Forfatter Emne: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem  (Læst 14093 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Dato: Dec 27, 2018, 16:56 »
Har tidligere været på banen med dette spørgsmål -og  fået udmærket svar med løsningmuligheder fra bla MHES   :)  -men har stadig ikke fået cirkulation...
har installeret Minitec fra Uponor - med Fluvia Push gulvvarme til lav indbygningshøjde. jeg har et rum på ca 8m2 og slangelængden er ca 65 m. og tilslutningen er til den tidligere radiatortilslutning  (rummet er på 1. sal)
jeg har luftet systemet  - jeg har gennemskyllet gulvvarmeslangen med vandtryk - jeg har fyldt afspændingsmiddel i slangen - alligevel kan jeg ikke få cirkulation. jeg har så forsøgt at shunte på udtaget (altså direkte kontakt mellem fremløb og retur )- og den bliver varm øjeblikkelig...... men der løber ingen varme gennem pumpeshunten......    :-[

kan der stadig være tale om at der er luft i slangen eller kan der være andre forklaringer....   ...

hilsen NES

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #1 Dato: Dec 27, 2018, 17:33 »
Har du en trykekspansions beholder monteret nederst på anlægget med korrekt fortryk?

Eller er den beholder defekt? De går til over tid.

Jeg døjede i år med at få gulvarmen til at virker på 1 sal. det fungere væsentligt bedre, for ikke at sige det virker som det skal, efter der kom en beholder med "modtryk" på systemet.

Ny eller gammel pumpeshunt?
Hvad er det for en pumpe i shunt kredsen og hvilken indstilling hvis det er en af de fandens Alpha pumper (der aldrig kom til at virker her, Langå derimod fungere)

Alpha kan umiddelbart Ikke køre gulvvarme i "auto" de skal på konstanttryk.

Billeder af shunten?
« Senest Redigeret: Dec 27, 2018, 17:35 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #2 Dato: Dec 27, 2018, 18:29 »
ja - trykekspansion er ok  pumpen er en Fluvia Push som er beregnet til netop at kobles på tidligere radiatorudtag.... se billede

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #3 Dato: Dec 27, 2018, 18:43 »
Den shunt kender jeg ikke og kan ikke, umiddelbart, se logikken I.

Det må vil være frem og retur fra centralvarmen der kommer op i kobberrør?

Hvis JA må et eller andet bliver varmt når du justere på den blå hætte?

Men som nævnt kender jeg ikke den fidus og kan ikke lige se/regne ud hvordan den skulle virke, men det burde ikke være raketvidenskab.

Her er en video om virkemåden/udluftningen, men den har du sikkert set? Eller noget der ligener.

Men hvis du har varmt vand op til fremløben skulle du jo kunne få noget igennem slangen ved at luften den ud som på videoen, så vil det forhåbentligt give mere mening hvor varmen bliver af/stopper?

Ellers er den eneste reele mulighed for fejlmontage ven del lille stykke messingrør kobberrørene er sat forkert? Således frem og returløb vender forkert.
Røret giver jo mulighed for at vende på begge måder, og jeg er ikke vvsèr så tilgiv mig hvis der er en "idiotsikker" måde at bestemme det på, ud over at se på den radiator der er/var monteret.

https://www.youtube.com/watch?v=k0A6sucAhuM
« Senest Redigeret: Dec 27, 2018, 18:56 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #4 Dato: Dec 27, 2018, 19:05 »
tak for for hjælp 383CI  - jeg prøver videre  - som du skriver  - det er ikke raketvidenskab..... så mon ikke det lykkes på et eller andet tidspunkt....   :)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #5 Dato: Dec 27, 2018, 19:10 »
Selv tak.

Videoen viser jo vandets gennemløbs retning, så jeg ville lukke den blå prop og skrue udluftningen løs som på videoen, så skal der komme vand ud af udlufteren og det skal også blive varmt på et tidspunkt hvis det er vendt rigtigt det hele og kobberfremløbet skal jo blive noget der ligner kedeltemperatur.

Pussigt nok ser det jo ud til han lufter ud baglens på strengen, altså med tryk på returen på shunten.
Men lige meget hvad, med åben ventil (og evt. slukket pumpe) bør der ske et eller andet.
Om det så er rigtigt eller forkert må jo så tages derfra.
« Senest Redigeret: Dec 27, 2018, 20:21 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #6 Dato: Jan 04, 2019, 22:16 »
Så er jeg tilbage efter en fin juleferie og roder igen med Minitec-shunten.. :-\

jeg har undersøgt om frem og retur er byttet om - det er de ikke  - det er også rigtigt som du skriver at udluftningen løber baglæns - altså via returen og det hele bliver brændvarmt - også kredsen, hvis det læber længe nok, men så snart jeg lukker og starter pumper bliver det hurtigt kold -dvs - der tilføres intet nyt varmt vand.
burde det ikke være sådan at hvis jeg skruer den blå hætte helt til skulle der ikke løbe vand gennem de to kobberrør? - eller i hvert fald meget lidt.
jeg begynder så småt at hælde til den forklaring at ventilen er defekt - ganske vist kan jeg fjedre ventilpinden en smule, men der er et stykke frigang inden den begynder at fjedre - og den bliver heller ikke trykket helt op når jeg slipper - har så prøvet at skrue den af og så kan jeg godt aktivere "dimsen" i bunden med en pind - den fjedrer så et par millimeter og der kommer vand ovenud....
nå - hører gerne hvad I tænker om dette

nes


Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #7 Dato: Jan 05, 2019, 19:35 »
Pumper pumpen den rigtige vej? Eller pumper den modsat trykket fra centralvarmen?
Eller "bare" pumpehuset?

Jeg "udtænker" i øvrigt ikke på baggrund af fejlbeskrivelse, jeg definere fejlmuligheder udfra tænkte resultater af fejlen og en omvendt pumperetning, pumpehus, eller defekt/stoppet pumpe ville sikkert resultere I der ikke kommer vande i kredsen.

Nu kender jeg ikke pumpen men det er bestemt ikke ukendt at både pumper med aksel (grundfoss og lignende cirkulationspumper) og dem uden (typisk sikkert små forbrudsvandspumper som her på adressen) sætter sig. Eller at en kondensator, hvis der er en sådan (meget apropos almindelige problemer med fyrsnegle) er gået død på lidt ældre pumper.
« Senest Redigeret: Jan 05, 2019, 19:42 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #8 Dato: Jan 05, 2019, 21:15 »
tak for dine forslag 383CI
jeg må nok bide i det sure æble og få en vvs'er til at kigge på det....  det er jo en spritny shunt og pumpe - så det kræver nok lidt mere end en hjemmefusker som mig, til at overbevise forhandleren hvis der skulle være tale om en fejl.......   :)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #9 Dato: Jan 06, 2019, 07:22 »
Hej igen


Der kan ikke være tale om raktevidenskab, varmen må jo kommet et sted fra og stoppe et sted. Nu er der jo ikke lige til at regne med pilene på systemet, de vender jo forkert i forhold til den video, men kan du ikke se om pilene på pumpen pejer "den rigtige vej" altså flow retningen.

Det lyder næsten for usandsynligt at både video og din installation skal være "forkert" på den samme måde.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #10 Dato: Jan 06, 2019, 17:10 »
Hej,

Det er ingenting galt ved videoen  ;)
Manden lukker for fremløbet fra centralvarmeanlægget og spærer by-pass i blandekredsen.
Herved sikrer han at vandet tvinges fra returrøret i centralvarmeanlægget, hele vejen gennem gulvvarmeslangen til udluftningsslangen i toppen af blandekredsen  ;)

Det er altså "returvand" fra centralvarmeanlægget der skylles med  ;)
...og det er derfor der står at hovedpumpen også skal stoppes  ;)
Det er alene trykket i centralvarmeanlægget der skyller vandet igennem.

Pilene på blandekredsen er også helt OK.
Tilslutningen helt til venstre (under pumpen) er fremløbet i gulvvarmekredsen, den næste tilslutning mod højre er returen fra gulvvarmekredsen, så kommer retur til centralvarmeanlægget og helt til højre er fremløbet fra centralvarmeanlægget  ;)

Simpelt og helt korrekt ikke raketvidenskab  ;)

Hilsen
Michael


Hej igen


Der kan ikke være tale om raktevidenskab, varmen må jo kommet et sted fra og stoppe et sted. Nu er der jo ikke lige til at regne med pilene på systemet, de vender jo forkert i forhold til den video, men kan du ikke se om pilene på pumpen pejer "den rigtige vej" altså flow retningen.

Det lyder næsten for usandsynligt at både video og din installation skal være "forkert" på den samme måde.
« Senest Redigeret: Jan 06, 2019, 17:13 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #11 Dato: Jan 06, 2019, 20:17 »
Hej,

Det er ingenting galt ved videoen  ;)


Tjek og godt set. Jeg kender som nævnt ikke systemet og gennemskuede det ikke lige, så "bare" det var underligt at illustrationen viste vandet løb mod pilen på videoen.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #12 Dato: Jan 06, 2019, 22:07 »
Præcis MHES  - men så er det da mærkeligt at der ikke presses varmt vand (nok) ind i blandekredsen..... den bliver ikke over 20-25 grader varm når pumpen kører - hvis pumpen står stille bliver "huset" meget varmt og når pumpen tændes bliver fremløbsslangen øjeblikkelig varm og efter et par minutter er det omkring de 20 grader igen.... men det cirkulerer og det var derfor jeg tænkte at ventilen måske ikke åbner helt .... :)

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #13 Dato: Aug 19, 2019, 18:44 »
Blot for at afslutte - det viste sig at blandeventilen var defekt - den blev byttet og alt fungerer..... l

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: manglende cirkulation i Minitec gulvvarmesystem
« Svar #14 Dato: Aug 20, 2019, 09:41 »
Blot for at afslutte - det viste sig at blandeventilen var defekt - den blev byttet og alt fungerer..... l
dejligt når der bliver meldt tilbage, så kan det hjælpe så mange andre også, tommel op for det
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page