Forfatter Emne: Følsomt emne P-I  (Læst 10623 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #15 Dato: Okt 06, 2019, 12:38 »
Når I nævner hvilken temperatur man skal køre med, så læste jeg engang at de dyreste temperaturgrader er de sidste højeste. Jeg kører med 65° på to BS fyr (shunt 55°)  og det ene (ældste) er helt tilfreds uden kondens eller lign. Derimod så var der ret hurtigt både kondens og lidt løbesod på det nye. Lige i starten ignorerede jeg det bare som en slags opstart kondens-vand, men da det blev ved, måtte jeg selvsagt se lidt på det. Det svinede også på gulvfliserne — kun dryp, men konstant.

Så valgte jeg at sætte lidt improviseret isolering på det meste af røgrøret. Bare almindelig 95mm isolering med asfaltpap rundt om, holdt på plads med lidt ståltråd — altså ting jeg havde lige ved hånden. Og det virkede omgående. Røgtemperaturen steg og der kom ikke mere kondens eller løbesod. Nu var det så også bare røgrøret der var involveret, der er ingenting at se i skorstenen. Hvis der havde været løbesod i skorstenen ville det være en helt anden sag.

Ved lejlighed udskifter jeg nok isoleringen ud med den rigtige røgrør isolering fra Rockwool (knalddyr dog), for min hjemmelavet løsning ser jo ikke specielt godt ud :) — så smukt er det ikke, men det virker! Jeg kan ikke se der skulle være nogen brandfare, da rørets røgtemperatur ligger på blot ca 63-65°. Der er renselem både top og bund og ret nemme at komme til.

Det var en ret stor lettelse, da de sorte dryp ret omgående stoppede og intet er kommet derefter, hverken sod eller kondens og nu også rent rør indeni igen. Egentlig utroligt at så lidt kan betyde så meget, men fint. Derefter øl-pause.




Offline Mazanti

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 47
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #16 Dato: Okt 08, 2019, 15:07 »
Har prøvet fast tryk nu i 2 dage... det hjælper heller ikke

Forstår virkelig ikke hvad der er galt
køre med P= 2.5       I =0,12
med I på 0,12 kryber den sig LAAAAngsomt op til setpunkt (Ca fra 65 til de 70) hvor efter den skyder vanvitigt over til 81 grader
hvis et mirakel opstår og den stopper ved 71 grader .. så falder ydelsen ned til 10% og temp dropper hurtigt ned til 59 grader og så
Starter vi forfra igen

Hvis jeg ændre I til 0,13 skyder den hurtigt op på 80 grader og går ned til 10% drift i ca 30 min... og køre op i gen når kedel er på ca 62 grader og tilbage til de 80

Hvis jeg køre med I 0.11 går der over 2 timer inden temp er på plads.. og skyder derefter langt over igen igen

Ved ikke hvad jeg gør forkert her.. syns ligemeget hvad jeg stiller om på og giver den 6 timer til at falde på plads sker nøjagtig det samme bare enten hurtigere eller langsommere
både drift ydelse og temp fare op og ned Drift fra 10-80% og Temp 58-82 grader

nogle Bud på hvad der kan være galt eller om det er mig der stiller for store krav til fyret..?
https://stokercloud.dk/v3/#/Mazanti1989/main-page

160 m2 Fra 1962
Isolering: fuglene ælsker mit tag

Blackstar 1016 kedel, V13 Styring, iltstyring og Kompressor rens

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #17 Dato: Okt 08, 2019, 15:46 »
Har prøvet fast tryk nu i 2 dage... det hjælper heller ikke

Forstår virkelig ikke hvad der er galt
køre med P= 2.5       I =0,12
med I på 0,12 kryber den sig LAAAAngsomt op til setpunkt (Ca fra 65 til de 70) hvor efter den skyder vanvitigt over til 81 grader
hvis et mirakel opstår og den stopper ved 71 grader .. så falder ydelsen ned til 10% og temp dropper hurtigt ned til 59 grader og så
Starter vi forfra igen

Hvis jeg ændre I til 0,13 skyder den hurtigt op på 80 grader og går ned til 10% drift i ca 30 min... og køre op i gen når kedel er på ca 62 grader og tilbage til de 80

Hvis jeg køre med I 0.11 går der over 2 timer inden temp er på plads.. og skyder derefter langt over igen igen

Ved ikke hvad jeg gør forkert her.. syns ligemeget hvad jeg stiller om på og giver den 6 timer til at falde på plads sker nøjagtig det samme bare enten hurtigere eller langsommere
både drift ydelse og temp fare op og ned Drift fra 10-80% og Temp 58-82 grader

nogle Bud på hvad der kan være galt eller om det er mig der stiller for store krav til fyret..?

Der er en opdatering til din styring  :)
Det er fint at lave ændringer, men ikke så mange og så hurtigt  ;)
Prøv at give mere tid inden næste ændring.
Forslag, prøv mindre P faktor  - måske P på 1.2  og på  I 0.1
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Mazanti

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 47
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #18 Dato: Okt 08, 2019, 17:06 »
Tak michael f

syns nu bestemt ikk jeg har været hurtig... har været 2 uger om det nu har stadig samme svingninger bare om jeg ville have dem hurtige eller langsomme
jeg prøver med 1.2 p og køre med det natten over så må vi se...

Men ved så lav P ville fyret så ikke ha svært ved at korigere ved ændringer eller behov..? eller tager jeg fejl
https://stokercloud.dk/v3/#/Mazanti1989/main-page

160 m2 Fra 1962
Isolering: fuglene ælsker mit tag

Blackstar 1016 kedel, V13 Styring, iltstyring og Kompressor rens

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #19 Dato: Okt 08, 2019, 17:43 »
Tak michael f

syns nu bestemt ikk jeg har været hurtig... har været 2 uger om det nu har stadig samme svingninger bare om jeg ville have dem hurtige eller langsomme
jeg prøver med 1.2 p og køre med det natten over så må vi se...

Men ved så lav P ville fyret så ikke ha svært ved at korigere ved ændringer eller behov..? eller tager jeg fejl

Jo større værdi af P eller I, jo større reaktion.
Det er ikke altid man ønsker store reaktioner, og jo - den skal nok nå op på ønsket kedeltemperatur  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #20 Dato: Okt 08, 2019, 18:09 »
Nu har jeg ikke gennem studeret dine grafer, men et umiddelbart bud er at dit aftag er noget ujævnt og den svingende temperatur bidrager til dette.

Men din I er simpelthen for lille til din P og da dit fyr kører med et snit på omkring 40% lige nu, skal du regne med at køre med høje værdier.

Et skud kunne være P=2 og I=0,3.

Min erfaring er at når PI bliver høje skal I have mere vægt.
Og når jeg skriver du skal have høje tal er det fordi dit fyr ikke er overdimensioneret. Se på det som en Bil der kører 70 i femte og du vil op på 130.
Med en lille motor skal der gives meget gas, mens der med en  meget stor motor, kun skal gives lidt gas for at få samme acceleration.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Mazanti

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 47
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #21 Dato: Okt 08, 2019, 19:13 »
Citér
Nu har jeg ikke gennem studeret dine grafer, men et umiddelbart bud er at dit aftag er noget ujævnt og den svingende temperatur bidrager til dette.

Men din I er simpelthen for lille til din P og da dit fyr kører med et snit på omkring 40% lige nu, skal du regne med at køre med høje værdier.

Et skud kunne være P=2 og I=0,3.

Min erfaring er at når PI bliver høje skal I have mere vægt.
Og når jeg skriver du skal have høje tal er det fordi dit fyr ikke er overdimensioneret. Se på det som en Bil der kører 70 i femte og du vil op på 130.
Med en lille motor skal der gives meget gas, mens der med en  meget stor motor, kun skal gives lidt gas for at få samme acceleration.

Den er jeg helt med på ville også mene PI tal skulle være højere for at kompensere for udsving men
Jeg har prøvet p=2 og I=0,3 her er grafen
https://stokercloud.dk/v3/#/Mazanti1989/main-page

160 m2 Fra 1962
Isolering: fuglene ælsker mit tag

Blackstar 1016 kedel, V13 Styring, iltstyring og Kompressor rens

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #22 Dato: Okt 08, 2019, 19:24 »
Er fyret grundjusteret?

Lige nu kompensere O2 lav med næsten 33% og din pillekorrektion (uden at det behøver at have noget at sige) er 25% lavere.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Mazanti

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 47
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #23 Dato: Okt 08, 2019, 19:37 »
Ja har bare lige loaded en backup før jeg skiftede til Michael's pi tal
så den skal lige finde på plads igen derfor den store forskel lige nu

Men mine erfaringer siger mig nu her at på mit fyr... at det ikke kan andet end at svinge mellem 58-80 grader
forskellen er bare hvis jeg køre med små PI tal bliver grafen buet og glidende men samme udsving

og høje PI (P2,5 og I0,2/0,3) for jeg samme resultat i temp men meget hakket og hysterisk Effekt

Det er som om at når fyret køre 62 grader (setpunkt 70) sker der ikke noget for vi rammer 60 så gasser
vi op og kommer stille der opad.. nå vi rammer ca 69,5 bremser fyret og går ned i effekt
men temp stiger self stadig da alle de piller på hærden stadig brænder.
 så skyder den over til ca 80 grader og går hurtigt ned på 10% effekt og så køre møllen igen

Nu her hvor jeg sider og kigger på den..
med P=1.2 og I0,1 som michael forslog køre den nu 10% drift med en temp på 79
og spørg mig om 10 min så ville jeg tro vi er på 62-63 grader på vej langsomt opad :( forstår det simpelthen ikke

Min fætter fik ny Blackstar + Fumus fyr hjem sidste weekend og det lavede jeg indkøring på.. og justerede lidt på i 2 dage nu køre
perfekt med flot graf.. blød små buet grafer uden udsving på hverken temp eller Effekt med p på 2,5 og I0,13 mener jeg det var
ved godt man ikke kan sammenligne de 2 fyr på nogle måde... men brugte samme fremgangsmetode... men mit makker ikke ret
Det er som om den aldrig falder på plads
https://stokercloud.dk/v3/#/Mazanti1989/main-page

160 m2 Fra 1962
Isolering: fuglene ælsker mit tag

Blackstar 1016 kedel, V13 Styring, iltstyring og Kompressor rens

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #24 Dato: Okt 08, 2019, 19:38 »
Kiggede lige din log og som michael skriver, lige nu, roder du alt for meget. Iltstyring og dennes regulering stilles på en masse parametre samtidigt.
Derudover pilles ved PI

Jeg ville slå iltstyring fra (den kan lave en masse rod i billedet).
Afveje og grundjustere.
Stille PI og sikre aftaget er nogenlunde jævnt. (kig evt. på hvor mange watt pumpen bruger, hvis det svinger meget kan du have en synder)

Når det virker, kan du arbejde med iltstyring.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Mazanti

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 47
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #25 Dato: Okt 08, 2019, 19:48 »
Ved godt der er sket meget nu her.. men som sagt loadede backup fra før jeg arbejde med at få PI på plads
men kom til at tage en lidt ældre en uden Grundjusteringen jeg lavede men havde skrevet tallene op
så indsatte dem bare hurtigt tilbage igen

men den får bare lov at køre nu og i nat.. så må vi se om det hjælper
Pillerne blev vejet i weekenden til 1189 på gemmensnit af 3 vejninger

men nu hvor du nævner O2 har sat den på vis kun nu.. men en ting der altid har undret mig er.. hvis man kigger på andres fyre rundt omkring
så ser deres Avanceret O2 styring billede noget anderledes ud end mit

Tilfældig fyr til vestre mit til højre
hvorfor har jeg mange flere indstillinger end andre

https://stokercloud.dk/v3/#/Mazanti1989/main-page

160 m2 Fra 1962
Isolering: fuglene ælsker mit tag

Blackstar 1016 kedel, V13 Styring, iltstyring og Kompressor rens

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #26 Dato: Okt 08, 2019, 19:58 »
Jeg har ikke kigget på forskellen på dit og andet. Men det kan være versionen eller rettigheder der driller dig.

Men din iltgraf kan måske fortælle dig hvorfor du slås sådan. Din ilt er siden du slog iltstyring været oppe og vende på 20,5 med en ønsket op 16.8. det tyder på alt for meget luft, eller alt for få piller.
Når du har fået fyret til at spille, så prøv at læse om iltstyring på mhes hjemmeside, så vil du se at du med fordel kan slå I leddet fra på luften (I=0) og P leddet fra for pille regulering
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #27 Dato: Okt 08, 2019, 19:59 »
Uvist af hvilken grund er mit fyr, efter opstart til nu her, begyndt at svinge noget mere end det gjorde sidste år da jeg stoppede det.

Det kan selvfølgeligt skyltes vejret eller aftag, men det er bemærkelsesværdigt så meget forskel der er/var, så nu har jeg så skruet lidt på reguleringen,
Til P=1,9 og I=0,15

De køre rimeligt, nu venter jeg bare på hvordan asken ser ud.

Hvis jeg var dig ville jeg slå O2 reguleringen fra og få styr på P&I så kurverne er blødere. Lige som jeg husker det var dit I stort.

Evt. prøve med grundtallene, eller mine tal, og som det er nævnt, pil ikke for meget. Personligt piller jeg kun ved EN ting om dagen under regulering og venter på asken.

Det er min opfattelse at O2 reguleringen ikke hjælper mig så længe mit fyr ikke står knivskarpt, derfor ville jeg slå den fra fordi den regulerer på både luft og piller som så igen har indflydelse på hvordan temperaturen stiger og falder., men det og den indregulringform står helt og alene for egen regning.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #28 Dato: Okt 08, 2019, 20:06 »
Forrige nat var fyret lukket i ca 10 min. Her viser ilt maks 20,4 (dog ved meget dårlig opløsning på grafen, da der er meget langt mellem punkter når der ses 48 timer tilbage).

Men når lamda sonde kan vise samme ilt ved slukket som ved drift, kunne man tænke noget  ikke virkede som det skulle. Men det vil dette forsøg jo vise.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Mazanti

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 47
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #29 Dato: Okt 08, 2019, 20:10 »
Citér
Jeg har ikke kigget på forskellen på dit og andet. Men det kan være versionen eller rettigheder der driller dig.

Men din iltgraf kan måske fortælle dig hvorfor du slås sådan. Din ilt er siden du slog iltstyring været oppe og vende på 20,5 med en ønsket op 16.8. det tyder på alt for meget luft, eller alt for få piller.
Når du har fået fyret til at spille, så prøv at læse om iltstyring på mhes hjemmeside, så vil du se at du med fordel kan slå I leddet fra på luften (I=0) og P leddet fra for pille regulering

Tak  ;D

Har læst alle hans guides og de har hjulpet mig meget med at forstå hvordan det hænger sammen... brugte også hans guide til grundjustering
har spottet fejlen ved O2 efter jeg gendannede.. kom jeg til at skrive 5 i stedet for 0,5 i (Ilt regulering blæser) nok derfor den gik amok..
men lytter til alle råd i har.. er stadig ny i det her stoker sjov.. så har en del at lære

Tak  ^-^

Citér
Hvis jeg var dig ville jeg slå O2 reguleringen fra og få styr på P&I så kurverne er blødere. Lige som jeg husker det var dit I stort.

Evt. prøve med grundtallene, eller mine tal, og som det er nævnt, pil ikke for meget. Personligt piller jeg kun ved EN ting om dagen under regulering og venter på asken.

Det er min opfattelse at O2 reguleringen ikke hjælper mig så længe mit fyr ikke står knivskarpt, derfor ville jeg slå den fra fordi den regulerer på både luft og piller som så igen har indflydelse på hvordan temperaturen stiger og falder., men det og den indregulringform står helt og alene for egen regning.

Jeps kan godt se problemet der nu hvor i siger det
Tak for alle de dejlige svar.. det giver stof til eftertanke
https://stokercloud.dk/v3/#/Mazanti1989/main-page

160 m2 Fra 1962
Isolering: fuglene ælsker mit tag

Blackstar 1016 kedel, V13 Styring, iltstyring og Kompressor rens