jo kan se ilden, og ændringerne fysisk.
Det er umiddelbart da også en stor brænder til et lille hus, men man skal lige kende til det hele inden man kan vurdere det. En ting er sikkert, når det bliver koldt er der også nogen der har valgt for småt, og flere gange er der da fundet noget simpelt bytteri sted.
Dog har jeg selv begrænset effekten på mit anlæg lige nu, det gør jeg ud fra graferne, og mit ønske om at fyret skal køre højere drifts% mens det er i gang.
Jeg kører lige nu 3 gange 2 timer i døgnet. Hvis styringen står til 100% farer den op i ydelse og temperatur det første kvarter, og kører 15-20% den sidste ½ time.
Ved at begrænse effekten bruger den længere tid om at nå op i temperatur, og ligger omkring 40% når det stopper.
Lige som jeg i indledledningen skriver ingen gevinst, så ved jeg ikke om det reelt giver nogen gevinst, men jeg har dog en fornemmelse om en lille besparelse.