Forfatter Emne: Asken klumper  (Læst 3376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arning

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Asken klumper
« Dato: Jan 20, 2019, 08:55 »
Asken i mit BS+ 16 Kwh klumper lige for tiden, det er ret nyt, ikke noget jeg har været plaget af tidligere.
Der er tale om små klumper, trykker jeg på dem smuldrer de til fin aske.

1. Er det et problem?
2. Hvad er det jeg skal regulere på for at komme af med det?

https://stokercloud.dk/v3/#/arning/main-page

P.S.: Ilt % korrektion er atypisk lav her til morgen, 90%, både i lav, middel og høj, den plejer at ligger omkring de 98 - 100%.
« Senest Redigeret: Jan 20, 2019, 08:57 af Jesper Arning »

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Asken klumper
« Svar #1 Dato: Jan 20, 2019, 12:18 »
Asken i mit BS+ 16 Kwh klumper lige for tiden, det er ret nyt, ikke noget jeg har været plaget af tidligere.
Der er tale om små klumper, trykker jeg på dem smuldrer de til fin aske.

1. Er det et problem?
2. Hvad er det jeg skal regulere på for at komme af med det?

https://stokercloud.dk/v3/#/arning/main-page

P.S.: Ilt % korrektion er atypisk lav her til morgen, 90%, både i lav, middel og høj, den plejer at ligger omkring de 98 - 100%.

Du har en meget ujævn temperatur og effekt graf.
Det kan måske forklare noget.
Dine korrektions tal viser at du skal have højere blæsertal  :)
Askeklumperne er måske skyld i dårligere forbrænding, så måske skal reneintervallet sænkes  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Online 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Asken klumper
« Svar #2 Dato: Jan 20, 2019, 12:44 »
For mig at se har du meget høj røgtemperatur og dermed nok en del luft(overskud) evt.  og evt. 65 grader kedel mod "normalt" 70 grader.

Jeg har selv et meget meget ustabilt varmeaftag og, af og til deraf meget svingende, kurver men jeg oplever absolut ingen klumper. Der er kun lidt i forbindelse med kompressorrens og jeg har faktisk sat intervallet op til 40 kg. for at undgå start og stop hele tiden og det køre temmeligt fint. har brændt godt 1,5 tons piller af iår og ikke halv fuld askeskuffe.

Hvordan ser din aske ellers ud?

Din O2 styring står med både P&I led i begge regulatore, det er ikke, absolut ikke, hensigtsmæssig de de modarbejder hinanden.

Det "sjove" er at indstillingerne er sådan som standard :( og det er ikke noget jeg har fundet ud af, den kredit gør til MEHS her, men jeg har oplevet det da jeg troede jeg var klogere, den kørte sig selv direkte i helvede med P&I på begge regulatore.

Så jeg tror ikke rensning er andet end symptombehandling, ikke problemløsning.

« Senest Redigeret: Jan 20, 2019, 12:51 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Jesper Arning

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Asken klumper
« Svar #3 Dato: Jan 20, 2019, 13:19 »

Du har en meget ujævn temperatur og effekt graf.
Det kan måske forklare noget.
Dine korrektions tal viser at du skal have højere blæsertal  :)
Askeklumperne er måske skyld i dårligere forbrænding, så måske skal reneintervallet sænkes  :)

Graferne har altid været sådan, stort hus (240+ kvm opvarmet) med delvist meget store gamle radiatorer, monteret med Danfoss Living Connect. Vi har meget højt til loft overalt = mange kubikmeter der ska varmes op. Den både huset kalder på varme på ser for mig ud til at være forklaringen på graferne.

Korrektions tallene ligger altid på omkring 98 - 100%, det dyk jeg har lige nu er sprit nyt og det går op for mig at det hænger sammen med at fyren nu forbrænder de nye TPI Supreme piller der kom sidste gang, det passer meget godt med at fyret er nået til dem i løbet af natten.

De nye piller har intet med aske problemet at gøre.

Røg temperaturen er også atypisk høj lige nu, den plejer at ligge omkring 100 - 120 grader og det er ikke ret længe siden fyret blev gjort hovedrent.


Online 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Asken klumper
« Svar #4 Dato: Jan 20, 2019, 13:26 »


Graferne har altid været sådan, stort hus (240+ kvm opvarmet) med delvist meget store gamle radiatorer, monteret med Danfoss Living Connect. Vi har meget højt til loft overalt = mange kubikmeter der ska varmes op. Den både huset kalder på varme på ser for mig ud til at være forklaringen på graferne.

Korrektions tallene ligger altid på omkring 98 - 100%, det dyk jeg har lige nu er sprit nyt og det går op for mig at det hænger sammen med at fyren nu forbrænder de nye TPI Supreme piller der kom sidste gang, det passer meget godt med at fyret er nået til dem i løbet af natten.

De nye piller har intet med aske problemet at gøre.

Røg temperaturen er også atypisk høj lige nu, den plejer at ligge omkring 100 - 120 grader og det er ikke ret længe siden fyret blev gjort hovedrent.


Hvis du har skiftet piller kan du ikke regne med dine indstillinger passer. Den er ikke længere, men som jeg læser dit svar har du jo totalt styr på alt og alle grafer osv. er helt typiske, og noget du er tilfreds med, så er der jo ikke noget der skal ændres.

Når det ikke er pillerne og indstilingerne der er skyld i klumperne går det sikkert over af sig selv, eller hvis du indstiller fyret til nye piller hele linjen over.

At dine grafer er som de altid har været, ink en O2 regulering der kan modarbejde sig selv, er, undskyld mig, ikke et udtryk for tingene køre optimalt, kun et udtryk for det køre lige så godt, eller ringe, som det altid har gjort!
« Senest Redigeret: Jan 20, 2019, 13:29 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Jesper Arning

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Asken klumper
« Svar #5 Dato: Jan 20, 2019, 13:28 »
For mig at se har du meget høj røgtemperatur og dermed nok en del luft(overskud) evt.  og evt. 65 grader kedel mod "normalt" 70 grader.

Jeg har selv et meget meget ustabilt varmeaftag og, af og til deraf meget svingende, kurver men jeg oplever absolut ingen klumper. Der er kun lidt i forbindelse med kompressorrens og jeg har faktisk sat intervallet op til 40 kg. for at undgå start og stop hele tiden og det køre temmeligt fint. har brændt godt 1,5 tons piller af iår og ikke halv fuld askeskuffe.

Hvordan ser din aske ellers ud?

Din O2 styring står med både P&I led i begge regulatore, det er ikke, absolut ikke, hensigtsmæssig de de modarbejder hinanden.

Det "sjove" er at indstillingerne er sådan som standard :( og det er ikke noget jeg har fundet ud af, den kredit gør til MEHS her, men jeg har oplevet det da jeg troede jeg var klogere, den kørte sig selv direkte i helvede med P&I på begge regulatore.

Så jeg tror ikke rensning er andet end symptombehandling, ikke problemløsning.

Asken er normalt tæt på perfekt både hvadfarve og konsistens angår.

Kan du lige forklare lidt mere specifikt hvordan du mener P&I skal indstilles?

Offline Jesper Arning

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Asken klumper
« Svar #6 Dato: Jan 20, 2019, 13:31 »

Hvis du har skiftet piller kan du ikke regne med dine indstillinger passer. Den er ikke længere, men som jeg læser dit svar har du jo totalt styr på alt og alle grafer osv. er helt typiske, og noget du er tilfreds med, så er der jo ikke noget der skal ændres.

Når det ikke er pillerne og indstilingerne der er skyld i klumperne går det sikkert over af sig selv, eller hvis du indstiller fyret til nye piller hele linjen over.

At dine grafer er som de altid har været, ink en O2 regulering der kan modarbejde sig selv, er, undskyld mig, ikke et udtryk for tingene køre optimalt, kun et udtryk for det køre lige så godt, eller ringe, som det altid har gjort!

Jeg har ikke skiftet piller, det er "bare" piller fra en ny levering og jeg bemærkede en lille farveforskel på dem da jeg fyldte siloen i går.
Jeg må nok lige lave en afvejning igen og justere blæseren. Men hvorfor røg temperaturen er steget sådan forstår jeg ikke.


Online 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Asken klumper
« Svar #7 Dato: Jan 20, 2019, 13:50 »

Asken er normalt tæt på perfekt både hvadfarve og konsistens angår.

Kan du lige forklare lidt mere specifikt hvordan du mener P&I skal indstilles?

Uden at være træls spørger du om hjælp til et problem men tilbageviser alle forslag og ideer til forandringer i det fyr du skriver der køre normalt.
Så der er vel reelt ikke et problem?
 
PI(D) regulering tage år at lære noget fornuftigt om og går håbløst galt alligevel. Som det kan gøre med std, indstillinger på fyret. Som nævnt prøvede jeg at være klogere end beskrivelsen, det gik aldeles omgående i lort.

(relativt set i forhold til hvordan fyret køre med de anbefalede indstilinger fremfor std.)

Jeg tror det er hvad jeg kan bidrage med og ønsker god fornøjelse.

http://mhes.dk/Iltstyring%20pa%CC%8A%20NBE%20br%C3%A6ndere.pdf
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Thomas80

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Asken klumper
« Svar #8 Dato: Jan 20, 2019, 17:14 »
Hejsa.

Jeg har for tiden også problemer med opbygning af slagger på herden.
Jeg fyrer med træpiller fra blue point og der er for meget silicium i træpillerne.
Fyrer du også med disse??

Læs evt vedhæftet


« Senest Redigeret: Jan 20, 2019, 17:58 af Thomas80 »
Woody 16kw,version 6.79 på oppo h430
http://stokercloud.dk/dev/thomas80.html