Forfatter Emne: Iltstyring på OPOP H418  (Læst 8191 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Iltstyring på OPOP H418
« Svar #15 Dato: Mar 13, 2019, 19:36 »

Mht. max korrektionstal, så skal de forstås som "hvor meget O2 reguleringen maksimalt kan korrigere blæsertallene", sådan at hvis du f.eks. har blæs lav til 24% og max. korrektion lav til 50%, så kan O2 reguleringen regulere blæs lav til min 12% (24 minus 50% af 24) og max 36% (24 plus 50% af 24).
Det med +/- 1000% er helt i skoven, og normalt er det begrænset til +/- 50% eller +/- 30%.



Hmm, så var det jo ikke helt skudt ved siden af.

MHES> Tak for forklaringen, men korrektionstallene, er de ikke et udtryk for hvor meget O2 reguleringen regulere på PILLERNE? og ikke luften?
Sådanhar jeg forstået en af dine forrige forklaringer, men jeg udelukker bestemt ikke der er noget jeg har glat fat I.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Iltstyring på OPOP H418
« Svar #16 Dato: Mar 14, 2019, 06:56 »
Godt så.. så er vi kommet lidt videre.. de 0-1000 er en bug i computeren.. jeg valgte 500, det giver 100 i styringen og når jeg senere kigger på computeren så er jeg på 100..

MEN..
Nu har jeg kørt med 100 i 8 timer.
Når mit luft min er 24, så skal den kunne regulere luftallet
10%   24 0-48
50%   29 0-58
100% 35 0-70

Ved 10% drift brænder det perfekt manuelt indstillet ved 24.. ved 20 bliver det ikke brændt ordentligt der hober sig piller op, og ved 30 er det vildt magert og væsende..

Ilt har lov til at ændre blæseren langt ud over fornuftigt, alligevel så justerer den på brændsel... hvorfor gør den bandit det?

Det skal siges at iltstyringen gør det fantastisk, det brænder rigtig fint, jeg vil bare godt lige have detaljerne på plads.
« Senest Redigeret: Mar 14, 2019, 06:57 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Iltstyring på OPOP H418
« Svar #17 Dato: Mar 14, 2019, 07:11 »
Godt så.. så er vi kommet lidt videre.. de 0-1000 er en bug i computeren..

MEN..
Nu har jeg kørt med 100 i 8 timer.
Når mit luft min er 24, så skal den kunne regulere luftallet
10%   24 0-48
50%   29 0-58
100% 35 0-70

Ved 10% drift brænder det perfekt manuelt indstillet ved 24.. ved 20 bliver det ikke brændt ordentligt der hober sig piller op, og ved 30 er det vildt magert og væsende..


Det skal siges at iltstyringen gør det fantastisk, det brænder rigtig fint, jeg vil bare godt lige have detaljerne på plads.

Min erfaring siger mig det er bedst at få brænderen til at køre ordentligt uden O2 styringen og derefter fastlægge O2 tal efter det.
Det du beskriver, at den brænder perfekt ved 10% drift og indstillet på 24 og det bliver værre opaf siger mig at du skal have styr på de 2 blæsertal ved 50% drift og 100% UDEN O2 reguleringen aktiv, først.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Iltstyring på OPOP H418
« Svar #18 Dato: Mar 14, 2019, 07:29 »
Jeg har 110% styr på lufttallene manuelt..  :) jeg har efterhånden justeret temmelig mange fyr ind..

Jeg kørte jo 3 døgn med "VIS" og udregninger, da jeg har en lille herd monteret der kun lige kan køre 75%..

Og det kører jo perfekt... det er blot for at lære om iltstyring at sættet er indkøbt, det kan ikke justere luften bedre end jeg kan.

Så du misforstår mig.. mit fyr kører perfekt 10-75% og om vinteren med den større herd, brænder det perfekt 10-100%

Jeg undrer mig over at det justerer på brændsel når det nu har tilladelse til at justere luft ud over al sund fornuft.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Iltstyring på OPOP H418
« Svar #19 Dato: Mar 14, 2019, 08:08 »
Jeg har 110% styr på lufttallene manuelt..  :) jeg har efterhånden justeret temmelig mange fyr ind..

Tjek, der var også et eller andet der ikke lige hang sammen for mig.


Og det kører jo perfekt... det er blot for at lære om iltstyring at sættet er indkøbt, det kan ikke justere luften bedre end jeg kan.

Jeg er helt enig, nej O2 reguleringen kan ikke justere bedre end dig og mig, nærmere tvært imod. Den kan jo ikke se flammen og asken og kan kun gætte udfra forud definerede indstillinger, men det er du nok en af de eneste der ikke behøver en forklaring på.
I min verden er det en kæmpe misforståelse, både her og andre steder, at O2 kan klare det hele selv.
Men den fastholder jo så det vi har stillet den til, det kan jo så være en hjælp i skiftende vejr, omvendt fastholder den jo så også O2 og blæser niveauer der giver en elendig forbrænding som det ofte er set når folk jamre.


Jeg undrer mig over at det justerer på brændsel når det nu har tilladelse til at justere luft ud over al sund fornuft.

Det er også tanker jeg har gjort mig, hvis varmekaldet er 4Kw kræver det jo 1kg. piller i timen, rundt regnet. Så ville jeg, med min bonde og el logik mene at "man" bare kunne justere luftmængden gennem bålet til det ønskede O2 niveau udfra det.
Men det er svært at se fornuften I når "man" ikke kender baggrunden og, eller, de styringsmessige begrundelser for reguleringsmetoden.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Iltstyring på OPOP H418
« Svar #20 Dato: Mar 14, 2019, 15:18 »
Update: 383CI har spurgt om det er hans tal jeg referer nedenfor. Da han ikke er spørger er det selvfølgelig dine spørgsmål og tal jeg har kigget på Kenneth.

Jeg var inde at kigge på dine tal

Dine 100 har ikke så meget at sige, det er bare grænsen for hvad den må, så selvom den må korrigere, er der jo ingen der siger den gør.
For at opnå det skal du hæve din P i blæser regulering (jeg kører med 10), så gør den mere. Men stadig vil den jo så bare stå og pulse op og ned, som en ren P regulering gør.

Derfor har du I'en pille regulering, som du har sat meget lavt.

Men iltstyringen skal jo ikke gøre noget, medmindre noget er galt, derfor undrer det mig at fyret ryger når det skruer op. Godt nok skal iltstyringen så justerer hvis noget er galt, men hvorfor er der noget  galt? og når den ryger, er ilten så for høj?
« Senest Redigeret: Mar 14, 2019, 18:46 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +75/-5
Sv: Iltstyring på OPOP H418
« Svar #21 Dato: Mar 14, 2019, 15:29 »

Og det kører jo perfekt... det er blot for at lære om iltstyring at sættet er indkøbt, det kan ikke justere luften bedre end jeg kan.

Jeg er helt enig, nej O2 reguleringen kan ikke justere bedre end dig og mig, nærmere tvært imod. Den kan jo ikke se flammen og asken og kan kun gætte udfra forud definerede indstillinger, men det er du nok en af de eneste der ikke behøver en forklaring på.
I min verden er det en kæmpe misforståelse, både her og andre steder, at O2 kan klare det hele selv.
Men den fastholder jo så det vi har stillet den til, det kan jo så være en hjælp i skiftende vejr, omvendt fastholder den jo så også O2 og blæser niveauer der giver en elendig forbrænding som det ofte er set når folk jamre.



Det i misforstår her at jo at sættet kan gøre det bedre når i ikke kigger. Spørgsmålet er som om jeres forbrug retfærdiggør, problemerne som kan opstå med iltstyring, samt pris kontra bedre forbrænding når i ikke kigger.

Og den "kæmpe misforståelse, både her og andre steder", tillægger  nu dem som misforstår og ikke iltstyringen. Jeg mener ikke at have misforstået det og jeg synes det virker fint.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Iltstyring på OPOP H418
« Svar #22 Dato: Mar 14, 2019, 17:07 »
Tja, nu er det "Max korrektion blæser" at der spørges ind til, så det er selvfølgelig også det jeg svarer på  ;)

De korreltionstal du refererer til er korreltion på pilledoseringen, og det er selvfølgelig noget helt andet.

Hilsen
Michael


Mht. max korrektionstal, så skal de forstås som "hvor meget O2 reguleringen maksimalt kan korrigere blæsertallene", sådan at hvis du f.eks. har blæs lav til 24% og max. korrektion lav til 50%, så kan O2 reguleringen regulere blæs lav til min 12% (24 minus 50% af 24) og max 36% (24 plus 50% af 24).
Det med +/- 1000% er helt i skoven, og normalt er det begrænset til +/- 50% eller +/- 30%.



Hmm, så var det jo ikke helt skudt ved siden af.

MHES> Tak for forklaringen, men korrektionstallene, er de ikke et udtryk for hvor meget O2 reguleringen regulere på PILLERNE? og ikke luften?
Sådanhar jeg forstået en af dine forrige forklaringer, men jeg udelukker bestemt ikke der er noget jeg har glat fat I.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Iltstyring på OPOP H418
« Svar #23 Dato: Mar 14, 2019, 17:25 »

Det i misforstår her at jo at sættet kan gøre det bedre når i ikke kigger. Spørgsmålet er som om jeres forbrug retfærdiggør, problemerne som kan opstå med iltstyring, samt pris kontra bedre forbrænding når i ikke kigger.

Og den "kæmpe misforståelse, både her og andre steder", tillægger  nu dem som misforstår og ikke iltstyringen. Jeg mener ikke at have misforstået det og jeg synes det virker fint.

Jeg skulle nu også mene at have fat i hvad O2 reguleringen gør, så der må være tale om, ja som nævnt, misforståelser.
Jeg vil forklare hvad jeg mener.

Det er min opfattelse at "folk" general tror O2 styringen klare alt og det bare er at fylde piller på.
Det mener jeg er en stor misforståelse.
Vi er sikkert enige om at både blæser og O2 tal er forskellige fra installation til installation, fra fyr til fyr og i kombination med pillevalg?

Der er altså utroligt mange parametre for om det lykke at brænde pillerne af med størst mulig effektivitet.

Hvis vi siger at der køres med std tal og de begrænsninger der ligger i spillerummet for luft/pille her vil fyret jo, til en hvertid, gå efter at holde det O2 niveau der er i forhold til grafen,

Hvis så brugeren regulere et blæsertal op vil korrektionen vel stadigt forsøge at ramme kurven og dermed vil den ændring have en meget lille virkning på forbrændingen.
Hvis så kurven ligger udenfor reguleringens spillerum giver en blæserændrin jo slet ikke noget entydigt billede på hvad der sker.

Endnu værre går det jo så hvis der er forhold der gør blæsertal skal afvige væsentligt fra std. for at brænde ordentligt.
Jeg har set fyr med tynd røgrør, der skulle blæseren sgu have noget gas for at skubbe luft igennem.

Så jeg vil mene at for at O2 regueringen skal virke ordentligt skal O2 niveau og blæsertal afstemmes meget nøje og uden apparater er det eneste vi har at gå efter jo så aske og røgtemperatur.

Der hvor reguleringen så kan gøre det godt, og gør det ved korrekt indstilling, er jo når det blæser voldsomt eller der er andre ændringer i forholdene der påvirker blæserdriften.
Så regulere vi til kurven igen og fastholder dermed det niveau der er gunstigt for bålet.

Så der gør den det bedre end mig fordi jeg ikke gider dreje på håndtag om natten. Det er rigtigt men står blæser og O2 uhensigtsmæssigt i forhold til hinanden skader den mere end den gavner har jeg set talrige eksempler på.

Det kan give lange næser når O2 bliver slået fra og asken er meget finere og fyret køre meget bedre. 

Jeg ved ikke om det er mine tal du referer til? Jeg laver aske så fin som peber og kaffe under alle driftforhold, så ja det virker, også bedre end det ville gøre uden O2 styring, men igen, den er nøje afstemt.
Om det er afstemt på mest korrekte måde kan jeg ikke lure, det kender jeg ikke de bagvedliggende mekanismer godt nok til.

Men det virker.
« Senest Redigeret: Mar 14, 2019, 17:28 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Iltstyring på OPOP H418
« Svar #24 Dato: Mar 14, 2019, 17:33 »


De korreltionstal du refererer til er korreltion på pilledoseringen, og det er selvfølgelig noget helt andet.

Hilsen
Michael


Yep, jeg og vi er enige, det der er ????  I den her forbindelse er så hvorfor "man" vælger at regulere på pillemængden (også) igen udfra hvis varmebehovet er 1kg. i timen kunne styringen vel nøjes med at regulere blæseren knivskarpt efter det niveau der var fastsat til netop den mængde.

Mit et sat op som du anbefaler, men kun P på blæseren og kun I på pillerne. Jeg har voldsomt store udsving i pillekorrektionen alt efter vejret og blæsten, blæser korrektionen kan jeg jo ikke sige noget om.

Desuden har jeg taget de faktuelle tal for forbrug og regnet om til gram pr. 360 sekunder, det tal er noget mindre, men jeg har udsving på korrektionstallene til begge sider.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.