Forfatter Emne: Følsomt emne P-I  (Læst 10612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mazanti

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 47
  • Respekt optjent: +0/-0
Følsomt emne P-I
« Dato: Okt 04, 2019, 20:32 »
Hej alle ved godt det er et følsomt emne men leder efter en venlig sjæl som har styr på PI regulering og har tid til at hjælpe mig..


Efter jeg har fået styr på iltstyring og alt det andet gejl er jeg begyndt at kigge en del på andres fyre rundt omkring hvor jeg bor
og er yderst imponeret over hvor stabil deres Effekt er og hvor flotte grafer de får.. så besluttede mig for at skulle prøve

Efter 3 dages læsning omkring emnet og en nærstudering af MHES guide om PI
Besluttede jeg mig for at prøve... har nu skruet på tallene gennem 5 dage med 1-3 timer mellem justeringer for at tydeligt kunne se en ændring
og hvad der sker ved at ændre meget små verdier... men kan simpelthen slet ikke få det til at spille.. :-[ kurver ligner noget en bjergbestiger ville være midsundelig på   ;)
og temp svinger 58/72 grader (65 setpunkt) ved ikke om det er så vigtigt, men kan se på mange pillefyr at det næsten kan lade sig gøre at hænge tøj på deres Grafer :P
hvorimod min effekt graf går fra 12% til 39% på 29 min.

Min kedel er en Blackstar 1016 men med ny brænder 10/12kw er ikke helt sikker
Iltstyring
Komp. rens
V13
Stækstabilisator
2 vejs VVB Prioritet
Huset er 160 m3
alt opvarmet med radiatore
2 strengs anlæg
« Senest Redigeret: Okt 05, 2019, 09:27 af Mazanti »
https://stokercloud.dk/v3/#/Mazanti1989/main-page

160 m2 Fra 1962
Isolering: fuglene ælsker mit tag

Blackstar 1016 kedel, V13 Styring, iltstyring og Kompressor rens

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #1 Dato: Okt 04, 2019, 21:25 »
Kig også på dit varmeaftag.
Gulvvarme der står højt i indgangs temperatur, og uregulerede radiatorventiler, så kan du PI indstille uden at komme i mål.
Etstrengs anlæg, ja det er også en udfordring.
Pumper der påvirker hinanden, eller ....... O0
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Mazanti

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 47
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #2 Dato: Okt 04, 2019, 22:03 »
Der er kun 1 pumpe og ja 1 strengs anlæg og ingen gulv varme
https://stokercloud.dk/v3/#/Mazanti1989/main-page

160 m2 Fra 1962
Isolering: fuglene ælsker mit tag

Blackstar 1016 kedel, V13 Styring, iltstyring og Kompressor rens

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #3 Dato: Okt 05, 2019, 06:43 »
Der er opdatering til din styring.
Hvis du har etstrengs anlæg, så er dine kurver ok  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #4 Dato: Okt 05, 2019, 06:47 »
Kiggede lige hurtigt, kurverne bølger godt nok lidt, og indstillingerne giver anledning til lidt overvejelser.

Jeg tænker den rigtigt vej er at gå lidt ned i P og lidt op i I umiddelbart, MEN det undre mig du har maks 4% ydelses stigning i minuttet?
Umiddelbart forhindre det jo fyret I at reagere på en nedaf gående kurve "hurtigt" så vil temperaturen falde for meget, så skal det fange den igen og skyder over.
Bølger.

Jeg har en indstilling på 7% i minuttet og mange køre med 10%

Men det kolliderer lidt med P (I) indstillingerne,  så jeg ville sætte den op, begrænsningen i stigningen til f.eks. 10% og få styr på P I reguleringen, der er den rigtige måde at styre fyret på.

Det andet er lidt som at sætte meget små dæk på en Ferrari for at begrænse hastigheden.

Så har du en voldsom hissig regulering når du laver varmt vand.

Igen tænker jeg det rammer sammen med de 4% og hvis det ligefrem er med VVB prioritering hisser fyret sig voldsomt op når der skal laves varmt vand, mens huset mister varme. Når så VV er færdig er der overskud i kedlen, så sender du dem ud på centralvarmen, så lukker ventilerne ned og styringen fortsætter sine svingninger.


Jeg ville lave PI indstillingerne på VV identiske med de andre så fyret køre helt ens uanset, og få det ti at køre tilfredsstillende der, så ville jeg så på en roligerer VVB derefter.

Slutteligt er tænker jeg 65 grader kedeltemperatur giver mulighed for lidt for store udsving i temperaturen, de fleste køre med 70 og 55 retur. Så har du kalorierne mellem 65 og 70 grader som yderligere buffer med udsving.


Men når det så er sagt tænker jeg ikke at dit fyr kører værre end dem der ikke er reguleret ordentligt ind i almindelighed. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #5 Dato: Okt 05, 2019, 08:28 »
De 4 % stigning er kun gældende i opstart processen.
De har derfor ikke betydning for PI reguleringen ved alm drift.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Mazanti

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 47
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #6 Dato: Okt 05, 2019, 09:10 »
Kiggede lige hurtigt, kurverne bølger godt nok lidt, og indstillingerne giver anledning til lidt overvejelser.

Jeg tænker den rigtigt vej er at gå lidt ned i P og lidt op i I umiddelbart, MEN det undre mig du har maks 4% ydelses stigning i minuttet?
Umiddelbart forhindre det jo fyret I at reagere på en nedaf gående kurve "hurtigt" så vil temperaturen falde for meget, så skal det fange den igen og skyder over.
Bølger.

Jeg har en indstilling på 7% i minuttet og mange køre med 10%
 

Må give micheal ret hvad angår stigning.. der står i styringen at de 4 % kun er ved opstart når fyret har været stoppet

men kan godt være jeg skulle ændre på VVB regulering så den ikke er så voldsom igen..
hvad angår kedel temp.. kunne jeg da prøve at køre 70 og se om det hjælper lidt
jeg tænker ihvertfald at det ikke er særlig økonomisk at køre med alle de svingninger hele tiden
men kan ikke finde ud af hvad der skal ændres på syns at ligemeget hvad jeg ændre bliver resultatet
det samme.. bare langsommere eller hurtigere svingninger.. kan ikke plane den ud som mange andre kan
få deres til..
https://stokercloud.dk/v3/#/Mazanti1989/main-page

160 m2 Fra 1962
Isolering: fuglene ælsker mit tag

Blackstar 1016 kedel, V13 Styring, iltstyring og Kompressor rens

Offline Mazanti

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 47
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #7 Dato: Okt 05, 2019, 09:22 »
Der er opdatering til din styring.
Hvis du har etstrengs anlæg, så er dine kurver ok  :)

Så må jeg lige få det opdateret her idag
Ved du hvilke ændringer der er lavet..?

og må dog erkende en fejl fra min side
mit anlæg er To-strengs radiatoranlæg var nok lidt træt igår
så tænkte mig ikke lige om  :-[
https://stokercloud.dk/v3/#/Mazanti1989/main-page

160 m2 Fra 1962
Isolering: fuglene ælsker mit tag

Blackstar 1016 kedel, V13 Styring, iltstyring og Kompressor rens

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #8 Dato: Okt 05, 2019, 11:23 »
Der er opdatering til din styring.
Hvis du har etstrengs anlæg, så er dine kurver ok  :)

Så må jeg lige få det opdateret her idag
Ved du hvilke ændringer der er lavet..?

og må dog erkende en fejl fra min side
mit anlæg er To-strengs radiatoranlæg var nok lidt træt igår
så tænkte mig ikke lige om  :-[

Du kan finde info om opdateringer her https://www.nbe.dk/v13-historik/
Af og til så vil det bare ikke lykkes at få kurverne i ro  :P
Det kan der være mange gode grunde til.
Pumper på auto - åbne lukke vinduer og ventiler der derfor regulere.
Selve ventilerne på radiatorene kan også være forskellige.
De nyere har mulighed for at begrænse/tilpasse flow, sådan at de ikke bare er on / off.
Måske finder du nogle gode indstillinger i morgen  :)  og når det så bliver rigtig vinter, ja så skal du på den igen  8)
Helt tosset er dine indstillinger jo ikke  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #9 Dato: Okt 05, 2019, 12:16 »

Må give micheal ret hvad angår stigning.. der står i styringen at de 4 % kun er ved opstart når fyret har været stoppet

men kan godt være jeg skulle ændre på VVB regulering så den ikke er så voldsom igen..
hvad angår kedel temp.. kunne jeg da prøve at køre 70 og se om det hjælper lidt
jeg tænker ihvertfald at det ikke er særlig økonomisk at køre med alle de svingninger hele tiden
men kan ikke finde ud af hvad der skal ændres på syns at ligemeget hvad jeg ændre bliver resultatet
det samme.. bare langsommere eller hurtigere svingninger.. kan ikke plane den ud som mange andre kan
få deres til..

Ok, jeg erkender jeg ikke var klar over den indstilling kun galt opstart. Jeg syntes det lyder lidt underligt/unødvendigt at kunne stille på netop det, altså ydelsen under opstart da den jo egentligt bare burde kunne kodes fast og rolig, men det er den jo så ikke.

Jeg kørte hele sidste år med fine kurver og kaffe i askekuffen, både før og efter min O2 sonde gik til.
Nu er jeg så startet op igen, efter en opdatering, og nu svinder mit fyr langt mere end det gjorde før og der er uforbrandte piller i askeskuffen.

Jeg køre uden O2 regulering da 300kr/tons lige er rigeligt i forhold til dens holdbarhed, men sidste år betød det absolut intet.
Det gør det så nu, så uden at vide det, og uden at ville spørge, tænker jeg der er sket et eller andet med reguleringen i de opdatering, så hvordan kørte dit fyr sidste år?

Svingede det også meget der, eller er det tilstødt hen af vejen, eller?

Jeg havde oprettet et indlæg omkring det, men slettede igen og indstiller "bare" fyret til at køre ordentligt igen.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Mazanti

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 47
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #10 Dato: Okt 05, 2019, 12:49 »
Citér
Svingede det også meget der, eller er det tilstødt hen af vejen, eller?

har ikke haft fyret på den nye brænder og styring så længe.. (januar i år) men den har altid svunget meget op og ned.. har dog fået den roligere nu... så det er blevet bedre
men ikke nået nær det samme som mange køre med

Citér
Pumper på auto - åbne lukke vinduer og ventiler der derfor regulere.
Selve ventilerne på radiatorene kan også være forskellige.

Det rigtigt nok  ;D har gamle ventiler på alle radiatore bortset fra en som er helt ny
og min pumpe ja den står på auto.. kan godt være det der giver de store udsving
Det GAMLE LORT :D


hjælper det egentlig at køre 70 grader i stedet for 65 hva er mest økonomisk eller hvad gør forskellen.?
« Senest Redigeret: Okt 05, 2019, 12:52 af Mazanti »
https://stokercloud.dk/v3/#/Mazanti1989/main-page

160 m2 Fra 1962
Isolering: fuglene ælsker mit tag

Blackstar 1016 kedel, V13 Styring, iltstyring og Kompressor rens

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #11 Dato: Okt 05, 2019, 13:16 »

Pumper på auto - åbne lukke vinduer og ventiler der derfor regulere.
Selve ventilerne på radiatorene kan også være forskellige.



hjælper det egentlig at køre 70 grader i stedet for 65 hva er mest økonomisk eller hvad gør forskellen.?

Jeg ville ubetinget vælge pumpe på "Konstant tryk" for et roligere flow og bedre regulering.
I min verden er det "auto" noget fanden har skabt, det kan komme i asynkron svingning i ubeskrivelig grad, den ene ventil lukker op, pumpen skruer ned frem og tilbage.

De 70 grader er for at have lidt mere "overskud" i forhold til fremløb, hvis du har en retur fra huset på 50grader er der flere calorier til afgivelse fra 70 til 50 end fra 65 til 50 grader og dermed en smule mindre behov for flow "nu og her" meget overordnet set.

Hvad der er mest økonomisk ved jeg ikke, det skal bare køre bedst muligt, men reelt burde fremlæben jo være lig dit behov for at køre mest økonomisk så ethvert overskud derfra vil give et lille tab tænker jeg. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-177
  • Montør NBE
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #12 Dato: Okt 05, 2019, 14:35 »
Ønsket kedel temperatur skal være høj nok til at sikre mod kondens i røgrør, og til at man kan holde shunt temperaturen,
som sikre mod kondens i kedlen.
Det er på nye kedler 70 grader, og shunt 55 grader.

Der er mange eksempler på et der fejlagtigt er monteret ventiler beregnet til tostrengs anlæg, på etstrengsanlæg.
Ventiler til etstrengsanlæg på tostrengs anlæg giver også udfordringer  O0
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Mazanti

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 47
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #13 Dato: Okt 06, 2019, 00:37 »
Ønsket kedel temperatur skal være høj nok til at sikre mod kondens i røgrør, og til at man kan holde shunt temperaturen,
som sikre mod kondens i kedlen.
Det er på nye kedler 70 grader, og shunt 55 grader.

Der er mange eksempler på et der fejlagtigt er monteret ventiler beregnet til tostrengs anlæg, på etstrengsanlæg.
Ventiler til etstrengsanlæg på tostrengs anlæg giver også udfordringer  O0

Nu bliver jeg da lidt nærvøs for om mine ventiler er korrekte

Citér
Jeg ville ubetinget vælge pumpe på "Konstant tryk" for et roligere flow og bedre regulering.
I min verden er det "auto" noget fanden har skabt, det kan komme i asynkron svingning i ubeskrivelig grad, den ene ventil lukker op, pumpen skruer ned frem og tilbage.

Har prøvet at sætte pumpe på 2 i stedet for auto... syns dog stadig den hopper i watt på displayet
https://stokercloud.dk/v3/#/Mazanti1989/main-page

160 m2 Fra 1962
Isolering: fuglene ælsker mit tag

Blackstar 1016 kedel, V13 Styring, iltstyring og Kompressor rens

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Følsomt emne P-I
« Svar #14 Dato: Okt 06, 2019, 06:20 »


Har prøvet at sætte pumpe på 2 i stedet for auto... syns dog stadig den hopper i watt på displayet

2 er ikke konstant tryk, det er konstant fart hvis det er den jeg tænker på.
Kig i manualen for den eksakte pumpe og vær 100% sikker på den står op konstant "TRYK" ikke, "AUTO" "I" "II" "III" eller "FastFlow" "Konstant tryk" er det eneste der virker og der er vist normalt vist 2 indstillinger "fast tryk" 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.