Forfatter Emne: Er der ændringer på forbrugsudregning og korrektionstal?  (Læst 3129 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Hej

Jeg brugte noget tid på at indstille blæser og O2 så korrektionstallene stod temmelig skarpt i stille vejr og asken var som tør kaffegrums.
Ligeledes er pillemængden vejet af flere gange og i mængder mindre end 6 minutter (selvfølgeligt omregnet) og jeg har ikke skiftet piller.

Ganske kort tid efter denne tråd

http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=9096.0

Med uforbrandte piller efter skorstensfejerbesøg gik mine korrektionstal også amok.
Der er absolut ingen ændring foretaget, lige pludseligt svinger de mellem 70 og 140 og asken er knap så fin som før. Der er lidt slagger I nu.

Samtidig er forbrugs udregningen løbet af sporet. Før passede tallene på fyret inden for 2% med det jeg havde fyldt på, på månedsbasis.
I november måned mener fyret at have brugt 512kg. faktuelt har det brændt 450kg.
I oktober hed tilsvarende tal 204kg. og der var fyldt 210kg. på.

Så der er sket noget mærkeligt.
Jeg har ikke foretaget ny afvejning, men vist givet blæseren en enkelt op på de nederste trin, men gør det selvfølgeligt hvis det giver mening. 
Det slog mig at der evt. var sket et eller andet "I baggrunden" nu jeg ikke var den eneste der oplevede en anden, og forringet, forbrænding?

For tid siden havde jeg probroblemer med at ændre på O2 styringen, men det fik jeg lov til senere, så nogle ideer?





Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Er der ændringer på forbrugsudregning og korrektionstal?
« Svar #1 Dato: Dec 05, 2018, 20:23 »
Hvad præcist spørger du om?

Hvis det er ideer til at rette O2 (billederne) ligner det en app fejl. Rapporter den og ret det via stokercloud!

Hvis ikke du har opgraderet software kan der ikke ske noget bagved liggende (altså styringsmæssigt) der kan dog være fejl på udgang, træt kondensator, træt blæser, smuld i snegl, træt kondensator i snegl, syg lambda sonde eller andre forbrændingsting. dette skal O2 styringen jo fange og rette. Problemet kan så være hvis din PI på O2 styringen ikke spiller kan den have endog meget svært ved at fange en stor afvigelse uden at gå i selvsving.

Og når O2 styringen har store korrektionstal, har jeg også set at beregnet og faktuelle forbrugstal afviger, hvilket der jo ikke noget mærkeligt i!
For når den beregner forbruget, skal den så tro på at afvejningen er gået fløjten eller lufttilførslen er gået fløjten? der er 50% chance for at ramme rigtigt!
Og programmørerne ved nok også hvad de har valgt!
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Er der ændringer på forbrugsudregning og korrektionstal?
« Svar #2 Dato: Dec 05, 2018, 20:50 »
Hvad præcist spørger du om?

Jeg spørger nok om 2 ting. Dels om der er andre end jeg, ham jeg linker til og vist en enkelt mere der havde nogenlunde samme systematiske "problemer"?
Dels om der er lavet noget om i FWèn omkring  reguleringen?
Jeg husker det som om jeg ikke kunne indstille i så mange trin, engang, men er ikke sikker. Det kan også være fordi tallene overlappede, men det tør jeg ikke sige.

Hvis det er ideer til at rette O2 (billederne) ligner det en app fejl. Rapporter den og ret det via stokercloud!

Der er ikke noget specielt formål med billederne. Nu kan jeg igen indstille tallene, da jeg klippede billederne kunne jeg ikke det.
Jeg tænker der måske var lavet en bagvedliggende ændring fordi jeg jo nu kunne indstille tallene og det var i den forbindelse der var sket et eller andet med reguleringen.
Nu er der ikke fejl mere så hvis det var en fejl er den jo så rettet.
Jeg tænkte om det kunne være at der var lavet om i opløsningen i forbindelse med det der er sket i forbindelse med jeg nu kan rette i tallene igen, så det er på baggrund af denne ændring mine blæsertalt er blevet forkerte, men igen matcher det ikke helt med det er begge veje korrektionen går amok,
Afvigelsen opbygger sig over nogle timer og forsvinder ikke igen,



Hvis ikke du har opgraderet software kan der ikke ske noget bagved liggende (altså styringsmæssigt)

Jeg opdaterede sidst det var muligt og slap i den forbindelse jo af med "opstartstest" og underlighederne på O2 og forbrug kom først noget senere.
Fyret køre aktuelt 1010.16


der kan dog være fejl på udgang, træt kondensator, træt blæser, smuld i snegl, træt kondensator i snegl, syg lambda sonde eller andre forbrændingsting. dette skal O2 styringen jo fange og rette.

Jep, det kan det jo godt være. Det er derfor jeg ville høre om der var sket et eller andet inden jeg begynder at pille. Netop fordi der var et par stykker her, husker kun den ene tråd, der havde parallelle problemer der lignede mine.
Fyret er 8 måneder gammelt så der bør ikke være noget der er træt og det undre mig at O2 faktisk er rimeligt fint når kompenseringen køre med de voldsomme udslag.
Vi kan faktisk sige at O2 styringen virker for godt.

Problemet kan så være hvis din PI på O2 styringen ikke spiller kan den have endog meget svært ved at fange en stor afvigelse uden at gå i selvsving.

Jep det er jeg klart med på, men det pussige er jo at den kørte tæt på så skarpt som muligt og forandringerne kom fra dag til dag. Fra udsving på +/-5% til +/- 40%




Og når O2 styringen har store korrektionstal, har jeg også set at beregnet og faktuelle forbrugstal afviger, hvilket der jo ikke noget mærkeligt i!
Nej det er jeg med på. Forbruget beregnes (vel sagtens) på baggrund af snegltid og afvejning, så umiddelbart tyder det jo på vejetallene ikke passer (mere) men det der jo så undre er hvorfor det går galt både op og ned?
Jeg kunne sagtens lave en ny afvejning og hvis det er løsningen er det jo fint, men jeg vil jo så gerne finde et problem, en årsag og løse problemet i stedet for at gætte.

For når den beregner forbruget, skal den så tro på at afvejningen er gået fløjten eller lufttilførslen er gået fløjten? der er 50% chance for at ramme rigtigt!
Og programmørerne ved nok også hvad de har valgt!

Der forstår jeg ikke helt, men er helt med på styringen skal tro på afvejning og at de skal passe sammen for det giver rigtigt forbrug, og effektudregning jo så også.



EDIT: Det er lidt ligesom korrektionen kommer til at hænge eller gå i selvsving, men tallene har kørt er er vist meget nær de her anviste af NEHMs

Når jeg kigger på graferne er det som om niveauet ligger lidt over ved 10% drift og lidt under ved 50% drift. Det ville jo være nemt at skrue op for blæseren. Det forudindstillede niveau passer med pillerne bliver til fin aske.
« Senest Redigeret: Dec 05, 2018, 21:11 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Er der ændringer på forbrugsudregning og korrektionstal?
« Svar #3 Dato: Dec 06, 2018, 20:18 »
Ilstyringen skruer på både luft og piller.

Så jeg ved ikke om de stoler på afvejningen eller korrigere når de korrigere pilletilførslen. på stokercloud kan man se de aktuelle korrektionstal. Jeg har dem på forsiden, men dem jeg har her, er pille korrektionen. Lige nu har jeg 105% korrektion i 100% procents drift. altså hæves sneglens køretid med 5%.
Skal styringen så gange denne tid med afvejningen? eller skal den tro på at sneglen giver for lidt og den derfor kun skal  skal gange afvejningen med køretiden uden de 5% i tillæg?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Er der ændringer på forbrugsudregning og korrektionstal?
« Svar #4 Dato: Dec 07, 2018, 12:35 »
Yes, jeg er med på iltstyringen skruer på begge dele.
Efter MHES forklaring er de korrektionstal vi har på forsiden et udtryk for PILLE KORREKTIONEN, der jo er noget langsommere end luft korrektionen.

Lige nu er mine tal omkring 80/90 så det tolker jeg som fyret er kommet frem til at O2 niveauet kommer for langt ned hvis det dosseres den "almindelige og udregnede" træpille mængde i forhold til blæserens indstillede ydelse og altså indfyre MINDRE end forud defineret.
Det passer så bare utroligt dårligt med fyret tror det bruger væsentligt flere piller end der faktuelt brændes af udfra førnævnte tal. (Fyrforbrug 512kg. faktuelt brugt 450kg.)


De tal har svinget meget meget mere, men lige nu er de stabilen omkring 70-90% i stormvejret var de 140% og det passer jo godt nok med det var mere sug i skorstenen så O2 niveauet ville bliver alt for højt hvis den bare trak luft igennem pillerne.

Da jeg indstillede fyret svingede de maks 5% så derfor undre det mig de svinger så meget nu, men også at der er flere andre tråde om netop det samme.

Under min indstilling undrede jeg mig over at justerrings mulighederne på blæseren kun var i 20 trin.
Dog er jeg ikke fuldstændig sikker på det, jeg husker ikke om det kun var i 10% drift jeg tjekkede det og undrede mig.

Så kom den tid hvor jeg ikke kunne indstille, som jeg har klippet et billede ind af og som kunne være en fejl et eller andet sted.


Nu er indstillings mulighederne så kommet tilbage  her hos mig, jeg har dog (igen så vidt jeg husker) fået mange flere trin.

Det var derfor, kombineret med flere andre tråde med sammenlignelige problemer, jeg tænkte om der var sket et eller andet bagvedliggende.
Det har jeg dog ikke fået svar på men er også klar over min kritiske tilgang til tingene og anvendeligheden IKKE er velset her.


Nu er tallene her generalt lave, altså mindre piller end som forud indstillet for at holde niveau.
Det passer, teoretisk, men en forskydning i blæser skalaen,

Hvis den før havde 20 trin og stod på 7 men nu har 50 og står stadigt på 7 vil luftmængden jo være mindre og dermed tvinge pillekorrektionen til at nedsætte den indfyrede pille mængde.

Det passer hele vejen, dog er jeg klar over det er et temmelig stort off set i den luftmængde blæseren levere ved forskellige hastigheder i forhold til de definerede trin, luftmodstand og regulerings form. (nul punks regulering)
Så den eneste og mest præcise måling er jo med en LLM som Fumus jo så skulle have, men lige nu er der jo så kommet en tråd med en der har problemer med den svinger i lys niveau.

Jeg har overvejet at måle luftmængden på blæseren omend det er lidt omstændeligt trods prof, måleapperat til netop formålet og må vente til foråret.

Når, det var en lang vej omkring. Det nemmeste ville jo være at afveje og kalibrerer igen men det bliver ingen jo klogere af?

« Senest Redigeret: Dec 07, 2018, 12:39 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Sorine3

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Er der ændringer på forbrugsudregning og korrektionstal?
« Svar #5 Dato: Dec 07, 2018, 23:14 »
Hejsa 383CI

Jeg oplever præcis det samme som dig.... Da fyret blev stoppet ned i foråret spillede det hele perfekt men jeg bemærkede at der var sket en ændring med korrektionen på daværende tidspunkt men det var sidst på sæsonen så tænkte ikke så meget over det....men ja der er mega udslag på korrektionen... og som du skriver så forsvinder differencen fra det ene øjeblik til det andet. Jeg fik min træk-stabilisator modificeret henover sommeren så den første tanke var at jeg havde fået det fucked up men har måtte sande at det ikke har haft nogen betydning.
Jeg har prøvet at justerer op og ned på luften som vinden har blæst og afvejet piller i et væk men lige lidt har det hjulpet... Jeg tror (men ikke sikker) ændringen skete da jeg opdaterede til 1009.36 så der er sket et eller andet i baggrunden for inden da havde jeg heller ikke afvigelser på over 5% på korrektionen og der var kun "kaffegrums" i skuffen
Her den anden dag tog jeg et rutine tjek da min skakt temp. har ligget højere end normalt (som i forvejen ligger højt da fyret står i et lille varmt rum) efter sommerpausen og det årlige besøg af kosten....
Til min store overraskelse var askeskuffen mere end bare fuld af u-forbrændte piller der var ved at komme ovenud og har på nuværende tidspunkt kun brændt ca. 700 kg piller af siden sidste tømning. Jeg plejer at tømme askeskuffen efter et par tons eller tre...Lige pt tænker jeg om man kan rulle en opdatering tilbage ?????
Ligeledes passer forbrugstallet heller ikke længere.... har ellers kunne regne rimelig godt med at når den meldte 20 kilo tilbage så passede det.... men det gør det ikke mere.....

M.V.H
Søren


Sorine3
BS+ 10 KW m. Ilt styring
110 L VVB
140 KVM træhus anno 1946... isolering... ikke ret meget!
Forbrug : næsten 4 tons om året
https://stokercloud.dk/v3/#/sorine3/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Er der ændringer på forbrugsudregning og korrektionstal?
« Svar #6 Dato: Dec 10, 2018, 22:27 »
Det bliver mere og mere mærkeligt.
I den forgangne periode har mine korrektionstal ligget konstant omkring 90% på alle 3 trin. For 14 dage siden dykkede de helt ned til 78%

Da jeg fyldte piller på i eftermiddag mente fyret at have brændt 154kg. siden sidste opfyldning. Der var en lille top på så låget ikke kunne lukkes helt.

Jeg fyldte 150kg. på og kunne lukke låget.

Altså passer forbrugsberegningerne nu igen helt skarpt.


Jeg har givet blæseren et hak op af på alle 3 trin, nu er korrektionen tæt på 100% denne ændring er foretaget idag


Jeg var ved at overveje om forbruget var udregnet på baggrund af afvejningen og sneglens køretid uden at tage hensyn til korrektionen. Det ville have passet i første omgang, korrektionstal omkring 80-90% og fyrets tal kontra faktuelt forbrug, men den holder jo ikke nu når tallene passer igen.
Korrektion ca. 90% og knivskarp forbrugsudregning.

Min lux måling ikke så flakkende som den har været.


Der er så absolut intet foretaget, absolut intet, absolut så enten har elektronikken helt sit eget liv og er derfor absolut ikke til at regne med og derfor tæt på ubrugelig, ellers er der sket noget andet?
Ellers skal "man" bare acceptere at (hvad jeg forestillede mig var) et Dansk udviklet og bygget top produkt køre som det gør?

Egentligt er spørgsmålet mest retorisk og indlægget en opdatering på en stigende undring.
« Senest Redigeret: Dec 10, 2018, 22:31 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Er der ændringer på forbrugsudregning og korrektionstal?
« Svar #7 Dato: Dec 11, 2018, 18:33 »
Hej,

Jeg skal prøve at komme med nogle bud på hvad det er du oplever med dit fyr omkring svingende korrektionstal, uden på nogen måde at blande mig i diskussionen iøvrigt omkring "mærkelige fænomener".

Generelt fungerer NBE's styringer meget fornuftigt, men jeg skal da ikke udelukke at der kan være undtagelser, med mere end 80.000 kørende anlæg skal der nok være et par stykker der fejler  ;)

Det du oplever kan skyldes mange faktorer og selve styringen (og softwaren) er én af dem, selv om det nok ikke er det mest sandsynlige.

Kvaliteten af forbrændingen bliver mere og mere følsom i takt med at brænder/fyr skal opfylde strengere og strengere krav til virkningsgrad og forurening, ligesom man oplever med f.eks. biler.
Det medfører at det bliver vanskelige og vanskeligere at fintrimme forbrændingen, og selv små udsving i de enkelte faktorer får stor indflydelse.

Justeringen af forbrændingen var væsentligt lettere i min gamle TB-mini på en gammel Buderus støbejernskedel, til gengæld brugte jeg en del flere piller og mit pillefyr kunne til tider lugtes udenfor.
Dengang kunne man sagtens trimme forbrændingen på "gehør" og udsving i pille-/luftdosering havde ikke den store indflydelse på forbrændingskvaliteten.
I dag sætter jeg stor pris på min Testo røggasanalysator, som nærmest er uundværlig når man skal trimme et moderne anlæg uanset om det er fra NBE eller andre, og det er også et uvurderligt værktøj til at finde ustabile trækforhold.

Svingende kvalitet af forbrændingen skyldes svingende luft/brændselsforhold, som igen kan skyldes rigtig mange ting.
Lad os starte med brændselstilførslen, hvor sving typisk skyldes:
 - Svingende længde af pillerne
 - Svingende energiindhold i pillerne (svingende kvalitet)
 - Smuld
 - For stejl hældning på ekstern snegl
 - Dårlig trækkraft på ekstern snegl (typisk dårlig kondensator)
 - For lille mindste dosering med ekstern snegl

Det andet parameter i forbrændingskvaliteten er lufttilførslen, hvor sving typisk skyldes:
 - Svingende skorstenstræk pga. skiftende blæst
 - Svingende skorstenstræk pga. skiftende vindretninger
 - Svingende skorstenstræk pga. skiftende temperaturforskel inde/ude
 - Svingende skorstenstræk pga. skiftende luftfugtighed
 - Manglende eller svingende frisklufttilførsel til fyrrum
 - Dårlig/svingende trækkraft på blæser (kondensator på gl. modeller)

Der er altså mange andre faktorer der spiller ind på forbrændingskvaliteten end blot dine indstillinger, og derfor kan de udsving du observerer sagtens være forekomme selv om du ikke har ændret på noget.

Min egen erfaring er at langt de fleste sving i forbrændingskvaliteten skyldes lufttilførslen, da langt de fleste faktisk har ret godt styr på pilledoseringen.
Min erfaring er også at specielt manglende/svingende frisklufttilførsel til fyrrummet er et "problem", dernæst er korte skorstene ofte problematiske.

For at få en konstant god forbrænding er det altså nødvendigt at have styr på både pilletilførsel og lufttilførsel, og her er min erfaring at en lang mindste doseringstid på ekstern snegl er et vigtigt parameter på pilledoseringssiden.

Min egen kedel er udstyret med røgsuger og undertryksmåler i fyret, så jeg altid har det samme undertryk i kedlen og dermed et stabilt luftflow.
Jeg har også en godt isoleret lang skorsten der ender 1 m over tagryggen og som har "frit udsyn" til alle sider, og en god frisklufttilførsel til fyrrummet som er uafhængig af blæst og vindretninger.
Alligevel havde mit fyr ind imellem "opstartsproblemer" på varme fugtige sommerdage, når det skulle starte for at opvarme VVB'en, men det er afhjulpet med røgsugeren.

Hilsen
Michael

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Er der ændringer på forbrugsudregning og korrektionstal?
« Svar #8 Dato: Dec 23, 2018, 18:14 »
Hej igen

Så er der gået noget tid men jeg tænker at dit meget fyldestgørende svar, og forklaring, selvfølgeligt kræver både et ordentligt svar og en kommentar.

Jeg er helt enig I at styringerne, og fyret, generalt køre fornuftigt.

Det jeg/du/vi kalder ”Mærkelige fænomener” tilskriver jeg ikke fejl direkte.

Jeg undre mig blot voldsomt over vi, tilsyneladende, er flere der oplever fuldstændigt de samme ændringer i driften, på samme tid.

Meget større udsving i korrektionen, pludseligt meget større askemængder, og fejlberegninger i en ellers skarp forbrugsudregning, lysudsving er eksempler.

Det undre mig også at mine muligheder for at justere i opsætningen forandrede sig markant uden der stod noget i change loggen om der skulle være ændringer.

Blandt andet mistede jeg jo muligheden for at justere på blæseren/O2 værdi og andre ting jeg ikke lige husker og sendte screenshots af.

Nu er mulighederne dog tilbage og fyret trimmet efter bedste evne, eller mangel på samme.

Dog vil jeg igen, og til stadighed, fastholde at problemerne omkring ”udgangstesten” og de drift stop det gav mig må være en fejl i koden.

Omvendt, hvis det ikke var en fejl må det jo være med vilje, og meningen, at fyret stoppede og ikke kunne starte igen. For "udgangstest" og deraf følgende driftstop er næppe opstået i koden af sig selv.
Enten må det være fejl eller med vilje.
Så vil jeg faktisk hellere have det var en fejl, ellers mener jeg det var tæt på hærværk eller terrorisme,

Jeg kan faktisk slet ikke forstå alle tog problemerne så ilde op.

Det er, i min optik, da helt tosset i stedet for at forholde sig til eventuelle problemer.

Potentielt kunne der jo stå mange 1000 fyr med problemer, men det ved ingen jo reelt når man ikke tager stilling til det og nu er de så opdateret til en SW version uden den funktion. (heldigtvist)

Som jeg ser det kunne det være håndteret meget smidigere med et enkelt svar om at funktionen var fjernet i en snarligt kommende firmware opgardering.

Som jo var helt reelt, det havde jeg været tilfreds med.
I stedet mistede producenten totalt sin troværdighed i min optik.

Jeg er helt enig I at tingene bliver mere følsomme i forbindelse med at pine det sidste ud af forbrandingen. For mig at se gør det dog ingen forskel hvis fyrene er "grov justerede" rundt omkring. 

Personligt er jeg tæt på ligeglad med min forurening så længe der sejler krydstogt skibe ind i hjertet af vores storbyer, så længe kun 1 af 6 store datacentre genbruger energien til fjernvarme og så længe militæret er fritaget for CO2 regnskab og partikelfiltre osv. osv.

Den eneste grund til jeg vil trimme til maks. er for at se hvor langt ned jeg kan komme og for at skåne tegnebogen.

Jeg har mange ting men ikke en røggas analysator. Jeg må trimme efter asken og O2 niveau.

Pussigt nok har jeg ikke hørt om EN installatør, hverken her på forum eller hos dem jeg kender med NBE fyr, der har brugt den analysator du mener er tæt på uundværlig.

Det syntes jeg er for ringe, at "installatøre" ikke pr. automatik bruger et sådan apparat når de levere en topkvalitets løsning til kunderne,

Det der undre mig i alle forandringerne i processen er at det INTET er forandret.

Alligevel er, eller var, der kæmpe udsving der dårligt kan forklares med ændringer i brændsel.

Fyret er, næsten helt nyt og har vist snart nået 3 tons piller, så der bør ikke være noget der er slidt eller træls allerede.

Luftforholdene har jeg ikke den store indflydelse på. Der er hul til fyrrummet, der er trækstabilisator på, min skorsten er isokern og helt fri osv. Osv.

Gennem processen er der flere ting der har faldet mig lidt for brystet.
 
Dels er jeg aldeles overrasker over producenten er fuldstændig ansvarsfralæggende i alle problematikker.

Jeg har erkendt det er sådan det er, men det overrasker mig meget at en dansk virksomhed der, stolt, skriver på deres lastbiler at det er Svejst her, samlet der og testet her I dk af navngivne medarbejdere på den måde lægger alt over på ”installatøren”
Omvendt håber jeg bestemt at det at de er svejst her i DK er et kvalitets stempel i forhold til de svejsninger vi har set fra et eller andet Østland hvor svejserne tilsyneladende bruger Vodka i stedet for CO2


Omvendt har jeg faktisk oplevet langt den bedste service på f.eks. mobiltelefoner hvis "lavprisselskaber" så jeg burde vide den slags ikke nødvendigtvist hænger sammen med pris og "stolthed"


Specielt set i det lys at jeg har set fyr der er sat op af ”installatører” og det bestemt ikke er en garanti for det køre som det burde.

Bevars, de har kørt, ja og hvis ikke kunderne ved bedre køre det jo godt (nok)

På den baggrund tænker jeg at der står temmelig mange fyr rundt omkring der køre temmelig langt fra optimalt.

Det kan jeg jo egentligt være ligeglad med, men jeg vil ikke have et kvalitets produkt der køre 80% og kan ikke se hvad der, for nogles vedkommende her, er galt med at forholde mig kritisk til tingene.

I min verden er det de nemmeste kunder. Dem de er kritiske.

Det er nemt at forholde sig til, der er ikke noget at handle om, ikke noget ”godt nok” eller ”det virker” til forhandling.

Det skal bare virke maksimalt.

Problemet er der jo først hvis/når leverandøren, om det så er den ene eller anden, ikke formår at få tingene til at fungere maksimalt.

Engang for snart længe siden ville min 6Kw inverter ikke lave mere end 5,4Kw ligemeget hvad.

Der kan jeg garentere whitaway også var trætte af mig fordi jeg insisterede på at have købt en 6Kw

Der var heller ingen fejl på den, den var godkendt osv. Men igen. Lortet lavede ikke mere end 5,4Kw med 6,7Kw paneler under tæt på maksimale forhold.

Det er 10% for lidt, det er der garenteret også mange kunder der lever med i dag.

(TIL MEHS de sidste 10% lavede den godt nok, men ikke i watt effekt så dem kunne jeg ikke sælge)

Deres inverter/fyr laver for lidt i forhold til maksimalt og i forhold til det det er solgt som.

Min inverter laver nu 6Kw fordi tingene passede for godt sammen til det kunne være tilfældigt og jeg har brugt alt for meget tid på at lade mig fortælle om Pythagoras og faseforskydninger.

Helt som med ”udgangstest” passede det lidt for godt sammen, så jeg vil undlade at berette hvem der fandt ud af inverteren, fra fabrikken, stod til en cosFi = 0,9 og fandt ud af den skulle andres til 1 så effekten blev 6Kw

Foreløbigt vil jeg tro det har givet mig en mere produktion på mindst 3500 Kwh. 
Hvor mange piller det så spare at trimme fyret kan jeg ikke sige noget om, men 15% tænker jeg ikke er urealistisk.

Men fred nu med det. 

« Senest Redigeret: Dec 24, 2018, 07:31 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.