Forfatter Emne: manual V7  (Læst 7710 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline scottedor

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +28/-4
manual V7
« Dato: Feb 06, 2019, 16:15 »
Jeg har været ved at skulle indstille en V7 styring på en gl, brænder, den har fået det nye brænderprint.jeg måtte ind på MHES. sider for at få det forklaret. Jeg synes det er for dårligt at der ikke følger en sådan vejledning med fra NBE selv om noget fremgår af selve styringen, så er det dog nemmere hvis det fremgik af selve manualen . mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
Sv: manual V7
« Svar #1 Dato: Feb 06, 2019, 17:10 »
Jeg syntes også at manualerne er under lavmålet for manualer.

Når man kender bare lidt til systemet giver det dog sig selv, det er blevet nemmere, det samme blot på en lidt anden måde.

V7, vælg udvidet "ja"
Når man kender til NBE fra tidligere lærer man ganske hurtigt at indstille, det er som sagt blot blevet nemmere.

Der er 2 manualer en der hedder V7 og en der hedder V7 & V10, man skal læse begge for at få mest med, men stadig er det ikke imponerende.

Jeg ved dog fra andre manualer at for meget bestemt heller ikke er godt. En god manual er en kunst.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

383CI

• Gæst
« Svar #2 Dato: Feb 06, 2019, 17:47 »
Uden at være tvær eller træls er det absolut eneste der er positivt om NBE`S fyr er de køre fornuftigt, når der er stillet ordentligt ind.

Problemet er jo så at stille dem ind uden baggrundsviden og/eller manual. End ikke servicebesøg til xxxx Kr. indstillede mit det fjerneste, så er der fandeme langt hjem.

Vi kan ikke brokke os over service på fyret for der er ingen. Det er "installatørens" problem ligemeget hvad.

I forhold til et Dansk produkt er jeg dybt skuffet og både service, manual, vild og vejledning undervejs og ikke fagligt stolt over den elektriske udførelse, som er den eneste jeg kan udtale mig fagligt om. 
Men jeg er tryg ved fyret efter det er stillet ordentligt ind, resten må jeg/vi/man abstrahere fra.

Offline niels123

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-3
« Svar #3 Dato: Feb 06, 2019, 18:31 »
Ja når de er stillet ordentlig ind kører de fornuftigt, samtidig er det som om at man aldrig bliver helt færdig med at justere og indstille selvom man følger manualen.
Man indstiller og pludselig kommer der en opdatering og så skal der stilles lidt igen, iltstyringen klarer ikke alt.
Syntes også RTB er følsom overfor hvilke piller man bruger, en ting er afvejning men blæs osv er også afhængig af piller.

De gamle stokere stillede man ind når man fik det og så kørte de til man byttede dem ud 15 år senere.

Mvh Niels
RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

Offline scottedor

• Top of the pop
« Svar #4 Dato: Feb 06, 2019, 22:16 »
Ja RTB blev opreklameret som den næsten kunne klare det hele selv, jeg er sikker på at der er RTB der kører udmærket såvel som de fleste SCOTTE gør det ,men det er dog den samme brænder som kan få slagger og aske på herden,det er også den der skrives mest om problemer i forum og hvad sker der når den renser med trykluft, hvor meget flyver der op gennem skorstenen . mvh erik

383CI

• Gæst
« Svar #5 Dato: Feb 07, 2019, 05:17 »
Ja RTB blev opreklameret som den næsten kunne klare det hele selv, jeg er sikker på at der er RTB der kører udmærket såvel som de fleste SCOTTE gør det ,men det er dog den samme brænder som kan få slagger og aske på herden,det er også den der skrives mest om problemer i forum og hvad sker der når den renser med trykluft, hvor meget flyver der op gennem skorstenen . mvh erik

Jeg glædes over jeg ikke er den eneste der har det indtryk at RTBèrne er oversolgt som fuldautomatisk. Jeg er også sikker på der står fyr der køre godt, men lige så sikker på det ikke er flertallet.
Jeg har set de indstillinger de er "født" med og hvilken aske de laver rundt omkring, uden yderligere indstilling.
Til det vil jeg nøjes med at sige, Ja de køre og laver sikkert varme.

Der er selvrens på, ja, det betyder ofte "rens selv" i () bemærket for slagger og uforbrandte pille . Der er dagligt frustrerede opslag på FB fra folk der fylder en anskeskuffe på 2 dage og intet kan få til at virke  fordi en klamhugger af en vvsèr har stillet fyret og, trykket på start og skredet fordi O2 styringen klare det hele.

Igen er det eneste der at sige at det er sørgeligt at et Dansk (formentligt) kvalitets produkt er solgt med mindre service og ringere dokumentation end der er på ovn fra Kina.

Men både fyret og ovnen kan køre anderkender je og er, igen isoleret set, tilfreds med fyrets funktion, resten lader jeg op til læseren at uddrage hvad jeg mener om.

xkfc

Ja en (god) manual er en kunst. For mange år siden skulle jeg skrive en manual på at skifte en pære.
Ja hvilken pære og hvorfor skal den evt. skiftes? Hvem skriver man til? Forbrugeren eller en fagmand. Skal der fejlfindes osv.
Så er det så faktisk nemmere at lade være med at skrive den og det er der jo så også nogle der vælger er jo en tanke værd.
Men diagrammer efter standard osv. er faktuelle og nemmere, det er jo heller ikke med.

Senest til askeskuffefæleren.

Det er en gætteleg at finde ud af hvor dne skal monteres. Iøvrigt vist på Puls et eller andet, jeg behøver den ikke. Tømmer aske en gang om året eller 2 så er det det. 

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #6 Dato: Feb 07, 2019, 07:35 »
Jeg er ganske uenig i at det er flertallet der kører dårligt..
Den lokale smed har i mange år kun opsat NBE pillefyr, omkring 40 om året, og de kører altså bare.. men man kan ikke læne sig tilbage efter installationen og klappe i hænderne, man er nød til at følge det den første tid, og så finde rense intervallet der matcher anlæg og piller.
Selv om du hører fra mange NBE ejere, skal man altså holde i mente at der findes voldsomt mange fyr, rigtig mange i udlejningshuse hvorved at der hele tiden kommer nye til der lige skal lære.

Jeg har haft mange på besøg i mit fyrrum, og når de har været der i 1½ time, så hører jeg sjældent fra dem, ligeledes via messenger har jeg også haft mange igennem.. det er nemlig vigtigt at man får fat i det fra enden af, og i tråde herinde og på facebook bliver det ninja hurtigt uoverskueligt med en masse forskellige meninger, ofte tror jeg at mange er mere forvirret efter at have spurgt publikum :P
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline scottedor

• Top of the pop
« Svar #7 Dato: Feb 07, 2019, 09:02 »
selvfølgelig findes der gode vvs.ere som kan montere og indstille fyret,mender findes også mange som intet kender til indstilling,en af vore lokale vvs.er satte en scotte v6.75 spurgte om han kunne få mig til at starte det op for han anede intet om det ,det vat den med retarder der var bare sendt en ledning med intet om hvordan den  kom først i v6.80,det er som om NBE sætter nyt i produktion og salg og først derefter kommer i tanke om at skrive om det  mvh. erik

Offline john m

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +3/-1
« Svar #8 Dato: Feb 07, 2019, 17:08 »
selvfølgelig findes der gode vvs.ere som kan montere og indstille fyret,mender findes også mange som intet kender til indstilling,en af vore lokale vvs.er satte en scotte v6.75 spurgte om han kunne få mig til at starte det op for han anede intet om det ,det vat den med retarder der var bare sendt en ledning med intet om hvordan den  kom først i v6.80,det er som om NBE sætter nyt i produktion og salg og først derefter kommer i tanke om at skrive om det  mvh. erik
'Hvis en vvs.er
 montere et fyr uden at sætte sig ind i hvordan det fungere skulle han nok have fravalgt opgaven.
« Senest Redigeret: Feb 07, 2019, 18:24 af john m »
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline scottedor

• Top of the pop
« Svar #9 Dato: Feb 07, 2019, 21:38 »
'Hvis en vvs.er
 montere et fyr uden at sætte sig ind i hvordan det fungere skulle han nok have fravalgt opgaven.
det giver jeg dig fuldstændig ret i

Offline egmadsen

• Guru
  • Respekt optjent: +6/-2
« Svar #10 Dato: Feb 09, 2019, 10:18 »
Det er nu heller ikke alle af NBEs anbefalede montører som som kan indstille fyr. I starten jeg havde mit fyr, et Black Star 1016 16 KW brugte jeg dem men de kunne ikke indstille fyr. Den ene havde en god ide at den plade man tager op for at tømme for aske bare skulle fjernes så ville jeg være fri for askekager. Ham blev jeg gal på for det var noget lort at lukke ud. Så skiftede jeg til en anden og han kunne det hele efter hans mening. Men en måned efter han havde være her var problemet igen det sammme og jeg bad ham komme og lave det om. Det gjorde han da også hurtigt men er kom en regning på det samme som jeg lige havde betalt og det virkede stadig ikke. Så gik jeg selv i gang mad at justere of efter et par timers arbejde havde jeg fået det til at køre uden de mindste askekager. Så NBE burde tjekke arbejdet på de montører som de anbefaler så standarden bliver hævet >:(
« Senest Redigeret: Feb 09, 2019, 10:20 af egmadsen »

Offline lastbear

• Prof
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Jorgav
« Svar #11 Dato: Feb 09, 2019, 11:24 »
Fik installeret en Scotte i 2011, velrenomeret VVS-firma, godt rørarbejde. Montøren virkede dog ikke som om han havde den store viden om indstilling af et pillefyr, det kører bare sagde han, og det gjorde det sgu og det har det gjort siden. Jeg har selvfølgelig selv sat mig ind i sagen efterhånden. Investeringen er tjent hjem for længe siden, inkl. ny skorsten og fyrrum.
« Senest Redigeret: Feb 09, 2019, 11:26 af lastbear »

Offline niels123

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-3
« Svar #12 Dato: Feb 09, 2019, 11:45 »
Ja vi får jo hvad vi betaler for, men jeg tror at nogle andre mærker eks.
Ökofen / Windhager /Kwb / HDG  Osv  har større krav til forhandlere og installatører.
Det er klart dyrere løsninger men heller ikke så meget software osv og småjusteringer hele tiden.
Mvh Niels

RTB 10 kw version 7.0674 incl ilt sonde. 230m2
9000 kg pr år

https://stokercloud.dk/v3/#/niels123/main-page

383CI

• Gæst
« Svar #13 Dato: Feb 09, 2019, 15:35 »

Det er klart dyrere løsninger men heller ikke så meget software osv og småjusteringer hele tiden.
Mvh Niels

Efter jeg brugte godt en uges tid på at skyde BS+èren ind har jeg ikke oplevet at skulle justere på den. Stadigt fin kaffe i askeskuffen.
Problemet er nok nærmere, som jeg ser det, det faktum de ikke bliver stillet ordentligt ind. End ikke indstillet og montøren/firmaet sælger dem som automatiske og siger O2 styringen klare et hele.

For mig at se en historie på linje med Lock Ness uhyret.

De køre jo, men varierende dårligt, men det ringeste af alt er sgu den generalle efterfølgende service, eller mangel på samme og så er vi tilbage ved der skulle stilles krav til "installatøren" og/eller efterfølgende service folk på dem, og slutteligt en producent der tog ansvar i stedet for fortjenesten hjem en enkelt gang.