Forfatter Emne: "logik" i Ekstern stop, ekstern temperatur og kedeltemperatur fald  (Læst 8604 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Hej

Jeg optimere lidt på tingene, både for sjov men jo også for at minimere forbruget.

I nederstående beskrivelse er der ikke taget hensyn til VVBèn, den styre fyret ikke.
På stokercloud er temperaturen i VVBèn temperaturen på solvarmebeholderen der ikke er med forbrugsvand men derimod centralvarmevand og står parrallet med fyret med en 3 vejs ventil, kommende  vil der sidden en difference termostat og vælge om huset skal forsynes fra fyrkedel eller solvarmebeholder.

Mit hus har styr på hvornår det skal bruge varme, den funktion bruges til at styre "Ekstern stop"

Når kedlen slukkes falder temperaturen selvfølgeligt.

Hvis solen skinner hjælper min solvarme med at opvarme returvandet fra huset. Dermed aflastes kedlen og temperaturen kan stige til over 80 grader der er "stop temperatur"

Så falder temperaturen selvfølgeligt igen.

Hvis "difference under" så er sat til 40 grader starter kedlen så igen når temperaturen er 30 grader.  (Kedelsetpunkt 70 grader)

Men det er jo ikke sikkert huset kalder på varme og derfor er "ekstern stop" aktiveret og dermed skulle fyret ikke starte op igen.

Men det gør det??? Eller, hvad?

Og hvordan er "logikken" i forholdet mellem "ekstern stop kontakt" "Ekstern temperatur" og "nedre kedel temperatur"?

Jeg oplevet at fyret rammer nedre temperatur, starter op uden varmeaftag for derefter at ryger over 80 grader og stoppe igen.

Det giver ikke den store mening, eller? 
« Senest Redigeret: Okt 22, 2018, 18:48 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej,

Ekstern kontakt er overordnet, forstået sådan at når den er aktiv og der ikke er sluttet kontakt, så kører fyret ikke.
Det eneste der kan overstyre ekstern kontakt er VVB-kørsel, hvis det er sat til.

Da du ikke har VVB-kørsel aktiv (sådan forstår jeg dit indlæg) vil ekstern kontakt altså fungere som start/stop af fyret, helt på linje med ON/OFF på tastaturet.

Stop på udetemperatur er altså underodnet ekstern kontakt, og vil derfor kun komme i funktion når ekstern kontakt er sluttet (når ekstern kontakt vel at bemærke er sat som aktiv).

Hilsen
Michael


Hej

Jeg optimere lidt på tingene, både for sjov men jo også for at minimere forbruget.

I nederstående beskrivelse er der ikke taget hensyn til VVBèn, den styre fyret ikke.
På stokercloud er temperaturen i VVBèn temperaturen på solvarmebeholderen der ikke er med forbrugsvand men derimod centralvarmevand og står parrallet med fyret med en 3 vejs ventil, kommende  vil der sidden en difference termostat og vælge om huset skal forsynes fra fyrkedel eller solvarmebeholder.

Mit hus har styr på hvornår det skal bruge varme, den funktion bruges til at styre "Ekstern stop"

Når kedlen slukkes falder temperaturen selvfølgeligt.

Hvis solen skinner hjælper min solvarme med at opvarme returvandet fra huset. Dermed aflastes kedlen og temperaturen kan stige til over 80 grader der er "stop temperatur"

Så falder temperaturen selvfølgeligt igen.

Hvis "difference under" så er sat til 40 grader starter kedlen så igen når temperaturen er 30 grader.  (Kedelsetpunkt 70 grader)

Men det er jo ikke sikkert huset kalder på varme og derfor er "ekstern stop" aktiveret og dermed skulle fyret ikke starte op igen.

Men det gør det??? Eller, hvad?

Og hvordan er "logikken" i forholdet mellem "ekstern stop kontakt" "Ekstern temperatur" og "nedre kedel temperatur"?

Jeg oplevet at fyret rammer nedre temperatur, starter op uden varmeaftag for derefter at ryger over 80 grader og stoppe igen.

Det giver ikke den store mening, eller?
« Senest Redigeret: Okt 22, 2018, 21:31 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Hej,

Ekstern kontakt er overordnet, forstået sådan at når den er aktiv og der ikke er sluttet kontakt, så kører fyret ikke.
Det eneste der kan overstyre ekstern kontakt er VVB-kørsel, hvis det er sat til.

Da du ikke har VVB-kørsel aktiv (sådan forstår jeg dit indlæg) vil ekstern kontakt altså fungere som start/stop af fyret, helt på linje med ON/OFF på tastaturet.

Stop på udetemperatur er altså underodnet ekstern kontakt, og vil derfor kun komme i funktion når ekstern kontakt er sluttet (når ekstern kontakt vel at bemærke er sat som aktiv).

Hilsen
Michael


Tak for svar.

Jeg kunne absolut heller ikke se nogen mening i at "Ekstern Stop" blev overstyret af et temperatur fald, men jeg er 99,99% sikker på mit fyr var i drift I en situation hvor det ikke burde være det.
Ellers havde jeg jo ikke undret mig voldsomt over problematikken.

Den føler, og indgang, jeg bruger til "Ekstern stop temperatur" er T4, den sidder i midten af min solvarme beholder så når der er så meget solvarme at den først har hjulpet fyret (evt. så højt op i temperatur der er gået ud) og derefter varmet beholderen op til noget der kan bruges til gulvarmen, kobler den fyret fra og skifter over til tanken.

Det er korrekt der ikke er VVB drift, der er ikke defineret en udgang for dette, ugeplanen er aktiv og "off" over alt.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hmm, det er ikke et spørgsmål om der er valgt en udgang til VVB, men et spørgsmål om der er valgt en indgang, og det har du, nemlig T4.
Det betyder at fyret vil starte og køre, for at varme VVB'en op, hvis VVB-temperatur kommer under setpunkt - difference, med mindre ugeplanen forhindre det.
Fyret skal have en udgang valgt under VVB hvis (og kun hvis) man har en 2- eller 3-vejs ventil (eller pumpe) til VVB'en, men VVB-drift fungerer altså også uden  ;)

Så i dit tilfælde er det kun VVB-ugeplan der kan "forhindre" fyret i at køre VVB-drift.

For en anden gangs skyld, så kik i log'en, der står hvorfor fyret har kørt  ;)

Hilsen
Michael


Hej,

Ekstern kontakt er overordnet, forstået sådan at når den er aktiv og der ikke er sluttet kontakt, så kører fyret ikke.
Det eneste der kan overstyre ekstern kontakt er VVB-kørsel, hvis det er sat til.

Da du ikke har VVB-kørsel aktiv (sådan forstår jeg dit indlæg) vil ekstern kontakt altså fungere som start/stop af fyret, helt på linje med ON/OFF på tastaturet.

Stop på udetemperatur er altså underodnet ekstern kontakt, og vil derfor kun komme i funktion når ekstern kontakt er sluttet (når ekstern kontakt vel at bemærke er sat som aktiv).

Hilsen
Michael


Tak for svar.

Jeg kunne absolut heller ikke se nogen mening i at "Ekstern Stop" blev overstyret af et temperatur fald, men jeg er 99,99% sikker på mit fyr var i drift I en situation hvor det ikke burde være det.
Ellers havde jeg jo ikke undret mig voldsomt over problematikken.

Den føler, og indgang, jeg bruger til "Ekstern stop temperatur" er T4, den sidder i midten af min solvarme beholder så når der er så meget solvarme at den først har hjulpet fyret (evt. så højt op i temperatur der er gået ud) og derefter varmet beholderen op til noget der kan bruges til gulvarmen, kobler den fyret fra og skifter over til tanken.

Det er korrekt der ikke er VVB drift, der er ikke defineret en udgang for dette, ugeplanen er aktiv og "off" over alt.
« Senest Redigeret: Okt 23, 2018, 16:51 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Hmm, det er ikke et spørgsmål om der er valgt en udgang til VVB, men et spørgsmål om der er valgt en indgang, og det har du, nemlig T4.

Yep, det er den jeg har valgt, alle indgange er optaget, men jeg kunne selvfølgeligt vælge at slette den i VVB`setuppet og kun bruge den som "Extern stop"
Men med udlæsningen som VVB kan jeg jo se temperaturen i min solvarmebeholder.

Jeg er jo nød til at bruge alle indgange, de er optaget alle sammen som det er nu, jeg er bestemt ikke nærrig men jeg syntes at prisen på udvidelsesprintet skyder lige så meget ved siden af som iltstyringen

Det betyder at fyret vil starte og køre, for at varme VVB'en op, hvis VVB-temperatur kommer under setpunkt - difference, med mindre ugeplanen forhindre det.
Fyret skal have en udgang valgt under VVB hvis (og kun hvis) man har en 2- eller 3-vejs ventil (eller pumpe) til VVB'en, men VVB-drift fungerer altså også uden  ;)



Så i dit tilfælde er det kun VVB-ugeplan der kan "forhindre" fyret i at køre VVB-drift.

Det er den jo så også sat til, altså at forhindre VBB drift.
Jeg har "bare" en telestat til at åbne for VVBèn den er så styret af en ekstern termostat når fyret køre og solvarmestyringen når fyret er "standby" eller "off"

For en anden gangs skyld, så kik i log'en, der står hvorfor fyret har kørt  ;)

Det gjorde faktisk også, men der stod ikke noget om hvorfor det var startet, det undrede mig lidt.
Hilsen
Michael



Jeg takker igen for klarlægning, og håber inderligt NBE (også) anderkender og belønner dine svar. Det er dejligt at der er "nogle" der kan hjælpe og forklare nu jeg mener som jeg gøre om dokumentationen og "forklaringerne" fra producentens side 
« Senest Redigeret: Okt 23, 2018, 20:01 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Hej,

Ekstern kontakt er overordnet, forstået sådan at når den er aktiv og der ikke er sluttet kontakt, så kører fyret ikke.
Det eneste der kan overstyre ekstern kontakt er VVB-kørsel, hvis det er sat til.



Stop på udetemperatur er altså underodnet ekstern kontakt, og vil derfor kun komme i funktion når ekstern kontakt er sluttet (når ekstern kontakt vel at bemærke er sat som aktiv).

Hilsen
Michael


Nu opstod kombinationen igen.

"Ekstern Stop" er ikke overordet. Mit fyr er stoppet på "ekstern stop" fra huset. I løbet af dagen har solvarmen så varmet solbeholderen op over "Ekstern temperatur" så nu er fyret "dobbelt stoppet"

Først tager systemt fra fyret til det er 40 grader. Så stopper pumpen og systemet slår over på solvarmebeholderen. Så falder temperaturen på solvarmentanken når huset forsynes derfra.

Fyret er stadigt stoppet på "ekstern stop"

Når solvarmetanken kommer under 45-10 grader STARTER FYRET, trods "ekstern stop"

Der står INTET i loggen om fyret er stoppet af "ekstern kontakt" men jeg kan se på både relæet der bryder og i husets styring den er "aktiv" og dermed skulle forhindre fyret i at starte igen.


En anden bemærkelsesværdig ting.
Fyret går i alarm når det forsøger at starte, og har gjort det flere gange i netop den her kombination, når det ellers tænder op går det uproblematisk

Så der er nogle bugs?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej,

Nu kan jeg jo kun se det jeg kan se på nuværende tidspunkt, men det ser ud til at bug'en er at du ikke har slået "Eksternt stop" til  ;)
Det står som "OFF" i dine indstillinger, og hvis du vil bruge det (gøre funktionen aktiv) skal du sætte det til "ON"  ;)

Hilsen
Michael

Hej,

Ekstern kontakt er overordnet, forstået sådan at når den er aktiv og der ikke er sluttet kontakt, så kører fyret ikke.
Det eneste der kan overstyre ekstern kontakt er VVB-kørsel, hvis det er sat til.



Stop på udetemperatur er altså underodnet ekstern kontakt, og vil derfor kun komme i funktion når ekstern kontakt er sluttet (når ekstern kontakt vel at bemærke er sat som aktiv).

Hilsen
Michael


Nu opstod kombinationen igen.

"Ekstern Stop" er ikke overordet. Mit fyr er stoppet på "ekstern stop" fra huset. I løbet af dagen har solvarmen så varmet solbeholderen op over "Ekstern temperatur" så nu er fyret "dobbelt stoppet"

Først tager systemt fra fyret til det er 40 grader. Så stopper pumpen og systemet slår over på solvarmebeholderen. Så falder temperaturen på solvarmentanken når huset forsynes derfra.

Fyret er stadigt stoppet på "ekstern stop"

Når solvarmetanken kommer under 45-10 grader STARTER FYRET, trods "ekstern stop"

Der står INTET i loggen om fyret er stoppet af "ekstern kontakt" men jeg kan se på både relæet der bryder og i husets styring den er "aktiv" og dermed skulle forhindre fyret i at starte igen.


En anden bemærkelsesværdig ting.
Fyret går i alarm når det forsøger at starte, og har gjort det flere gange i netop den her kombination, når det ellers tænder op går det uproblematisk

Så der er nogle bugs?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Hej,

Jeg faldt også over at Ekstern kontakt er slået fra, det skete den 19/10 kl. ca. 21 - det er en forudsætning for at ekstern kontakt træder til.

Så jeg må svare "Nej, der er ikke nogle bugs".

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Hej igen

Da jeg konstaterede der var noget "underligt" kiggede jeg selvfølgeligt konfigurationen igennem og bemærkede faktisk godt "ekstern kontakt" var sat til "OFF" men tænkte det faktisk var fordi den var brudt, hvilket passede med relæet for samme var aktivt, og der med brød for stop, fra huset.

Funktionen "Ekstern stop" har nemlig virket rigtigt fint i lang tid og jeg har IKKE sat den på "OFF"

Jeg ville, på absolut ingen måde, have interesse I at pille ved en funktion der virkede, og er inkluderet i styringen fra huset som jeg ville have det, derfor satte jeg den heller ikke aktivt tilbage på "ON" funktionen virkede jo (før)

Nu har jeg så kigget i loggen, der står heller ikke noget om den funktion er deaktiveret.

Nu har jeg lige teste lidt med brydefunktionen fra huset og den stopper ikke fyret (mere) hvilket jo passer fint med funktionen "Ekstern Stop" er deaktiveret, hvordan den så lige er blevet det?

Det er ikke første gang min styring opfører sig "påfaldende" og pussigt nok med samme "slut resultat"

"Alarm optænding"

Se denne tråd som der ikke er en løsning på, ud over problemet gik i sig selv.

http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=8948.0

Nu prøver jeg så at aktivere "Ekstern kontakt" manuelt så funktionen er aktiv, så den handling i loggen 26/10 kl ca. 12 er aktivt foretaget herfra.

De tre handlinger fredag d.19/10 kl. er ikke foretaget aktivt her og for mig at se ender "ekstern kontakt" med at stå som "off" 2052 og alligevel starter fyret så 2057


20:57 Stoppet af ekstern kontaktOptænding 1

20:52 Ekstern kontakt 10

20:52 Ekstern kontakt 01

20:52 Ekstern kontakt 10

20:49 OFFStoppet af ekstern kontakt

20:49 Stoppet af ekstern kontaktOFF
« Senest Redigeret: Okt 26, 2018, 11:06 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
d. 26/10 kl 1230 står fyret som "stoppet af ekstern kontakt.

Det er faktuelt forkert, ganske simpelt.

Jeg har fra kl. 1210 og frem "vippet" med kontakten med +5 min. interval uden der har været nogen som helst reaktion fra styringen.

Kl. 1238 rykker jeg strømmen fra i håb om at komme tilbage til et ordentligt udgangspunkt.

Så starter fyret op igen udfra signal fra "ekstern kontakt" og når lige at starte op, så lukker det ned igen på "temperatur opnået" med en kedeltemperatur på 38 grader, der dog ligger over den indstillede temperatur for genstart efter "temperatur opnået"

Men den med "ekstern kontakt" er overordnet kan jeg ikke lige gennemskue på grundlag af overstående observationer. 
« Senest Redigeret: Okt 26, 2018, 11:52 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej,

Iflg. log'en har du sat funktionen Ekstern kontakt aktiv kl. 12:00.
5 minutter senere stopper dit fyr på Ekstern kontakt, da den er åben og du har 5 minutters forsinkelse på OFF-funktionen af Ekstern kontakt
Kl. 12:35 sætter du selv fyret på OFF
Kl. 12:36 sætter du selv fyret på ON
Så slukker du for spændingen til styringen og tænder igen kl. 12:38
På dette tidspunkt er fyret altså stoppet af Ekstern kontakt og kl. 12:47 skifter status fra "Stoppet på ekstern kontakt" til "Stoppet på temperatur opnået"

Man kan ikke læse selve status/statusskift af Ekstern kontakt.
 
Iflg. grafer fra dit fyr har fyret ikke startet op efter din power off/on.
...men jeg står jo ikke ved dit fyr og kan se det  ;)

I skrivende stund er status af dit fyr:
Det er "senest" stoppet af "Temperatur opnået" altså aktuel kedeltemperatur er i stoppet tilstand over setpunkt - diff. under (35oC).

Nu kan der ske to scenarier:
 1 - Kedeltemperaturen kan komme under 35oC mens Ekstern kontakt er åben
 2 - Ekstern kontakt sluttes før kedeltemperaturen kommer under 35oC

Ved 1 - Vil status skifte fra "Stoppet - temperatur opnået" til "Stoppet - Ekstern kontakt" og afvente at Ekstern kontakt sluttes.
Ved 2 - Vil status ikke skifte, men fyret vil starte når kedeltemperaturen kommer under 35oC.

Man kan altså ikke se at Ekstern kontakt skifter status i tilfælde 2, men det sker i baggrunden.


*** Update ***
Efter at have fintænkt lidt uden at kunne se den fysiske status af dit Ekstern kontakt-signal, tror jeg faktisk at dit Ekstern kontakt-signal er sluttet kl. 12:42, og det er årsagen til at status skifter fra "Stoppet - Ekstern kontakt" til "Stopået - Temperatur opnået" kl. 12:47, altså 5 minutter efter signalet er sluttet.

Det betyder at vi er i "tilfælde 2" i skrivende stund, og så snart kedeltemperaturen falder til under 35oC, vil fyret starte.
Alternativt vil Ekstern kontakt-signalet åbnes inden kedeltemperaturen falder til under 35oC, og så vil status skifte til "Stopper - Ekstern kontakt".

Hilsen
Michael


d. 26/10 kl 1230 står fyret som "stoppet af ekstern kontakt.

Det er faktuelt forkert, ganske simpelt.

Jeg har fra kl. 1210 og frem "vippet" med kontakten med +5 min. interval uden der har været nogen som helst reaktion fra styringen.

Kl. 1238 rykker jeg strømmen fra i håb om at komme tilbage til et ordentligt udgangspunkt.

Så starter fyret op igen udfra signal fra "ekstern kontakt" og når lige at starte op, så lukker det ned igen på "temperatur opnået" med en kedeltemperatur på 38 grader, der dog ligger over den indstillede temperatur for genstart efter "temperatur opnået"

Men den med "ekstern kontakt" er overordnet kan jeg ikke lige gennemskue på grundlag af overstående observationer.
« Senest Redigeret: Okt 26, 2018, 13:13 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Tak for udførlig beskrivelse.

Det er, ærligt talt, ikke nemt at vide "man" ikke kan se "handlinger" på "ekstern kontakt" i loggen f.eks.
Det du skriver gider fin mening med den status fyret her lige nu, efter at have været hevet fra forsyningen.

Det giver dog ingen forklaring på hvorfor fyret starter, eller forsøger at starte, og går i alarm når "ekstern kontakt" er åben og temperaturfald gør det "gerne vil" starte.
De 2 gange det er sket er de eneste 2 gange det er gået i alarm under optænding, ellers starter det bare.

Det forklare heller ikke hvorfor "ekstern kontakt" er sat på "off" engang.
Jeg er 100% på jeg ikke har ændret på det, igen hvorfor skulle jeg når det virkede?

Nu venter jeg så på kedeltamperaturen falder til de 35 grader der gør fyret bør starte igen, nu ved jeg "ekstern kontakt" er sluttet, kan se det i styringen fra huset, se det faktuelt og mærke der er halv koldt i huset.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Lad os lige være enige om at de sidste to gange du har oplevet at fyret er gået i alarm efter at kedeltemperaturen er kommet under 35oC, har Ekstern kontakt ikke været aktiveret, og derfor skulle fyret jo starte selv om Eketsrn kontakt var åben  ;)
Det er sket d. 25/10 og d. 23/10 og da Ekstern kontakt blev deaktiveret d. 19/10 har den altså ikke været i spil, uanset hvem der har deaktiveret den  ;)

De gange fyret er gået i alarm har det forsøgt at tænde op to gange, uden held.
Typiske årsager til denne fejl er:
 - Dårligt træk i skorsten
 - Beskidt herd
 - Dårlige indstillinger af el-tænding

Årsagen til fejloptænding har absolut intet med hvilken tilstand det sker fra  ;)

Hvem der har "rodet" med din indstilling af Ekstern kontakt d. 19/10 kan jeg af gode grunde ikke hjælpe dig med  ;)
...men i samme tidsrum er fyret også sat på OFF og derefter ON, så "nogen" har altså "pillet"  ;)

Hilsen
Michael

Tak for udførlig beskrivelse.

Det er, ærligt talt, ikke nemt at vide "man" ikke kan se "handlinger" på "ekstern kontakt" i loggen f.eks.
Det du skriver gider fin mening med den status fyret her lige nu, efter at have været hevet fra forsyningen.

Det giver dog ingen forklaring på hvorfor fyret starter, eller forsøger at starte, og går i alarm når "ekstern kontakt" er åben og temperaturfald gør det "gerne vil" starte.
De 2 gange det er sket er de eneste 2 gange det er gået i alarm under optænding, ellers starter det bare.

Det forklare heller ikke hvorfor "ekstern kontakt" er sat på "off" engang.
Jeg er 100% på jeg ikke har ændret på det, igen hvorfor skulle jeg når det virkede?

Nu venter jeg så på kedeltamperaturen falder til de 35 grader der gør fyret bør starte igen, nu ved jeg "ekstern kontakt" er sluttet, kan se det i styringen fra huset, se det faktuelt og mærke der er halv koldt i huset.
« Senest Redigeret: Okt 26, 2018, 13:30 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Nu har jeg nærstuderet din log og dine el-tændings parametre, og gæt hvad...

Du har en max. tid for el-tænding på 5 minutter og dine typiske optændinger tager 4-5 minutter.
Det levner ikke meget mulighed for små afvigelser i trækforhold, og kunne sagtens være årsagen til dine fejloptændinger.
Hvis første el-optænding "næsten" lykkedes inden max. tiden løber ud, laver fyret en ny opstart med ny portion træpiller oveni den allerede eksisterende, og det kan faktisk "kvæle" det andet forsøg.
Din max. tid for opstart bør være omkring 2 minutter længe end det typisk tager.

Hilsen
Michael


Lad os lige være enige om at de sidste to gange du har oplevet at fyret er gået i alarm efter at kedeltemperaturen er kommet under 35oC, har Ekstern kontakt ikke været aktiveret, og derfor skulle fyret jo starte selv om Eketsrn kontakt var åben  ;)
Det er sket d. 25/10 og d. 23/10 og da Ekstern kontakt blev deaktiveret d. 19/10 har den altså ikke været i spil, uanset hvem der har deaktiveret den  ;)

De gange fyret er gået i alarm har det forsøgt at tænde op to gange, uden held.
Typiske årsager til denne fejl er:
 - Dårligt træk i skorsten
 - Beskidt herd
 - Dårlige indstillinger af el-tænding

Årsagen til fejloptænding har absolut intet med hvilken tilstand det sker fra  ;)

Hvem der har "rodet" med din indstilling af Ekstern kontakt d. 19/10 kan jeg af gode grunde ikke hjælpe dig med  ;)
...men i samme tidsrum er fyret også sat på OFF og derefter ON, så "nogen" har altså "pillet"  ;)

Hilsen
Michael

Tak for udførlig beskrivelse.

Det er, ærligt talt, ikke nemt at vide "man" ikke kan se "handlinger" på "ekstern kontakt" i loggen f.eks.
Det du skriver gider fin mening med den status fyret her lige nu, efter at have været hevet fra forsyningen.

Det giver dog ingen forklaring på hvorfor fyret starter, eller forsøger at starte, og går i alarm når "ekstern kontakt" er åben og temperaturfald gør det "gerne vil" starte.
De 2 gange det er sket er de eneste 2 gange det er gået i alarm under optænding, ellers starter det bare.

Det forklare heller ikke hvorfor "ekstern kontakt" er sat på "off" engang.
Jeg er 100% på jeg ikke har ændret på det, igen hvorfor skulle jeg når det virkede?

Nu venter jeg så på kedeltamperaturen falder til de 35 grader der gør fyret bør starte igen, nu ved jeg "ekstern kontakt" er sluttet, kan se det i styringen fra huset, se det faktuelt og mærke der er halv koldt i huset.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Se se....
...det gik jo ligesom forudsagt  ;)

Kl. 14:29 kom kedeltemperaturen under 35oC, og da Ekstern kontakt havde været sluttet (og aktiv  ;) ) siden kl. 12:42 med en forsinkelse på 5 minutter så den blev "accepteret" kl. 12:47, lavede fyret helt fornuftigt en opstart kl. 14:29  ;)

Du kan ikke direkte se at Ekstern kontakt skifter status i log'en, men så alligevel...
Jeg har tidligere fortalt at Ekstern kontakt er overordnet Ekstern stop temperatur og Temperatur opnået, så når Ekstern kontakt skifter status mens en anden status holder fyret slukket, vil det vises i log'en som et skifte i "årsag til at fyret er stoppet".
Til gengæld kan du ikke se at f.eks. Elstern stop temperatur eller Temperatur opnået skifter status mens Ekstern kontakt er åben, da Ekstern kontakt er overordnet  ;)

Som jeg ser det har du ingen bug i din styring  ;)
Styringen opfører sig præcist som forventet, med de indstillinger den nu engang har.
Hvem der så ændrer på parametrene kan jeg ikke hjælpe dig med, men med log'en i hånden kan du sikkert selv finde frem til det  ;)

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Okt 26, 2018, 13:50 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html